Beantwoord

Welk modem is de KPN Box 12?

  • 26 May 2020
  • 195 reacties
  • 39309 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +5

In de WiFi thuis app word over box 12 in modem overzicht weergegeven. Welk modem is dat?? 
 

 

icon

Beste antwoord door Paul van KPN 27 May 2020, 10:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

195 reacties

Reputatie 7

Hallo @shufflev , dat maakt toch niet uit, als het maar werkt zoals het moet werken.

Ik hoop anders dat de V12 en stuk beter werkt dan de V10a die tot op de dag van vandaag problemen lijkt te hebben met

  • de DHCP server die af en toe de geest lijkt te geven.
  • static DHCP entries die spontaan overschreven lijken te worden.
  • port-forwardings die in spontaan naar andere IP adressen lijken te gaan wijzen.

Hallo @shufflev , dat maakt toch niet uit, als het maar werkt zoals het moet werken.

Ik hoop anders dat de V12 en stuk beter werkt dan de V10a die tot op de dag van vandaag problemen lijkt te hebben met

  • de DHCP server die af en toe de geest lijkt te geven.
  • static DHCP entries die spontaan overschreven lijken te worden.
  • port-forwardings die in spontaan naar andere IP adressen lijken te gaan wijzen.

Maar daar hoeft deze klant geen last van te hebben.

Op het forum lees je in de regel alleen dingen die niet goed gaan, de klanten waar het wèl goed, het merendeel dus, zie je hier niet.

 

Reputatie 7

Op het forum lees je in de regel alleen dingen die niet goed gaan, de klanten waar het wèl goed, het merendeel dus, zie je hier niet.

Ik denk dat er vele vele abonnees zijn die niet eens van het bestaan van het forum weten en "gewoon" de V10a af en toe een schop geven om weer aan het werk te gaan.

Het is ook best interessant om vast te stellen dat de V10a vrij snel alweer vervangen wordt door een nieuwer model.

Ben benieuwd of je dit modem in bridge modus kan zetten, dan kan ik mijn TP-Link Deco mesh systeem weer in router modus zetten ipv AP (waardoor je functionaliteiten mist). Krijg morgen mijn spullen binnen van KPN, zou mooi cadeau zijn als het niet de Experiabox 10a is maar deze 12 🤞🏻

Vandaag de spullen binnen gekregen, helaas nog de ‘oude’ Experiabox 10a dus lijkt erop dat alleen nieuwe klanten sinds afgelopen week het nieuwe modem krijgen. ik heb met 3 weken geleden al aangemeld bij KPN

Hallo @shufflev , dat maakt toch niet uit, als het maar werkt zoals het moet werken.

 

Maakt zeker niets uit maar qua proces lijkt het me inefficiënt als ze deze week nou ‘oude’ apparatuur versturen terwijl vanaf deze week de nieuwe klanten het nieuwe modem krijgen aangezien ze binnen een jaar dan alsnog de box gaan vervangen voor het nieuwe modem. Scheelt geld en logistiek als je dat in 1x doet. 

Reputatie 7

Maakt zeker niets uit maar qua proces lijkt het me inefficiënt als ze deze week nou ‘oude’ apparatuur versturen terwijl vanaf deze week de nieuwe klanten het nieuwe modem krijgen aangezien ze binnen een jaar dan alsnog de box gaan vervangen voor het nieuwe modem. Scheelt geld en logistiek als je dat in 1x doet. 

Ik denk ook niet dat het zo gaat, je krijgt gewoon de bovenste van de stapel toegestuurd en de éne keer is dat een V10a en de andere keer een V12. Alleen de abonnees met bonded VDSL krijgen per definitie een V10 (zonder a) toegestuurd.

Reputatie 7
Badge +24

... aangezien ze binnen een jaar dan alsnog de box gaan vervangen voor het nieuwe modem. 

Hoe kom je erbij? KPN vervangt zomaar geen apparatuur. Alleen als het kapot is. En zelfs dan nog word eerst de oude voorraad eerst opgemaakt.

Reputatie 4
Badge +5

... aangezien ze binnen een jaar dan alsnog de box gaan vervangen voor het nieuwe modem. 

Hoe kom je erbij? KPN vervangt zomaar geen apparatuur. Alleen als het kapot is. En zelfs dan nog word eerst de oude voorraad eerst opgemaakt.

En er kan niet bij iedereen vervangen bonded is niet mogelijk via v 12 modem dus vervangen kan dan ook niet eens zie post van Paul er staat het duidelijk dat alleen singele line is en wat Nick83 ook zegt eerst oude eruit tenzij dat dat er een specifiek probleem is dat v 12 uitkomst bied

Reputatie 7
Badge +6

ik ben nu eigenlijk ook wel benieuwd of de Fritzbox 7590 straks ook vervangen gaat worden door de Fritzbox 5550 (release is later dit jaar) aangezien de 7590 geen wifi ax ondersteunt en de komende 5550 wel.

Reputatie 7
Badge +24

Misschien bij nieuwe klanten...

Reputatie 7
Badge +25

Flink wat reacties, mooi om te zien.

Ik merk dat er wat onduidelijkheid is over het leveren van de KPN Box 12. Het omruilbeleid van modems is inderdaad zoals we altijd eigenlijk doen. We ruilen een modem alleen om indien ‘ie defect is, of als we de diensten niet meer (optimaal) geleverd kunnen worden (zoals bij een wijziging van lijntype waar een ander modem voor nodig is bijv.). Er zijn natuurlijk nog veel V10(A)'s in omloop die we niet zomaar weggooien of iets dergelijks, dus die zullen echt nog wel een tijd blijven bestaan en worden ingezet. Als een modem ouder is dan de V10(A) en defect is, zal die t.z.t. worden vervangen voor een V12 (mits geen bonding).

Op dit moment wordt de V12 nog niet geleverd aan nieuwe klanten, afgezien van een kleine pilot die loopt om ervaringen op te doen. Als alles naar wens verloopt, zal in de komende weken ergens het modem worden geleverd aan elke nieuwe aansluiting (afgezien van bonding en SIB).

Badge +12

ik ben nu eigenlijk ook wel benieuwd of de Fritzbox 7590 straks ook vervangen gaat worden door de Fritzbox 5550 (release is later dit jaar) aangezien de 7590 geen wifi ax ondersteunt en de komende 5550 wel.

Maak je vooral nog niet druk om wifi 6. Dit heeft alleen echt zin als je devices dat ook ondersteunen. Dat gaat dus nog wel even duren denk ik. Als jouw netwerk al wifi 6-proof dan heeft het natuurlijk wel zin.

Reputatie 7

Als jouw netwerk al wifi 6-proof dan heeft het natuurlijk wel zin.

Zelfs dat moet je je afvragen. Ik heb een 200Mbps glasvezelabonnement en overal in mijn woning en tuin haal ik via 802.11ac wifi op 5GHz deze snelheid met gemak.

Reputatie 7
Badge +24

Hoe zal het bereik van WiFi 6 zijn tegenover de huidige standaarden? Kan het beter door muren en vloeren heen of niet?

Edit: https://www.paradigit.nl/tips/wat-is-wifi-6/

"Waarschijnlijk gaat de doorsnee Wifi gebruiker hier niets van merken, de snelheid zal namelijk niet veel hoger liggen dan bij Wifi 5. Het grote verschil zit hem in het aantal apparaten waarmee deze topsnelheid behaald kan worden. Die wordt dankzij Wifi 6 aanzienlijk groter."

🤔

Reputatie 7

Hoe zal het bereik van WiFi 6 zijn tegenover de huidige standaarden? Kan het beter door muren en vloeren heen of niet?

Wifi 6 is momenteel niets anders dan een combinatie van 2.4GHz wifi en 5GHz wifi waarbij beide banden simultaan gebruikt worden. Het bereik is dus niet groter.

Het is de bedoeling dat de 5GHz band opgerekt wordt naar 6GHz zodat er meer kanalen beschikbaar komen.

Hoe hoger de frequentie, hoe kleiner de reikwijdte. Denk maar aan het laagfrequente gezang van een walvis dat over duizenden kilometers hoorbaar is t.o.v. het ultrasone geklik van een dolfijn dat binnen enkele honderden meters uitgedoofd is.

Reputatie 7
Badge +24

Dus het bereik word alleen maar kleiner? Minder ver? Begrijp ik dat goed?

https://www.techzine.be/blogs/infrastructure/25535/wat-is-wifi-6/

Reputatie 7

Dus het bereik word alleen maar kleiner? Minder ver? Begrijp ik dat goed?

Voor de echt hoge snelheden klopt dat inderdaad.

De uitbreiding van het frequentiebereik komt toch pas met WiFi 6e?

Reputatie 7

De uitbreiding van het frequentiebereik komt toch pas met WiFi 6e?

Klopt.

Reputatie 4
Badge +2

Is er iemand die al zo'n ding heeft en weet hoe de menu structuur er uit ziet.

Wat screenshots of zo.

He Paul (en Peter voor Breedbeeldweetjes want hier zag ik het), 

Ik zie dat Sagecom voor dit soort apparaten de naam “Gateway” gebruikt. Hierin staan ze niet alleen, zo staat het ook op Wikipedia, zowel in het Engels  als het Nederlands. 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Home_gateway

Misschien eens tijd dat KPN ook afstapt van de term modem in hun handleidingen uit de tijd van de PTT (ik zag vandaag dat er nog mensen zijn die denken dat KPN een staatsbedrijf is).

Een modem is een signaalomvormer en meer niet. 

Ik vindt dat KPN heel veel woorden gebruikt als het Duitse woord “Handy”. In Duitsland zijn er nog altijd mensen die denken dat dit de Engelse naam is. 

Zou je dit eens kunnen aandragen bij de voor de handleidingen en dergelijke verantwoordelijken. 

Ik weet best dat dit consequenties heeft voor heel veel software graphical user interfaces, maar roepen dat “Niemand” (Odesee) je pijn heeft gedaan geeft op den duur een steeds slechter resultaat.  

Waar gebruikt KPN het woord Handy, @CorL ? Ik kan me dat niet voorstellen. Dat zegt een Nederlander toch niks, tenzij ze veel Duitse tv kijken.

Leuk dat je m’n site bezoekt! :relaxed:

Waar gebruikt KPN het woord Handy, @CorL ? Ik kan me dat niet voorstellen. Dat zegt een Nederlander toch niks, tenzij ze veel Duitse tv kijken.

 

LOL

Ja zo zou je het kunnen lezen. Maar ik hoef je denk je niet te vertellen dat dat niet de bedoeling was. Ik had het beter kunnen doen. Gewoon geen aandacht aan besteed. 

:joy:

Hoihoi,

Nu wàs ik blij dat ik de nieuwe v12 had ontvangen, lees ik specs dat hij niet geschikt is voor pair-bonding :-( 

Zal morgen maar eens contact opnemen met de klantenservice...

Reputatie 7
Badge +21

@Jvdm29 

Kan (en moet) pairbonding bij jou worden ingezet om de gewenste abonnement snelheid te kunnen leveren? Dan zou je inderdaad geen KPN Box 12 moeten ontvangen, maar een Experia Box v10.