Beantwoord

Wifi bereik via versterkers

  • 11 August 2019
  • 14 reacties
  • 263 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Hallo forumleden,

Ik ga proberen zo kort mogelijk uit te leggen wat mijn situatie thuis is waar ik na maanden van een soort gedoogbeleid nu toch iets aan wil doen.

Gisteren heb ik in de KPN winkel een Experia wifi aangeschaft omdat ik ondanks de aanwezigheid van 2 Arcadyan versterkers vooral op onze slaapkamer een sterk wisselend tot geen wifi ontvangst heb. Ik dacht we plaatsen hier de Experia versterker voor het interactieve tv kastje en klaar. Dus niet...

Ik heb de Experia V10, dus ik kwam er al snel achter dat ik mijn wifi op de begane grond kwijt was. Had ik vooraf kunnen weten als ik mij vooraf een beetje ingelezen had, maar daar zijn wellicht de adviseurs van de KPN winkel voor om dat vooraf te tackelen, toch?

Alles hersteld naar de oude situatie en dacht ik ga toch maar eens die test doen op de website van de KPN. Ik heb hier op de begane grond prima snelheden (fluctueert tussen de 250 en 450 Mbps) maar op de 1e verdieping was dat gemiddeld 5 Mbps en op onze slaapkamer dus een whopping 2,3 Mbps... Op de 2e verdieping (met de 2e Arcadyan) gewoon prima ontvangst. Test verder doorlopen en deze vertelde me dat hij er wat aan ging doen, o.a. het veranderen van het kanaal op de 2,4 Ghz. Achteraf was dat geen goed idee want (ik kon dat controleren via een programma op mijn computer) zat ik nu midden in het vaarwater van mijn buren met als resultaat nog lagere waarden. Via ditzelfde programma op mijn computer kwam ik er echter ook achter dat (ondanks 2 blauwe lampjes) het wifi signaal op de 1e verdieping nul-komma-nul was (??) Arcadyan herstart en daarna werkte het weer. Ik meen me te herinneren dat je hier een oranje indicatie van moet krijgen, correct? Best lastig zo. Ik denk dat ik hiermee de oorzaak van het sterk wisselende signaal gevonden heb. Voor ontvangst van een What's App-je prima, maar daar blijft het wel bij.

Na de herstart waren er nog steeds geen ideale waarden te zien (16 Mbps op werkkamer en 6 Mbps op de slaapkamer). Ik wil dit toch echt zien te verbeteren want dit zijn waarden die voor een thuiswerker met mijn huidige abonnement onaanvaardbaar zijn. Moet zeggen, mijn huis werkt helaas ook niet mee want van die dikke betonnen wanden en vloeren/plafonds. Ik kreeg vanwege het resultaat via de KPN website een gratis Wifi monteur aangeboden, maar het maken van een online afspraak lukte helaas niet. Ga ik later deze week dan nog maar achteraan, alsmede het terugbrengen van de nutteloze Experia wifi.

De Arcadyan versterker vond ik een top oplossing voor de slaapkamers van mijn dochters met tv, vast ethernet én wifi. Ik zag ze niet meer aangeboden in de KPN winkel, is daar een reden voor? De medewerker in de winkel kon mij daar geen antwoord op geven. Ik denk dat deze op mijn slaapkamer wellicht beter werkt.

Bij voorbaat dank!

Sander
icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 30 August 2019, 20:28

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Badge +19
Even als uitgangspunt ...wat is je snelheid bekabeld?
Reputatie 7
Badge +24
Je hoeft niet per se bij de KPN winkel te shoppen hoor....

https://m.routershop.nl/wifi-access-points/cid=3310?category=wifi-access-points&price=0,100

TP-link EAP 225 of 245 zijn gewoon heel goed 😋 en daarbij blijft het wifi op je Experiabox gewoon ingeschakeld.
Reputatie 1
Badge
@Joep1965 Bekabeld zit ik op 475 Download en 463 Upload. Met een abonnement van 500/500 kan ik hier prima mee leven. Via wifi verschilt het enorm per moment van de dag en per server.

@Nick83 Helemaal mee eens, access points schijnen zeer goed te werken. Ik wil echter niet direct alles weer over een andere boeg gooien, maar zeg nooit nooit... Wat draait er tegenwoordig nou niet via wifi in je huis, al heb ik de moeite genomen naar iedere kamer een Cat6 kabel te trekken.
Reputatie 7
Badge +24
Wat draait er tegenwoordig nou niet via wifi in je huis,
Nou... hier zo min mogenlijk. WiFi is leuk voor je mobiel en laptop, rest zit allemaal aan de kabel.
al heb ik de moeite genomen naar iedere kamer een Cat6 kabel te trekken.

Heel goed 👍
Badge +19
Ala je op iedere verdieping één witte versterker bekabeld heb staan dan zou het toch moeten werken. Weet je zeker dat je als je op de 1ste verdieping staat ook echt verbonden bent met de versterker op die etage heb. Dat moet je wel handmatig doen anders blijft je contact houden met de experiabox.
Reputatie 1
Badge
Als ik het programma Wifi Explorer op mijn Macbook open heb staan en daar mee door het huis loop, zie ik dat hij (zij het met enige vertraging) wel naar de versterker overschakelt als ik daar in de buurt kom. Ik heb mijn dochter gevraagd vanaf nu wat vaker te controleren of die Arcadyan op haar kamer wel zijn werk blijft doet wat betreft het aanmaken van een wifi signaal...
Badge +19
En ik neem aan dat de versterker bekabeld is aangesloten direct op de experiabox?
Reputatie 1
Badge
Yep, zij het via een switch
Badge +19
Al eens geprobeerd om de versterker gewoon met een kort kabeltje aan de experiabox te hangen om uit te sluiten dat er een kabelbreuk is of een stekkertje niet helemaal goed zit ?
Reputatie 1
Badge
Dan zou ze op die kamer ook geen tv en bedraad internet hebben lijkt me, maar dat werkt prima. De versterker maakte alleen geen wifi signaal aan
Badge +19
Het is het proberen waard. Dan weet je zeker dat je er alles aan gedaan hebt. Veel andere mogelijkheden zijn er niet. Eventueel wisselen van poort op de experiabox.
Reputatie 1
Badge
Probleem blijft alleen dat zelfs met een goed werkende versterker het ontvangst op de 1e verdieping achterblijft en access points ten koste gaan van de veelzijdigheid van de Arcadyan's.
Hoi @Ravensbos . Wat jammer dat je, ondanks al je eigen inspanningen, nog steeds tegenvallende wifi hebt op bepaalde plekken.
Je schrijft dat je recht hebt op een gratis wifi monteur maar dat het niet lukt om deze in te plannen. Ik wil dit graag voor je proberen.
Niet om mij er makkelijk van af te maken maar de ervaring leert dat een monteur ter plekke gewoon veel beter kan inschatten wat er aan de hand is. Kun je je profiel aanvullen en mij een seintje geven?
Via privéberichten hebben TS en ik een en ander doorgesproken. Momenteel is alles stabiel Mocht er toch weer iets misgaan , gaan we verdere actie ondernemen.