Beantwoord

Wegvallend internet

• 25 februari 2018
  • 12 reacties
  • 810 keer bekeken

Reputatie 2
Badge +1
Mijn schoonvader heeft de afgelopen paar maanden onwijs veel last van wegvallend internet. Wanneer het internet weg valt werkt de telefoon ook niet meer, maar het LAN-netwerk werkt wel. (Heb de tv 1 keer kunnen testen met zappen en dit lijkt wel dan gewoon te werken als het internet/telefoon is weg gevallen) Na een aantal minuten doet het internet en het bellen het weer.

Ik heb een Raspberry draaien met daarop een script die de WAN en LAN ping.
Wat mij opvalt is dat zodra er niemand thuis is dat het internet niet weg valt en zodra wij thuis zijn en bijv. video’s gaan kijken dat dan het internet er mee stopt.
Wij hebben al een aantal keer contact met KPN opgenomen en dit heeft nog niet tot een oplossing gezorgd. Wij hebben ook al de Experiabox vervangen van KPN.

Setup:
Aansluiting: Glasvezel
Router: Experiabox V9
Access Point: Ubiquiti AP-AC-LR

Hieronder is te zien op welk tijdstip, hoelang en hoe vaak het internet weg valt.

icon

Beste antwoord door Fazeno 20 maart 2018, 21:03

@Joran Afgelopen zaterdag is er een monteur langs geweest om de FTU te vervangen. Tot nu toe lijkt het erop dat dit het probleem heeft opgelost.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Super! Heel blij om dit te lezen. Kijk het een tijdje aan, als er toch nog problemen zijn weet je ons te vinden 🙂
Reputatie 2
Badge +1
@Joran Afgelopen zaterdag is er een monteur langs geweest om de FTU te vervangen. Tot nu toe lijkt het erop dat dit het probleem heeft opgelost.
Reputatie 7
Badge +27
Yes, staat genoteerd! Ik ben benieuwd naar de bevindingen van de monteur 🙂
Reputatie 2
Badge +1
@Joran Ik heb 2 keer de FTU er uit kunnen halen, daarna deed het internet het weer. Het kan toeval zijn of het is echt de FTU, maar ik laat mijn schoonvader even bellen voor een afspraak met een monteur. Ik laat nog even weten of dit het probleem heeft opgelost.

Joran jij had hiervan een notitie gemaakt bij de helpdesk?
Reputatie 7
Badge +27
We kunnen even via privébericht contact hebben voor een afspraak. Aangezien het om jouw schoonvader gaat is het misschien handiger dat hij zelf telefonisch contact opneemt. Ik laat in ieder geval vast een notitie achter voor de helpdesk 🙂
Reputatie 2
Badge +1
@Joran,

Dus uit de logs komt naar voren dat de verbinding tussen FTU en de Wijkcentrale uitvalt?

Ik kan over de AP deze week wel testen, maar het internet valt ook uit ook al staat de IPTV uit, dus het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat dit het probleem is. Ook toen wij net de nieuwe router hadden viel het internet ook een paar keer weg en toen was de AP nog niet aangesloten.

De FTU ga ik deze week even testen.
Als hier uitkomt dat de FTU kapot is hoe kom ik dan in contact met jou om een afspraak met een monteur te maken?
Reputatie 2
Badge +1
@jaapjolman Bedankt voor je reactie.

Als het internet er uitligt, ligt zowel WiFi als bekabeld eruit. Maar het probleem is dat ik alleen het internet niet kan bereiken, inter is wel alles te pingen en te bereiken en de AP is rechtstreeks op de router aangesloten.
Reputatie 7
Badge +27
Dat zou verklaren waarom internet niet uitvalt als er niemand thuis is. Ik verwacht dan alleen geen uitval van de verbinding tussen FTU en de wijkcentrale. In onze logs kan ik die uitval meten en die komt grotendeels overeen met de spreadsheet in het startbericht. Misschien toch de moeite van het testen waard. @Fazeno: Dank voor de gegevens! Is het mogelijk tijdelijk de WiFi van de V9 te gebruiken en de Ubiquiti een paar dagen uit te laten staan? Dan kunnen we zien of dat verschil maakt. Makkelijkst is om de WiFi gegevens van de Ubiquiti in de V9 te zetten zodat je niet op elk apparaat opnieuw verbinding hoeft te maken. Probeer sowieso het glasvezelkastje eens een minuut stroomloos te maken.

Als het probleem blijft bestaan lijkt het me goed dat we een monteur dit verder laten onderzoeken.
Reputatie 2
Badge
Je tv en ubiquiti UAP bijten elkaar, zodra je je IPTV aanzet probeert je UAP alle pakketjes te streamen ookal heb je er niks aan hangen, dit probleem is alleen op te lossen door een managed switch te gebruiken waar je igmp snooping op kan instellen, @SjorsK had dit probleem ook hebben er toen naar gekeken en dat was de oplossing, kan zijn dat het dit keer iets anders is, maar dat is wat me opviel toen ik Ubiquiti UAP in je bericht staat
Reputatie 7
Badge +27
Welkom op het forum Fazeno! Heel tof dat je dit zo uitgebreid hebt kunnen monitoren. Minder leuk voor jouw schoonvader, dit ziet er erg instabiel uit. Ik ben benieuwd of ik hetzelfde zie in mijn metingen en ook of je wjb's reactie hebt kunnen voorleggen. Kun je de adresgegevens van jouw schoonvader in reactie sturen op mijn privébericht?
Reputatie 1
Ik heb het zelfde probleem gehad.

https://forum.kpn.com/internet-9/internet-en-telefoon-vallen-regelmatig-uit-443090

Waarschijnlijk zit het probleem in de glasvezel, bij mij was de SFP in de centrale niet goed.

Laat ze eens goed kijken naar de demping en biterrors
Reputatie 7
Zou jij jouw schoonvader kunnen vragen om een paar keer bij zo'n storing alleen de NTU (glasvezelmodem) heel even stroomloos te maken.
Is de verbinding dan telkens direct weer hersteld?

Reageer