Vraag

Wegvallend internet met SuperWiFi

  • 5 January 2022
  • 19 reacties
  • 164 keer bekeken

Reputatie 2

Hoi,

op de bovenverdieping blijft de wifi enkele keren per dag kort wegvallen, en dan vooral op mijn lenovo yoga laptop van het werk. Heel irri tijdens Teams meetings. We maken gebruik van superwifi, deze branden groen. Signaalsterkte is inmiddels rond de 60 dBm, snelheid rond de 100 mbs. WiFi manager al honderd keer uitgevoerd. 
Ik heb eens ingelogd in de Experia box 10A en in de log gekeken. Kan iemand mij ermee helpen? Staat er iets geks in waar ik actie op kan ondernemen? Of hebben jullie andere tips/suggesties? Dankje!

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hi @NadjaS, wat naar dit. 

Ik denk graag mee. 

Heb je voor ons een schema van hoe je thuissituatie eruitziet? Hiermee bedoel ik je netwerk. Waar je modem staat en waar de superwifi's staan en de afstand tussen die apparaten. 

Merk je een verschil als je de laatste superwifi iets dichterbij plaatst bij de modem of de eerste superwifi? 

 

Reputatie 2

Hoi Alex,

de Experiabox v10A staat op de benedenverdieping in de huiskamer op een vensterbank. Ik heb nu nog maar 1 superwifi aangesloten (voorheen 2, toen viel de wifi al weg) en die staat op de bovenverdieping. We wonen niet in een heel groot huis, dus volgens mij is het niet nodig om 2 punten aan te sluiten. De afstand tussen Experiabox en superwifi punt 1ste verdieping is (door het plafond heen gekeken) ongeveer 5 a 6 meter.

In de Experiabox zag ik dat IPV6 uitgeschakeld stond, ik heb deze eens op automatisch gezet. Misschien helpt dit?

Reputatie 7
Badge +24

Excuus voor mijn late reactie Nadja. 

Heb je dit probleem alleen op je Lenovo? Heb je het netwerk ook al eens verwijderd en opnieuw aangemeld? 

Als laatste, welke kleur brandt het lampje op de SuperWiFi? 

Reputatie 2

Hoi, op mijn Lenovo valt het op, want daar werk ik heel de dag op. Op andere devices heb ik er geen last van zover ik kan zien. De disconnects zijn ook altijd maar een paar seconden, dus het kan goed zijn dat een device als een iPhone het niet eens aangeeft.

Ik heb de ICT afdeling van mijn werk ook al ingeschakeld. In de logging van de laptop/horizon zagen zij inderdaad heel de dag disconnects. Ik heb vervolgens een hele dag via een hotspot gewerkt, toen is de verbinding heel de dag stabiel gebleven met geen disconnects. Aan de laptop lijkt het daarom niet te liggen.

 

Antwoord op jouw vragen:

  • Ja het netwerk heb ik al eens verwijderd (op de laptop) via vergeten, en dan weer opnieuw aangemeld.
  • de Superwifi is groen.

 

 

Reputatie 2

Zojuist, om 9:59 werd de verbinding weer verbroken. In de logging van de experiabox 10a vind ik het volgende op dit tijdstip:

 

en mijn laptop geeft het volgende aan in de eigenschappen van de wifi verbinding:

 

Badge +19

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je de super wifi's uit zet. Dus alleen de WiFi van het modem gebruikt. Heb je dan nog uitval? Heb je dit soort dingen in huis?

 

Reputatie 2

Nee, die dingen heb ik niet in huis.

 

Ik ga de superwifi uitzetten en testen. :)

Reputatie 2

Superwifi punt staat uit. Vooralsnog geen disconnecties meer gehad: al dik 4 uur verbonden met wifi.

Signaalsterkte is natuurlijk iets minder.

 

Is er dan iets mis met mijn superwifi punten? Of wat kan een logische verklaring zijn?

 

Reputatie 2

Wifi punt staat nog steeds uit, maar toch last van wegvallende verbinding, zie foto's. Iemand enig idee wat dit wil zeggen, wat de oorzaak kan zijn? Help? :(

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Zou ik mogen weten hoe jouw netwerk eruitziet? Heb je nog andere routers en switches aangesloten? Zo ja, hoe precies? Een soort van schema zou handig zijn.  

Zou ik anders eventueel een scan mogen doen van je netwerk? Dan kan ik zien welke apparaten er aangesloten zijn, niet de activiteit overigens. 

Ik hoor graag van je. 

Reputatie 2

Hoi Alex, ja je mag een scan doen, dankje!

 

  • benedenverdieping in huiskamer staat de Experia box v10a
  • op de slaapkamer, eerste verdieping, STOND een superwifi punt (nu uit).
  • apparaten die aangesloten zijn op Experia: Philips hue bridge (sinds kort, problemen waren er al van te voren).
  • Apparaten die van de WiFi gebruik maken: lg tv, laptops, telefoon, ring doorbell

volgens mij helemaal niet spannend. Geen dvs meer in gebruik trouwens!

 

groetjes

Reputatie 7
Badge +24

Ik zie verder geen rare dingen binnen je netwerk, wel zie ik dat beide vesterkers uit staan. Zou je ze beide eerst willen resetten door het resetknopje in te drukken? Zou je daarna de Superwifi's opnieuw willen aansluiten? Eventueel de 2e Superwifi die met je 

 

Reputatie 2

Gedaan, ga morgen testen. Heb trouwens maar 1 superwifi in gebruik nu.

Huidige situatie:

experiabox 10a staat in huiskamer (beneden), superwifi punt (niet bekabeld) op slaapkamer op eerste verdieping.

 

je bericht was volgens mij niet volledig Alex. Wil je nog aanvullen?

Reputatie 2

Hoi,

Superwifi punt heeft aangestaan (tot zojuist 08:53), maar de verbinding is inmiddels al 3 keer verbroken. Dus ik heb Superwifi punt weer uitgezet.

Even voor de duidelijkheid: Als ik het superwifi punt aan heb staan dan valt de wifi verbinding regelmatig weg. Als ik het superwifi punt uit heb staan, ook dan valt de wifi verbinding regelmatig weg, maar wel minder vaak.

Toch issues in mijn experiabox 10 A? 

Reputatie 7
Badge +24

 

  • benedenverdieping in huiskamer staat de Experia box v10a
  • op de slaapkamer, eerste verdieping, STOND een superwifi punt (nu uit).
  • apparaten die aangesloten zijn op Experia: Philips hue bridge (sinds kort, problemen waren er al van te voren).
  • Apparaten die van de WiFi gebruik maken: lg tv, laptops, telefoon, ring doorbell

En waar zit u met de laptop? Is de SuperWiFi bekabeld aangesloten op de v10a? 

Reputatie 2

Hoi Nick,

Ik zit op de werkkamer (eerste verdieping, naast de slaapkamer en recht boven de experiabox, zal max. 5 meter tussen laptop en experiabox zitten, wel beton). 

Nee, het superwifi punt, dat nu uitstaat, is onbekabeld. 

Reputatie 7
Badge +24

Hoi Nick,

Ik zit op de werkkamer (eerste verdieping, naast de slaapkamer en recht boven de experiabox, zal max. 5 meter tussen laptop en experiabox zitten, wel beton). 

Nee, het superwifi punt, dat nu uitstaat, is onbekabeld. 

Ok. In deze situatie heeft een SuperWiFi denk ik ook niet zoveel nut. Het signaal van de SuperWiFi zou wellicht sterker zijn. Maar dat zegt bij een draadloos geplaatste SuperWiFi niets over de kwaliteit van de totale verbinding. 

Als de laptop met de draaloze SuperWiFi verbonden is, dan maakt die eigenlijk gebruik van 2 WiFi verbindingen:

  • een WiFi verbinding van laptop naar SuperWiFi
  • en een WiFi verbinding van SuperWiFi naar Experiabox

Rechtsonder bij het klokje in Windows zie je alleen de kwaliteit van de eerste verbinding. Die ziet er misschien super uit.

Maar dat zegt niets over de kwaliteit van de 2de verbinding. En al helemaal niets over de snelheid en stabiliteit van de totale verbinding. 

Reputatie 2

De snelheid van de totale wifiverbinding is niks op aan te merken, maar de stabiliteit (en ook het signaal) dus wel. Is mijn denkwijze goed dat er dan iets niet lekker loopt in/vanuit mijn experiabox 10a? Ik heb eens een hele dag gewerkt via een hotspot (om uit te sluiten dat het aan de laptop lag): 0 disconnects.

Reputatie 7
Badge +24

Je zou eens kunnen proberen om een dagje beneden te werken. Dichter bij de Experiabox. Zodat er geen dikke verdiepingsvloer tussen zit. 

Of de SuperWiFi boven tijdelijk aansluiten met een losse kabel over de trap. Kijken wat voor effect dat heeft.