Beantwoord

Wegvallend wifi, ook na nieuwe Experiabox V10 en toevoegen wifi-versterkers

  • 15 March 2019
  • 15 reacties
  • 4334 keer bekeken

Ik heb sinds kort een Experiabox V10 en 2 KPN WiFi versterkers. De box hangt in de meterkast op ooghoogte. De WiFI versterkers zijn op de 1e en 2e verdieping geplaatst en bedraad aangesloten.

Het probleem is dat het WIFI signaal van de 2 WIFI versterkers regelmatig uitvalt. Dit komt vooral bij videostreaming, bijvoorbeeld bij het bekijken van video's via YouTube. Het WIFI signaal valt dan volledig weg en herstelt zich niet automatisch. Het WIFI netwerk moet dan opnieuw verbonden worden.

Wifi op mijn laptop is wel stabiel.
Op mijn iphone zie ik regelmatig 3g of 4g verschijnen, soms als ik direct naast de meterkast of een wifi-versterker sta.
YouTube op mijn interactieve tv of ipad valt regelmatig uit, Netflix kijken via de app op mijn interactieve tv is amper nog te doen (blijft laden).

Op de box en de versterkers staan zowel de 2.4GHz als 5GHz bandbreedte open, kanaalkeuze op automatisch.

Er is een tijd geleden een monteur geweest (die heeft oa de Experia Box vernieuwd naar V10 en de versterkers aangesloten) en heb al talloze keren de Wifi tuner geprobeerd.

Ik ben niet technisch onderlegd en heb geen idee wat ik moet doen.
Help?
icon

Beste antwoord door Marina_ 18 March 2019, 11:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Goedemorgen @Kroon1980, Goed dat je jouw vraag stelt op het forum. Lastig dat het WiFi signaal op de versterkers wegvalt. Maak je gebruik van de zwarte Experia WiFi versterkers of de witte WiFi versterkers van KPN? Wanneer je een V10 gebruikt i.c.m. 2 Experia WiFi versterkers, dan hoort 1 Experia WiFi versterker geplaatst te worden in de buurt van de Experiabox op dezelfde verdieping. Daarnaast is het de bedoeling dat de WiFi op de V10 wordt uitgeschakeld, omdat dit via de Experia WiFi versterkers gaat. Je geeft ook aan dat Youtube en Netflix via de iTV ontvanger niet optimaal werken. Het signaal van de ontvanger gaat niet via de WiFi. Heb je de ontvangers aangesloten op de Experia WiFi of zijn de ontvangers rechtstreeks aangesloten op het modem? Ondanks dat je niet technisch onderlegd bent, hoop ik dat je het een beetje volgt. Zo niet, geef het gerust aan! Dan probeer ik het anders te formuleren. Zou je ook je postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor ons en voor jezelf) Dan kan ik je verbinding doormeten en bekijken of er nog bijzonderheden zijn.
Dag Marina,

Dank voor je bericht.

Ik gebruik twee zwarte Wifi Experia die ik van KPN heb ontvangen (zie de foto's).

Aanvankelijk was er eentje aangesloten op het modem in de meterkast (stond er dus vlak naast).
Op advies van de monteur – na mijn opmerking over haperende tv – is deze verplaatst naar de woonkamer en aangesloten op de itv-ontvanger. De andere staat op de 1e verdieping en is via een ethernetkabel aangesloten (gelust met mijn printer).

Zo te zien staat het wifi-signaal op het modem uit (zie lampjes op de foto).

Ik heb het idee dat de versterkers misschien wel de snelheid verbeteren maar niet de stabiliteit, gezien het feit dat ik regelmatig 3g/4g op smartphones zie en apps op de tablet en tv vaak vastlopen. Kan dat?

Reputatie 7
Badge +19
@Kroon1980, Ik kan mij voorstellen dat je er vanuit gaat dat onze monteur de Experia WiFi op de juiste wijze heeft aangesloten. Echter is het niet de constructie waarop de Experia WiFi moet worden aangesloten op het modem. Daarom wil ik je vragen om het advies uit mijn vorige reactie toch te proberen. Het is belangrijk dat er één Experia WiFi in de buurt staat van de Experiabox op dezelfde verdieping en dat de WiFi is uitgeschakeld op het modem. De tv-ontvanger kun je bekabeld aansluiten op de Experia WiFi of op het modem met een kabel. Met de Experia WiFi's hoor je een snellere en stabielere verbinding te ervaren. Vandaar mijn advies om de Experia WiFi terug te plaatsen in de buurt van het modem.
Ik heb dit gisteravond al gedaan, nav je eerste reactie. De Experia Wifi hangt nu dus bekabeld aan het modem in de meterkast. Aangezien het lampje van 'wireless' niet brandt op het modem, neem ik aan dat wifi hierop is uitgeschakeld?

Ik kijk even een paar dagen of dit beter gaat, maar aangezien het oorspronkelijk ook zo was aangesloten en ik toen ook problemen ervoer verwacht ik niet dat het nu opgelost is.
Reputatie 7
Badge +19
Dat had ik niet helemaal begrepen. Maar goed om te lezen dat je het hebt aangepast. 🙂 WiFi op het modem moet uit staan wanneer je gebruik maakt van de Experia WiFi. De Experia WiFi neemt als het ware de WiFi van de V10 over. Vandaar dat wireless/Wifi uit staat op het modem. Wat waren de problemen die je met de WiFi had voordat de monteur langs kwam? Hopelijk blijft het nu wel stabiel.
Dag Marina,

Ik heb de Experia Wifi versterkers aangevraagd omdat de snelheid die ik zou moeten/kunnen halen achterbleef, ook na een paar keer de Wifi tuner te hebben gebruikt.

Nu de ene is teruggeplaatst naast het modem is het echter nog niet beter: nog steeds regelmatig 3g/4g op smartphones, uitvallend Youtube op tablet en de laatste tijd hapert ook de muziek via mijn Sonos-speler.

Ik weet dat mijn (nieuwbouw)huis vrij goed geïsoleerd is aangezien ik met mobiel bellen soms amper bereik heb binnen. Kan dit de oorzaak zijn voor het slechte signaal? En wat kan ik doen nu de Experia versterkers meer problemen geven dan een oplossing vormen?
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Kroon1980, Jammer om te lezen dat het niet is opgelost. De kans was aanwezig, omdat je dit in het begin al eens geprobeerd had. Aangezien je de WiFi tuner al meerdere keren getest hebt, heb je al veel gedaan om het probleem op te lossen. Een goed geïsoleerd huis kan een oorzaak zijn voor een slechte WiFi verbinding, maar dat zijn veel woningen tegenwoordig. We zullen er dan nog voor moeten zorgen dat jouw WiFi verbinding in huis goed is. Ik heb je nog een privébericht gestuurd met een voorstel. Zou je op dit bericht willen reageren?
Reputatie 5
Badge +6
Hoi Kroon1980, Jammer om te lezen dat het niet is opgelost. De kans was aanwezig, omdat je dit in het begin al eens geprobeerd had. Aangezien je de WiFi tuner al meerdere keren getest hebt, heb je al veel gedaan om het probleem op te lossen. Een goed geïsoleerd huis kan een oorzaak zijn voor een slechte WiFi verbinding, maar dat zijn veel woningen tegenwoordig. We zullen er dan nog voor moeten zorgen dat jouw WiFi verbinding in huis goed is. Ik heb je nog een privébericht gestuurd met een voorstel. Zou je op dit bericht willen reageren?

Kan je mij ook een voorstel geven? Wij hebben dit ook zie onze contacg history
Om nog even terug te komen op mijn problemen; ook nadat er voor de derde keer een monteur was geweest, bleef de wifi verre van stabiel. Omdat zo'n beetje alles al geprobeerd was, heb ik de Experia Wifi versterkers er tussen uit gehaald en mijn router volledig gereset. Gevolg: een stabiel wifisignaal dat weliswaar steeds minder sterk wordt naarmate ik verder van de router ben, maar in ieder geval niet meer wegvalt als ik er letterlijk naast sta. Ik overweeg nog een tweede wifi-netwerk aan te leggen op de bovenverdieping.

@Marina_ jij in ieder geval dank voor je hulp en service, je hebt gedaan wat je kon (of mocht;).
Reputatie 7
Badge +19
@Julian Borghuis, Ik lees dat je zelf al een topic hebt gestart en dat mijn collega Alex jou verder helpt. Ik heb er alle vertrouwen in dat hij je zo goed mogelijk helpt om tot een oplossing te komen.

@Kroon1980, Graag gedaan! Jammer dat de monteur het niet heeft op kunnen lossen. Je hebt besloten om de Experia WiFi's er tussenuit te halen, waardoor blijkt dat jouw WiFi verbinding stabieler blijft met als gevolg dat de WiFi minder sterk wordt naarmate je verder bent van de router. Ik ben benieuwd hoe het gaat als je een tweede WiFi-netwerk hebt aangelegd op de bovenverdieping.

Wat Kroon 1980 schrijft is nog steeds aan de orde.

Ik heb ook de experia wifi er allebei uit gegooid en nu is de wifi stabiel.

Het blijkt dus dat KPN na drie jaar het probleem nog steeds niet opgelost heeft.

Pas geleden twee superwifi versterkers aangesloten en toen werd het probleem nog erger.

Naar mijn mening zit het probleem in dat de versterkers zowel op de 2.4 Ghz als op de 5 GHz dezelfde SSID en wachtwoord gebruiken, deze kan je niet scheiden. OOK NIET OP HET TABBLAD GEAVANCEERD!!!.

Bij Ziggo kan dit wel en is het ook geen probleem. 

Daarbij komt dat de KPN kosten berekend voor alles wat buiten de router valt. Het is dus een verdienmodel voor hun wat ze kunnen oplossen maar niet doen omdat dat inkomsten gaat verliezen.

Maar op deze manier gaat het ze klanten kosten.

Badge +19

Er is een extra wifi netwerk gekomen waar je wel de netwerken kan scheiden.  Overigens ben ik juist zeer tevreden over de experia wifi's!!

Er is een extra wifi netwerk gekomen waar je wel de netwerken kan scheiden.  Overigens ben ik juist zeer tevreden over de experia wifi's!!

In de experia box V10 kan je 2.4 en 5 GHz scheiden. Echter zodra je de experia wifi of de super wifi aansluit worden deze automatisch onder dezelfde naam gekoppeld en wordt de WiFi in de router uitgezet.

Hier kan je zelf niets aan doen, dit is een keuze die KPN gemaakt heeft.

Ik heb het netwerk van RWS aangelegd met veel bijbehorende apparatuur en weet dus wel iets van netwerken. Maar dit is niet op te lossen als de KPN daar geen andere keuze in maakt.

Overigens in de versie 12 router is deze optie veranderd. Maar daar schijnen weer andere problemen mee te zijn.

Badge +19

Wellicht heb je dan nog oude software want bij mijn experia wifi's is er wel een extra wifi netwerk waar je de 2.4ghz band en de 5ghz wel kunt scheiden.  Sterker nog we hebben het net voor het eerst aktief gemaakt want standaard staat dit uit. Je kunt dit aktief maken door in te loggen op de experia wifi's. 

Wellicht heb je dan nog oude software want bij mijn experia wifi's is er wel een extra wifi netwerk waar je de 2.4ghz band en de 5ghz wel kunt scheiden.  Sterker nog we hebben het net voor het eerst aktief gemaakt want standaard staat dit uit. Je kunt dit aktief maken door in te loggen op de experia wifi's. 

Ik weet hoe ik het moet instellen in de router op ip adres 192.168.2.254 en dan het tabblad wifi en vervolgens geavanceerd. Maar zodra de Experia wifi wordt aangesloten worden de 2.4Ghz en 5Ghz weer onder een SSID samen gevoegd met hetzelfde wachtwoord.

Ik kan het niet duidelijker uitleggen, het werkt niet met de KPN apparatuur. Het wordt traag en instabiel.

Ik heb nu een TP-Link RE200 in mijn netwerk geplaatst en alle problemen zijn opgelost. Een 120Mb down en 145Mb upload snelheid die constant is.