Beantwoord

Wat zijn de specificaties voor een buitenkabel voor pairbonding?

• 6 april 2017
  • 18 reacties
  • 641 keer bekeken

Reputatie 1
Van de monteur moet ik, i.v.m. pairbonding, een (hangende) buitenkabel vervangen. Zijn advies is om een kabel te nemen met 6 aders. De lengte is 40 meter, de buitendiameter mag, i.v.m. doorvoer, net meer dan 8 mm bedragen.

* Mag (of moet) dit een UTP-kabel zijn?
* Is dan UTP cat 6 aan te raden?
* Moeten de adres van koper zijn?
* Zijn er andere eisen?

Mijn voorkeur gaat uit naar een soepele kabel, maar de aders lijken niet van koper te zijn (maar: "Binnengeleider: AWG27/7 CCA")
icon

Beste antwoord door peterg48 23 mei 2017, 15:03

Het "project" is (een paar weken geleden) afgerond, met de hierboven genoemde kabel.
De snelheid is verdubbeld: van 28 Mb/s naar 56 Mb/s.
Iedereen bedankt voor de hulp! 🙂
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Wbt het stuk wat vrij door de lucht gaat hangen :
Daar zou ik een extra bescherming aan geven, bv een slang, PE-buis oid.
Naast de kabel dan een staalkabeltje voor de ophanging zodat de trekkracht niet op de elektrische kabel komt.
Dan ook nog even opletten dat de 2 kabels elkaar niet kruisen in de mantel-slang, de staalkabel zou de kabel door kunnen zagen op langere termijn.
Reputatie 7
Deze kabel zou je kunnen gebruiken: https://www.kabelshop.nl/Konig-Cat6-FTP-soepele-kabel-op-rol-50-meter-100-koper-CMP-FTP6R50-i4647-t5016.html
Het is dus niet UTP maar FTP. De F staat voor "foiled".
Reputatie 7
Cat5e is ook voldoende dus zoiets wellicht: https://www.kabeldirect.nl/ftp-cat5e-kabel-voor-buitengebruik-per-meter.html
Of deze: https://www.kabelshop.nl/Konig-Cat5e-FTP-stugge-kabel-op-rol-voor-buiten-100-meter-100-koper-CMP-OFTP5R100S-i4440-t5038.html
Reputatie 7
Volgens mij gaat het helemaal goed komen met die buitenkabel. 🙂
Reputatie 7
Of je bevestigd hem met draadbinders aan een draagkabel.

Reputatie 1
Het "project" is (een paar weken geleden) afgerond, met de hierboven genoemde kabel.
De snelheid is verdubbeld: van 28 Mb/s naar 56 Mb/s.
Iedereen bedankt voor de hulp! 🙂
Reputatie 1
En kom uit bij https://www.kabelshop.nl/Konig-Cat5e-FTP-stugge-kabel-op-rol-voor-buiten-100-meter-100-koper-CMP-OFTP5R100S-i4440-t5036.html
Een beetje te lang, maar dat is dan maar zo. Of eens elders zoeken.
Reputatie 7
Persoonlijk zou ik wel kiezen voor een shielded kabel en er voor zorgen dat de shield (aluminium omhulsel) geaard wordt.
Hiermee zorg je voor een kooi van faraday en houd je elektromagnetische straling buiten de deur.
En inderdaad alleen full copper kabels gebruiken. De geleiding van koper is beduidend beter.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Peter, welkom! Leuk dat je pairbonding krijgt. Qua kabelspecificaties sluit ik me aan bij wat Robin en wjb al zeggen. Full copper en shielded geeft het beste resultaat. Heeft de monteur de Y-kabel al wel geplaatst, of komt hij daarvoor terug als je de buitenkabel hebt vervangen?
Reputatie 7
Badge +28
Hele goede toevoeging, Kees. Ik denk ook dat het zo helemaal in orde komt, Peter 🙂
Reputatie 7
Badge +30
Ah oke, ik dacht dat je zelf de KPN kabel ging verlengen (voor het IS/RA) want dat is namelijk niet de bedoeling.

Je hebt meestal UTP kabels in CU (koper), CCA (aluminium) en CCS (staal). Koper geleidt het best en is dus de beste keus.

Soepel is in dit geval de beste keus. Dan kunnen er gewoon connectors opgezet worden. Alhoewel je dan wel even moet nadenken over hoe je die Y-kabel bevestigt.
Reputatie 1
@Erik_: Bedankt voor je reactie.
Ja, de monteur komt terug als de buitenkabel hangt; hij hoeft nog niet te zijn aangesloten.
Nog even voor alle duidelijkheid (voor mij): die kabelspecificaties kan ik bereiken met een cat 6 UTP-kabel (afgeschermd, koper)? Genoeg aders in ieder geval.
Reputatie 1
@wjb: Dat ziet er heel goed uit. Maar het lijkt wel een kabel voor binnen. De KPN-monteur wilde niet de binnenkabel gebruiken die hij bij zich had. Ik ga op deze site zoek naar een kabel met dezelfde specificaties als deze maar dan voor buiten. Ik kom steeds dichterbij...
En ik leer veel bij!
Reputatie 1
@wjb: Berichten kruisten elkaar. Ook goed! Bedankt voor het meezoeken.
Reputatie 7
Badge +30
Uh, wacht even hoor. Waar is deze kabel precies voor?

Verder wil je wel voor koper gaan en niet voor CCA of iets dergelijks
UTP is geschikt
Reputatie 1
Ik woon op een woonboot. Op de wal staat een "PTT"-kastje waarin de aftakking van de hoofdkabel naar de woonboot wordt aangesloten (4-aderig). Deze kabel, die bovengronds blijft en voor de helft vrij in de lucht hangt, loopt naar de boot en wordt daar aangesloten op het ISRA-punt. Het modem staat daar heel dichtbij en wordt aangesloten met een Y-kabel.
Ik weet niet wat u met "CCA of iets dergelijks" bedoelt; het zegt mij niets.
Reputatie 1
Tot zover alvast bedankt voor jullie reacties!
@RobinFlikkema: De verlenging zit wel voor het IS/RA; ik mocht dat zelf aansluiten van de monteur (maar vond zelf dat dat misschien minder verstandig was). Er komen geen connectors op.

Ik zou dus een shielded UTP cat 6 kabel met koperen aders kunnen nemen, bij voorkeur soepel.
Er hangt nu een geaarde stroomkabel (3-aderig dus, waarvan 2 aders worden gebruikt: geen pairbonding mogelijk dus) en die werkt goed. Een 4- of 6-aderige stroomkabel wordt al gauw te dik voor de doorvoer door een buis in de wand.
Reputatie 1
@KeesYagi en @wjb: Bedankt voor jullie tips!

Reageer