Vraag

Wegvallen internetverbinding

  • 27 December 2020
  • 27 reacties
  • 288 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +2

Goede avond, de laatste tijd is mijn verbinding erg instabiel.

De verbinding valt geheel weg, lampje met Services brand dan oranje op de ExperiaBox V10.

Zodra ik dan op de web interface kijk zie ik dus dat de DSL verbinding net opnieuw gemaakt is dus dat ik mijn gehele verbinding kwijt ben.

Vandaag om 20.21 gebeurde dit en de eerdere dagen heb ik helaas niet genoteerd, wel kijk ik geregeld op de modem en dan zie ik echt een enorm aantal FEC errors, momenteel met een modem die nog geen uur aan is zit ik op: 2765926/535256

Ik heb ook gekeken naar de CRC errors en die heb ik sinds kort dus ook best veel, alleen na een reset van de verbinding staat de teller weer op 0.

Ik heb de modem reeds afgelopen tijd ca 10 minuten uit gezet en daarna weer aan, nog geen harde reset, maar die is ook nog niet zo lang geleden gedaan en door KPN i.v.m. een storing bij ITV.

Afgelopen jaar is het ISRA punt vervangen door een KPN Monteur, dit was nog een oud beestje en de contactpunten waren toen niet al te best meer, dus neem aan dat het hier niet aan zal liggen.

 

Dingen die mij verder eerder deze week op de modem zijn opgevallen is het volgende:
Interleave depth (Up/Down) 2/8 (normaal 4/8, tevens na het wegvallen weer 4/8)

INP (Up/Down) 59/79 Symbolen (normaal rond  80/80)

 

Ik hoop dit probleem snel te kunnen tackelen.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Vandaag weer een uitval van de verbinding, wederom het lampje Services op oranje en iets later korte tijd Internet rood.

Verbinding is om 19.56 weggevallen en binnen paar minuten is alles weer normaal.

 

even wat statistieken:

Showtime: 2 h 40 min 55 s

FEC errors (Up/Down): 6332962/2516428

 

Wat ik ook opmerk is dat de snelheid tijdelijk lager ligt en die weer langzaam aan aan het oplopen is.

Badge +19

je zou de kabel tussen het israpunt en je modem kunnen vervangen. wellicht dat het probleem daar zit. niet geschoten is altijd mis.

Reputatie 3
Badge +2

Kabel omgeruild. Hierbij wat statistieken:

Showtime 1 h 54 min 3 s

FEC errors (Up/Down) 3075875/590004

Vandaag merkte ik een hapering op tijdens het TV kijken, daarna had ik 122 CRC errors down. Dit was overigens voor omruil van de kabel.

Reputatie 3
Badge +2

Zojuist om rond 19.56 viel wederom de verbinding weg, een andere DSL kabel tussen het isra punt en het modem heeft dus niets geholpen.

Graag van KPN een reactie of zij wat kunnen nagaan.

Reputatie 7
Badge +17

@MandersOnline ik heb met de gegevens in je profiel de verbinding door kunnen meten. Die geeft aan stabiel te zijn. Wel zie ik inderdaad het wegvallen maar dit lijkt te komen vanuit het modem. Deze meldingen kunnen komen vanuit een softwarematig probleem of doordat het modem handmatig wordt uitgezet. Heb je het modem al gereset zoals aangegeven bij stap 2? Zou er daarnaast apparatuur in het thuisnetwerk aanwezig kunnen zijn die het wegvallen zou kunnen veroorzaken? Een extra switch of router bijvoorbeeld?

Reputatie 3
Badge +2

Beste @Bram_,

Ik had de reset dus zoals eerder gemeld niet gedaan, zojuist heb ik deze wel uitgevoerd.

De modem wordt niet handmatig uitgezet, maar op de genoemde momenten in deze topic ontstond er een storing en een keer had ik dus de kabel omgeruild dis ik ook vermeld heb Kans is dus groot dat dat er ook als moment er tussen staat.

Ik gebruik geen extra switch of router.

Reputatie 3
Badge +2

Beste @Bram_,

Zojuist ca 19:55 wederom een uitval gehad, deze keer na wat langere periode dan daarvoor.

De afgelopen tijd wel geregeld storing op TV dan ging de teller van de CRC errors omhoog tevens als de TV niet aan stond, maar die momenten merk je minder snel op.

Wat er steeds gebeurd na een CRC error moment is dat de snelheid van het internet wat gehaald kan worden omlaag gaat en dat komt op den duur weer omhoog.

Reputatie 7
Badge +17

Ik zie dat de storing, als deze voorkomt, iedere keer voorkomt om precies 19:56 of 20:57. Het wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt door een stuk apparatuur in het huis. Kan je je zo iets bedenken dat rond dit tijdstip aanslaat? Zo niet zou ik je willen aanraden in de eerste instantie alle apparatuur die verbinding met het modem heeft af te koppelen en 1 voor 1 weer aan te koppelen om te zien wat precies de storing veroorzaakt. 

Reputatie 3
Badge +2

Het enigste wat dan aan staat op dat moment is de TV-Ontvanger. De rest staat dan meestal uit wat gekoppeld is qua kabels. De Wifi apparatuur is moeilijk te zeggen wat er allemaal aan staat want dit is een aanzienlijk aantal apparaten die vaak gedurende de dag ook continu aan staan. Dus mijn vraag is meteen moet ik dit ook testen met alle wifi apparaten?

 

Wat betreft de TV Ontvanger die is zaterdag door mij volledig een keer gereset geweest, dus met nieuwe software ingeladen en dergelijken.

Reputatie 3
Badge +2

Rond 19.53 had ik vandaag en dat is inderdaad wel vrij regelmatig een aardige hapering op de TV, de volgende getallen zijn daarna gekomen bij de CRC fouten:

CRC errors (Up/Down)      6/293

Reputatie 3
Badge +2

Vandaag weer uitvallen van Internet om 19.55 deze keer.

Reputatie 7
Badge +17

Het beste is om dat inderdaad ook te testen met wifi apparaten. Het probleem is dat ik niet vanaf hier kan zien welk apparaat de storing veroorzaakt. Mocht je de kans hebben zou je dan eens willen proberen om alleen de Experiabox aangesloten te laten? Als deze dan nog steeds wegvalt kunnen we bevestigen dat het daar in zit. Het lastige aan dit soort problemen zijn dat er een hoop factoren zijn. Dat maakt het vinden van de oplossing minder makkelijk. Maar mocht de Experiabox op zichzelf aangesloten nog altijd wegvalt moet dat binnen de box of verbinding zitten en maakt dit het aansturen makkelijker. :relaxed:

Reputatie 3
Badge +2

Dan zou ik rond dit tijdstip alle kabels er uit moeten halen en alle Wifi verbindingen moeten verbreken?

Reputatie 7
Badge +17

Als het alleen om deze tijdstippen voorkomt dan inderdaad. Waar het voornamelijk om gaat is dus het uitsluiten dat het zou kunnen liggen aan andere apparatuur dan het modem. 

Reputatie 3
Badge +2

Zojuist alles afgesloten van internet en gewacht en inderdaad zelfde tijd viel die weg

Reputatie 7
Badge +17

goed om te horen dat we in ieder geval randapparatuur uit hebben kunnen sluiten. Het enige dat ik nog zou willen vragen is of het modem direct op het stroom is aangesloten of dat deze is aangesloten op een stekkercontactdoos waarop nog andere apparatuur is aangesloten die rond die tijd aan zou springen. Mocht dit niet het geval zijn laat het dan weten. 

Reputatie 3
Badge +2

De modem zit op een stekkerblok samen met een aansluiting van een DECT-telefoon. Deze gaat niet aan rond dat tijdstip en de modem gaat niet geheel uit, maar het begint met het lampje van Services die oranje wordt met iets later Internet die daarna rood wordt.

Reputatie 3
Badge +2

Zojuist om een ander tijdstip een uitval. Het was ca 22:17 eerst geen TV meer en om 22:19 ging het lampje Services op oranje en het Lampje van Internet was gewoon uit, dus niet rood zoals eerder wel gebeurde. Ik kreeg geen verbinding meer terug dus heb na 5 minuten de modem uit gezet en weer aan en toen kwam alles gelukkig weer terug. Ik denk toch echt dat het in de modem zelf zit, heb deze afgelopen jaar gekregen en was toen al niet nieuw, maar werkte tot voor kort naar behoren.

Reputatie 3
Badge +2

Zojuist om 20:06 weer storende TV en Lampje internet was uit en Services was Oranje.

Ik heb snel een screenshot gemaakt van de Status Pagina van de modem.

Na 3 minuten was deze keer wel alles weer terug.

 

Reputatie 3
Badge +2

Zojuist weer een uitval.

Deze keer wel een screenshot van DSL gemaakt, vorige keer stond Ethernet er plots bij vandaar een screenshot van Ethernet.

 

Tijdstip was 20:06 en 3 minuten later was alles weer hersteld.

Reputatie 7
Badge +17

@MandersOnline ik heb met alle informatie die we hebben een aanvraag gedaan voor een nieuw modem. Er zal binnenkort contact met je op worden genomen via SMS om je te laten weten hoe we deze naar je toe gaan sturen. Ik verwacht dat hiermee het probleem is opgelost. 

Reputatie 3
Badge +2

Beste Bram,

Helaas met de vervangende modem (gebruikte ExperiaBox V10) vandaag wederom hetzelfde probleem om 20:06.

Ik zag de afgelopen week wel de aantallen CRC errors oplopen en de TV haperde ook geregeld en dan waren er weer wat CRC errors bij gekomen.

Reputatie 7
Badge +17

Het zou kunnen zijn dat voor het maken van vervolgstappen ik het modem nog een keer moet resetten. Zijn er momenten waarop dat niet goed uitkomt of kan ik dit doen zodra ik de mogelijkheid heb?

Reputatie 3
Badge +2

Ga je gang. Wat ons betreft mag dat nu zelfs.

Reputatie 3
Badge +2

Beste @Bram_ 

De afgelopen tijd heb ik even wat dingen nog geprobeerd, maar elke dag om 20.06 gaat of de TV storen en even uitvallen met een aantal CRC fouten of valt de DSL-verbinding met de modem geheel uit.

Wat er allemaal is gebeurd: De reset van jouw zijde.

Ik heb een Netwerkkabel van KPN gebruikt voor mijn TV Ontvanger aan te sluiten.

De modem zit inmiddels ook direct aangesloten op het stopcontact, dus niet meer op een stekkerblok.