Welke switch is het nu? Help aub..

• 14 juni 2015
  • 3 reacties
  • 225 keer bekeken

Geachte,

Graag zou ik jullie aandacht vragen voor mijn persoonlijke situatie. Ik lees tegenstrijdige berichten omtrent de benodigde apparatuur.

Mijn situatie is als volgt..

Ik heb twaalf utp verbindingen in mijn meterkast.

3x voor iptv
8x voor internet

Ik wil graag bedraad aansluiten:

Nas, 2x mediacenters, appletv, smart-tv, ps3, router voor WiFi verbinding verbetering ipv experiabox.

Graag zou ik willen vragen hoe jullie dit zouden aanleggen. Ik heb alles in wallmount in de slaapkamers, en woonkamer. Alles komt bijeen in de metterkast. Kan kon iets voor mij betekenen. De monteur komt volgende week de experiabox box aansluiten. Graag zou ik daarvoor de hardware hebben aangeschaft.

Met vriendelijke groet,

Arnold Duursma

3 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Je zal dus een switch nodig hebben. Als je een switch met IGMP snooping koopt zal je IPTV direct op de switch kunnen aansluiten.
Aangezien je 3 IPTV hebt, kan je die ook op de 4 poorten van de experiabox aansluiten samen met een "normale" switch voor de rest.

Robin

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

De router zou ik als Access Point instellen en niet als router. Zelf vind ik de wifi van de experiabox goed, en heb ik geen Acces Point nodig. Maar deze zou jij ook op een andere plek in huis kunnen zetten om daar wifi te hebben.

Robin
Reputatie 7
Hoi Duursma, welkom op het forum.

Zoals Robin aangaf zou ik ook voorstellen om de LAN poorten 2 t/m 4 van de Experia Box te gebruiken voor ITV.

LAN poort 1 wordt dan verbonden met de centrale switch in de meterkast.

Het voordeel hiervan is dat je ITV en computer apparatuur gescheiden houdt waardoor je geen switches nodig hebt die IGMP snooping ondersteunen.

Nu tel ik dat je 7 apparaten op die switch wilt gaan aansluiten.

Een 8 poorts switch zou dus volstaan, maar dan laat je dus wel 1 van de 8 netwerkkabels ongebruikt.

Dat zou opzich mooi zijn want switches met meer dan 8 poorten vallen al snel in een andere prijsklasse omdat ze veelal alleen zakelijk gebruikt worden.

Mocht je later toch die 8e netwerkkabel willen gaan benutten, dan is het altijd nog mogelijk om een simpele 4 of 5 poort switch aan te schaffen en die te gaan gebruiken voor ITV.

Je krijgt dan weer twee LAN poorten vrij op de Experia Box.

Je hebt dan dus een 8 poorts gigabit switch nodig en eventueel later een extra 4/5 poorts switch voor ITV.

Geen van beide switches hoeft IGMP snooping te ondersteunen omdat je ITV en computer apparatuur gescheiden houdt.

Reageer