Beantwoord

Wie biedt de 200Mbit aan en wat is de upload?

• 13 oktober 2016
  • 24 reacties
  • 588 keer bekeken

l.s.

Helaas is KPN niet voornemens om op mijn adres in Amsterdam glasvezel aan te sluiten. Gedesillusioneerd ben ik vooralsnog klant bij Ziggo. Aangezien Glasvezel meer snelheid voor de upload biedt heeft dat namelijk mijn voorkeur.
Op mijn adres is volgens de Fourstack site dan weer wel 200Mbit internet mogelijk, middels Bonded (V?)VDSL2.
Dat levert bij mij 2 vragen op:
- Welke provider biedt daadwerkelijk een abonnement op 200Mbit aan en
- Hoeveel bedraagt de upload snelheid bij het 200Mbit abonnement?
icon

Beste antwoord door Paul_ 14 oktober 2016, 10:23

Hoi @avhulsen, welkom! Goed dat je hier je vragen stelt. Ik zie dat je al veel informatie hebt gekregen van de rest. Kan je daarmee uit de voeten? Een paar dingen die ik wil benadrukken:
- We bieden op xDSL maximaal (tot) 100 Mbp/s download aan.
- De maximale upload is 10 Mbp/s. Bij BVVDSL zal het echter rond de 60 Mbp/s kunnen liggen omdat dat niet "gecapped" wordt. Maar beloftes doen we daar niet over omdat het officieel een profiel van 100/10 is.

Als er verder nog vragen zijn horen we het graag 🙂
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Dag @avhulsen, welkom op het forum.

KPN biedt het op dit moment nog niet aan en ik heb geen inzicht of en zo ja ze dat gaan doen (al verw8 ik het uiteindelijk wel, ze gaan niet de xDSL-snelheden naar 200, en op termijn zelfs naar 400 Mb/s verhogen en er vervolgens niets mee doen lijkt me). Of en zo ja welke aanbieders die snelheid nu al over xDSL aanbieden weet ik niet.
Ik heb vandaag van iemand een screenshot gezien van de modeminstellingen van een ExperiaBox (v10) en die kon via BVVDSL een download van ruim 220 en een upload van 66 Mb/s halen. Ik heb ook een screenshot gezien van een speedtest waarbij de download 101 en de upload iets van 57 Mb/s was. Dat zijn snelheden waarvan ik alleen maar kan dromen (met 28/5, zonder uitzicht op verbetering) maar het haalt het natuurlijk nog niet bij de 500/500 die over glasvezel gehaald kan worden; wat dat laatste betreft zitten we helaas beiden in hetzelfde (gestrandde) schuitje. 😞
Reputatie 7
Badge +15
Alleen KPN bied bonded aan, en KPN hanteert momenteel een max snelheid van 100mbit. Met bonded zit de snelheid meestal praktisch gezien net iets hoger dan wat verkocht wordt.
Hallo @Henk2304 bedankt voor je reactie.
Betroffen de screenshots abonnementen van KPN zelf, of van een andere provider op het KPN netwerk?
De upload van meer dan 50Mbit is namelijk beter dan de 30Mbit die Ziggo nu aan upload biedt (of 40Mbit bij een zakelijke aansluiting) dus wellicht is het toch (al) interessant als die upload ook bij mij mogelijk zou zijn.
@SjorsK Bedankt voor je reactie.
Ik zie dat bij KPN op de website het 100Mbit pakket wordt geleverd als 'Tot 100Mbit down en tot 10Mbit up'. Die upload ligt nogal uit de buurt van de door @Henk2304 aangehaalde screenshots. Klopt het dat KPN hogere upload levert en dit alleen als 'slag om de arm' vermeldt op hun site, of is er meer aan de hand, denk je?
Reputatie 7
Dat was van KPN zelf: geen enkele andere aanbieder heeft bonding (zoals SjorsK al aangeeft) en er zijn mij nog geen enkelvoudige lijnen met 200 Mb/s bekend (al gaat dat wel komen) dus zodra snelheden van rond de 200 Mb/s aangegeven worden is dat nu nog altijd via bonding en dus KPN.
Maar ik kan alleen maar zeggen wat ik gezien heb, dat is nog geen garantie. Over werkelijke uploadsnelheden zien je vaak niets vermeld staan. Je ziet dan een (bonded) lijn die iets van 220/66 aankan en waarvan de download geknepen wordt tot rond de 100 (als je het daarvoor vereiste abo hebt) maar de upload blijft meestal wel volledig beschikbaar. Maar er is hier waarschijnlijk niemand die je kan garanderen dat je op jouw adres ook dat soort uploads kunt halen.
Reputatie 7
Badge +12
Met een 100/10 abonnement bij KPN via een lijn die theoretisch meer trekt haal je zo'n 115/35 Mbits, mits je het apparaat bekabeld aansluit (of over zeer goede WiFi omstandigheden beschikt). Dit is de praktische snelheid. Die 66 Mbits upload ga je nu nog niet halen.
Reputatie 7
@hrh, lees het eerste bericht eens, welke waarden fourstack aangeeft! Het betreft bonded VVDSL en dan zou 66 Mb/s wel kunnen. Maar het blijft gissen.
Reputatie 7
Badge +12
@hrh, lees het eerste bericht eens, welke waarden fourstack aangeeft! Het betreft bonded VVDSL en dan zou 66 Mb/s wel kunnen. Maar het blijft gissen.
Zie afbeelding in bijlage. Bovenste 3 metingen zijn gedaan via WiFi op een 500 Mbits glasvezel lijn, waarop een KPN 100/10 Mbits abonnement actief is.

Het zou natuurlijk kunnen dat de snelheid van VDSL anders gecapped wordt door de andere techniek, maar 115/35 ga je sowieso halen. Persoonlijk lijkt het mij sterk dat je 66 Mbits upload zal halen.
Reputatie 7
Badge +31
In die screenshots is te zien wat er binnenkomt op het modem. Niet wat er geleverd wordt. Dat maakt Justin hier duidelijk.
Er zijn nergens nog 200 mb abonnementen. KPN is op dit moment de enige die, op haar eigen netwerk, bonding kan leveren en levert. Op dit moment wordt dat alleen gebruikt om 50 bv te verdubbelen naar 100 (voor diegenen die een 100/10 abonnement hebben). Maar boven 100 wordt nog niet geleverd, omdat er nog geen abonnementen voor zijn.

Bij (V)VDSL kan de download vaak wel tot 4 à 5 x hoger zijn dan in het abonnement aangegeven. :)
Op koper is nog max het 100/10 abonnement te leveren indien de lijn dat aankan (!).
Wel 200/200 en 500/500 voor glasvezel. Glasvezel kan 1 Gb/s hebben, maar dan moet je niet bij KPN zijn.
Reputatie 7
Badge +31
Correctie op mijn vorige, bovenstaande, bericht.
De voorlaatste zin moet zijn: Er is wel 500/500 voor glasvezel.
  • Er zijn namelijk (nog) geen 200/20(0) abonnementen.
De te abonneren snelheden zijn momenteel 20/2 en 60/6 (ook glasvezel). Uit te breiden naar 100/10.
Voor glasvezel is ook nog 500/500 beschikbaar. De up- en downloadsnelheden zijn "tot". Dus wat beschikbaar is op je adres.
Reputatie 7
Zie afbeelding in bijlage. Bovenste 3 metingen zijn gedaan via WiFi op een 500 Mbits glasvezel lijn, waarop een KPN 100/10 Mbits abonnement actief is.

Het zou natuurlijk kunnen dat de snelheid van VDSL anders gecapped wordt door de andere techniek, maar 115/35 ga je sowieso halen. Persoonlijk lijkt het mij sterk dat je 66 Mbits upload zal halen.

In dit topic kun je de screenshots zien waaraan ik eerder refereerde. De BVVDSL-lijn heeft een technische snelheid van 222/66 Mb/s, zoals uit het screenshot van de modeminstellingen blijkt. Een tweede screenshot van een speedtest laat zien welke snelheden ook daadwerkelijk gehaald worden: 101/61 Mb/s. De download is dus behoorlijk geknepen, iom. het 100/10 abo. De upload lijkt echter ongeknepen door te komen (er is altijd en verschil tussen wat het modem aangeeft en dat wat speedtest weergeeft, dat laatste is meestal lager). Nogmaals, dit is een voorbeeld en geen garantie dat het op andere adressen ook zo uitkomt. Verder heb ik begrepen dat KPN bezig is de snelheid van een enkelvoudige lijn te verhogen van 100 naar 200 Mb/s (download). Bij bonding kan dat dus snelheden opleveren van zo'n 400 Mb/s. Wanneer we de upload uit dit voorbeeld lineair extrapoleren zou je dan dus op een snelheid van boven de 100 Mb/s kunnen uitkomen, maar dat is natuurlijk helemaal koffiedik kijken. Ik heb echt geen flauw idee hoe dat in de praktijk gaat uitpakken. Momenteel is het w8en nog steeds op een 200/20(?) pakket, en in de toekomst wellicht 400/40?

BTW Voor glasvezel zijn - voor zover ik weet - geen 100/10 abo's leverbaar, wel 20/2 of 60/6, met extra pakketten voor 100/100 en 500/500.
Reputatie 7
Badge +12
In dit topic kun je de screenshots zien waarin ik eerder refereerde. De BVVDSL-lijn heeft een technische snelheid van 222/66 Mb/s, zoals uit het screenshot van de modeminstellingen blijkt. Een tweede screenshot van een speedtest laat zien welke snelheden ook daadwerkelijk gehaald worden: 101/61 Mb/s. De download is dus behoorlijk geknepen, iom. het 100/10 abo. De upload lijkt echter ongeknepen door te komen (er is altijd en verschil tussen wat het modem aangeeft en dat wat speedtest weergeeft, dat laatste is meestal lager). Nogmaals, dit is een voorbeeld en geen garantie dat het op andere adressen ook zo uitkomt. En met glasvezel kan het allemaal nog weer anders zijn
In dit topic kun je de screenshots zien waarin ik eerder refereerde. De BVVDSL-lijn heeft een technische snelheid van 222/66 Mb/s, zoals uit het screenshot van de modeminstellingen blijkt. Een tweede screenshot van een speedtest laat zien welke snelheden ook daadwerkelijk gehaald worden: 101/61 Mb/s. De download is dus behoorlijk geknepen, iom. het 100/10 abo. De upload lijkt echter ongeknepen door te komen (er is altijd en verschil tussen wat het modem aangeeft en dat wat speedtest weergeeft, dat laatste is meestal lager). Nogmaals, dit is een voorbeeld en geen garantie dat het op andere adressen ook zo uitkomt. En met glasvezel kan het allemaal nog weer anders zijn.

BTW Voor glasvezel zijn - voor zover ik weet - geen 100/10 abo's leverbaar, wel 20/2 of 60/6, met extra pakketten voor 100/100 en 500/500.

Dank voor de referentie. Dan zal dit dus per lijn verschillend zijn, in tegenstelling tot glasvezel waarover je nooit hoger dan 35 Mbits zult halen.

Voor glasvezel zijn weldegelijk 100/10 abonnement beschikbaar. Daar liet ik je toch net een screenshot van zien? Heb zelfs bij mij thuis glasvezel liggen en een 100/10 abonnement geactiveerd.
Reputatie 7
...in tegenstelling tot glasvezel waarover je nooit hoger dan 35 Mbits zult halen...Mis ik iets... ...de snelheid van onze glasvezel ligt zowel downstream als upstream rond de 520Mbps, maar (edit) ik denk dat je bedoelt dat bij een 100/10 glasvezelabonnement de upload nooit hoger dan 35Mbps zal zijn.

Edit: Mijn wijziging en het antwoord van hrh hebben elkaar gekruist. 🙂
Reputatie 7
Badge +12
...in tegenstelling tot glasvezel waarover je nooit hoger dan 35 Mbits zult halen...Mis ik iets... ...de snelheid van onze glasvezel ligt zowel downstream als upstream rond de 520Mbps.
Je mist inderdaad dat het over 100/10 abonnementen gaat.
Reputatie 7
Voor glasvezel zijn weldegelijk 100/10 abonnement beschikbaar. Daar liet ik je toch net een screenshot van zien? Heb zelfs bij mij thuis glasvezel liggen en een 100/10 abonnement geactiveerd.Dat vind ik opmerkelijk. Ik heb net ff op de bestelpagina gekeken en daar zie ik naast Instap (20/2) en Standaard (60/6) alleen 100/100 en 500/500 als extra pakketten aangeboden. Weet je dat heel zeker?

Reputatie 7
Badge +12
Voor glasvezel zijn weldegelijk 100/10 abonnement beschikbaar. Daar liet ik je toch net een screenshot van zien? Heb zelfs bij mij thuis glasvezel liggen en een 100/10 abonnement geactiveerd.Dat vind ik opmerkelijk. Ik heb net ff op de bestelpagina gekeken en daar zie ik naast Instap (20/2) en Standaard (60/6) alleen 100/100 en 500/500 als extra pakketten aangeboden. Weet je dat heel zeker?

Ja dat weet ik heel zeker.
Reputatie 7
Ja dat weet ik heel zeker.

Voor glasvezel zijn weldegelijk 100/10 abonnement beschikbaar. Daar liet ik je toch net een screenshot van zien?

Uit jouw screenshots zie ik vooral uploads van ruim boven de 100 Mb/s (muv. de metingen waarvan jij zegt dat ze via Wi-Fi zijn uitgevoerd). Waar zou ik daar moeten kunnen zien dat het een 100/10 abo betreft?
Reputatie 7
Badge +12
Uit jouw screenshots zie ik vooral uploads van ruim boven de 100 Mb/s (muv. de metingen waarvan jij zegt dat ze via Wi-Fi zijn uitgevoerd). Waar zou ik daar moeten kunnen zien dat het een 100/10 abo betreft?
Haha Henk, ik geef toch duidelijk aan om welke metingen het gaat en hoe die zijn gemeten? Ik zal het nog eens quoten:

Ik vrees dat ik het niet veel duidelijker kan verwoorden dan dit. De bovenste 3 zijn gemeten op een 100/10 abonnement, en de metingen daaronder op een 100/100 abonnement. Beide glasvezel. Ik zal toch zelf wel weten welk abonnement ik thuis heb? ;)

Maar ik denk niet dat we met deze discussie de TS aan het helpen zijn. Ik hoop dat avhulsen genoeg informatie heeft om een weloverwogen keuze te kunnen maken!
Reputatie 7
en de metingen daaronder op een 100/100 abonnement Dat had je er niet bij gezet, althans dat heb ik er niet uit gelezen. De bovenste metingen waren via Wi-Fi over 100/10, zei je. De onderste niet via Wi-Fi en - naar ik nu aanneem - ook via een andere abo? Dat kon ik uit jouw tekst niet opmaken; heb je ondertussen je abo gewisseld? Blijft het feit dat je op de abopagina bij glasvezel geen 100/10 kunt selecteren zoals ik je heb laten zien.

Ik vrees dat we TS niet de duidelijkheid hebben kunnen bieden die hij wenst, anders dan dat er voorbeelden zijn van hogere uploadsnelheden, maar dat die geen garantie inhouden voor zijn situatie. Als hij op basis van het door mij aangehaalde voorbeeld de sprong waagt en het komt onverhoopt allemaal veel lager uit dan zal hij vast niet blij zijn. Echte garanties voor een hoge upload krijg je alleen bij glasvezel en dat is er bij hem niet.
Reputatie 7
Badge +24
Hoi @avhulsen, welkom! Goed dat je hier je vragen stelt. Ik zie dat je al veel informatie hebt gekregen van de rest. Kan je daarmee uit de voeten? Een paar dingen die ik wil benadrukken:
- We bieden op xDSL maximaal (tot) 100 Mbp/s download aan.
- De maximale upload is 10 Mbp/s. Bij BVVDSL zal het echter rond de 60 Mbp/s kunnen liggen omdat dat niet "gecapped" wordt. Maar beloftes doen we daar niet over omdat het officieel een profiel van 100/10 is.

Als er verder nog vragen zijn horen we het graag 🙂
Reputatie 7
Badge +12
en de metingen daaronder op een 100/100 abonnement Dat had je er niet bij gezet, althans dat heb ik er niet uit gelezen. De bovenste metingen waren via Wi-Fi over 100/10, zei je. De onderste niet via Wi-Fi en - naar ik nu aanneem - ook via een andere abo? Dat kon ik uit jouw tekst niet opmaken; heb je ondertussen je abo gewisseld? Blijft het feit dat je op de abopagina bij glasvezel geen 100/10 kunt selecteren zoals ik je heb laten zien.
Ik noemde dat niet omdat de onderste metingen totaal niet relevant zijn voor dit topic. Deze zijn namelijk (ook via WiFi!) op een 100/100 abonnementen gemeten. En daar heeft TS niets aan, aangezien er geen glasvezel bij hem ligt. Ik ben op dit moment wel een beetje zoekende waar je nu precies heen wilt met deze discussie.
Reputatie 7
100/10 optie is bij het glasvezel abonnement als snelheidsverhogingsoptie beschikbaar in mijnKPN.

Reputatie 7
Ok @wjb dank je, dan begrijp ik dat ik dat niet kan zien. Ik heb immers geen glasvezel en moet het doen met een standaardbestelpagina voor een adres waarop wel glasvezel leverbaar is. Raar dat je dat dan niet direct kunt bestellen maar pas 8eraf via MijnKPN.

Ik ben op dit moment wel een beetje zoekende waar je nu precies heen wilt met deze discussie.De oorspronkelijke vraag gaat over de uploadsnelheid bij DSL. Jij hebt daar uploadsnelheid bij glasvezel doorheen geroerd, gebaseerd op een voor mij onbekende optie. Daarover wilde ik graag duidelijkheid en die heeft @wjb nu gegeven.
Verder heeft @Paul_ het voor TS relevante definitieve antwoord gegeven; duidelijker wordt het niet en nu kan TS voor zichzelf uitmaken of hij de sprong wil wagen of niet.
Reputatie 7
Badge +24
Ach ja, beetje leven in de brouwerij is natuurlijk prima 🙂 Zolang de TS ook maar antwoord krijgt.

Reageer