Beantwoord

Wi-Fi Verbinding smartphones opeens slecht met Experiabox v10

beste mede forumleden,

Ik heb een probleem met mijn wifi verbinding en hoop hier graag een oplossing te vinden.

Vorige week had ik opeens een langzame WiFi verbinding, ik heb een glasvezel aansluiting met 100/100.
Toen had ik mijn Experiabox v8 nog, na contact te hebben gehad met klantenservice hebben hun besloten om mij de nieuwe ExperiaBox v10 op te sturen.

Na het aansluiten van de v10 viel mij op dat mijn internet stukken sneller was als hier voor.
Nadat ik de KPN Servicetool had gestart om de instellingen te wijzigen ( was vergeten dat dit automatisch ging bij KPN.) zag ik dat de optie voor 5GHz er ook was, Deze heb meteen aan gezet.
Alles werkte perfect, de WiFi was sneller dan ooit te voren. Dit duurde 2 dagen..

Op de 3e dag viel mij 's morgens op dat het laden van pagina's heel lang duurde.
Heb de WiFi even naar een ander kanaal gezet maar het probleem bleef het zelfde zelfs wanneer ik met mijn neus op de router stond.
Heel afentoe heeft de WiFi een moment waarop die weer super snel is maar dit duurt vaak maar enkele seconden.

Wat overigens wel merkwaardig is is dat ik tijdens speedtest wel gewoon mijn maximale snelheid haal, speedtest doet er wel lang over om een server te vinden.

Overgeschakeld op de 5GHz en had precies het zelfde probleem.
Contact gehad met klantenservice en die gaven mij de tip om alle kanalen even te proberen en te kijken welke het beste werkt.

Zo doende dus alle kanalen geprobeerd en er was nog geen verschil.
Heb daarna de v10 een keer terug gezet naar fabrieksinstellingen.
Ook dit mocht niet baten.

Heb ondertussen alle kanalen al geprobeerd, de Herstel-knop, stroom er 30 sec van af, de servicetool en 5GHz uitzetten.

Dit probleem doet zich trouwens niet alleen voor op mijn mobiel maar ook die van mijn vriendin. (Huawei Mate 8 & LG V10.)

Ik weet het niet meer heb ook al verscheidene keren contact gehad met klantenservice maar we komen niet tot een oplossing..

Is er misschien iemand die de gouden tip heeft en mij hier verder bij kan helpen?

Met Vriendelijke Groet,

Egbie
icon

Beste antwoord door Erik_ 18 januari 2017, 18:30

Dank allen voor de gegevens!

We hebben hier vandaag melding van gemaakt. De technische mensen zijn er mee bezig. Op dit moment heb ik helaas nog niet meer informatie. Zodra we meer weten over wanneer het echt opgelost zal zijn laten we het weten. In de tussentijd zorgt het uitzetten van IPv6 in de Experia Box ervoor dat het weer werkt. Dit doe je door in te loggen op de Experia Box via 192.168.2.254. De optie vind je vervolgens onder Instellingen en dan IPv6.

Bekijk origineel

79 reacties

Het is trouwens ook zo wanneer ik WiFi Analyze gebruik op mijn telefoon dat alle kanalen worden beoordeeld met maximaal 2 sterren!
Behalve 14 maar daar kan ik hem niet op zetten..
Reputatie 7
Badge +27
Welkom op het forum, Egbie! Het kan gebeuren dat de wifi eens wat slechter wordt, maar zo ineens en zo volledig zie ik niet vaak. Mijn eerste neiging gaat naar buren die wellicht een andere router of accesspoint hebben aangeschaft met een sterkere zender die dan bij jou in de weg zit. Vooral gezien al je kanalen minder goed beoordeeld worden.'

Je gaf al aan dat afstand tot de Experia Box niet echt uitmaakt. Ik ben toch benieuwd waar je Experia Box staat ten opzichte van je IS/RA punt en de rest van je huis.

Verder geef je aan dat je met speedtest wel goede bandbreedte haalt. Dus, als ik het goed interpreteer: het verbinding maken met een webpagina gaat heel langzaam, alleen zodra de verbinding er dan is, download hij de inhoud wel met een afdoende snelheid. Je hebt ook al veel dingen geprobeerd, een reset zie ik daar alleen niet tussen. Zou je dat nog eens willen doen.
Beste Erik,

Ten eerste bedankt!

Ik heb mijn Experia Box boven in de meterkast hangen. Dat is ook de plek waar de monteur hem heeft aangesloten en heb hier verder nooit last van gehad.

En heel toevallig was ik net bezig met het verplaatsen van de router alleen om even de WiFi te testen.
Heb hem toen in het midden van de woonkamer gezet en daarna aan de andere kant van het huis.

Het probleem met het langzaam laden van pagina's bleef echter..

Het is als volgt; Op het moment van het openen van een pagina, bvb. een zoekopdracht in google begint hij met het downloaden van de vereiste gegevens maar dit duurt dus te lang.. Kom ik vaak al over de 15 seconden heen voordat die de zoekopdracht er voor heeft staan. En als ik dan de balk volg waarmee mijn mobiel een internetpagina laad blijft die onderweg ook een aantal keren stil staan.

Heel af en toe is er een moment waarop hij een pagina wel in 1 keer laad maar dit duurt dan ook weer voor een aantal seconden en dan ben ik weer terug bij het probleem..
Het is net alsof op het moment van zoeken er geen verbinding is met de WiFi.

Sorry was ik vergeten te melden maar een reset had ik ook al gedaan!

Met vriendelijke groet,

Egbie
Ik heb nog even verder gekeken op internet en kwam iemand tegen met een soortgelijk probleem, hier werd gezegd dat hij een app moest downloaden uit de playstore genaamd DNSet.

Dit gedownload en uitgeprobeerd en wonder boven wonder werkt mijn WiFi weer zoals het hoort!

Deze app vermeld dat het mijn DNS verandert naar de standaard DNS van google.
Nu is dit alleen een tijdelijke oplossing en het lijkt mij wel een instelling die ik zou moeten kunnen veranderen.

Is er iemand die hier iets van af weet?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Egbie
Ik heb sinds begin deze week exact ditzelfde probleem. Alles werkt, behalve Android.-apparaten. Bekabeld met Windows, wifi met Windows, iPad, Blu-ray speler gaat allemaal prima. Alleen Android-apparaten maken steeds heel langzaam verbinding om vervolgens de normale snelheid te hebben. Sommige Apps doen er echter zo lang over dat er een time-out gemeld wordt. Speedtest geeft normale snelheid.
Ik heb alles getest, maar niets helpt.

Dit probleem lijkt er ook verdacht veel op:
https://forum.kpn.com/internet-9/traag-draadloos-internet-429706
Reputatie 7
Badge +29
EGBIE schreef:

Ik heb nog even verder gekeken op internet en kwam iemand tegen met een soortgelijk probleem, hier werd gezegd dat hij een app moest downloaden uit de playstore genaamd DNSet.

Dit gedownload en uitgeprobeerd en wonder boven wonder werkt mijn WiFi weer zoals het hoort!

Deze app vermeld dat het mijn DNS verandert naar de standaard DNS van google.
Nu is dit alleen een tijdelijke oplossing en het lijkt mij wel een instelling die ik zou moeten kunnen veranderen.

Is er iemand die hier iets van af weet?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Egbie

Komt dit uit het V9 + Android topic op het KPN Forum? Daar was dit ook de oplossing. Wel wil ik afraden om DNSSet te gebruiken. Je weet namelijk niet wat de app allemaal doet en technisch gezien kan het al je verkeerd doorsluizen naar andere apparaten.

Dit zou betekenen dat de DNS server die vanuit de V10 wordt meegestuur via DHCP niet meer werkt. Maar dat is gek want dat is dezelfde DNS server als die andere apparaten gebruiken.

@scvangils @EGBIE
Als je inlogt op de V10 kun je onder Settings/Instellingen de ISP DNS op aan en uit zetten. Kan je de volgende instellingen proberen?
ISP DNS aan
ISP DNS uit met 8.8.8.8
ISP DNS uit met 192.168.2.254
Ik hoor graag wat de resultaten zijn.

Daarnaast ben ik benieuwd of IPv6 actief is om jouw aansluiting. Dit kan je vinden onder Status > Advanced/Geavanceerd. Daar ergens staat IPv6 Connectie status.

Hebben jullie beide KPN Glasvezel en een ExperiaBox V10?

@scvangils
Dat andere topic lijkt er wel verdacht veel op inderdaad.

Robin
Reputatie 7
EGBIE schreef:

Het is trouwens ook zo wanneer ik WiFi Analyze gebruik op mijn telefoon dat alle kanalen worden beoordeeld met maximaal 2 sterren!
Behalve 14 maar daar kan ik hem niet op zetten..

Kan jij hier eens screenshots plaatsen van het scherm uit de Wifi Analyzer app (Android) met de grafische weergave van de wifi zenders. Zowel 2.4GHz als 5GHz.
Voorbeeld:

Switchen kan je door links boven op de 2.4G of 5G te drukken.

Welke wifi zenders zijn van jou?
RobinFlikkema schreef:

@scvangils @EGBIE
Als je inlogt op de V10 kun je onder Settings/Instellingen de ISP DNS op aan en uit zetten. Kan je de volgende instellingen proberen?
ISP DNS aan
ISP DNS uit met 8.8.8.8
ISP DNS uit met 192.168.2.254
Ik hoor graag wat de resultaten zijn.

Daarnaast ben ik benieuwd of IPv6 actief is om jouw aansluiting. Dit kan je vinden onder Status > Advanced/Geavanceerd. Daar ergens staat IPv6 Connectie status.

Hebben jullie beide KPN Glasvezel en een ExperiaBox V10?

Robin

Instelling geprobeerd en het geeft wel iets verbetering maar nog niet zo snel als wanneer ik DNSet gebruik!
IPv6 staat wel op verbonden

En ik heb wel een glasvezelaansluiting met de Experia Box v10

wjb schreef:

Kan jij hier eens screenshots plaatsen van het scherm uit de Wifi Analyzer app (Android) met de grafische weergave van de wifi zenders. Zowel 2.4GHz als 5GHz.

Welke wifi zenders zijn van jou?

Mijn netwerken zijn; SharronRick en Rick5GHz.

Reputatie 7
Badge +29
Zou ik mogen vragen welke instellingen precies een verbetering gaven?
RobinFlikkema schreef:

De DNSP instellingen die u mij gaf!
Reputatie 7
EGBIE schreef:

RobinFlikkema schreef:

Welke van de drie?
wjb schreef:

EGBIE schreef:

RobinFlikkema schreef:

Welke van de drie?

Alle 3 gaven lichtelijk verbetering maar nog niet zoals het hoort en is wanneer ik de app gebruik
Ik heb de oplossing gevonden!!!

Dit probleem heb ik via de instellingen in android kunnen oplossen maar of de fout dan alleen komt door android durf ik niet te zeggen aangezien WiFi het altijd prima heeft gedaan.

Ik heb bij de geavanceerde instellingen bij WiFi gekeken en daar DNS 1 & 2 veranderd.

DNS 1 : 8.8.8.8
DNS 2 : 8.8.4.4

Dit heeft mijn probleem verholpen!

Bedankt voor jullie hulp!
Reputatie 7
EGBIE schreef:

Ik heb de oplossing gevonden!!!

Dit probleem heb ik via de instellingen in android kunnen oplossen maar of de fout dan alleen komt door android durf ik niet te zeggen aangezien WiFi het altijd prima heeft gedaan.

Ik heb bij de geavanceerde instellingen bij WiFi gekeken en daar DNS 1 & 2 veranderd.

DNS 1 : 8.8.8.8
DNS 2 : 8.8.4.4

Dit heeft mijn probleem verholpen!

Bedankt voor jullie hulp!

Ik vind dat niet echt een oplossing. De DNS servers van KPN zouden geen enkel probleem mogen zijn en het instellen van de DNS servers van Google zou dan ook helemaal niet nodig moeten zijn. Daarbij komt dat je op deze manier wel heel informatie over jezelf gratis en voor niets naar Google brengt. Google zegt dank je wel, weten we precies in welke sites je geïnteresseerd bent en dat helpt ons enorm om jou nog vaker op advertenties te laten klikken.
En als je het dan toch wilt doen met handmatig ingestelde DNS servers, gebruik dan die van openDNS op 208.67.222.222 en 208.67.220.220, dan kan Google in ieder geval niet meer meekijken.

Wat gebeurt er overigens als je bij DNS 1 192.168.2.254 invult en bij DNS 2 niets of ook 192.168.2.254?
Komt dan het probleem weer terug of blijft het dan ook gewoon werken?

Note: Laat de DNS 1 niet op 192.168.2.254 staan immers deze zal alleen op jouw eigen wifi goed werken, niet via 3/4G.
Beste allen,
Ik heb sinds een week maar misschien iets langer precies hetzelfde probleem. Helaas kon ik niet eerder op het forum door een bug met inloggen via Facebook.

Ik heb ook een v10 en glasvezel. Nooit problemen gehad en ineens wel. Ik heb het ook alleen via Android en niet via Windows 10 laptop. Ook op tv nergens last van en tv werkt ook gewoon goed.
Ik heb het probleem op een galaxy s7 en een LG G2. Beide zijn up to date.

Het probleem is dat als je een App opent, hij 15 seconden wacht voordat je iets ziet. Bij sommige apps helemaal niets. Als ik Netflix wil kijken op mijn mobiel dan moet ik wifi uit zetten, films overzicht laden (dus App openen), film starten en dan snel wifi weer aanzetten. Raar genoeg werkt dat wel. Zonder wifi uit te zetten krijg ik alleen Netflix laadbalk. Nu app precies zo. Na 15 a 20 seconden eindelijk de nieuws items en dan weer 20 later de plaatjes erbij.

Natuurlijk heb ik wifi kanaal switchen, reset, fabriek instellingen terugzetten allemaal al geprobeerd.
Reputatie 7
Badge +27
Mooi dat het veranderen van de DNS server wel iets verlichting brengt. Maar het is natuurlijk geen oplossing. We zien sinds vorige week wat meer van dit soort meldingen naar voren komen. Kunnen jullie alle drie, Egbie, scvangils en RalphJansen, eens de pingtest doen die ook in het andere topic genoemd werd. Daarnaast ben ik toch ook wel benieuwd naar een traceroute om te zien of er timeouts plaatsvinden en zo ja waar. In een commandprompt graag tracert google.nl en tracert -6 google.nl uitvoeren. Dit checkt de route naar google.nl op de reguliere manier en daarnaast ook nog een keer via IPv6.
Erik_ schreef:

Mooi dat het veranderen van de DNS server wel iets verlichting brengt. Maar het is natuurlijk geen oplossing. We zien sinds vorige week wat meer van dit soort meldingen naar voren komen. Kunnen jullie alle drie, Egbie, scvangils en RalphJansen, eens de pingtest doen die ook in het andere topic genoemd werd. Daarnaast ben ik toch ook wel benieuwd naar een traceroute om te zien of er timeouts plaatsvinden en zo ja waar. In een commandprompt graag tracert google.nl en tracert -6 google.nl uitvoeren. Dit checkt de route naar google.nl op de reguliere manier en daarnaast ook nog een keer via IPv6.

Hoe check je die dingen via Android? Flash is nodig voor Pingtest. Welke app kan je veilig een command prompt in doen?

Ik heb trouwens gewoon internet, geen glasvezel.
Badge
Ik heb hier hetzelfde probleem sinds een paar dagen trage wifi op mijn Android . Monteur kpn geweest andere geplaatst had de experiabox v9 nu de v10 maar heeft niet geholpen . Gisteren mijn zoon op visite met een iphone ingelogd op mijn v10 werkte perfect .. ik snap het niet meer :-(
Ps
Heb de tip van hierboven geprobeerd DNSet app nu werkt het goed .
Maar wacht op een goede oplossing hopelijk komt hij snel .
iPad werkt ook probleemloos bij mij. Het is puur met Android
Reputatie 7
Badge +27
Welkom, Mirjam! Het wordt steeds duidelijker dat het echt issues zijn met Android. Ik heb dan ook even gekeken naar tracert op Android. Dit kan niet rechtstreeks, maar hier zijn apps voor, ik zet er hieronder een aantal op een rijtje.

PingTools & IP Tools zijn beide apps met een volledige set aan netwerktools. Je kunt hier zowel ping als tracert mee uitvoeren. Traceroute doet echt alleen dat.
Reputatie 7
Persoonlijk denk ik niet dat dit zozeer Android gerelateerd is, maar IPv6 gerelateerd en wel op Experia Boxen waar IPv6 geactiveerd is maar die nog geen IPv6 toegewezen krijgen van KPN.
Mijn voorstel zou dan ook zijn om eens te testen of dit issue ook optreedt als je IPv6 op de Experia Box uit zet.
Badge
Heb ping tools geladen maar ik leek wordt daar helaas niets wijzer van ?
Badge
Heb de IPv6 switch op uit gezet maar de status staat aan ... maar niets veranderd .
Reputatie 7
mirjam68 schreef:

Heb de IPv6 switch op uit gezet maar de status staat aan ... maar niets veranderd .

Na het omzetten van die switch moet een V10 opnieuw opgestart worden zodat deze wijziging actief wordt.
Zie eerste opmerking op dat scherm.
Badge
Dag wjb
Gedaan zoals je zegt ... en het gaat tot nu toe super
Bedankt voor je info top

Reageer