Beantwoord

Wie monteert het NT kastje?

  • 1 July 2022
  • 32 reacties
  • 2763 keer bekeken

Wie monteert het NT kastje? Wij hebben thuis een glasvezel aansluitpunt maar daar kan je geen router aan verbinden. Zijn er nu achter gekomen dat er nog een NT kastje nodig is. En hoe kunnen we een afspraak maken met diegene?

KPN, KPN Netwerk, VolkerWessels en de onderaannemer sturen ons alleen maar van het kastje naar de muur. We zitten al meer dan 2 maanden zonder internet.

icon

Beste antwoord door Anonymous 1 July 2022, 12:04

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

32 reacties

Hallo @Jan Willem b via www.kpnnetwerk.nl kun je de status van de glasvezel zien. Als daar staat dat de lijn is opgeleverd en je een provider kunt kiezen, kun je met je provider, ik neem aan KPN, contact opnemen en vragen om een migratie van koper naar glas, er wordt dan een monteur ingepland die de aanvullende apparatuur installeert en e.e.a. werkend oplevert.

 

Reputatie 7
Badge +24

Als u een lopend abonnement heeft, waar u elke maand voor betaald, nu al 2 maanden dus? Dan lijkt me dat KPN dat gewoon moet regelen. 

De status op kpn netwerk: Woning aansluiten. We sluiten je woning aan, wanneer je een glasvezelabonnement hebt besteld.

 

Dat abonnement heb ik dus al zo’n 2.5 maand geleden besteld. Het enige wat er gebeurd is de levering van router 2 weken geleden.

KPN zegt dat KPN netwerk het moet oplossen, en KPN netwerk neemt niet op en belt niet terug...

Hoi @Jan Willem b . Welkom op het forum.

Ik wil graag even meekijken. Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna, hier een seintje geven?

er komt geen monteur als je geen 75 euro betaald. 

er komt geen monteur als je geen 75 euro betaald. 

Heb je daar een bron voor? @j_atmoos 

KPN zegt dat KPN netwerk het moet oplossen, en KPN netwerk neemt niet op en belt niet terug...


Hoe werkt dit dan ? 
Jij hebt een overeenkomst met KPN, en het werkt niet. Dan zou KPN toch  KPN-netwerk moeten bellen en het regelen. 
ik lees vaker dat de klant met de onderaannemer van KPN moet bellen. Kan dat zomaar?

er komt geen monteur als je geen 75 euro betaald. 

Heb je daar een bron voor? @j_atmoos 

Ik ben nieuwe klant en moet mijn spullen voor glasvezel internet zelf installeren. (NT kastje, modem en tv kastje) een monteur kost 75 euro. 
 

https://www.kpn.com/service/monteur/servicemonteur.htm

er komt geen monteur als je geen 75 euro betaald. 

Heb je daar een bron voor? @j_atmoos 

Ik ben nieuwe klant en moet mijn spullen voor glasvezel internet zelf installeren. (NT kastje, modem en tv kastje) een monteur kost 75 euro. 
 

https://www.kpn.com/service/monteur/servicemonteur.htm

Dat is een servicemonteur, jij hebt een installatiemonteur nodig ;

Installeren

Ben je een nieuwe klant, ga je verhuizen of ga je een glasvezelaansluiting gebruiken? We controleren dan altijd eerst of je op jouw adres zelf kunt aansluiten.

Kan dit niet? Dan sturen we een monteur. Onze monteur helpt je met het aansluiten van je modem, wifi, 1 tv-ontvanger, 1 pc of tablet en 1 vaste telefoon. Als het nodig is, legt (zonder wegwerken) de monteur gratis en in overleg extra of vervangend maximaal 15 meter internetkabel. Een extra product aansluiten? Hier moet je extra voor betalen.

Oh oké dus er komt wel een gratis monteur bij me langs begrijp ik om alles aan te sluiten ? we gaan naar een nieuwbouwhuis eind november. 

Hallo @j_atmoos jij hebt blijkbaar een DHZ-pakket gekregen of krijg je binnenkort, dan komt de installatiemonteur niet automatisch maar moet je t.z.t. even inplannen.

 

KPN zegt dat KPN netwerk het moet oplossen, en KPN netwerk neemt niet op en belt niet terug...


Hoe werkt dit dan ? 
Jij hebt een overeenkomst met KPN, en het werkt niet. Dan zou KPN toch  KPN-netwerk moeten bellen en het regelen. 
ik lees vaker dat de klant met de onderaannemer van KPN moet bellen. Kan dat zomaar?

Hallo @EAZ1964 www.kpnnetwerk.nl is verantwoordelijk voor de infrastructuur, maar is geen onderaannemer. KPNNetwerk werkt zelf wel met onderaannemers, maar daar heb jij als klant niets mee te maken.

Staat er op jouw adres glasvezel gepland kun je dat volgen via www.kpnnetwerk.nl Op het moment dat je daar leest dat de lijn is opgeleverd en je een provider kunt kiezen, dan pas is KPN, de provider, aan zet.

Dus concreet: nog geen glas heb je te maken met kpnnetwerk en kun je daar mee communiceren

wel actief glas heb je te maken met je provider, dat kan dus o.a. KPN zijn en kum je daar mee communiceren.

Duidelijk zo?

 

 

Hallo @j_atmoos jij hebt blijkbaar een DHZ-pakket gekregen of krijg je binnenkort, dan komt de installatiemonteur niet automatisch maar moet je t.z.t. even inplannen.

 

Inplannen geprobeerd maar kost eenmalig 75 euro. Ik krijg een doe het zelf pakket. Lekker dan. 

 

Hallo @j_atmoos , dan is het beleid misschien gewijzigd bij KPN.

Zie onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/monteur/meerwerk-monteurs-en-materiaalkosten.htm

Reputatie 7
Badge +16

@j_atmoos Dan heb jij waarschijnlijk een een GOF aansluiting van glasvezel. Dan kun je dit pakket heel makkelijk zelf aansluiten of laten aansluiten tegen meerkosten.  Als je glasvezel een XGS-PON aansluiting betreft is er altijd een monteur noodzakelijk en betaal je die kosten niet.  

 

Duidelijk zo?

Ik snap je uitleg, uitvoering voelt echter niet logisch, noch klantvriendelijk, Als je een glas abbo afsluit, dan heb je het contract 100% met KPN. 

Op een gas- / elektriciteit-factuur staat apart gespecificeerd welk deel je voor het netwerk betaalt (leveringskosten). Als ik een 3 fase aansluiting nodig heb, weet ik dat ik alliander moet bellen.

Bij de KPN factuur is dit volgens mijn niet helder. Ik kan dus geen andere conclusie trekken dat je de internetdienst en de infrastructuurdienst tezamen inkoopt, en daarmee KPN verantwoordelijk is voor de gecombineerde dienst.

Daarnaast wordt bij KPN wordt de prijs verhoogd “Om te kunnen blijven investeren in het netwerk”, maar als infrastructuur niet werkt, verwijzen ze je naar KPN netwerk? 

En zou het voor mij logisch zijn dat ze voor het maandbedrag ook de communicatie met de netwerkbeheerder regelen, OF dat ze je aangeven : we kunnen niet leveren want er is nog geen infrastructuur, en inzicht geven de de netwerkkosten zoals energiebedrijven doen, en servicelevel afspreken en meenemen in onze contracten.

Hallo @EAZ1964 het feit blijft dat zolang de glasvezelaansluiting niet is opgeleverd door KPNNetwerk en niet is afgemeld bij de betreffende provider, in dit geval KPN, KPN als provider niets kan doen.

 

Dat de lijn niet is opgeleverd is een feit. Dat KPN “niets kan doen” dat is een keuze!

KPN is een contract aangegaan, er is een modem opgestuurd, en als je als KPN nu niet naar zusterbedrijf KPN netwerk actie neemt val je als consument tussen twee logge bedrijven in. 

Ze hadden in mijn ogen ofwel het contract moeten weigeren, of zelf actie nemen.

 

Moet ik naar Pro-rail gaan bellen als de trein stilstaat ivm een defecte wissel? Nee dat regelt de NS.

Reputatie 7
Badge +16

KPN is een contract aangegaan, er is een modem opgestuurd, en als je als KPN nu niet naar zusterbedrijf KPN netwerk actie neemt val je als consument tussen twee logge bedrijven in. 

Het is geen zusterbedrijf. De naam is wat ongelukkig gekozen maar KPN heeft geen enkele invloed op de zaken die KPN Netwerk regelt.  KPN Netwerk is een volledig zelfstandig onderdeel die gaat over het beheer en aanleg van de netwerken.  De provider (alle providers dus eigenlijk, m.u.v. Ziggo) kan dus niks meer doen dan afwachten wat KPN Netwerk gaat doen. Vandaar wordt er verzocht om zelf contact op de nemen met hun voor meer informatie. 

Het verrast me echt dat er collega forumleden zijn die dit normaal vinden en accepteren. Als KPN netwerk de leverancier is van KPN, dan hebben ze toch contracten, SLA’s, inkoopkracht en onderhandelingspositie? 

Het punt is dat KPN kaartjes kan verkopen voor een trein die niet vertrekt. Door het contract aan te gaan hebben ze een verplichting op zich genomen. Er is geen consument-KPN netwerk overeenkomst.

Mocht ik ooit in de situatie komen, dan zie ik ruim voldoende juridische haakjes in het kader van consumentenrecht. verder laat ik het hierbij.

Reputatie 7
Badge +16

Het verrast me echt dat er collega forumleden zijn die dit normaal vinden en accepteren. Als KPN netwerk de leverancier is van KPN, dan hebben ze toch contracten, SLA’s, inkoopkracht en onderhandelingspositie? 

@Ward_ Kun jij hier meer over vertellen hoe dit precies zit?

Mocht ik ooit in de situatie komen, dan zie ik ruim voldoende juridische haakjes in het kader van consumentenrecht. verder laat ik het hierbij.

Dat staat je altijd vrij om te doen overigens. 

Hallo @EAZ1964 

Het verrast me echt dat er collega forumleden zijn die dit normaal vinden en accepteren

Ik geef slechts de feiten weer, geen mening.

 

Nog even een korte scan van de algemene voorwaarden als afsluiting mijnerzijds:

https://www.kpn.com/algemeen/algemene-voorwaarden/prive/internet.htm

 

In de algemene voorwaarden staat eigenlijk precies hoe ik denk dat het zou moeten:

Zodra je een overeenkomst hebt met KPN, is KPN verantwoordelijk. (artikel 2, 5 en 20)

In het geval dat de glasvezel niet werkt, moet KPN het dus regelen. Je kunt er dus vanuit gaan dat KPN de communicatie met KPN netwerk regelt. 

De regel “Zo snel mogelijk” is niet kwantitatief. Er ligt met deze zinsnede in mijn ogen wel een inspanningsverplichting bij KPN om zaken die ze uitbesteden, doeltreffend te regelen, dus een service level agreement met KPN netwerk valt daar zeker onder.

Als KPN weigert het te regelen (zoals de consument vragen om KPN netwerk te bellen), ga ik er vanuit dat het artikel 14.1 van toepassing is (administratieve fout of opzet) en de klant op een schadevergoeding mag rekenen van maximaal 2500 euro.

 

Hallo @EAZ1964 dan moet die glasvezellijn al wel opgeleverd zijn.

Als de glasvezellijn reeds opgeleverd is en niet werkt door een storing of anderszins, moet je inderdaad KPN de provider bellen.

Binnen dit topic begrijp ik dat de glasvezellijn nog niet eens is aangesloten c.q. opgeleverd.