Vraag

Wi-Fi versterker

• 29 september 2017
  • 21 reacties
  • 286 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Goedemorgen,

Ik heb een korte vraag: ik heb al een tijdje een glasvezel AIE pakket bij KPN, naar grote tevredenheid. Echter is het Wi-Fi bereik op de slaapkamer wel erg wisselend. Waar ik beneden in de woonkamer zo'n 78 Mb/s pak met de mobiele telefoon, moet ik blij zijn als dit op de slaapkamer 8 Mb/s is. Dit zal wellicht te maken hebben met het plafond oid.

Nu heb ik begrepen dat er bepaalde projecten zijn dat er voor zulke klanten een gratis Wifi versterker wordt aangeboden. Hoe kom ik in aanmerking voor zoiets?

21 reacties

Reputatie 1
Badge
Niemand die me hier antwoord op kan geven?
Reputatie 2
Badge
Hoi.

Ik geloof niet dat KPN zomaar WiFi versterkers uit gaat delen aan klanten met een slechte verbinding op hun zolderkamer.

Je kunt er natuurlijk altijd zelf een aanschaffen bij de KPN shop of via https://www.kpn.com/internet/wifi-versterker.htm

Groetjes Stefan
Reputatie 1
Badge
Ik heb dit uit redelijk betrouwbare bron. En het gaat zeker niet om mijn zolder, maar slaapkamer. Ik zit zo'n beetje recht onder mijn experia box die in de woonkamer hangt, zak een meter of 3 tussen zitten denk ik.
Reputatie 7
Ik ben toch al heel wat jaartjes klant van KPN maar ik heb nog nooit vernomen dat er gratis WiFi "versterkers" verstrekt worden.
Welke Experia Box heb je?
Wat is het merk en type van jouw telefoon?
Gebruik je 2.4GHz wifi of 5GHz?
Van elk materiaal is die vloer?
Is er vloerverwarming in gebruik?
Heb je laminaat of parketvloer?
Zo ja, is daar toevallig een ondervloer met aluminumfolie bij gebruikt?
Als je een Android telefoon of tablet hebt, installeer dan de app Wifi Analyzer en meet de veldsterkte van de wifi op jouw slaapkamer. Hoeveel dBm meet je?
Reputatie 1
Badge
Hoi @wjb,
Ik een V10, en een HTC telefoon. Mijn vriendin heeft een Apple en die ervaart het zelfde. Heb geloof ik die GHz op automatisch staan, kan dat? Weet niet zeker. Heb een laminaat vloer en zover ik weet geen aluminium ondervloer.
Reputatie 7
Installeer de app "Wifi Analyzer" op die HTC en meet op de slaapkamer eens de veldsterkte van het wifi signaal van jouw V10. Meet zowel de 2.4GHz en de 5GHz. Switchen doe je met het 2.4G/5G knopje links bovenaan bijdrage grafische weergave van de wifi zenders.
Hoeveel dBm meet je?
Reputatie 1
Badge
Er zijn meedere apps met deze titel van verschillende ontwikkelaars. Maakt het uit welke ik gebruik? Of gaat het om een specifieke?
Reputatie 7

Reputatie 1
Badge
Zegt dit je iets?
Reputatie 7
Dat is niet best, dan snap ik waarom je zo'n lage snelheid hebt.
Meet ook eens in een (slaap)kamer op de eerste verdieping aan de andere kant van de woning.
Hoeveel dBm meet je daar?
Ook zie ik graag die plaatjes van een meting in de woonkamer.
Reputatie 1
Badge
Ik heb een woning met 1 slaapkamer, vrij kleine woning. In de woonkamer meet in met mijn mobiel gewoon 80Mb/s. De meting deed ik precies boven het modem maar dan een verdieping hoger.
Reputatie 7
Leg de Experia Box eens plat neer. Heeft dat invloed op het aantal dBm's die je boven meet?
Reputatie 1
Badge
Nu plat gelegd. Het zegt mij verder niet veel.

In de woonkamer is de wifi heel stabiel. Het ene moment heb ik op de slaapkamer gewoon 70 Mb/s maar dat kan ook ineens 5 Mb/s zijn.
Reputatie 7
Hoe hoger de parabool hoe beter het wifi signaal.
Het minimum voor een acceptabele verbinding is -65dBm.
Zijn die afbeeldingen nu van een meting op de slaapkamer?
Zo ja, dan ziet dat plaatje er een stuk beter uit.
Zijn de parabolen lager als je de Experia Box weer rechtop zet?
Reputatie 1
Badge
Dit zijn allemaal metingen van de slaapkamer. Nu heb ik hem weer netjes teruggehangen aan de muur, scheelt nog geen 30cm met de vorige meting.
Reputatie 7
Het scheelt dan misschien maar 30 centimeter, maar het gaat mij vooral om de oriëntatie van de Experia Box.
Liggend lijkt hij op jouw slaapkamer een beduidend betere wifi te geven.
Als dat reproduceerbaar is dan zou ik je willen adviseren om even te spelen met de plaatsing van de V10. Liggend, staand, schuin, etc. Meet telkens boven en in de woonkamer de veldsterkte.
Heb je bij het ophangen de Experia Box soms uit gehad?

Daarbij hoop ik ook dat Webcare meeleest, want als er oriëntatie van de V10 zo'n invloed heeft, dan lijkt er iets mis te zijn met één van de interne antennes.
Reputatie 1
Badge
Ik heb hem niet aan of uit gehad. Maar ik heb verder geen ruimte om het ergens neer te leggen. Hij hangt bij mij aan de muur vlak naast het glasvezel kastje. Verder geen poespas of lange kabels of zo. Gewoon het standaard spul. Enige lange kabel is de langere die bij de iTV ontvanger meegeleverd wordt voor de tv op de slaapkamer. Ik had hem nu even op de grond voor de achterdeur neergelegd om een de meting te doen. Verder nog andere suggesties? Standaard op 2,5 of 5 GHz?

De app geeft aan dat wifikanaal 14 beste optie is maar als ik naar de wifi tool op de website ga, gaat hij maar tot 9 of 10.
Reputatie 7
Aan de hand van de metingen zou ik 2.4GHz vast zetten op kanaal 9. Kanaal 12 en 13 wil je niet gebruiken aangezien apparatuur van Amerikaanse makelij zoals de iPhone deze kanalen niet ondersteunt.
5GHz wifi is sneller, maar gaat veel minder goed door vaste en vloeibare materialen zoals beton, water en staal.
Met 2.4GHz zal je boven een stabielere verbinding hebben, maar wel iets minder snel.
Ik zou je willen vragen om nog twee keer een meting op jouw slaapkamer te doen en de resultaten hier te plaatsen. Één keer met de V10 hangend aan de muur en één keer liggend.
Als er namelijk weer zo'n groot verschil gemeten wordt dan zou ik KPN willen vragen deze V10 om te ruilen omdat ik denk dat er een antenne defect is.
Reputatie 1
Badge
Ik zal morgen te testen nog een keer uitvoeren. Voor vanavond bedankt voor je hulp!
Reputatie 7
Badge +28
Het klopt wel dat we een pilot hebben gehad waarbij een monteur de WiFi verbinding optimaliseert. Daarbij was het mogelijk dat (gratis) een WiFi versteker werd geïnstalleerd. In hele beperkte gebieden vinden er nog steeds testen plaats, helaas niet in jouw regio. Het is altijd mogelijk zelf een WiFi versterker aan te schaffen.

Als er iets mis is met de Experiabox help ik je natuurlijk verder 🙂 Ik zie het resultaat van de testen graag tegemoet. wjb bedankt voor dit speurwerk! 👍🏻
Reputatie 7
Badge +28
@Petert87: Heb je al verder kunnen testen? Ik ben benieuwd 🙂

Reageer