Beantwoord

Wifi bereik uitbreiden experia v8

• 23 maart 2016
  • 3 reacties
  • 454 keer bekeken

Hallo allemaal,

ik hoop dat jullie mij met een (specifiek) probleem kunnen helpen, namelijk de wifi situatie in mijn eensgezinswoning. Sorry als de post verwarrend is, ik heb nog niet eerder op het KPN forum gepost.

De experia v8 staat op de benedenverdieping en vanwege een reflecterende ondervloer op de eerste verdieping is er nauwelijks tot geen wifi signaal op de eerste verdieping en op zolder. Tot voor kort heb ik dit opgelost door mijn apple time capsule als tweede netwerk te gebruiken voor de bovenverdiepingen (aangesloten dmv powerline adapters TP-LINK AV500 TL-PA411). Nu is de time capsule kapot en is er geen internet meer op de bovenverdiepingen. Het doel is om het huidige wifi netwerk uit te breiden zodat op alle verdiepingen van het wifi gebruik gemaakt kan worden en alle apparaten de printer kunnen zien.

Een korte situatieschets van de apparaten:

- Laptop gebuik voor gaming, voornamelijk op de benedenverdieping maar soms ook op de zolder

- 2x interactieve TV: op de eerste- en de benedenverdieping

- Een draadloze printer op de eerste verdieping

- Een aantal smartphones / tablets

Al met al niet een heel hoge belasting, maar ik kom er niet uit wat de beste optie is om op de bovenverdieping / zolder weer wifi connectie te creëren (en indien mogelijk de huidige wifi connectie op de benedenverdieping te versterken).

Ik had drie opties in gedachten:

• Experia v8 ---> powerline naar eerste verdieping ---> switch met IGMP snooping (bijv. NETGEAR GS105E) en vanaf de switch naar het tv kastje en een router/access point om een wifi netwerk te creëren.
  • Experia v8 ---> switch ---> powerline naar eerste verdieping ---> tv kastje                                      ---> powerline naar zolder ---> router/access point Bij deze optie weet ik niet zeker of de twee powerline duo's niet met elkaar gaan concureren en er misschien nog een extra switch nodig is? 
  • Experia v8 ---> switch ---> powerline naar eerste verdieping ---> tv kastje                                     ---> powerline (met wifi) naar zolder Bij deze optie weet ik niet zeker of het wifi netwerk sterk genoeg zou zijn om twee verdiepingen van internet te voorzien aangezien ik geen ervaring met dergelijke adapters heb.
Advies over oplossingen wordt zeer op prijs gesteld!

Misschien een kleine zijstap, maar eerlijk gezegd heb ik niet echt een idee wat het verschil is tussen een router en een access point dus advies hierover zou ook op prijs gesteld worden. De eventuele router die ik in gedachten had is de D-Link DIR-850L.

icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 23 maart 2016, 20:31

Hoi,

Eigenlijk zijn alle opties gelijk. Maar optie 1 is volgensmij het meest logisch.

Verder, een router heb je nodig om meerdere netwerken te creëren. Maar dat wil je niet(?).
Een Access point gebruik je om LAN omtezetten in WiFi.

Persoonlijk denk ik dat de KPN "WiFi Versterker" een gewleidge Accesspoint is voor de prijs. En je kan zelfs nog TV op de Accesspoint aansluiten.

Robin
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Eigenlijk zijn alle opties gelijk. Maar optie 1 is volgensmij het meest logisch.

Verder, een router heb je nodig om meerdere netwerken te creëren. Maar dat wil je niet(?).

Persoonlijk denk ik dat de KPN "WiFi Versterker" een gewleidge Accesspoint is voor de prijs. En je kan zelfs nog TV op de Accesspoint aansluiten.

Robin
RobinFlikkema schreef op 23 mar '16 om 20:31u
Hoi,

Robin 
Hoi,

ten eerste bedankt voor je reactie. Het creëren van een twee netwerk heeft, zoals ik het begrepen heb, alleen maar nadelen als het niet nodig is. In de originele situatie met twee netwerken was het onmogelijk om vanaf de benedenverdieping draadloos te printen omdat de vloer bijna ondoordringbaar lijkt te zijn; het wifi netwerk van de experia haalt de bovenverdieping niet en omgekeerd het netwerk van de time capsule (met de printer) haalde de benedenverdieping niet.

De reden waarom ik de KPN Wifi versterker niet noemde, was het feit dat ik niet weet hoe toepasbaar deze "versterker" is na een eventuele verhuizing. Ik ging er van uit dat een router universeler toepasbaar zou zijn en in een bridge modus hetzelfde effect zou hebben. Ik ben echter geen expert, dus ik kan het gerust fout hebben. Bedankt voor de suggestie, ik ga in ieder geval nog verder naar deze optie kijken!

Riki

Edit: na enige research naar de KPN Wifi versterker begrijp ik dat dit optie 1 is waarbij de switch + acess point functie door de kpn "versterker" uitgevoerd wordt. Dat is inderdaad een goede optie, bedankt!

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Ja de Versterker is een Accesspoint met Switch, maar kan ook als Repeater met Switch dienen (niet doen).

Een router in Bridge mode heeft ongeveer het zelfde effect, maar je weet dan eigenlijk nooit of iTV goed werkt en soms wil die router nog wel eens DHCP gaan doen in Bridge modus.

Je bevindingen met een nieuw netwerk kloppen. Dit is precies waarom je dit niet wilt.

Robin

Reageer