Vraag

Wegvallende verbinding op KPN Box 12

  • 30 July 2021
  • 64 reacties
  • 744 keer bekeken

Reputatie 1

Hoi,

 

Dagelijks ondervind ik dat internet en tv een aantal sec wegvalt.  Kan het zijn dat er iets in de wijkkast niet goed is? Hieronder een aantal meldingen in de kpn box 12 modem.

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

64 reacties

Badge +19

Wat is er zoal aangesloten qua randapparatuur op het modem? Gebruikt u draadloze verbindingsets?

Reputatie 1

Met niks verbonden en wifi uitgeschakeld gebeurt er exact hetzelfde.

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb meteen even gekeken naar de verbrekingen. Ik zie zo tot aan het aansluitpunt geen verbrekingen. Enkel wat herstarts. Die zal jij ongetwijfeld hebben gedaan als de boel wegviel. Hoe is het modem aangesloten op het hoofdaansluitpunt? Is dat met een ronde kabel zonder splitter? Heb je het modem al eens goed herstart of zelfs een reset gegeven? 

Reputatie 1

Dit is dus juist het probleem. Nu gaat het werr bijna 2 dagen goed maar toch komen die onverklaarbare storingen weer terug. Ik kreeg ook elke keer wat hoop dat het in orde zou zijn en dan is het weer zover.

 

Reputatie 1

Aan de afbeelding hierboven te zien gaat het nu al bijna 2 dagen goed maar vanaf wanneer er een storing zich weer voor doet zal ik terug een afbeelding sturen. De priblemen komen telkens terug en op exact dezelfde manier. Nu ziet het er goed uit maar toch gaat het weer mis. Als je dus een monteur stuurt op een moment dat alles goed gaat krijg ik waarschijnlijk het antwoord dat alles goed is. De volgende dag hapert het weer. Zo is het dus al heel lang en wordt er moe van eerlijk gezegd. Die errored secobds en crc fouten kunnen ineens veel groter worden. Soms is het probleem dagelijks, af en toe duurt het wat langer.

Reputatie 1

Resetten, nieuwe modem, ander dsl kabeltje van max 1 meter. Allemaal al gedaan en brengt niks op.

Reputatie 7
Badge +20

Als ik zo naar het screenshot kijk is het goed. De connection time is 1 dag 21 uur. Dus sinds de laatste herstart. In die bijna 2 dagen zijn er geen crc fouten wat goed is en zijn er net onder de 5000 fec errors. Dat zijn gecorrigeerde fouten. dat is allemaal wel prima. Kan heb hebben. 

Zou je het eens in de gaten willen houden en wat screenshots maken als het echt mis gaat?

Reputatie 1

Dat ga ik doen. Deze nacht zijn er opeens 13 errored sec. en 20000 fec errors dus het gaat stilletjes aan weer de slechte kant op. Als de crc fouten weer oplopen en tv en internet wegvalt plaats ik terug een screenshot en plan ik langs het forum een monteur in. 

Reputatie 7
Badge +20

Ik hoor dan graag weer van je. Kijk ik mee naar de lijn. Alles lijkt nu nog wel goed te zijn.

Reputatie 1

Dag Bart_Z,

 

In een ander bericht wordt er al voor een afspraak met een monteur gezogd.

Alvast bedankt!!

Reputatie 7
Badge +20

Ik kijk graag eens eens naar de lijn voor er een monteur komt, want als die niets constateert kan hij kosten in rekening brengen, dat zou zonde zijn. 

Reputatie 1

Weer net een storing gekregen en snelheid gezakt naar 78 mbit...

Reputatie 1

 

Reputatie 1

 

Reputatie 1

De modem is gisteren ook vanzelf herstart.

Reputatie 1

Dag Bart_Z,

Dat is nou net steeds het probleem. Het kan uren goed gaan en dan gaat het weer mis. Als de monteur dus de lijn gaat uitmeten en alles gaat op dat moment goed, dan zal hij niks vinden. Maar ik blijf wel met de storingen zitten. Als het niet opgelost geraakt zoek ik een andere provider.

Groetjes Wim

 

Reputatie 1

Als de monteur dan langskomt en hij zegt dat de lijn in orde is kan ik €60 betalen. Ik zou er niet mee inzitten maar ik moet dan waarschijnlijk betalen en erna zit ik nog steeds met dezelfde storingen. Als de monteur het kan aanwijzen wat het probleem juist is, daar zou ik verder mee komen. Ik heb de dsl kabel al verwisseld , de modem, enz... 

 

Reputatie 7
Badge +11

Als de monteur dan langskomt en hij zegt dat de lijn in orde is kan ik €60 betalen. Ik zou er niet mee inzitten maar ik moet dan waarschijnlijk betalen en erna zit ik nog steeds met dezelfde storingen. Als de monteur het kan aanwijzen wat het probleem juist is, daar zou ik verder mee komen.

 

Dat klopt niet. Als er aantoonbaar een wegvallende verbinding is geweest dan kan een monteur dit ook zien, dit zal dan ook in onze bon staan. Als er namelijk geen problemen zijn op het moment van het monteursbezoek dan betekent dit dat deze problemen er eerder wel waren. Het nadeel voor deze casus is dat deze verbrekingen zich niet laten zien in ons systeem, kijkend naar de berichten van @Bart_Z, het modem behoudt dus zijn verbinding (zoals wij dat noemen, hij blijft in sync), als deze zijn verbinding verbreekt dan moet ie namelijk opnieuw een heel proces door om verbinding te maken wat enkele minuten duurt. Als het telkens een paar seconden is dan is het onwaarschijnlijk of het buitenshuis zit.

 

Ook als ik kijk naar de screenshots van de xDSL-status pagina, de CRC's zijn ruim binnen norm, voor de FEC's zijn niet echt normeringen omdat dit herstelde fouten zijn. Pas als dit oploopt in de miljoenen in korte tijd dan gaat er iets fout maar zelfs dan ga je dit waarschijnlijk niet merken omdat dit allemaal herstelde fouten zijn. Voor CRC's is er een norm maar door technieken die gebruikt worden op Vectoring VDSL2 lijnen (aan je snelheid te zien zit je op een vectoring-lijn vanuit een actieve straatkast) zoals retransmission wordt een verloren of incompleet datapakket alsnog aangevuld. Omdat er een kleine buffer op de tv-stream zit merk je hier niets van, pas als dit sneller achter elkaar gebeurd dan kan dit voor een wegvallend tv-signaal zorgen. CRC's kunnen echter ook datapakketten zijn voor het iemand die aan het internetten of Netflixen is, die merkt daar helemaal niets van zelfs.

 

Enkel als het probleem zich aantoonbaar in het klantdomein bevindt, denk dan aan bijvoorbeeld alle bekabeling ná het ISRA of klant-apparatuur zoals tv's of eigen wifi-systemen, dan krijg je met die servicekosten te maken. Voordeel is wel, stel dat deze erachter komt dat het in het klantdomein zit dan wordt dat ook aangewezen en in overleg verholpen, het is niet zo dat de monteur metingen verricht in het KPN-domein en als dat goed zit vertrekt. Als het probleem wel in het klantdomein blijkt te zitten dan wijst ie dat natuurlijk aan, indien daar nieuwe materialen voor nodig zijn dan kan de monteur die (indien het in ons assortiment zit) ook tegen kosten leveren.

 

Ik heb de dsl kabel al verwisseld , de modem, enz... 

Zou je wat specifieker kunnen zijn? Is het modem ook al eens vervangen geweest? Hoe zit het met de bekabeling in huis? Is dat allemaal al eens gecontroleerd en/of vervangen? Hoe is de tv aangesloten op de Experiabox? Direct met een kabel?

Reputatie 1

Modem is vorige maand vervangen. In het verleden is er ook al een monteur langsgeweest voor hetzelfde probleem en heeft het isra punt vernieuwd. Dit heeft niks opgebracht. Daarom vrees ik ervoor dat het niet opgelist gaat geraken. De crc fouten zitten binnen de norm. Daar ben ik ook niks mee wNt morgen kan het ineens heel veel te gelijkertijd zijn. Wanneer kan ik niet voorspellen maar het gebeurd telkens opnieuw. Als het probleem bij mij thuis zit is het wel vreemd dat de snelheid van de verbibding tussen wijkkast en moden met 20mbit daalt. Dsl kabeltje is ook al verschillende malen vernieuwd. Soms lopen de fec errors duizenden per sec op. Wanneer ik de modem herstart is het opeens stabiel…

 

Reputatie 1

Dat de modem na een hapering ineens 20 mbit lager opgeeft is toch ook vreemd. Dan ligt het probleem toch niet achter de modem zou ik denken.

Reputatie 1

Indien het toch aan mij ligt en het wordt exact uitgelegd wat ik moet doen wil ik gerust die €60 betalen. Maar als erna het probleem zich nog voor doet dan is het ook voor niks geweest.

Reputatie 7
Badge +11

Dat de modem na een hapering ineens 20 mbit lager opgeeft is toch ook vreemd. Dan ligt het probleem toch niet achter de modem zou ik denken.

Het zou kunnen dat dit door DLM komt. Ik heb echter te weinig informatie om hier goed over te oordelen. Problemen op xDSL-lijnen kunnen enorm veel verschillende oorzaken hebben, van een bewoner drie straten verderop met een apparaat met defecte voeding tot zendamateurs tot kabelschade tot defecte apparatuur en ga zo maar door. De enige manier om hierachter te komen is met een meting door een monteur. Er zijn wel andere manieren maar die kunnen niet door de klantenservice of webcare worden opgestart voor zover mij bekend is, deze metingen worden ook niet zomaar opgestart.

 

Ik zou vooral niet blind staren op die 60 euro, als klantenservice een monteur kan laten komen moeten ze hierbij aangeven dat er kosten aan het bezoek verbonden kunnen zijn als de storing door iets in het klantdomein veroorzaakt wordt. Als het een storing is die intermitterend optreedt dan betekent dat niet dat als er niks aan de hand is op het moment dat de monteur komt je ervoor moet betalen. Hier zijn duidelijke kaders voor binnen de monteursorganisatie die kort door de bocht zeggen dat als de storing veroorzaakt wordt door iets in het klantdomein, dus bijvoorbeeld een DSL-kabel die in een telefoon-poort gestoken is of een binnenkabel die kapot is, dan zijn er kosten verbonden aan het bezoek, zoals ik eerder ook al zei. Als je het aanbod gekregen hebt voor een gratis monteur dan zou ik die gewoon accepteren, hier op het forum kan het probleem niet opgelost worden, er moet overduidelijk een meting gedaan worden met meetapparatuur van een monteur, deze kan dan ook gelijk de kwaliteit van de kabel in de grond meten.

 

Ohja, als je op de drie puntjes rechtsonder je bericht drukt kan je op ‘bewerken’ drukken als je toevoegingen hebt, dan hoef je niet steeds een nieuw bericht te plaatsen en blijft het wat overzichtelijker 😉

Reputatie 1

Ja klopt wel dat blindstaren op die €60. Misschien reageer ik wat overdreven. Ik heb op het forum nog een gesprek over hetzelfde onderwerp lopen (niet mijn bedoeling) en daar wacht ik momenteel om een afspraak met monteur in te plannen. Alvast bedankt voor het meedenken.

Reputatie 1

De modem is gisteren in de namiddag automatisch herstart. Dit lijkt me toch ook niet zoals het hoort. Bij de vorige modem gebeurde dit ook soms.

Reputatie 7
Badge +20

Ik zie inderdaad weer 4 herstarts de 4e van augustus, daarna tot nu weer niks. Het blijft bijzonder. Ik ga even intern vragen wat we zo nog meer kunnen onderzoeken. Want de lijn meet nu weer goed.