Beantwoord

wegvallend internet (adsl + buitengebied)

  • 7 februari 2021
  • 14 reacties
  • 104 keer bekeken

Sinds kort (ik denk nu ongeveer sinds een week of 2) heel veel last van wegvallend internet.

Abbonement adsl + buitengebied in combinatie met Experiabox V10a.

Meerdere keren per dag, valt internet weg, kijk ik op Experiabox, brandt de status led rood. Bij handmatig aan en uitzetten is de verbinding er wat sneller weer.

Ben op dit kpn abbonement overgestapt omdat ik vanuit huis werk en sneller internet nodig had, dat werkte een tijdje behoorlijk goed met de 4G. De hogere kosten voor lief genomen. Maar met het wegvallen is niet te werken.

 

Opnieuw opstarten geprobeerd.

Fabrieksinstellingen reset geprobeerd.

Via bekabeld en wifi geprobeerd

 

Log modem, zo te zien vandaag al om 15:46, 16:46 eruit gegaan. (Geen toeval dat dit precies 1 uur tussentijd is?)

Feb  7 15:46:06 VRV9517 daemon.info dhclient: DHCPOFFER from ptm0.4:10.238.76.1
Feb  7 15:46:06 VRV9517 daemon.info dhclient: DHCPREQUEST on ptm0.4 to 255.255.255.255 port 67
Feb  7 15:46:06 VRV9517 daemon.info dhclient: adapter index 28
Feb  7 15:46:06 VRV9517 daemon.info dhclient: DHCPACK from 10.238.76.1
Feb  7 15:46:06 VRV9517 daemon.err mDNSResponderPosix: mDNS_Execute: mDNSPlatformRawTime went backwards by 2144650839 ticks; setting correction factor to -290591737
Feb  7 15:46:09 VRV9517 daemon.info dnsmasq[5420]: exiting on receipt of SIGTERM
Feb  7 15:46:09 VRV9517 daemon.info dhclient: bound to 10.238.77.135 -- renewal in 1797 seconds.
Feb  7 15:46:11 VRV9517 daemon.info dnsmasq[6154]: make: family 2
Feb  7 15:46:11 VRV9517 daemon.info dnsmasq[6154]: make: family 2
Feb  7 15:46:11 VRV9517 daemon.info dnsmasq[6154]: make: family 10
Feb  7 15:46:11 VRV9517 daemon.info dnsmasq[6154]: make: family 10
Feb  7 15:46:11 VRV9517 daemon.info dnsmasq[6156]: started, cache disabled
Feb  7 15:46:11 VRV9517 daemon.info dnsmasq[6156]: compile time options: IPv6 GNU-getopt no-DBus no-i18n no-IDN DHCP no-DHCPv6 no-Lua TFTP no-conntrack no-ipset no-auth no-DNSSEC no-ID loop-detect inotify

Feb  7 15:46:11 VRV9517 daemon.info dnsmasq[6156]: read /etc/hosts - 6 addresses
Feb  7 15:46:11 VRV9517 daemon.info dnsmasq[6156]: using nameserver 195.121.1.34#53
Feb  7 15:46:11 VRV9517 daemon.info dnsmasq[6156]: using nameserver 195.121.1.66#53
Feb  7 15:46:11 VRV9517 daemon.info dhcpd: Wrote 0 class decls to leases file.
Feb  7 15:46:11 VRV9517 daemon.info dhcpd: Wrote 1 leases to leases file.
Feb  7 16:46:14 VRV9517 daemon.info dnsmasq[6156]: exiting on receipt of SIGTERM
Feb  7 15:46:15 VRV9517 cron.err crond[4126]: time disparity of 26878545 minutes detected
Feb  7 16:46:16 VRV9517 daemon.info dnsmasq[6438]: make: family 2
Feb  7 16:46:16 VRV9517 daemon.info dnsmasq[6438]: make: family 2
Feb  7 16:46:16 VRV9517 daemon.info dnsmasq[6438]: make: family 10
Feb  7 16:46:16 VRV9517 daemon.info dnsmasq[6438]: make: family 10
Feb  7 16:46:16 VRV9517 daemon.info dnsmasq[6440]: started, cache disabled
Feb  7 16:46:16 VRV9517 daemon.info dnsmasq[6440]: compile time options: IPv6 GNU-getopt no-DBus no-i18n no-IDN DHCP no-DHCPv6 no-Lua TFTP no-conntrack no-ipset no-auth no-DNSSEC no-ID loop-detect inotify

Feb  7 16:46:16 VRV9517 daemon.info dnsmasq[6440]: read /etc/hosts - 6 addresses
Feb  7 16:46:16 VRV9517 daemon.info dnsmasq[6440]: using nameserver 195.121.1.34#53
Feb  7 16:46:16 VRV9517 daemon.info dnsmasq[6440]: using nameserver 195.121.1.66#53
Feb  7 16:46:16 VRV9517 daemon.info dhcpd: Wrote 0 class decls to leases file.
Feb  7 16:46:16 VRV9517 daemon.info dhcpd: Wrote 1 leases to leases file.
Feb  7 16:16:07 VRV9517 daemon.info dhclient: DHCPREQUEST on ptm0.4 to 10.238.76.1 port 67
Feb  7 16:16:07 VRV9517 daemon.info dhclient: adapter index 28
Feb  7 16:16:07 VRV9517 daemon.info dhclient: adapter index 28
 

 

icon

Beste antwoord door Bart_ 25 februari 2021, 11:19

Juist, @XL500SZ Dan heb je echt wel de goede dingen gedaan. Dan zit er weinig anders op dan iemand ter plekke met je mee te laten kijken. Ik heb een afspraak met een storingsmonteur voor je ingepland. Deze staat nu op maandagochtend. Als dat niet uitkomt, laat het dan even weten. Dan verplaatsen we 'm. 

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Wat heb je zoal aangesloten qua randapparatuur op het modem?

er hangt 1 router achter (rt-n66u) waarop de randapparatuur aangesloten is en deze gebruikt ik ook voor de wifi. 

Op deze rt-n66u:

2 desktops (bekabeld)

1 accesspoint tbv internet bedraad en wifi in werkplaats (bekabeld)

meestal 2 telefoons (wifi)

Reputatie 7
Badge +14

Wil je een keer testen zonder dat er ets aan het modem hangt om te kijken of daar wellicht een probleem zit?

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @XL500SZ Hoe is de situatie nu? Heb je nog hulp nodig? Heb je het advies van Joep al opgevolgd? 

Hallo, bedankt voor jullie reacties.

Het lijkt de laatste paar dagen weer wat stabieler, zodra het probleem zich weer voordoet ga ik de suggestie van Joep properen. Altijd lastig, problemen die ‘intermittent’ zijn.

 

Uit interesse, kan het zijn dat dit probleem optreedt als de 4G modem zijn verbinding verliest met de zendmast? Het was de laatste keer toen het probleem zich om de haverklap voordeed slecht weer. Ga in de gaten houden of hier een correlatie in zit.

 

MVG,

Pascal

En zojuist is hij weer weggevallen. (rond 19 uur) 

Ben toch wel erg benieuwd of er vanaf de kant van KPN te zien is waardoor dit komt. ( @Bart_ ?)
In de experiabox geen log melding op dat tijdstip.

Het is wel licht regenachtig, op mijn telefoon (met ook kpn mobiel) heb ik maar weinig ‘streepjes’ 4G ontvangst. Kan dit een reden zijn? (Dat de 4G modem de ADSL verbinding ook naarbeneden trekt?)

Kan helaas geen logfiles vinden in de Sagembox.

Reputatie 7
Badge +20

Raar, @XL500SZ Heb je nog meer uitval gemerkt? Zou je de 4G-modem eens stroomloos voor 2 minuten kunnen maken en dan herstarten? Verandert er dan iets in de ontvangst? Ik wil het uiteraard nakijken: 

Zou je jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?

Hallo @Bart_ ,

bedankt voor je antwoord.

heb de gegevens toegevoegd. Wist niet dat dit op het forum anders was dan ‘gewone’ KPN ID.

Heb net de sagembox van het stroom gehaald, als ik dit doe blijf ik internet houden via de koperlijn. (wel iets van een minuutje moeten wachten totdat hij weer ‘respond’)
Vervolgens sagembox opnieuw opgestart. Bereik geeft 2 ledjes ipv 1 ledje voortijd, bijzonder.

 

@Bart_  

zojuist weer weggevallen, rode led en duurt een tijdje voor verbinding weer terug is.

Dat sluit dan denk ik uit dat het aan het weer ligt, het is stralend mooi weer.

Wel maar weer 1 ledje ‘ontvangst’ op de Sagembox

Reputatie 7
Badge +20

Ok helder, @XL500SZ je krijgt dus maar 1 ledje op de Sagem? Zou je eens kunnen kijken of je 'm wat kunt verplaatsen, om te kijken of het signaal dan verbetert? 

@Bart_ 

heb destijds met een app op de telefoon de beste 4G ontvangst in het hele huis afgezocht, en op deze plek staat de Sagembox nu. Incl. Nieuwe utp kabel getrokken naar Experiabox op benedenverdieping.

 

Ledje varieert tussen 1 en 2 streepjes 4G ontvangst op Sagembox.

Reputatie 7
Badge +20

Juist, @XL500SZ Dan heb je echt wel de goede dingen gedaan. Dan zit er weinig anders op dan iemand ter plekke met je mee te laten kijken. Ik heb een afspraak met een storingsmonteur voor je ingepland. Deze staat nu op maandagochtend. Als dat niet uitkomt, laat het dan even weten. Dan verplaatsen we 'm. 

@Bart_ 

Nog even terugkoppeling. Bedankt voor de afspraak.

Monteur is langs geweest en heeft iets veranderd bij ISRA punt (geloof de modem lijn rechtstreeks aangesloten zonder telefoonstekker meer) en daarnaast lijn gechecked naar de wijkcentrale.

Tot nog toe geen storingen meer gehad, fingers crossed.

Thanks.

Reputatie 7
Badge +20

Fijn om te lezen! Dank voor de update en natuurlijk ga ik graag vanuit dat het nu goed blijft gaan. 

Reageer