We zijn blij met KPN : Behalve met ons Internet en TV

• 21 augustus 2013
  • 11 reacties
  • 4581 keer bekeken

Vraag:

Kan ik downgraden of geld terugkrijgen?

KPN's 40Mb/4Mb internet blijkt namelijk 5Mb/0,3Mb volgens KPN's eigen speedtest.

Beste KPN,

Ten eerste wil ik graag vermelden dat we erg blij met uw diensten en service zijn, in de winkel aan de telefoon of via internet. We hebben KPN InternetPlusBellen Standaard en door de maar liefst 4 aangesloten telefoonabonnementen (2 maal Alles in Een Standaard en 2 maal Budget 100) hebben we dus ook KPN Compleet.

Over alles tevreden maar Internet en de iTV willen niet echt meewerken. Na een maand wachten tot het internet beter wordt, ontvingen we thuis slechts 10-15%% van de door u aangeboden, door ons betaalde, dienst.

Ik, zelf, heb bovengemiddelde kennis van internet, computerhardware en software, omdat de up- en downloadsnelheid uw internet na een maand geen verbetering liet zien (eerder een dalende lijn dan een stijgende) heb ik wat aanpassingen gedaan en ook al uw 'tips' allemaal toegepast.

1. Modem plaatsing - vlakbij het ISRA punt geplaatst

2. Modem via kabel naar ISRA - CAT6 kabel, korter dan 50cm

4. WLAN channel - best beschikbare channel

5. 802.11e/WMM QoS - uitgezet

3. Modem - gereset, daarna gewacht tot gereed

6. Apparaten - Apple Mac en een PC afzonderlijk om de beurt met internet verbonden

Het enige meetbare verschil bleek de signaal/ruis verhouding, van -87dB naar -37dB, wat ligt aan het vast zeten van het WLAN channel.

Ik heb verschillende speedtests gedaan, zo'n 4 a 5 verschillende, op zo'n 10 verschillende tijden en dagen, tevens wat screenshots gemaakt.

De speedtest op uw eigen website geeft maximaal 5,37Mbps aan, uw Experia modem 6,12Mbps. Dit verschil kan ik begrijpen.

De piek- en dalsnelheden via uw speedtest en die van derde, komen uit op het volgende:

Down:

Piek: 5,37Mbps a 671,25KBps

Dal: 4,10Mbps a 512,50KBps

Up:

Piek: 0,37Mbps a 46,25KBps

Dal: 0,29Mbps a 36,25KBps

De verbinden is gerealiseerd via een ADSL2+ verbinding (voor zover mijn kennis reikt gelimiteerd tot 24Mbps) dus dat verklaart al bijna de helft van de daling van 40Mb naar 5Mb (35Mb verschil).

Dat wij zo'n 85%-90% minder snelheid ontvangen dan wat u aanbied en waar wij dus voor betalen, leek mij een goede reden om de voorwaarden van uw diensten erbij te pakken en contact met u op te nemen.

Vraag 1:

Bij deze heb ik de vraag wat uw voorstel is en hoe u dit gaat oplossen. Het liefst ontvangen wij namelijk wat u ons aanbied en wat we ook van u gekocht hebben; vandaag nog.

Ik begrijp dat dit nooit 100% van 40Mb/4Mb kan zien maar we hopen wel op een passende oplossing.

Vraag 2:

Overigens zouden we enkele weken terug, teruggebeld worden over onze digitenne ontvanger maar dit is nooit gebeurd. Deze is namelijk stuk, defect (is nooit aangegaan) en sinds dat we dit abonnement afnemen is er geen tv kijken mogelijk.

Kunnen wij nog een telefoontje of nieuwe ontvanger verwachten?

Groeten,

Youri

Volgens uw winkel/website:40Mb/4,0Mb

Volgens uw Experia Modem: 6Mb/0,4Mb

Volgens uw speedtest:         5Mb/0,3Mb

11 reacties

Reputatie 6
Badge +9
Hebt u enige indicatie wat de afstand tot een centrale is?

KPN kan voor u kijken of er een VDSL kaart in uw centrale kan en daarmee de snelheid al aardig verhogen.

Mocht de maximaal haalbare snelheid niet boven 8 mbit uit kunnen komen dan mag u van kpn verwachten dat men u een downgrade aanbied. Dan leveren ze namelijk niet wat in uw overeenkomst staat. namelijk een snelheid vanaf 8 t/m 40 mbit.

Afstand tot centrale: 1000 - 2000 meter.
Badge
http://www.kpn.com/prive/internet/abonnementen/internetsnelheid.htm

Bedankt voor uw bericht, maar het is alleen een link naar handelingen die ik zelf ook vermeld heb als te hebben uitgevoerd.
- Heeft u het bericht wel gelezen?

Als je doorklinkt naar andere links, via de link die u geplaatst heeft, kun je wel op een gedeelte komen waar staat dat KPN totaal geen garantie geeft op snelheid.
Maar dit is ook geen antwoord op mijn vraag.

Ik vraag mij af of, als ik bijvoorbeeld een lager abonnement neem, nog wel ADSL2+ krijg of ADSL. Of zij zelf een test kunnen draaien van hun kant.

De snelheid van mijn iPhone internet (ook KPN) is momenteel op sommige momenten even snel als mijn thuis verbinding, die op 11% van het landelijk gemiddelde ligt.
Het lijkt mij sterk dat er geen andere mogelijkheden zijn, op amper 1,5km van de centrale.

Weet iemand overigens of hier KPN medewerkers op reageren of alleen KPN gebruikers?
ADSL2+ zeg je? Kun je de noise margin (down),  line attenuation (up en down) en de exacte bitrates (up en down) van je verbinding posten?  Kun je vinden in de webinterface van je modem.

Noise margin (down) zou rond de 6 moeten zitten, lager is sneller maar minder stabiel. Line attenuation down zou ongeveer het dubbele moeten zijn van attenuation up.

Operation DataUpstreamDownstream
Noise Margin6.0 dB4.5 dB
Attenuation40.1 dB45.5 dB
Ik heb ze gepost, kun je hier iets mee?

De verhouding Attenuation up en Attenuation down zou ongeveer 1:2 moeten zijn, dat wijkt hier nogal af. Dat, in combinatie met de snelheid van 6Mb/0,4Mb die je in je modem vindt (op ADSL zou je upload eigenlijk altijd 1024kbit/s moeten zijn, tenzij afstand meer dan +/- 4,5 km is) duidt op problemen ergens tussen modem en centrale.

Weet je zeker dat je de aansluiting tussen ISRA en modem goed is? Cat5/6 wil niet per se zeggen dat het goed is, stekkertjes moeten er natuurlijk ook goed opzitten ;)

Je geeft zelf aan dat je op een afstand van 1000 tot 2000m van de centrale zit. Dat is toch een forse marge. Volgens de waarden die je opgeeft is een afstand van 3200m tot 4000m waarschijnlijker. Op deze pagina kun je een vrij nauwkeurige afstand zien.

Overigens moet KPN je met je huidige abonnement een minimale bandbreedte van 8Mbit leveren. Zeker als je het gooit op problemen met beeldkwaliteit is de klantenservice vrij makkelijk met oppakken van dergelijke problemen.

Uitslag via die website die je postte:

Afstand:± 2104 meter

Minimale brandbreedte is geleverd!

Na 2 maanden, bijna om de dag, een aantal speedtesten achter elkaar te doen zijn de snelheden plotseling ietsiepietsie verhoogt.

Down:

Voorheen: +/- 5Mbit

Sinds gisteren: +/- 8.5Mbit

Up:

Voorheen: (30 uit 40 testen) exact 0.33Mbit

Sinds gisteren: (9 uit 10 testen) exact 0.69Mbit

Het stelt nog steeds niks voor bij de op het abonnement vermeldde 40Mbit4Mbit (verwacht ik ook niet) maar 't is nu ineens sneller. Ook de waardes zijn verandert:

Upstream        Downstream

Actual Data Rate:   882 (Kbps.)     9777 (Kbps.)

Attainable Rate:     882 (Kbps.)     9777 (Kbps.)

Upstream        Downstream

Noise Margin:        6.0 dB             4.9 dB

Attenuation:         12.9 dB            30.7 dB

Hmm.. Dat was dus eenmalig, we zijn gewoon weer terug naar gem. 5.1MBit. Dit wordt dan alsnog een klacht indienen vrees ik. Iemand anders nog een oplossing/idee?

Reageer