Vraag

Welke (upload) snelheid mag ik verwachten bij BVVDSL bonded vectoring VDSL?

• 13 maart 2017
  • 27 reacties
  • 1759 keer bekeken

Ik ben Telfort gehad en nu Fieber. De snelheid daar valt erg tegen, ondanks een "actual rate" van 21 Mbps lijkt Fieber er een limiet op te hebben waardoor het uploaden nooit sneller gaat dan 10 Mbps.

Op mijn adres komen ongeveer 12 aderparen met VDSL verbindingen binnen en de kabellengte tot de straatkast is 219 meter (volgens breedbandwinkel). Volgens de KPN website kan ik op dit adres 100 Mbit/s down en 58 Mbit/s up halen.

Hoeveel kans is er dat ik die 100/58 snelheid ook in de praktijk ga halen?
En wat moet ik daar voor doen?
Welk pakket moet ik dan bestellen?
Met welke maandkosten? (ik heb een KPN datasim abo, geeft dat nog bundelkorting?)

Van de oude Telfort VDSL (50/5 profiel?) verbinding op een ander aderpaar waren dit de specs:

Van de nieuwe Fieber VVDSL verbinding met 111/33 profiel zijn dit de specs:

Van Fieber met 50/5 VVDSL profiel waren dit de specs:

27 reacties

Reputatie 7
Badge +18
Wat geeft deze site aan?
Reputatie 7
Badge +30
Wat geeft deze site aan?
Ik weet bijna zeker dat daar iets van 16, 100, 100(200) staat.
Wel ben ik benieuwd naar de distriebutiepunten.

Ik betwijfel of bonding aangesloten gaat worden. Over een lijn kan je waarschijnlijk de 100 al halen en zolang er geen pakketen met 200 zijn zal Bonding niet geactiveerd worden. Het kan zijn dat het "per ongeluk" geactiveerd wordt maar reken daar maar niet op.

Over 1 lijn zal je zo'n 30Mbit/s upload mogen verwachten. Misschien een klein beetje meer (31). Over 2 het dubbele.

EDIT:
Gaat er niet iets mis met de DSL lijn? Heb je misschien een screenshot van de DSL status die beter te lezen is (qua formatting)

Robin
Reputatie 7
Badge +18
Wat geeft deze site aan?
Ik weet bijna zeker dat daar iets van 16, 100, 100 staat.
Deze vermoeden had ik ook al, maar was benieuwd of hij Bonding kan krijgen. 🙂
Distributiepunten: Dt-AGZ, Dt-C
En nee, geen bonding (meer) volgens netco fourstack: 14, 100, 100.
Medio februari was er nog wel bonding te krijgen. Ik weet zeker dat ik als derde waarde op 200 heb zien staan. Die modem afbeeldingen volgen zometeen.
Eerst de modem output nog een keer met tekst proberen:
code:

DSL2 Information (VDSL2 Firmware Version: 567517_A/B/C with Vectoring support )
Profile State UP Speed Down Speed SNR Upstream SNR Downstream
17A SHOWTIME 5221 (Kbps) 51998 (Kbps) 15 (dB) 6 (dB)

en

ATU-R Information
Type: VDSL2
Hardware: Annex A
Firmware: 05-06-07-05-01-07
Power Mngt Mode: DSL_G997_PMS_L0
Line State: SHOWTIME
Running Mode: 17A
Vendor ID: b5004946 544e0000

ATU-C Information
Vendor ID: b5004244 434db0c7 [bdcm]

Line Statistics

Downstream Upstream
Actual Rate 51998 Kbps 5221 Kbps
Attainable Rate 52541 Kbps 17235 Kbps
Path Mode Interleave Interleave
Interleave Depth 1 89
Actual PSD -15.-1 dB 13. 6 dB

Near End Far End
Trellis ON ON
Bitswap OFF OFF
ReTx 0 1
SNR Margin 6 dB 15 dB
Attenuation 11 dB 0 dB
CRC 0 0
FECS 0 s 491 s
ES 0 s 0 s
SES 0 s 0 s
LOSS 0 s 0 s
UAS 32 s 149 s
HEC Errors 0 0
RS Corrections 0 0
LOS Failure 0 0
LOF Failure 0 0
LPR Failure 0 0
NCD Failure 0 0
LCD Failure 0 0
NFEC 42 32
RFEC 10 16
LYSMB 1730 16
Reputatie 7
Badge +18
Eerst de modem output nog een keer met tekst proberen:
code:

DSL2 Information (VDSL2 Firmware Version: 567517_A/B/C with Vectoring support )
Profile State UP Speed Down Speed SNR Upstream SNR Downstream
17A SHOWTIME 5221 (Kbps) 51998 (Kbps) 15 (dB) 6 (dB)

en

ATU-R Information
Type: VDSL2
Hardware: Annex A
Firmware: 05-06-07-05-01-07
Power Mngt Mode: DSL_G997_PMS_L0
Line State: SHOWTIME
Running Mode: 17A
Vendor ID: b5004946 544e0000

ATU-C Information
Vendor ID: b5004244 434db0c7 [bdcm]

Line Statistics

Downstream Upstream
Attainable Rate 52541 Kbps 17235 Kbps
Path Mode Interleave Interleave
Interleave Depth 1 89
Actual PSD -15.-1 dB 13. 6 dB

Near End Far End
Trellis ON ON
Bitswap OFF OFF
ReTx 0 1
SNR Margin 6 dB 15 dB
Attenuation 11 dB 0 dB
CRC 0 0
FECS 0 s 491 s
ES 0 s 0 s
SES 0 s 0 s
LOSS 0 s 0 s
UAS 32 s 149 s
HEC Errors 0 0
RS Corrections 0 0
LOS Failure 0 0
LOF Failure 0 0
LPR Failure 0 0
NCD Failure 0 0
LCD Failure 0 0
NFEC 42 32
RFEC 10 16
LYSMB 1730 16
Zou je alsjeblieft toch een screenshot van de modemstatus willen maken? 🙂 Zie voorbeeld:

Fieber actueel (aderpaar 4):

Telfort medio februari 2017 (aderpaar 7):

Reputatie 7
Badge +30
Distributiepunten: Dt-AGZ, Dt-C
En nee, geen bonding (meer) volgens netco fourstack: 14, 100, 100.
Medio februari was er nog wel bonding te krijgen. Ik weet zeker dat ik als derde waarde op 200 heb zien staan. Die modem afbeeldingen volgen zometeen.

Bonding is wel beschikbaar dus. Die 100 zie je omdat je "de andere" fourstack gebruikte. Hier zal je gewoon 200 zien.

Dt-AGZ is de straatkast aan de Koornmarkt 95. Klopt die ~200meter van breedbandwinkel dan ongeveer?

De status van je modem (demping) geeft namelijk 11dB aan wat zo'n 700-900 meter zou betekenen. Op die afstand is het logisch dat je de 100+ niet haalt, maar meer dan wat je nu haalt mag je wel verwachten.
Hierom denk ik dat er iets mis is met de DSL verbinding / lijn.
Aan de andere kant had je bij Telfort (op een ander aderpaar) ook al 11dB. Dat zou betekenen dat het niet aan het aderpaar zelf ligt maar aan de kabelbundel in het algemeen om aan de bekabeling binnenhuis.
Het gekke is dat de Noise Margin heel hoog is. Als de DSLAM (apparaat in de straatkast) meer "snelheid op de lijn zet" gaat die wat na beneden (richting de 6 is normaal)

Als je 200 meter ongeveer klopt, dan denk ik dat ALR/DLM heeft ingegrepen omdat er teveel errors op de lijn waren en langzaam de snelheid omlaag heeft geschroefd.

Ik ben daarom benieuwd naar welk modem je gebruikt en hoe deze is aangesloten. Het kan zomaar zijn dat de kabel tussen het IS/RA en het modem dit probleem veroorzaakt. Met (B)(V)VDSL gaat dat snel.

Robin
Reputatie 7
Badge +18
Dt-AGZMooi dat je die link erbij zet. Ideaal dit! Met plattegrond erbij en de info. TOP HOOR! Robin! Mag ook wel eens gezegd worden. 😳
Het gebruikte modem is een Draytek Vigor 2760.

Tussen de IS/RA en het modem zit een 0,7m telefoonkabel met aangegoten RJ11 plug.
Die RJ11 plug gaat in een contactdoos met 2 x RJ11 aansluitingen.
Vanuit die contactdoos gaat een 4-aderige telefoonkabel (ik gok 2 x twisted pair) circa 20 meter door het pand.
Vervolgens komt die kabel weer uit op zo'n 2 x RJ11 contactdoos.
Vanuit die keystone gaat er nog een witte 0,3 meter telefoonkabel naar het Draytek modem.

Ik heb het modem ook aangesloten gehad direct aan de 0,7 meter telefoonkabel die uit de ISRA komt. Dat was met het 50/5 Fieber profiel en dit resultaat:
Downstream Upstream
Attainable Rate 52371 Kbps 17562 Kbps

Als ik het modem weer na de in huis bekabeling aansluit, dan is dit het resultaat:
Downstream Upstream
Attainable Rate 52529 Kbps 17235 Kbps

Ik ben zojuist nog een blokje om gaan lopen, en zie dan ter hoogte van huisnummer 95 inderdaad 2 kasten staan. Eén straatkast lijkt electra door het "bliksem" symbool. De ander zal de KPN kast wel zijn. Hier twee foto van die vermoedelijke KPN straatkast en een foto van het tegenover gelegen huisnummer:

Als ik het met Google Maps na ga meten dan kom ik op 203 meter, tel er nog 4 meter bij voor omhoog en omlaag bij de brug, totaal 207 meter van ISRA tot straatkast.

Nog wat lijnstatistieken en tooninformatie vanuit de Vigor:

Ik heb ook nog even de WireScope op de binnenbekabeling gezet: 38 meter (in plaats van de geschatte 20 meter).

WireScope afstandstest vanaf de IS/RA van de oude Telfort lijn: 213 meter.
Gecombineerde lengtemeting oude Telfort inclusief binnenbekabeling: 245 meter.

Dan is de binnenbekabeling maar 245 - 213 = 32 meter.
Reputatie 7
Badge +30
Die rechter is inderdaad de KPN kast.

Woon je in een soort flat of heb je gewoon een groot huis? Als het mogelijk is zou ik het modem direct aan het IS/RA hangen en afwachten of de snelheid omhoog komt (duurt lang).
Dat 'ie toen met Fieber 50/5 niet hoger kwam, kwam door het profiel dat ingesteld stond.
Als de demping gelijk blijft (11 dB) dan heb ik weinig snelheidsverbetering te verwachting? Of is dat toch anders?

Wat is jouw definitie van "duurt lang" in deze materie? 5 minuten, 5 uur, 5 dagen, 5 weken?
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Sorry ik was even snel aan het typen (zat in de trein).

Dat de demping gelijk blijft (na de overgang van profielen) zou ik even niet weten. Als je het modem direct op het IS/RA zet verwacht ik wel dat de demping (al dan niet langzamerhand) naar beneden gaat.
Wel kun je zien dat na de overgang de SNR Margin hoger is geworden. Door vectoring is de verbinding namelijk veel stabieler en is er veel meer marge.

Deze reactie (23 uur geleden; op moment van schrijven). Is dat actueel? Daar kan je namelijk zien dat de Noise Margin omlaag is gegaan (in ruil voor snelheid normaal). Maar de snelheid is nog steeds bagger

Duurt lang, dat is minstens 5 uur. Reken maar op meer dan een dag.

Naar mijn idee is het ook van belang dat je het modem direct op het IS/RA hebt geprobeerd. Dan weet je daarna praktisch zeker dat het niet bij jou ligt en kan je eventueel een (dure) monteur laten komen. De kosten zijn dan niet voor jou aangezien jij er niets aan kon/kan doen.
Als het probleem wel bij je ligt kun je die monteur betalen en daarom is het verstandiger om dat zelf uit te sluiten.
Hoi Robin,

De reactie van 23 uur geleden "5221 (Kbps) 51998 (Kbps) 15 (dB) 6 (dB)" is niet actueel. Dat was de status met het 50/5 profiel bij Fieber omstreeks 15 februari 2017.

Voordat ik het modem een dag bij de IS/RA kan plaatsen moet ik eerste wat in elkaar knutselen zodat ik ethernet over die 32-38 meter aan twisted pair aders krijg. Een dag zonder internet wordt wel lastig.

Maar drie dingen heb ik hier al geleerd:
1. Attenuation = demping = indicatie voor kabellengte (al vraag ik mij nog af wat de bron is dat 11 dB bij 700-900 meter aan kabellengte hoort)
2. SNR wordt (circa 6 dB) hoger bij vectoring snelheden boven 50/5
3. De 58 Mbit/s up van de KPN website is een uploadsnelheid die alleen met bonding bereikt wordt.
Reputatie 7
Badge +30
1. Klopt. Attenuation (demping in het nederlands) heeft een lineair verband met de lengte. Normaal is er zon 13-14dB per KM.
2. ALR/DLM zorgt er voor dat de snelheid maximaal is en de lijn stabiel blijft. Als ALR/DLM ingrijpt gaat meestal de SNR Margin omhoog.
3. Klopt. Die ~58Mbit/s bestaat uit 2x ongeveer 30Mbit/s

Robin
3. Welk KPN product dien ik te bestellen om die ongeveer 58 Mbit/s aan uploadsnelheid te gaan krijgen?
Reputatie 7
Badge +30
3. Niet mogelijk. Dit wordt geleverd als je een product besteld waarbij je meer dan 100Mbit/s download afneemt (niet mogelijk). Dan worden namelijk 2 lijnen van 100/30 aangesloten.

Wat misschien wel kan is 100Mbit/s afnemen en hopen dat de DSL lijn nog steeds slecht is. Dan kan je misschien Bonding aanvragen en krijg je 2 slechte DSL lijnen. Daarna kan je dan verder kijken naar het verbeteren van de DSL lijnen. Maar de vraag is of dit allemaal zo gemakkelijk gaat als ik net zei.
Het is nu donderdag 16 maart 13:08 uur en de Vigor 2760n staat nu bij de IS/RA. De verbinding naar de achterliggende router wordt nu tijdelijk via een TP-Link AV200 (TL-PA2010) powerline adapter gedaan.

Gelukkig heb ik wat verschillende electriciteitsgroepen hier. Op de ±10 jaar aangelegde groep komt speedtest.net niet boven de 24 Mbps down. Op een oude groep gaat de downloadsnelheid van speedtest.net naar 49-51 Mbps. Dat is tijdens de test acceptabel qua snelheid.

Ik zal morgen eens aflezen wat de "actual rate" doet als "24 uur na kabel inkorting met 32-38 meter" waarde. Noot: de modem zelf is aangesloten op een portable UPS (Powerwalker DC SecureAdapter 12V - Art-No 10120431) en heeft geen downtime gehad.

Of moet het modem juist wel een herstart hebben?
Hierbij alvast de eerste resultaten: Near End Current Attenuation blijft 11 dB (volgens mijn verwachting).
Current SNR margin blijft: 22 dB
Upsteam attainable daalt flink: van 46 Mbps naar 26 Mbps
Downstream attainble daalt licht: van 122 Mbps naar 120 Mbps

Reputatie 7
Badge +30
Een herstart is, als het goed is, niet nodig. ALR kan namelijk de datarate aanpassen zonder de verbinding te verbreken. Bij DLM vloog de IP verbinding er tijdelijk uit als de datarate werd aangepast.

Ik zit nog even na te denken over waarom de attainable langzaam daalt.
Een dag (24 uur) na het aansluiten direct op de IS/RA is dit het resultaat:

Verschil met de laatste "DS/US actual rates" met de 32 meter binnenbekabeling extra:
* NE Current Attenuation: geen verschil, blijft 11 dB
* DS Actual rate: 60109000/60631000 = -0,9%
* US Actual rate: 20636000/20578000 = +0,3%

Mijn voorlopige conclusies:
1. De invloed van de binnenbekabeling is marginaal, en dat bij een toename van de kabellengte: (213+32)/213 = +15%
2. De 60/110 (-45%) -down versus 18,5/29 (-36%) up wordt door iets anders veroorzaakt dan de binnenbekabeling.

Wie heeft er op-/aanmerkingen op dit geheel en/of de voorlopige conclusies?
Vandaag heb ik voor de tweede keer de KPN monteur over de vloer gehad. Deze keer werd een monteurs A-team gestuurd, waarvoor hulde aan KPN!

Na het vastschroeven van de aders in de IS/RA, zowel de invoer als de uitvoeraderparen zaten beide los, hebben de beide heren ook metingen met een KPN v10 modem als ook het Fieber Draytek Vigor 2760n modem uitgevoerd en dat verklaart veel. Er komt geen gedetailleerde verklaring voor de hoge demping, die blijft ook in hun metingen tussen de circa 9,6 en 10,5 dB; een PE (polyethyleen plastic)-invoerkabel met een bepaald type las onder de grond die na verloop van tijd krimpscheuren kan vertonen en vervolgens vocht door laat, tot mogelijk een hele serie lassen ondergronds.

Het Draytek Vigor 2760 modem meet een lagere "RTX actual expected throughput" (57 Mbps) dan "RTX actual net data rate" (60 Mbps). Ook vreemd is dat de upstream van het Vigor modem bij de FEC Parameters staat en niet bij de RTX parameters:

Het KPN Experia box V10 modem toont hele andere meetresultaten (weliswaar is expected daar ook weer lager dan actual):

Hier lijkt 111 down/45 up haalbaar.
Welke provider levert nog meer dan het 111/33 profiel?
Reputatie 7
Badge +30
Geen enkele
Reputatie 7
Badge +8

Hier lijkt 111 down/45 up haalbaar.
Welke provider levert nog meer dan het 111/33 profiel?

Zoals gezegd: geen enkele om de simpele reden dat dit niet ingekocht kan worden bij de leverancier (KPN Wholesale), behalve via het profiel 200/60 en dat vergt pairbonding.

Mogelijkheden bij KPN Wholesale (uit de openbare WBA tarieflijst):

Reageer