Vraag

Wegvallen wifi Experia WiFi

  • 25 December 2019
  • 10 reacties
  • 239 keer bekeken

Ik lees verschillende topics hier met vergelijkbare situaties, maar om die topics niet te ‘kapen’ maak ik maar even een eigen topic aan.

 

Ik ben namelijk al meer dan een jaar aan het ruziën met de Experia Wifi’s hier in huis. Begin dit jaar is er nog een aantal keer een monteur langs geweest en toen leek het ook weer even te werken, maar de laatste maanden is het weer huilen met de pet op. Het probleem is dat de data over wifi en ethernet telkens wegvalt. Er is dan nog wel verbinding, maar er gaat geen data meer overheen (op onze telefoons komt er dan een uitroeptekentje naast het wifi-logo te staan). Het enige wat dan nog wel werkt, is de Interactieve TV. Ook alle monitoring van alarm, zonnepanelen etc. werkt dan niet meer.

 

Dit probleem is vervolgens alleen op te lossen door de Experia Box even uit en aan te zetten, en zelfs dan werkt het nog niet altijd omdat het service lampje soms pas minuten later aan gaat (en daarvoor werkt het wifi dus niet). Zoals gezegd is er begin dit jaar een monteur langs geweest en hij heeft onder andere een nieuwe switch geïnstalleerd, maar daardoor is het maar tijdelijk beter geworden. Na telefonisch overleg met zijn collega wist hij ons te melden dat het aan de Sonos lag, maar het kan toch niet zo zijn dat je als KPN-klant geen Sonos kan gebruiken als je stabiel wifi wil?

Ik had ook nog hoop dat de nieuwe update een hoop zou verhelpen, maar voorlopig is dat nog niet het geval. Vandaag bijvoorbeeld, Eerste Kerstdag, is het wifi al zeker drie keer eruit gevallen. Ik heb KPN gebeld, gechat, gemaild (met de monteur) en contact gehad via social media, maar niets mocht helpen. Daarom probeer ik het nu nog een keer via dit forum.

 

Alvast bedankt voor de hulp en fijne feestdagen toegewenst.

Met vriendelijke groet,

Jordi


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Badge +19

Welke experiabox heb je?

Welke experiabox heb je?

Sorry, vergeten te vermelden. Ik heb de Experia Box V10.

 

Badge +19

Een v10 met problemen hoor je niet vaak. Je hebt en al een keer terug gezet naar fabrieksinstellingen? Zijn de experia wifi's bekabeld? Wat zegt de Wi-Fi tuner?https://www.kpn.com/internet/wifi/tuner.htm#/flow Doe die even zonder de experia wifi's aan te sluiten

Reputatie 7
Badge +30

Hey Jordi, welkom op het forum! Dit klinkt allemaal niet echt leuk. Kan me voorstellen dat je daar nu wel eens een oplossing voor wilt. Ik heb nog niet direct ideeën. Dus beantwoord ook vooral de vragen die Joep al stelt nog even. Dank, al vast, voor het invullen van je profiel. Daarmee heb ik in ieder geval al even naar je verbinding gekeken. Daarin zie ik geen rare dingen. Maar, voor de zekerheid: merk je ook problemen met de bekabelde verbinding? 

 

Kun je ook eens toelichten hoe je thuisnetwerk in elkaar zit en wat voor apparaten er allemaal in gebruik zijn in je huishouden? 

Reputatie 7

Wat voor een Sonos apparatuur heb je en hoeveel Sonos apparaten zijn met een netwerkkabel aangesloten?

Bedankt voor de spoedige reacties. @Joep1965, ik ben nu niet thuis maar ik ga die wif-tuner zondag nog maar eens proberen zonder Experia WiFi’s. Reset van de Experia Box heb ik al zo’n 3x gedaan, maar tot nu toe zonder (blijvend) resultaat. 
 

@Erik_, de problemen komen zowel draadloos als bekabeld voor. Enige opmerkelijke is dat alle bekabelde apparaten (zoals Apple TV, Sonos, PC enz.) er dan mee stoppen, maar de ITV het wel blijft doen. Qua thuisnetwerk heb ik dus een Experia Box V10 met daarachter drie Experia WiFi’s (meterkast, woonkamer, boven). Aankomende zondag zal ik proberen om e.e.a. wat duidelijker te maken door een plaatje. Qua apparatuur hebben we niet veel bijzonders (Samsung/Apple telefoons en tablets + laptops), naast wat smart Home spul zoals Google Home’s en een robotstofzuiger. 
 

@wjb, Dit is de Sonos setup:

2x Play 1 (woonkamer)

1x Play 1 (keuken)

1x Play 1 (eetkamer)

Playbar, Sub en 2x Play 1 (serre, Playbar is bekabeld aangesloten)

Connect (studeerkamer, ook bekabeld aangesloten)

Sonos Boost (in de meterkast, dus uiteraard ook bekabeld aangesloten).

Reputatie 7

Ik heb begrepen dat je een Sonos systeem op twee manieren kunt aansluiten.

1) Volledig draadloos

2) Één component bedraad en de andere componenten draadloos

 

Zie deze pagina.

 

Ik heb ook begrepen dat je niet meer dan één component bedraad moet aansluiten.

Goedemiddag @Joep1965, @Erik_ en @wjb,

 

Allereerst nog even als aanvulling op de eerste reactie van Joep (heb ik de vorige keer gemist, sorry): alle Experia Wifi’s zijn inderdaad bekabeld.

Zojuist heb ik alle Experia Wifi’s even uitgeschakeld, zodat ik de Wifi tuner kon doorlopen. Ik ben in de kamers gaan zitten waar het wifi (zonder de Experia Wifi’s het slechtst is. Met alleen de Experia Box aan kwam ik daar dus ook niet boven de 10 mbit (dat is op zich niet heel gek, want deze kamer zit qua afstand ook redelijk ver van de meterkast vandaan). Daarna gaf de Wifi tuner de melding dat het kanaal op mijn Experia Box werd aangepast, om vervolgens weer opnieuw te gaan meten. De wifi-sterkte kwam opnieuw niet boven de 15 mbit uit. 

 

Uiteindelijk kwam de Wifi tuner met het advies om een Wifi-monteur langs te laten komen (zie foto). Zelf heb ik er echter niet zoveel vertrouwen in dat een monteur echt iets op gaat lossen, aangezien de vorige monteur ook niet veel verder kwam dan de conclusie ‘het ligt aan Sonos’. Volgens mij zit het probleem meer in de software van de kastjes zelf en niet in de internet-opstelling thuis (zeker gezien alle andere gelijksoortige klachten hier op het forum).

@wjb, eerder had ik mijn Sonos systeem inderdaad zo aangesloten, maar dat gaf problemen omdat sommige apparaten niet in de buurt van andere Sonossen staan (en zo dus ook het signaal niet goed op konden pikken). In het geval van de Playbar merkte je dat vooral door het out-of-sync raken met andere Sonos spelers. De Connect staat boven op de studeerkamer, en boven staat voor de rest geen andere Sonos apparatuur, waardoor ‘ie het signaal van de Sonos Boost beneden maar moeilijk kon oppikken (met lange buffering als gevolg). Om er echter zeker van te zijn dat het niet aan deze Sonos opstelling ligt, heb ik alle apparaten, behalve de Boost, nu weer van de internetkabel afgehaald om te kijken of dat inderdaad gaat helpen. 

Thanks in ieder geval voor het meedenken en de hulp!

Uitslag Wifi Tuner

 

Oh ja, het viel me ook nog op dat deze tip werd gegeven onderaan de Wifi tuner. Apart, aangezien jullie bij KPN er met de nieuwe software-update juist voor hebben gezorgd dat deze functie eruit werd gesloopt. :grin:  

 

Reputatie 7
Badge +30

Ik ben benieuwd naar de ervaring met de Sonos weer op de andere manier aangesloten. Ik vind het lastig om hier met zekerheid iets over te zeggen waar het aan ligt. Je hebt aardig wat eigen apparatuur in je netwerk zitten die wel allemaal van invloed is. Wil je het zeker weten, dan is een proces van eliminatie het beste waarbij je 1 voor 1 alles weer aansluit tot de problemen optreden.

 

Dank ook voor je feedback over de tip. Het is een beetje dubbel. De Wifi Tuner geeft je die tip omdat je op dat moment de Experia Wifi niet actief hebt. In dat geval kun je op de V10 de frequenties splitsen. Zodra je de Experia Wifi echter weer gaat gebruken, dan kan het niet meer. En ik verwacht ook, als je de Wifi Tuner zou uitvoeren met de Experia WIfi actief, je die tip ook niet krijgt.