Wegvallend internet Box 12 glasvezel

  • 21 May 2022
  • 21 reacties
  • 352 keer bekeken

Sinds enkele maanden valt onvoorspelbaar en niet reproduceerbaar het internet weg, zowel bekabeld als WiFi. 

Dit geeft de volgende logs in het modem:

21.05.2022 13:39:42 Error PPPOE

Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.

21.05.2022 13:39:38 Warning PPPOE

Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)

21.05.2022 13:39:38 Error PPPOE

Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.

21.05.2022 07:26:43 Error PPPOE

Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.

21.05.2022 07:26:39 Warning PPPOE

Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)

21.05.2022 07:26:39 Error PPPOE

Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.

20.05.2022 18:16:11 Error PPPOE

Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.

20.05.2022 18:16:07 Warning PPPOE

Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)

20.05.2022 18:16:07 Error PPPOE

Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.

 

Dit zijn slechts de logs van de afgelopen twee dagen, maar dit gebeurt echt al weken op rij, vaak meerdere keren per dag. Ik heb het issue niet kunnen reproduceren door bijvoorbeeld veel tegelijkertijd van het netwerk te vragen met meerdere apparaten of bepaalde handelingen op bepaalde tijden uit te voeren.

Inmiddels heb ik een V12 box, maar dat komt omdat mijn vorige telefonisch contact met KPN ervan overtuigd was dat het aan de V10 box lag, en dat het met een simpele upgrade geregeld zou zijn. Is dus overduidelijk niet het geval.

De modem is al meerdere malen herstart, ook naar fabrieksinstellingen. Glasvezelkastje is al meerdere malen spanningsloos gemaakt, WiFi-versterker is al uit het netwerk gehaald om uit te sluiten dat het daar aan zou kunnen liggen. Kabel tussen glasvezel en modem is al gecontroleerd en vervangen. Allemaal geen succes.

In mijn vorige telefoontje met KPN is beloofd dat er een monteur ingeschakeld zou worden om naar het glasvezel te komen kijken. Hier heb ik echter nooit meer iets op teruggehoord, dus tijd om een papertrail aan te maken en te hopen dat de community kan helpen.

Gezien de meerdere tientallen vergelijkbare posts met allen hetzelfde probleem, heb ik er een hard hoofd in, maar hopelijk kan er toch iets aan gedaan worden.

KPN, help!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Badge +19

Wat heb je zoal aangesloten op het modem qua randapparatuur?

Hoi Joep,

De setup is als volgt met het v12 modem met 4 uitgangen.

  1. Gaat naar de huiskamer, waar via een Netgear GS105E een tv-ontvanger en een PS4 aan hangt. https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/
  2. Gaat rechtstreeks met kabel naar zolder in een. Daar staat een Arcadyan WiFi versterker waar mijn PC en TV-ontvanger aanhangt. https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/handleidingen-experia-box.htm#!/device/kpn/wifi-versterker (ter info, deze heb ik er al een paar weken tussenuit gehaald, en het probleem bleef. Is dus niet de oorzaak)
  3. Gaat rechtstreeks met kabel naar tv-ontvanger op de eerste verdieping.
  4. Gaat via stroomnetwerk naar de overkapping in de tuin naar tv-ontvanger. (ter info, deze heb ik afgelopen week pas aangesloten ivm. mooie weer, is dus ook niet de oorzaak)

Er hangen ook de nodige Wi-Fi apparaten in het huis, maar ik heb een periode van 2 weken het Wi-Fi helemaal uitgeschakeld om te testen, maar ook zonder actieve Wi-Fi gebeurt het.

Ter aanvulling; de dag van mijn post is het 's middags nog een keer gebeurt, en de dag erna weer 2x. 

 

 

Badge +19

Hoe is het met de snelheid als het goed werkt? Conform het abonnement? Meten met de bekabelde pc of laptop direct aangesloten op het modem en met de Ookla app.  Ik schrik wel van de draadloze verbindingssets.  Die moet je echt nooit gebruiken hoor!!

Reputatie 7

Hoi @Waltorz, welkom bij ons op het forum. Die meldingen klinken inderdaad alsof de Box 12 de verbinding met het internet verliest. Naast de Box 12 zal je ook een glasvezelkastje hebben. Op het moment dat je ervaart dat de verbinding wegvalt, wat gebeurt er dan met de lampjes op zowel de Box 12 als het glasvezelkastje? Verandert daar iets?

Als de lampjes op het glasvezelkastje blijven branden zoals anders en er op de Box 12 wel wat wegvalt, zou je de kabel die daartussen zit kunnen vervangen om te kijken of dat een verbetering geeft.

@Joep1965 Hoi Joep,
De draadloze verbindingssets ben ik ook geen fan van, maar het is maar dat we zo nu en dan tv kunnen kijken in de tuin. Zouden ooit een kabel kunnen trekken naar de tuin, maar dat is niet zo'n prioriteit.

Snelheid is naar behoren. Gebruik meestal speedtest.net, volgens mij is dat ook van Ookla. 

 

@Jasper Het is vaak maar kort dat het wegvalt, een minuutje of anderhalf. Zal proberen de volgende keer dat het gebeurt snel naar de glasvezelbox te gaan om te kijken, dat heb ik tot op heden nog niet gedaan. Wat zou ik daar kunnen verwachten?

Kabel tussen glasvezel en model al eens vervangen, maar dat zal ik nog eens doen. Moet ik daar qua kabel nog ergens op letten?

Reputatie 7

Laten we eerst kijken wat de lampjes op het glasvezelkastje doen. Die lampjes kunnen ons een beeld geven of de volledige verbinding naar buiten wegvalt, of dat het in huis zit. Daarmee kunnen we beter kijken welke kant we op moeten kijken voor de oplossing. 

Je zegt dat de verbinding kort wegvalt, komt het dan uit zichzelf weer terug of moet je daarvoor iets doen?

Verbinding komt uit zichzelf weer terug, na een minuut of twee.

Ik zal proberen de lampjes in de gaten te houden wanneer het weer gebeurt, dan laat ik iets weten.

 

Nog een kleine toevoeging;

De reguliere TV blijft wel werken tijdens het wegvallende internet. Opties als opnames terugkijken of Netflix via de ontvanger vallen wel uit. 

Zojuist weer 2x binnen 35 minuten weggevallen. De tweede keer naar het glasvezel kastje gerend, en daar lijkt niks loos. Nog steeds snel knipperend lampjes bij Glas en Ethernet.

 

Het lijkt wel vaker te gebeuren wanneer ik zelf thuis ben. Zou het aan mijn Samsung Galaxy S8 kunnen liggen? Lijkt me sterk, maar is het vragen waard.

Reputatie 7

Het kan ook zijn dat het meer opvalt als je thuis bent. Het klinkt alsof de glasvezelverbinding zelf wel actief blijft als de verbinding wegvalt dus, Ik wil ook kijken of ik iets aan de verbinding kan zien, zou je daarvoor je forumprofiel volledig kunnen invullen en een seintje geven als je dat hebt gedaan?

Hoi Jasper,

Ik dacht dat ik alles al ingevuld had in mijn profiel. Welke informatie heb je nog van me nodig? Dan ga ik dat regelen.

Hoi Jasper,

Ik dacht dat ik alles al ingevuld had in mijn profiel. Welke informatie heb je nog van me nodig? Dan ga ik dat regelen.

Hallo @Waltorz , NAW-gegevens, klantnummer, laatste 4 cijfers IBAN.

 

Reputatie 7

Op je forumprofiel zie ik helemaal geen gegevens staan, mogelijk ging er iets niet goed met het opslaan daarvan. De gegevens die Jan noemt heb ik inderdaad nodig om mee te kunnen kijken 🙂

Ah, het forumprofiel is niet hetzelfde als Mijn KPN, got it.

Alles is nu ingevuld als het goed is, behalve laatste cijfers IBAN, daarvoor zag ik geen veld, maar dat is 7696. 

Hallo @Waltorz alle velden binnen je profiel waar privé bij staat mag je invullen naar believen, alléén een moderator kan dat zien.

 

Hallo @JanD

Alles wat ik in kon vullen, is zojuist verder ingevuld! :)

Reputatie 7

Dank je voor de gegevens @Waltorz. Is de verbinding vandaag ook weggevallen? Ik heb de verbinding nagekeken en ik zie dat het glasvezelkastje zo'n 2 uur geleden de verbinding kwijt is geweest. Of heb je dat kastje vandaag herstart?

Hoi Jasper,

 

Helaas vandaag ook weer twee keer. 1x inderdaad een uur of 2,5 ofzo geleden, en eerder vanochtend. (Kan nu even niet bij de logs dus heb niet het precieze tijdstip bij de hand)

 

Heb in ieder geval niets herstart vandaag.

 

@Jasper zie het nu net voor mijn ogen weer gebeuren. Glasvezel kastje toonde niks nieuws, lampjes bleven snel knipperend werken. Reguliere tv bleef werken, Netflix via tv ontvanger niet.

Reputatie 7

Ik zie inderdaad ook een verbreking op vrijdagavond, maar waar het door komt is de vraag. Het glasvezelkastje had daarbij de verbinding blijkbaar niet verloren, aan de lampjes te zien. Die is nu sinds zaterdagochtend online, dus daarna heeft die nog wel een verbreking gehad. Het is lastig om te zien waar dit door komt, zeker omdat we steeds (ruim) achteraf zien dat een verbreking is geweest. De verbreking is steeds maar kort, maar zou je kunnen proberen om op het moment van de verbreking contact op te nemen met 0800-0402? Dan kan de verbinding op het moment van de verbreking nagekeken worden en dat kan meer vertellen over wat te doen.

Hoi Jasper, 

Ik ga het proberen, maar aangezien de verbinding zichzelf na een minuut of 2 weer herstelt, en ik dan nog lang niet door de klantenservice heen ben, zal het niet gaan lukken om ze ‘live’ te laten meekijken.

 

Moet ik nog iets extra's melden als een ticketnummer ofzo dat ze een referentie hebben waar het over gaat?

Reputatie 7

Je hoeft daarbij alleen je postcode en huisnummer te noemen, daarmee kan de verbinding direct voor je nagekeken worden.