Vraag

Wegvallen internet door ntu kastje?

  • 19 May 2020
  • 20 reacties
  • 390 keer bekeken

Reputatie 1

Hoi, ik ervaar sinds enige tijd dat een keer in de zoveel dagen mijn internet wegvalt. Ik heb een edgerouter en dit werkte voorheen weken zonder problemen. Ik zie dit soort dingen in mijn logs staan.

Bijv.

May  6 12:26:56 Thuis pppd[2725]: Serial link appears to be disconnected.
May  6 12:27:02 Thuis pppd[2725]: Connection terminated: no multilink.
May  6 12:27:03 Thuis pppd[2725]: Modem hangup

Vandaag ook 2x gehad, heb echte geen tijdstippen genoteerd ivm reboot router.

 

Meestal gebeurd dit iedere 1-3 dagen… Kan het zijn dat het NTU kastje niet meer goed werkt?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 1

Heb trouwens op mijn werk dezelfde glasvezel internet (500/500) van KPN en ook dezelfde edgerouter, nooit een probleem mee gehad (uptime +2 maanden). Ook diverse firmwares van edgerouter geprobeerd echter het probleem thuis blijft…

Ook al nieuwe utp (cat6) kabels van ntu naar edgerouter gedaan, echter geen verschil

Reputatie 1

@Erik_ heb je enig idee? Ik zag  dat je vaak reageert op dit soort topics...

Badge +12

Heb je de EB nog? Dan zou je die er eens even aan kunnen hangen om te testen of het inderdaad aan de verbinding ligt (of toch aan de ER).

Reputatie 1

Heb je de EB nog? Dan zou je die er eens even aan kunnen hangen om te testen of het inderdaad aan de verbinding ligt (of toch aan de ER).

ja heb m nog wel, zal m wel even erachter gooien, echter denk dat ER geen probleem is, heb m al keer geruild met die van mn werk, toen thuis ook last op werk niet..

Badge +12

Dan lijkt het inderdaad aan je lijn te liggen. Wacht even totdat er een moderator reageert. Die kunnen wellicht van afstand testen. Overigens zal dat alleen kunnen met de EB gekoppeld (denk ik..).

Heb je de NTU al eens >30 seconden stroomloos gemaakt? Wil ook wel eens helpen.

Reputatie 1

Dan lijkt het inderdaad aan je lijn te liggen. Wacht even totdat er een moderator reageert. Die kunnen wellicht van afstand testen. Overigens zal dat alleen kunnen met de EB gekoppeld (denk ik..).

Heb je de NTU al eens >30 seconden stroomloos gemaakt? Wil ook wel eens helpen.

ja stroom er af, andere stroomadapter, nieuwe utp kabels… :-(

Badge +12

Dan lijkt het inderdaad aan je lijn te liggen. Wacht even totdat er een moderator reageert. Die kunnen wellicht van afstand testen. Overigens zal dat alleen kunnen met de EB gekoppeld (denk ik..).

Heb je de NTU al eens >30 seconden stroomloos gemaakt? Wil ook wel eens helpen.

ja stroom er af, andere stroomadapter, nieuwe utp kabels… :-(

@wjb Jij als Edge-Router-expert een idee?

Reputatie 7

Welke versie van EdgeOS heb je op jouw EdgeRouter draaien?

Reputatie 1

Welke versie van EdgeOS heb je op jouw EdgeRouter draaien?

2.0.8 hotfix, ook een hele tijd op 1.10.11 gedraaid. beide versies zelfde probleem

Reputatie 7

Welke versie van EdgeOS heb je op jouw EdgeRouter draaien?

2.0.8 hotfix, ook een hele tijd op 1.10.11 gedraaid. beide versies zelfde probleem

Dan zit het probleem met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in de NTU.

Ik hoop dat er snel iemand van KPN zal reageren om jouw lijn eens door te meten.

Reputatie 1

Lijkt nu al paar dagen goed te gaan weer… eens  even kijken nog...

Hoi @mvug . Hoe is het nu?

Ik weet niet zeker of ik kan meten zonder de experiabox maar wil het uiteraard graag proberen. Kun je, mochten de problemen zich toch weer voordoen,  je profiel aanvullen en mij een seintje geven als je dat gedaan hebt?

@Erwin_hier hetzelfde probleem, in mijn geval met een gloednieuwe USG3 en getest met verschillende firmware versies. Bewuste log:

May 29 19:24:14 ubnt pppd[2553]: Serial link appears to be disconnected.
May 29 19:24:15 ubnt zebra[758]: netlink-cmd error: No such device, type=RTM_NEWROUTE(24), seq=126, pid=0
May 29 19:24:15 ubnt zebra[758]: interface pppoe2 index 16 changed <POINTOPOINT,NOARP,MULTICAST>.
May 29 19:24:19 ubnt ntpd[22972]: ntpd exiting on signal 15
May 29 19:24:21 ubnt pppd[2553]: Connection terminated: no multilink.
May 29 19:24:21 ubnt zebra[758]: interface pppoe2 index 16 deleted.
May 29 19:24:21 ubnt pppd[2553]: Modem hangup
May 29 19:24:21 ubnt ntpd[18939]: ntpd 4.2.6p2@1.2194-o Wed Apr 8 20:06:09 UTC 2020 (1)
May 29 19:24:21 ubnt ntpd[18940]: proto: precision = 49.135 usec
May 29 19:24:23 ubnt ntpd_intres[18945]: host name not found: 0.ubnt.pool.ntp.org
May 29 19:24:23 ubnt ntpd_intres[18945]: host name not found: 1.ubnt.pool.ntp.org
May 29 19:24:23 ubnt ntpd_intres[18945]: host name not found: 2.ubnt.pool.ntp.org
May 29 19:24:23 ubnt ntpd_intres[18945]: host name not found: 3.ubnt.pool.ntp.org
May 29 19:24:51 ubnt pppd[2553]: Connected to [redacted] via interface eth0.6
May 29 19:24:51 ubnt zebra[758]: interface ppp0 index 17 <POINTOPOINT,NOARP,MULTICAST> added.
May 29 19:24:51 ubnt pppd[2553]: Connect: ppp0 <--> eth0.6
May 29 19:24:51 ubnt zebra[758]: interface ppp0 mtu changed from 1500 to 1492
May 29 19:24:51 ubnt zebra[758]: interface ppp0 mtu changed from 1492 to 1500
May 29 19:24:51 ubnt pppd[2553]: PAP authentication succeeded
May 29 19:24:51 ubnt pppd[2553]: peer from calling number [redacted] authorized
May 29 19:24:51 ubnt zebra[758]: interface ppp0 index 17 changed <UP,POINTOPOINT,RUNNING,NOARP,MULTICAST>.
May 29 19:24:51 ubnt pppd[2553]: local LL address [redacted]
May 29 19:24:51 ubnt pppd[2553]: remote LL address [redacted]
May 29 19:24:51 ubnt zebra[758]: warning: PtP interface ppp0 with addr [redacted]/32 needs a peer address
May 29 19:24:51 ubnt zebra[758]: interface ppp0 index 17 changed <POINTOPOINT,NOARP,MULTICAST>.
May 29 19:24:51 ubnt zebra[758]: interface index 17 was renamed from ppp0 to pppoe2
May 29 19:24:52 ubnt pppd[2553]: local IP address [redacted]
May 29 19:24:52 ubnt pppd[2553]: remote IP address [redacted]
May 29 19:24:52 ubnt zebra[758]: interface pppoe2 index 17 changed <UP,POINTOPOINT,RUNNING,NOARP,MULTICAST>.

Soms valt het ieder kwartier weg, soms gaat het urenlang goed.. Enig idee?

Edit: ik heb zojuist de NTU herstart, dat had ik nog niet geprobeerd. Even afwachten of ik vanavond nog een drop tegenkom.

Hoi @Martijn Pieters . Ik heb net even geprobeerd om het stappenplan met je huidige modem te doorlopen. Dat gaat helaas voor geen meter.

Als het aan jouw FTU/NT ligt kom ik nooit waar ik wil zijn.  Ik wil tevens jouw eigen router uitsluiten. Kun jij de experiabox (tijdelijk) aansluiten en de boel monitoren? Zodra er via die setup ook verbrekingen zijn, trek aan de bel.

Houdt er wel rekening mee dat ik dit weekend niet werk. Maandag ben ik er weer. Alternatief is 0800 0402. (dan moeten er wel een aantal verbrekingen zijn geweest op de aansluiting waar de experiabox op is aangesloten. Ons stappenplan is nu eenmaal heel erg rigide :-( )

 

Hi @Erwin_ , dank voor de snelle reactie! Ik ga dit weekend even afwachten hoe de verbinding is na het herstarten van de NTU, afgelopen uur is goed gegaan. Mocht het toch weer uitvallen, dan sluit ik de Experiabox aan en kijk ik wat er gebeurt.

Hoi allen, ik heb hetzelfde probleem op KPN NetwerkNL bij Trined met een Edgerouter. Sinds een paar weken is dit zo. Het lijkt dus niet KPN specifiek, maar de combinatie tussen de NetwerkNL infra en de Edgerouter.

Trined gebruikt overigens een eigen/andere Huawei NT. Dat is dus niet het probleem bij KPN.

Reputatie 7

Ik heb met mijn EdgeRouter Lite 3 anders nergens last van. 

@Martijn Pieters :

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.

@Erwin_ Ik heb sinds 29 mei geen uitvallende verbinding meer gehad (zojuist ook nog even gecontroleerd in het logboek van de router). Het herstarten van de NTU heeft de problemen magisch opgelost. 

Goed nieuws. Mocht er onverhoopt toch weer iets mis gaan, weet je ons te vinden.