Beantwoord

Wegvallende glasvezelverbinding - bekabeld en WiFi

  • 6 January 2019
  • 10 reacties
  • 216 keer bekeken

Hallo,

Ik heb sinds 1 januari glasvezelinternet van KPN. Daarvoor van Telfort, en dat werkte prima. Sinds ik het KPN pakket heb geïnstalleerd ervaar ik regelmatig een wegvallende verbinding. Dit gebeurt willekeurig op zowel de WiFi- en bekabelde verbinding. En het opmerkelijke is dat WiFi kan werken terwijl de kabelverbinding eruit ligt of andersom. Het lijkt geen probleem met de hoofdlijn, dus, maar met het modem. Van Telfort had ik een Experiabox V8, nu een V10A en sindsdien dus gedonder. Ik zoek een oplossing, want ik zit nog in mijn 14 dagen bedenkperiode en ik ben nu al erg ontevreden.
icon

Beste antwoord door KSAA 23 January 2019, 21:55

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Badge +12
Ik weet dat er nogal wat problemen zijn met de V10A. Lees het forum er maar eens op na...Het modem heeft nog veel aanloopproblemen. Daar zou het aan kunnen liggen. Branden alle lampjes op de NT wel gewoon groen?
Hoi KSAA. Welkom op het forum en erg vervelend dat je deze problemen momenteel hebt.
Om het (voorlopig) simpel te houden wil ik me eerst focussen op de bedrade verbinding. Heb jij meerdere apparaten bedraad aangesloten? En zo ja, valt de verbinding dan op alle apparaten tegelijk weg? Zit er nog eigen apparatuur ( switch etc. ) tussen? Zo ja, zou je eens zonder kunnen proberen?
Liefst even testen met een meegeleverde netwerkkabel. En dan direct van LAN poort van de v10a naar een pc/laptop.
Hoe is het met de itv als je een onderbreking waarneemt? Valt dat ook weg?

Kun je tevens je profiel: https://forum.kpn.com/settings/profile aanvullen met gegevens en mij een seintje geven? Dan meet ik de lijn vanaf hier ook even door en kunnen we kijken of de NT of iets anders in het KPN domein de boosdoener is.
Hoi, allebei. Bedankt voor de reacties.

@Edwin_Merks , ja, alle lampjes op de NT branden. Van daaruit zou er een actieve verbinding moeten zijn.

@Erwin_ , Ik heb de gegevens in het profiel bijgewerkt.
Bedraad zijn er drie apparaten aangesloten, waarvan 1 computer. Alles is direct op het modem aangesloten zonder switches ertussen. Ik gebruik daarbij eigen kabels. Die zijn namelijk door de woning heen getrokken, maar die hebben met de vorige verbinding altijd zonder hapering gewerkt. Daar mag het niet aan liggen.

Ik heb nog niet gemerkt of de TV ook uitvalt als ethernet uitvalt. Het is me wel opgevallen dat Wifi en de bekabelde verbinding los van elkaar kunnen uitvallen. Dus als ethernet uitvalt kan Wifi nog werken. De kabelverbinding lijkt ook stabieler te werken als er niet tegelijk een Wifi verbinding actief is.

Ik wijt het zelf aan het modem. De NT kast is niet vervangen van Telfort naar KPN. De kabels zijn ook hetzelfde. Hetgeen wat veranderd is is het modem. De experiabox V8 leek het een stuk stabieler te doen dan de V10A.
Ik hoor graag wat voor resultaten je krijgt als je de lijn doormeet.
Reputatie 7
Ik wijt het zelf aan het modem. De NT kast is niet vervangen van Telfort naar KPN. De kabels zijn ook hetzelfde. Hetgeen wat veranderd is is het modem. De experiabox V8 leek het een stuk stabieler te doen dan de V10A.
Met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wordt dit probleem veroorzaakt door de V10A die zeer overhaast door KPN in de markt is gezet en helaas nog vol met bugs zit.
En deze ellende hebben we te danken aan Trump. Hij was het die enige tijd geleden ZTE, de leverancier van de, mijns inziens, beste Experia Box ooit, in de ban deed waardoor er een reële kans leek te ontstaan dat ZTE wel eens failliet zou kunnen gaan. Dat zou betekenen dat de levering van de V10 (zonder A) wel eens zou kunnen opdrogen met alle gevolgen van dien. Onder die druk is de V10A uit de grond gestampt, maar helaas zijn daarbij blijkbaar een aantal quality checks ondergesneeuwd.

Het zou KPN sieren om 100% openheid van zaken te gaan geven over de kinderziektes waar de V10A nog aan lijdt, welke behandeling in gang gezet is en welke termijnen gesteld moeten worden aan het herstel.

En als je dat allemaal niet vertrouwt, hier staat een goed werkend alternatief. 😉
Hoi KSAA.
De problemen houden dus aan? Wat zie je gebeuren als de bedrade verbinding op een pc/laptop wegvalt? Lijkt het dan net of de kabel losgeschoten is? Of ontstaat er een IP conflict? In mijn meting lijkt het alsof er na de experiabox twee apparaten ( switches? ) het signaal verdelen. Deze meting is soms een beetje onbetrouwbaar, vandaar dat ik het vraag. Indien er wel extra apparaten tussen zitten is het raadzaam om alles even te herstarten. Verder is het raadzaam om de kabeltje even na te lopen.
Ik ben het met wjb eens dat de v10a nog de nodige kuren heeft maar die zitten met name in het draadloze gedeelte. Hiervoor staat een firmware verbetering gepland maar de release datum daarvan is nog niet bekend.
Bedraad zou het allemaal goed moeten werken en als het dat ( na uitsluiten eigen apparatuur ) bij jou niet het geval is stel ik voor dat ik je binnenkort even bel om het door te spreken. Dan kunnen we samen een passende oplossing zoeken. Mocht je dit willen kun je dan een tijdstip/dagdeel aangeven waarop het schikt? (ik werk morgen ook)
Hoi @KSAA , ik heb niks meer gehoord. Ben je al wat verder gekomen?
Excuus, @Erwin_ . Ik heb jouw bericht na het bericht van wjb helemaal over het hoofd gezien.
De problemen houden aan, maar via de kabel doe ze zich minder voor. Waar de lijn eerst meerder malen per dag kon uitvallen, gebeurt dat nu nog eens per enkele dagen. Wat er dan gebeurt is niet zozeer alsof de kabel losschiet. Dan zou acuut de internetverbinding weg moeten vallen. Het is meer dat de computer dan blijft zoeken naar signaal. Alsof ik met nog 100.000 mensen tegelijk concertkaartjes probeer te kopen. Dat gevoel.

Ik snap de meting van de lijn niet goed. Ik heb geen switches in huis. Van het modem gaat er een kabel naar de tv box, een kabel gaat naar een Philips hue hub en de laatste gaat naar een pc boven. Op die kabel zit een tussenstukje. Maar dat is niets meer dan een plastic verbindingsstuk. En ook die was er bij de vorige verbinding ook al.

Ik zal morgen de apparatuur voor de zekerheid nog even nalopen en dan post ik een update.
No problem, KSAA! Zoals ik al schreef, die meting is niet altijd even betrouwbaar. Ik wacht het even af en mocht de bedrade verbinding dan nog steeds deze kuren geven dan stel ik voor om even te bellen. Ik werk deze ochtend en morgenvroeg van 9:00 tot 13:00.
Ik heb het even een paar dagen aangekeken. De problemen op de bedrade verbinding hebben zichzelf opgelost. Het blijft onduidelijk waardoor er in het begin veel uitval was, maar gelukkig is die verbinding nu stabiel.
Dank voor je update en ik ben blij dat dát nu stabiel is. Wat wifi betreft hopen we snel een fix te krijgen die in ieder geval de zogenaamde DHCP server sneller maakt. Zodat het niet bij iedere nieuwe sessie lijkt alsof je geen verbinding kunt maken. Ik weet dat er hard aan gewerkt wordt en daarmee zou die v10a 'gewoon' zijn werk moeten gaan doen.