Welke kabel voor aansluiting Isra paaltje naar woonschip?

  • 18 March 2021
  • 19 reacties
  • 744 keer bekeken

Welke kabel zou ik kunnen gebruiken van “ISRA punt/oude ptt paaltje” buiten naar woonschip =- 40 meter verder  (is voor KPN compleet) 

Tot nu toe lees en hoor ik verschillende dingen RJ11 kabel (met een ronde kern) en S/FTP kabel ? 

Wat is nou het beste en waar te krijgen?

verder moet er een (buiten) connector tussen (zodat ik de kabel kan los koppelen is een varend schip) heeft dat invloed op de verbinding en welke raden jullie aan?

Alvast bedankt

(Via de klantenservice was mij belooft dat de monteur het aansluiten ook van de wal naar binnen zou regelen, maar die had geen buiten kabel bij zich. Valt mij ook tegen zo van zoek het zelf maar uit.., Net zoals ik eerder aangaaf bij de aanvraag dat de er 3 paaltjes op de wal stonden waarop 1 de buurvrouw is aangesloten met prima KPN verbinding, werd mijn aanvraag gecanceld omdat er gegraven zou moeten worden. Na aandringen bleek na ‘onderzoek’ een ader vrij bij aansluiting van de buurvrouw. wat ik al verwachte en aangaf de monteur vandaag verklaarde dat het andere paaltje ook prima werkt. 

Nu krijg via de monteur en klanten service verschillen de adviezen wbt de RJ11 kabel ronde kern maar ook  S/FTP wat zou het beste zijn? Of juist iets anders de oude kabel gaat van af paaltje langs een staaldraad door de lucht richting het schip.

 

Alvast veel dank! 


Admin: topic verplaatst naar juiste board


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Het beste is inderdaad een ronde kabel. En donker van kleur, bij voorkeur zwart. Daar heeft (zon)licht het minste invloed op. Bovengronds via de staalkabel vastgemaakt is prima. Bij het schip in een lus zodat er speling is met schommelen van het schip enzo.

Mogelijk het handigst even lokale installateur in de hand nemen.

Ik vond wel ronde kabel op rol (maar dan koop je ongetwijfeld meer lengte dan nodig).

En losse plugjes voor RJ11 op ronde kabel vond ik ook; maar ook weer niet minder dan 25 stuks (gek getal want je hebt er altijd 2 per kabel). Dat is 23 meer dan nodig.

Verder heb je nog een speciale montagetang nodig. Kost ook weer zo'n 9 euro en gebruik je ook maar één keer.

In huis zou ik het sowieso afwerken met RJ11 montageplaat.

Ik hoef gelukkig alleen de kabel op te hangen klaar te leggen installeren doet de monteur.

Heb jij of iemand anders  wat voorbeeld(en) van de ideale kabel (geschikt voor buiten) en waar te koop? 

ook Graag voor de connectors 

Dank voor de reactie!

Ik had erop gegoogled en daarop mijn antwoord gebaseerd.

https://www.google.com/search?q=rj11+met+ronde+kabel

O.a. bij de resultaten deze plugjes (wel los verkrijgbaar; verzendkosten zullen er bij komen)

https://www.netwerkkabelshop.nl/rj11-stekker-voor-ronde-telefoonkabel + links naar tang e.d.

 

Ronde kabel per meter te koop.

https://www.allekabels.nl/dsl-kabel/7397/1221555/dsl-kabel-per-meter.html

@KPN Kunnen jullie zelf ook advies geven welke kabel het beste resultaat geeft?

Het gaat om kabel van IS/RApunt paaltje /oud ptt paaltje (buiten) langs staaldraad over palen naar mijn woonschip ± 40 meter verderop in totaal dus ± 45/50 meter kabel.  

Storing vrij, niet vertragend, uv bestendig en te monteren door KPN monteur.

1a: Is dit goed: CAT6 sFTP buiten netwerkkabel met vaste kern of is cat 5 ok?

1b: Is cca afdoende

bijv: Goobay 57195 Netwerkkabel CAT 6 S/FTP 4 x 2 x 0.12 mm² 

of kan ik beter voor 100%koper kiezen?

Bijv: https://www.netwerkkabelshop.nl/netwerkkabel/cat6-kabel/cat6-sftp-kabel-voor-buiten-100-meter-koper-vaste-kern

of moet het heel iets anders zijn 

1c: beter een vaste kern of flexibele kern ivm monteren connectors.

vraag 2: Welke connectors passen op die voor buiten door KPN goed gekeurde kabel. zodat ik mijn varende woonschip kan loskoppelen. 

Tot nu toe via KPN facebookchat, klantenservice (telefoon) hier en monteur nog steeds geen kundig advies gekregen. Net als je van Audi advies krijgt welke motorolie je het beste kan gebruiken is het minste wat je van KPN kan verwachten; Advies welke kabel het beste is. Niet dat er straks storingen zijn en het dan aan een verkeerde kabel ligt of KPN de kabel niet kan aansluiten.

@PeterG Dank voor je reactie maar zoals beschreven gaat het om een kabel voor buiten en zijn jou tips hierboven voor binnen. 

Reputatie 6
Badge +8

https://www.allekabels.nl/netwerk-kabel-per-rol/4581/1353533/cat-6-sftp-netwerkkabel-per-rol.html

CU kern kiezen. Kost wat, maar dan is het in orde.

Monteur kan op het ISRA punt 2 aders gebruiken om de verbinding door te lussen en de kabel op de woonschip ergens aan de muur met de meegeleverde rj11 wandcontactdoos afwerken. Vanaf wcd kun je gewoon een ronde 4aderige kabel gebruiken naar het modem. Hierop kunnen probleemloos rj11 stekkertjes gemonteerd worden. Op de cat6 kabel moet je geen rj11 stekkertjes willen, dat werkt zelden lang goed.

Ook als er straks storingen zijn blijf je zelf verantwoordelijk. KPN is verantwoordelijk tot het ISRA punt, alles daar achter is voor jezelf, ook wanneer je een kabel op advies van KPN aanschaft of door KPN een kabel laat aanleggen. De kabel dien je ook zelf kan en klaar aan te leggen, dat zijn geen werkzaamheden die de monteur hoort te doen.

Officieel antwoord die afwijkt van ‘geschikte kabel’ hoef je niet te verwachten, dit betreft maatwerk.

gaat het om een kabel voor buiten en zijn jou tips hierboven voor binnen. 

Dat het voor buiten is was volkomen duidelijk en heb ik volledig rekening mee gehouden. Je suggereert net of ik dat genegeerd heb. Dat komt onaardig over. Zo klaar mee… Veel tijd in gestoken e.e.a. (voor je) uit te zoeken.

@gjtm 

Dank voor je antwoord! goede tip van koper en die rj11 stekkertjes

Dus ik moet gaan voor S/FTP - Cat 6  buitenkabel met cu(koper vaste kern 

Begrijp ik het goed de “  meegeleverde rj11 wandcontactdoos “waar je het over hebt bij de spullen van KPN zit. 

Wat raad je als connector aan tussen de cat6 kabel en kabel  zodat ik m buiten kan los koppelen als ik ga varen?

Gek genoeg belooft de KPNklanten service het wel het volledig te leveren en aan te sluiten. Ziggo doet dat ook trouwens, stukje service, en lt ijkt me niet ideaal als je als KPN een slechte naam krijgt als klanten denken dat KPN slecht kwaliteit internet levert terwijl het aan een verkeerde kabel ligt. 

Grt Tjalling 

Reputatie 7
Badge +10

Wel verwarrend.
Je plaats zelf een link voor een kabel die bestaat uit  “CCA”  ofwel “Copper Clad Aluminium”.
Terwijl de kabel die de topic starter zelf aangeeft wel uit koper kerndraad bestaat.

 

Inderdaad absoluut koper kerndraad nemen. Deze die je aangeeft is prima geschikt.
Voldoet ook aan de specificaties, met per paar getwiste draadkernen en dubbele afscherming.
Heb je op die lengte beslist ook nodig. Voor (V)DSL gebruik je dan slechts 2 kerndraden van de 8.

https://www.netwerkproducten.com/service/cca-kabel/
 

Welke waterdichte verbindingen / behuizing dat je buiten daarvoor inzet, wat ook nog is af te koppelen. Dat is nog even een uitzoekerij. Het gaat uiteindelijk slechts om 2 doorverbonden contacten. Het is inderdaad “maatwerk” voor deze toepassing.

Reputatie 6
Badge +8

Wel verwarrend.
Je plaats zelf een link voor een kabel die bestaat uit  “CCA”  ofwel “Copper Clad Aluminium”.
Terwijl de kabel die de topic starter zelf aangeeft wel uit koper kerndraad bestaat.

 

Dat komt omdat de site standaard bij doorlinken CCA selecteerd, Daarom geef ik ook aan om CU kern te kiezen.

Wat wel verwarrend is dat ik blijkbaar dezelfde kabel via een andere site heb geselecteerd die Qwertyu ook al had gevonden, dat verwijt ik aan een gebrek aan koffie. Excuses!

@gjtm

Dank voor je antwoord! goede tip van koper en die rj11 stekkertjes

Dus ik moet gaan voor S/FTP - Cat 6  buitenkabel met cu(koper vaste kern 

Begrijp ik het goed de “  meegeleverde rj11 wandcontactdoos “waar je het over hebt bij de spullen van KPN zit. 

Wat raad je als connector aan tussen de cat6 kabel en kabel  zodat ik m buiten kan los koppelen als ik ga varen?

Gek genoeg belooft de KPNklanten service het wel het volledig te leveren en aan te sluiten. Ziggo doet dat ook trouwens, stukje service, en lt ijkt me niet ideaal als je als KPN een slechte naam krijgt als klanten denken dat KPN slecht kwaliteit internet levert terwijl het aan een verkeerde kabel ligt. 

Grt Tjalling 

 

Ja de rj11 wcd wordt meegeleverd. Monteur heeft die ook vast wel op de bus.
Hmm, even vergeten dat die nog los moet. :thinking:

https://www.allekabels.nl/keystone/7297/1396096/cat-6-netwerk-keystone-rj45.html

Kabel kan hierop afgewerkt worden. Hierop kan gewoon een rj11 stekkertje in, dus de monteur kan een korte 4 aderige kabel op maat maken voor binnen het aansluitpaaltje, en het andere uiteinde aan de invoer kabel lassen.

Daarna hoef die alleen nog maar te kijken op welke 2 van de 8 adertjes de verbinding over loopt en die 2 op de wcd aansluiten.

Alternatief is om de kabel aan beide uiteinden gewoon op een rj11 wcd af te werken ipv zo’n keystone. Misschien zelfs praktischer, die wcd hoeft niet perse ‘vast’ te zitten, kan ook prima loshangen in het aansluitkastje. Er van uitgaande dat er wel wat ruimte is.

 

De klantenservice zegt wel vaker wat, of dat nou kpn of ziggo is. Meer dan 99% van de aansluitingen zitten gewoon binnen en daar zijn alle protocollen op ingericht.

Uiteindelijk moet je naar de bevestiging kijken, de monteur installeert 1 modem, 1 pc, 1 itv en 1 telefoon met de meegeleverde spullen. Is er meer nodig moet je er al snel vanuit gaan dat het extra gaat kosten.

Dank voor jullie reacties 

@Kpn,  @Babylonia & @gjtm 

dus met deze kabel: 

https://www.netwerkkabelshop.nl/netwerkkabel/cat6-kabel/cat6-sftp-kabel-voor-buiten-100-meter-koper-vaste-kern

met dit koppelstuk 

https://www.netwerkkabel.eu/nl/cat6-rj45-koppelstuk-voor-buiten.html zou het goed moeten komen toch? de rest van de connecties naar modem wcd en tv regelt KPN  toch?

Goed weekend!

Reputatie 7
Badge +10

Netjes uitgezocht met dat koppelstuk.

Als ik de verschillende afbeeldingen van dat koppelstuk ervan goed bekijk….
https://www.netwerkkabel.eu/nl/cat6-rj45-koppelstuk-voor-buiten.html

….moet je voor de gebruikte kabel daar nog wel goede RJ45 plugjes voor gebruiken.

 

 

Het juiste type RJ45 plugje is erg belangrijk. Daar vergissen mensen zich nog wel eens in.
Als je de verkeerde kiest, leidt zoiets al snel tot een slecht contact, en daarmee storing.

Het type voor  CAT6  en bedoeld voor een vaste kerndraad  (géén “bundeltje” van 7 dunne kerndraadjes per kerndraad).   Verder met nog een afscherming om de plug.

Zie YouTube filmpje:   https://www.youtube.com/watch?v=hnN3HZ5TAEw

Meer op het eind zie je een voorbeeld van een afgeschermde RJ45 plug.

Met wat in het filmpje naar voren komt, hier nog de uitleg met plaatjes:
http://www.comnen.com/what-is-the-difference-between-solid-and-stranded-cable%EF%BC%9F/


De verschillen tussen diverse type kabels en pluggen:

Kerndraden  "stranded”  vs  “solid”

 

 

 

 

RJ45 Plug met afscherming:

En een heel mooi filmpje hoe zoiets netjes te monteren.
Er zullen best nog wel meer voorbeelden te vinden zijn:
(In het voorbeeld geen dubbel afgeschermde kabel.

https://www.youtube.com/watch?v=-bQjrDirT6g

@QwertyuWat is de te verwachten internet snelheid op het adres / aansluitpunt?

Een zit er misschien ook nog een ‘stroom’ voorziening in of bij dat paaltje ?

Ik lees dat het om KPN compleet abo gaat, dan doet de laatste vraag er niet zoveel toe, maar wie weet.

@babylonia super, dankjewel!

@tmoesel volgens mij max  200 Mbit/s  20 Mbit/s  er is geen elektra bij het paaltje 

 

Dit is het betreffende paaltje 

Reputatie 7
Badge +10

Ja, zoiets is vrij rechttoe rechtaan, met voor buitengebruik grof “230 Volt” onderdelen.
Je zou de afscherming van het andere uiteinde van het korte stukje kabel aan het koppelstuk, wat je bevestigt aan die KPN aansluiting nog kunnen “aarden”. (Aan metalen staander die in de grond steekt).

Toch nog een dilemma vraag: 

Wat zou de voorkeur zijn cat6 100%cu s-FTPvs stranded soepel (met voorgefabriceerde plugjes) of cat6 100%cu s-FTP stug/solid/vaste kern (zelf plugjes er op zetten)

Wou eigenlijk al voor solid aangezien stug/solid veel beter geleid (zeker voor deze afstand 40/50 meter,  dat als je op stug zelf plugjes zet (afgeschermde rj45 pluggen) Er risico is op slecht contact, en of dat de geleiders langs de kern schieten.

Ik nl zou bijv de voorgefariceerde kabel zo kunnen knippen dat 1 geknipte eindje door de monteur aan het paaltje gemaakt wordt en 1 geknipt eind aan de w.c.doos binnen bij de router. Dan de voorgeproduceers plugjes in het waterdichte cat6 koppelstuk voor buiten gaan (ivm loskoppelen varend schip). ( of ik koop er 1 van 10meter en 1 van 50meter dan heb ik aan 4 kanten plugjes)

https://www.onlinekabelshop.nl/s-ftp-cat6a-10-gigabit-outdoor-netwerkkabel-ip66-zwart-50-meter?fbclid=IwAR0Rf3Mo23C9suOTk0drb7vE8Sgdi7UXSXMLWP-hfNUYyi9LWFm8zjORK40

 

@Babylonia Dank! sorry dat stukje van het aarden begrijp ik niet helemaal.

Reputatie 7
Badge +10

De link die je laat zien naar die kant & klaar kabel is slechts "AWG 27”.
Dat is veel dunnere draad dan die eerdere kabel   =   "AWG 24

AWG is een specificatie m.b.t. de dikte (doorsnede / “oppervlak” geleidend materiaal als je het bekijkt “dwars doorgesneden”) van de draadkernen. Hoe lager het getal hoe dikker.
https://nl.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge

 

 

Ik zou bekabeling / plugjes gewoon zelf samenstellen met die massieve / “solid”  draadkern.

Zelf samen te stellen kabels met plugjes (maar zelfs ook gewoon kant en klaar kabels) zou je normaal gesproken altijd moeten controleren met een “kabeltester”. (Ben zelf wel eens “foute” kabels tegen gekomen nieuw uit de blisterverpakking).

Met aan de andere kant nog géén RJ45 plugje - en alleen losse draad-eindjes is het doormeten echter niet aan de orde met zo'n kabeltester. Zou je dat met een multimeter kunnen doen, per “contactstripje” van een RJ45 plugje en de losse draadjes aan de andere kant.

Is wel wat gepriegel, en je hebt erg dunne meetpunten nodig die je op de contactstripjes van een RJ45 plugje kunt zetten. (In dergelijke gevallen gebruik ik hulpstukjes voor de meetpennen van een multimeter met krokodillen klemmetje, waar ik een “naald” tussenklem aan één zijde. Die ik op een contactstripje van een RJ45 plugje zet).

Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat de 1e (2e -3e) keer niet goed lukt om zelf RJ45 plugjes aan een kabel te zetten. Knip je het plugje er weer gewoon vanaf, en probeer je het weer opnieuw. (Kabellengte genoeg). Dus voldoende reserveplugjes bestellen, zodat je beslist niet tekort komt. :smile:


Weet niet of je al een tang hebt om RJ45 (en RJ11) kabelplugjes te monteren.
Maar bijv. < HIER > een compleet setje, om kabel samen te stellen en door te meten.

Massieve draad is veel makkelijker met zo'n kroonsteentje in de constructie van dat paaltje te monteren, dan dunnere draad (AWG 27), wat dan waarschijnlijk ook nog soepele draad is waar elke draadkern bestaat uit meerdere (iets van 7 stuks) dunne draadjes.

Een stukje gestripte "solid” draadkern vouw je aan het eind ook nog een keer dubbel, zodat je meer massa / materiaal hebt om in het kroonsteentje vast te schroeven.

Wil je het helemaal strak afwerken zou je aan de draadeindjes ook nog een “kabelschoentje” (penmodel) kunnen knijpen. Dat bevestig je dan makkelijker in zo'n kroonsteentje.
Zo'n pennetje is dikker. Bevestigt beter in zo'n grof contact als een kroonsteentje.

“Aarden” is te vergelijken met de geel/groene draad bij 230 volt bekabeling, waarbij bijv. de “massa” van de metalen omkasting (koelkast, elektrische oven), is verbonden met zo'n geel/groen draadje. Wat dan weer verder wordt doorgeleid in de kabels en rand-aarde stekkers van je thuis stroomnetwerk. Wat uiteindelijk in de meterkast is verbonden met waterleiding of een metalen pen in de grond.

Bij zo'n paaltje, verbindt je het “middelste” contact van zo'n kroonsteentje (nou ja, of het onderste wat nog vrij is als ik je foto bekijk), aan één zijde met een geel/groen draadje met de massa van de metalen paal die in de grond staat.

Aan de andere kant van dat kroonsteentje, bevestig je de blanke draad die doorgaans ook langs de mantel van afgeschermde draad contact heeft met die mantel.

In het geval het kabel betreft zonder een blanke draad langs die afscherming, kun je de “gevlochten” afscherming uit elkaar rafelen, en als “bundeltje”, tot een draadje draaien.
Eventueel soldeer je dat nog eens tot een “massief” draadje. Dan kun je dat ook in dat zelf samengestelde “aarde” contact van zo'n kroonsteentje bevestigen.

In de plaats van de massa van zo'n paaltje, kun je ook kijken of de KPN grondkabel reeds een aarding heeft. Op de foto zie ik namelijk ook al een blank draadje, maar kan niet zien of dat van de grondkabel zelf is, of van de kabel die er achter komt om door te verbinden op de aansluiting?

Zie ook een metalen wartel wat misschien ook weer verder contact maakt met aarde?
Er lijken me voldoende mogelijkheden om een aarding te maken.

Wou eigenlijk al voor solid aangezien stug/solid veel beter geleid (zeker voor deze afstand 40/50 meter,  dat als je op stug zelf plugjes zet (afgeschermde rj45 pluggen) Er risico is op slecht contact, en of dat de geleiders langs de kern schieten.

Veel hangt af van hoeveel handig je bent electronica in het algemeen en b.v. soldeerbout enz, hoeveel tijd je er in wilt steken en hoe vaak je van wal gaat. Ikzelf moest eens een keer binnen 24 uur iets werkend maken, had in ieder geval 4 aders voor 100Mbps ethernet nodig en heb toen maar kant en klaar 60 meter grondkabel op allekabels besteld, kon volgende dag nog net op tijd in de geul voor zand er weer in ging.

Later de juiste overgangen van RJ45 en RJ11 gemaakt en nog 2 andere aders voor seriele verbinding gemaakt (was dus ook voor wat andere electronica, maar dat doet er hier niet toe).

 

In jouw geval zijn alleen de 2 middelste aders van zowel RJ11 en daardoor logischerwijs ook die van RJ45 (blauw, blauwwit) nodig. Je zou een kant en klare UV bestendige kabel de buitenoverbrugging kunnen laten zijn en dan in ISRA paaltje en op schip  met standaard RJ11-RJ45 koppelstuk de gehele verbinding kunnen leggen. Is dan dus alleen 1 RJ45 kabel en 2x koppelstuk. Je hebt dan wel meerdere connectoren in de verbinding, maar dat is met ethernet netwerken in een doorsnee bedrijfspand/huis ook zo. Jouw VDSL2 is kwa modulatie/frequenties tot hetzelfde instaat als 1 aderpaar van Gigabit ethernet, je kunt het daarom ook grotendeels op dezelfde manier benaderen.

Als koppelstuk kan je ook wel standaard RJ45-RJ45 gebruiken, alleen zit een RJ11 plugje wat minder strak in een RJ45 connector.

Als je echt weet wat je doet: zo’n plastik RJ45-RJ45 koppelstuk van 99 cent kun je makkelijk ‘openknakken’ (heb je geen notenkraker voor nodig), en dan draadjes doorknippen en kun je de 2 middelste draadjes solderen met krimpkous isolatie er vooraf omheen.

Wat misschien ook een optie is om 15mm polyethyleen waterleiding te gebruiken i.p.v. staalkabel. Die kan dan wellicht ook nog wel een stuk in het water zakken. Moet wel wel dan zelf connectoren aan de kabel knijpen of 30mm polyethyleen nemen.