Beantwoord

Wegvallend internet, word regelmatig, paar keer per dag (VDSL, experiabox 9)

  • 16 June 2021
  • 18 reacties
  • 145 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo,

 

We krijgen steeds vaker te maken met wegvallend internet. The Experia box verliest de groene lampjes van internet. Als ik inlog op de modem staat er dit:

 

 

Geen VDSL lijn blijkbaar. Dat gebeurde bijvoorbeeld vandaag op 16 Juni 2021 om: 0:00 (precies middennacht), 20:20, 20:14 & 21:21.

 

Vandaag had ik na 20:20 de modem laten resetten via: https://www.kpn.com/service/internet/wifi/problemen.htm#/problemen-en-storingen/internet. Hierdoor werd de “attainable” rate een 10 to 20%  beter, maar toch ging het weer uit. Noise margin ging ook omhoog, weet niet of dat beter is.

 

Ik hoop dat er meer gedaan kan worden dan modem resetten. Dit is niet alleen vandaag, maar ik heb ditmaal de tijden opgeschreven, misschien kan je dan nagaan wat er is gebeurd.

Groeten,

R.

 

Momenteel:

 

icon

Beste antwoord door NHendriks 16 June 2021, 22:07

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Badge +19

Morgen de klantenservice bellen 0800-0402. Er lijkt iets niet goed.  In 9 minuten zoveel fouten is niet goed. Heb je het kabeltje tussen het modem en israpunt al gecontroleerd?

Reputatie 7
Badge +11

Dat zijn inderdaad aardig wat fouten. Bij een vectoring-lijn wilt het nog wel eens voorkomen dat er tijdens het maken van een handshake en opzetten van de data-sessie er een aantal CRC-fouten binnenkomen. Daarna mogen deze niet hoger zijn dan 1 per kwartier. Over het aantal FEC's is niet echt een vastgestelde norm, dit zijn namelijk herstelde fouten. 15000 in 9 minuten is nog prima. Pas als het in kortere tijd oploopt in de 100-duizenden of miljoenen dan gaat er toch iets mis, het wordt hersteld maar goed is het niet.

 

Als dit geen vectoring lijn is dan zijn dit veel CRC-fouten. Kun je nog een screenshot maken en deze hier plaatsen? Ik ben wel benieuwd hoe de lijn eruit ziet na een half uurtje uptime. Als de CRC's dan gelijk blijven dan is er wat dat betreft niets aan de hand. Als deze weer oplopen dan zou ik nu gelijk de klantenservice bellen. Voor storingen zijn die 24/7 bereikbaar en als het nodig is kan er misschien al morgen een monteur ingepland worden.

 

Heb je het kabeltje tussen het modem en israpunt al gecontroleerd?

Deze is sowieso wel goed om te controleren inderdaad.

Reputatie 1

@Joep1965 

nee, niet gecontroleerd. Hoe kan ik dat doen? of bedoel je visueel?

 

Internet weer eraf: 21:52. Ditmaal gecheckt met de onderburen die ook KPN hebben, met Fritzbox. Ook internet weer eruit.

Reputatie 7
Badge +11

@Joep1965

nee, niet gecontroleerd. Hoe kan ik dat doen? of bedoel je visueel?

Inderdaad visueel is voldoende

 

  

Internet weer eraf: 21:52. Ditmaal gecheckt met de onderburen die ook KPN hebben, met Fritzbox. Ook internet weer eruit.

Bedoel je daarmee te zeggen dat de buren ook geen verbinding hebben? Als dat zo is dan lijkt me dat goede reden direct met de klantenservice te bellen op 0800-0402, het verhaal uitleggen en aangeven dat de buren op huisnummer x ook problemen hebben. De buren uiteraard ook laten bellen. Als er op meerdere adressen bij elkaar verstoringen zijn dan willen ze er nog wel eens wat extra vaart achter zetten.

 

Wat trouwens ook een optie is, kijk op de site van KPN of daar storingen bekend zijn. Misschien is er iets aan de hand. Dat kan hier: https://www.kpn.com/service/storingen.htm.

Reputatie 1

@NHendriks 

ik had al andere screenshots gemaakt van afgelopen uren. Zal kijken naar 30 minuten weer.

 

 

 

 

Badge +19

Visueel. Bij de buren valt internet ook uit????

Reputatie 7
Badge +11

Dat zijn inderdaad een hoop CRC-fouten. Genoeg reden om met de klantenservice te bellen wat mij betreft, al helemaal als de buren ook problemen hebben, uitsluiten kunnen we nooit want het kan puur toeval zijn maar het kan maar zo zijn dat er iets met de grondkabel aan de hand is, iets waar een monteur voor moet komen.

Reputatie 1

Visueel. Bij de buren valt internet ook uit????

Visueel = OK!

Bij onderburen ook ja… dus…. denk misschien dat het niet alleen bij ons is. Waarschijnlijk dan bij de kastjes in de straat? (weet niet hoe ze heten).

 

 

Reputatie 7
Badge +11

Het kan enorm veel oorzaken hebben, van een storing in de centrale of actieve straatkast tot een grondkabel die er de brui aan heeft gegeven tot een stoorzender en ga zo maar door. Als ik dit zo lees moet er gewoon een monteur heen. Even bellen met de klantenservice, dat kan nu nog, misschien kunnen ze er morgen nog een op de stoep hebben staan.

Reputatie 1

@NHendriks ok, we bellen nu! bedankt. 15 min wachten…. :grin:

Reputatie 7
Badge +11

Nou ben ik natuurlijk wel benieuwd naar de uitkomst van mijn collega op de klantenservice! Komt er een monteur? :) 

Reputatie 1

@NHendriks bedankt voor je interesse! Ik was uiteindelijk na een uurtje verbonden, na elven. Je collega legde uit dat hij geen monteur kon uitsturen als het op dat moment werkt (wanneer je belt). Hij kan geen test doen met een negatief resultaat, waardoor hij een monteur kon boeken. Hij adviseerde dus om meteen te bellen als de lijn uitvalt, of wanneer het weer gebeurd, nogmaals te bellen. 

Hij leek niet zo happy te zijn (lees: gestrest), legde uit dan ze ‘maar’ 8 man waren en voor heel Nederland de telefoon moest opnemen. Ik denk dat hij niet zoveel zin had om echt helemaal uit te zoeken, en adviseerde om de ochtend/middag te bellen. Nou… dat heb ik nog niet gedaan. Ik had na dat telefoontje ook niet zo veel zin meer! Had toen weer gecheckt, nu is doet de modem dit:

 

 

Bizar. Het werkt weer. Denk jij dat het komt omdat er veel meer mensen de lijn gebruiken in de avond? (voetbal?).

 

Reputatie 7
Badge +11

Hmm, dat ziet er een stuk beter uit! Dat de lijn in de avond drukker bezet is klopt maar daar is onze infrastructuur wel op gebouwd. Er is bij iedere locatie wel aardig wat redundancy volgens mij om altijd voldoende bandbreedte te kunnen bieden. 

 

Waar de problemen vandaan zijn gekomen is altijd maar de vraag. Niet om mijn collega's af te vallen maar ik vindt het antwoord van de klantenservice medewerker wel bijzonder om heel eerlijk te zijn, ze kunnen namelijk ook de hele geschiedenis van een verbinding inkijken en zien hoe veel onderbrekingen er zijn geweest in de afgelopen paar maanden (ik weet niet precies hoe ver terug). Hoe lang heb je de problemen gehad?

 

Kan je je profiel eens invullen? Dan kan een moderator eens in de geschiedenis van de lijn duiken. Mogelijk is het nu tijdelijk opgelost en zit je vanavond weer met problemen. We willen natuurlijk een permanente oplossing :)

Reputatie 1

@NHendriks 

Ik heb uiteindelijk weer naar de abonnementen gekeken van KPN. Heb een ‘upgrade’ gevraagd naar 200mbps. Zo wist ik ‘zeker’ dat ik een nieuwe experiabox zou ontvangen. Ze hebben de 10 gestuurd, en zelfs voordat de monteur langs komt om een naar 200 mbps te zetten, is het signaal al een stuk stabieler en sneller met de v10. Ik merk ook dat het ‘sneller’ is, alsof the routing/reactie tijd van de modem sneller is.

 

Moet ik zorgen maken over de FEC errors?

 

Reputatie 7
Badge +11

De V10 is inderdaad ons beste modem voor xDSL-lijnen en ik ben blij dat je die gekregen hebt! Dat betekent ook dat je overgaat op pairbonding.

 

De FEC's zou ik mij niet zo druk om maken, 400k over 27 uur is acceptabel. Als dit in een uur was geweest dan is het een ander verhaal.

 

Het voordeel is wel dat de monteur ook nog wijzigingen in de infra moet doen en de lijnen ook nog zal doormeten. Als blijkt dat er inderdaad veel ruis is dan zal deze stappen zetten om ervoor te zorgen dat de ruis verminderd (waar mogelijk), soms is het een kwestie van een ander aderpaar kiezen maar dat is niet altijd een optie, bijvoorbeeld als er direct vanuit de kabelverdeler geleverd wordt. Ik heb eens een klant gehad waar dusdanig veel ruis was dat de verbinding regelmatig uitviel maar dat ging van kabelverdeler naar kabelverdeler naar ISRA, een ander aderpaar tussen de twee verdelers was uiteindelijk de oplossing.

Reputatie 1

@NHendriks. Ik wist dus niet dat we overgingen naar pairbonding. Ik heb hierover een vraag! 

Momenteel hebben we in de meter kast waar de telefoon lijn ‘binnenkomt’. We hebben zelf de modem verplaats naar de zolder door een cat 5 kabel (4 pairs, 8 strands) aan te leggen, maar alleen 1 pair aan te sluiten van de meter kast naar de zolder modem. Wanneer de monteur komt, kan hij deze cat5 kabel zo gebruikend dat pair bonding werkt? Want een extra kabel naar de zolder trekken gaat niet (was gedaan tijden verbouwing). Of moeten iets voorbereiden?

 

 

Reputatie 7
Badge +11

Als die kabel in fysiek goede staat is dan kan de monteur hier zeker wel een extra aderpaar van gaan gebruiken. Wij gebruiken zelf 2pair CAT5e UTP om dergelijke kabels mee te maken, die twee extra paren worden dan niet gebruikt. Ik heb iets vergelijkbaars gisteren nog gedaan in een kantoorpand. Moet prima kunnen :)

Reputatie 1

@NHendriks ok dan, komt goed dus. Cat 5 kabel is in zeer goede staat. Dus da tjokt waarschijnlijk wel goed. 
 

dank voor al uw hulp!