Beantwoord

WIFI doet het alleen als guest network aanstaat

  • 18 September 2021
  • 17 reacties
  • 333 keer bekeken

Reputatie 2

Vreemd verschijnsel  met de experiabox 12:

Omdat ik niet heel enthousiast ben over de wifi van de superwii punten probeerde ik het te verbeteren door de gast verbinding uit te zetten. (deze had nog de standaard SSID) Vanaf dat moment was echter ook mijn gewone wifi niet meer zichtbaar.

De tweede gast-wifi was nog wel zichtbaar.

Ook kon ik behoorlijk moeilijk op de modem komen, Moest vaak wachten, eruit gegooid of direct doorgesluist naar de status-pagina.

Herkent iemand dit en heeft een slimme oplossing ? 

icon

Beste antwoord door weetweinig 19 September 2021, 14:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 2

Aanvulling: na het aanzetten van de gast -ifi was ook mijn gewone wifi weer zichtbaar

Reputatie 7
Badge +24

Als ik dit zo zit te lezen, dan zou ik haast denken dat de SuperWiFi's een ander netwerk uitzenden wat u helemaal niet gebruikt.

Wat gebeurt er als u de stekker van de KPN Box gewoon uit het stopcontact trekt? De KPN Box is dan uit, de SuperWiFi's zijn dan nog aan. Ziet u dan het WiFi netwerk nog? Er is uiteraard geen internet, maar het WiFi netwerk zou wel zichtbaar moeten zijn, dat zou door de SuperWiFi's uitgezonden moeten worden. Is dat het geval?

Reputatie 2

EDIT: excuses voor de verwarrende berichtgeving, maar zoals hieronder beschreven lijkt mij nu de juiste weergave.

 

Als ik de stekker er uittrek, wordt alleen nog de SSID van een ander netwerk uitgezonden. en als ik de stekker er weer insteek wordt dezelde SSID uitgezonden met de toevoeging _guest uitgezonden. Als ik de stekker er weer insteek, komt ook  het door mij benoemde SSID weer in de lucht. Het lijkt er dus op dat er dan twee SSID's door mijn systeem worden uitgezonden.

Reputatie 2

Vervallen

Reputatie 7
Badge +24

Als ik de stekker er uittrek, wordt alleen nog de SSID van een ander netwerk uitgezonden.

Dat is een SSID wat u nooit gebruikt? Begint dat met "WE2"?

Reputatie 2

Beetje “doorgeprobeerd” en ik heb inderdaad nu twee wifi netwerken. De standaard van KPN en mijn eigen. Hoe zet ik die vanKPN nu uit ? Hij is niet zichtbaar op mijn modem (alleen als gastnetwerk, maar dan met toevoeging  “_guest”dus

Reputatie 7
Badge +24

U bent ingelogd op de webinterface van de KPN Box? Daar staat uw eigen netwerk ingesteld? 

 

Reputatie 2

U bent ingelogd op de webinterface van de KPN Box? Daar staat uw eigen netwerk ingesteld? 

 

Dat klopt, ik zie mijn eigen devices zowel bedraad als op de wifi. Alle draadloos verbonden apparaten worden getoond onder mijn “eigen” netwerk.

Op het andere wifi netwerk dat begint met KPN*** kon ik inloggen met het wifi-wachtwoord dat achter op het modem staat.

Reputatie 7
Badge +24

Ziet u tussen de bekabeld aangesloten apparaten ook uw SuperWiFi's staan? Met daarbij een ip adres wat begint met "192.168.2."?

Reputatie 7
Badge +10

Lijkt erop dat de wifi van de box12 nooit is uitgezet? (Onderste knopje links 15sec ingedrukt houden)

Zo krijg je 2 netwerken als je de ene aanpast en de andere niet (superwifi’s)

Je wifigegevens aanpassen en/of gastnetwerk aan of uitzetten doe je namelijk niet in de box12 als je Superwifi’s gebruikt. Daar hebben we de thuisapp voor, of je logt in op het ip adres dat ze gekregen hebben.

 

Reputatie 2

Ik heb mijn beide super wifi punten bedraad aangesloten, ze zijn ook beide zichtbaar. Zal de thuisapp eens opstarten om te zien of daar nog mogelijkheden zijn. Wel vreemd dat het dan niet op het modem zelf in te stelllen is, en nog vreemder dat op het modem zelf de “modem-wifi” dan niet zichtbaar is.

 

Tot overmaat van ramp moet ik met de thuisapp inloggen op de superwifi met het beheerderswachtwoord….weet ik dus niet meer. Is niet het wachtwoord dat er achterop staat. Niet het wachtwoord dat ik heb gekozen voor mijn wifi verbinding en niet het wachtwoord van mijn modem. Dat zal wel op een reset uitdraaien. Morgen maar verder zien.

 

Reputatie 2

Inmiddels kunnen inloggen op de superwifi via het ip-adres van het wifi punt. Bij het inloggen via de thuis-app blijkbaar een typo gemaakt. Zijn ook wel heeeel kleine lettertjes 🙂.. Nu verder.

Kan nog steeds niet de mogelijkheid vinden om de “,modem-wifi” uit te zetten. Als ik de thuisapp gebruik kan ik inloggen op de modem-wifi met het wachtwoord dat ik nu heb ingesteld voor de wifi-punten. Met  de modem-wifi zijn volgens de thuisapp geen apparaten verbonden.

 

Ik zie nu dat als ik het ipadres van mijn wifi punt gebruik ik wordt geforward naar de wifi-ip van mijn modem. En daar staat weer het SSID van mij modem dus KPN****. Volgens mij klopt er iets niet in de software.

Reputatie 2

Uiteindelijk opgelost: Bij installatie was de wifi van het modem niet uitgezet, terwijl de superwifi punten wel bedraad waren aangesloten. Omdat ik had gelezen dat de wifi van het modem niet beschikbaar was als de superwifipunten werden gebruikt ging ik er van uit dat de wifi van het modem niet gebruikt kon worden. 

Nu blijkt dat daar waar ik dacht de instellingen van de superwifi te veranderen ik gewoon de wifi van het modem zat te wijzigen. Nu heb ik de wifi van het modem uitgezet en de naam van de superwifi veranderd in de naam waarvan ik dacht die al eerder te hebben ingesteld. Ben er niet over uitt of de superwifi nou beter is dan de wifi van het modem.

De snelheid van de superwifi wisselt nogal.

Reputatie 7
Badge +10

Uiteindelijk opgelost: Bij installatie was de wifi van het modem niet uitgezet, terwijl de superwifi punten wel bedraad waren aangesloten. Omdat ik had gelezen dat de wifi van het modem niet beschikbaar was als de superwifipunten werden gebruikt ging ik er van uit dat de wifi van het modem niet gebruikt kon worden. 

Nu blijkt dat daar waar ik dacht de instellingen van de superwifi te veranderen ik gewoon de wifi van het modem zat te wijzigen. Nu heb ik de wifi van het modem uitgezet en de naam van de superwifi veranderd in de naam waarvan ik dacht die al eerder te hebben ingesteld. Ben er niet over uitt of de superwifi nou beter is dan de wifi van het modem.

De snelheid van de superwifi wisselt nogal.

 

Precies wat ik al dacht en zei :smile:

Wifi van de superwifi’s zou minstens net zo goed moeten zijn als die van de box12.

Staat er 1 draadloos? Niet te ver en groen?

 

Reputatie 2

Beide punten zijn bedraad. De lampjes zijn groen. En te ver ? Denk het niet.

Afstand van de eerste is zo’n negen meter zonder muren (maar niet in een rechte lijn)

En de snelheid is ook niet slecht ….maar het wisselt af en toe sterk. Snelheid lag soms zo rond 40 Mbps zonder aanwijsbare oorzaak. Meestal rond de 160 of meer. Ik doe de komende dagen wat vaker een testje om te zien of de snelheid zo rond hetzelfde niveau blijft.

 

Voor nu in ieder geval bedankt voor jullie hulp.

Reputatie 7
Badge +15

@weetweinig 

Uiteindelijk opgelost: Bij installatie was de wifi van het modem niet uitgezet, terwijl de superwifi punten wel bedraad waren aangesloten. Omdat ik had gelezen dat de wifi van het modem niet beschikbaar was als de superwifipunten werden gebruikt ging ik er van uit dat de wifi van het modem niet gebruikt kon worden. 

Nu blijkt dat daar waar ik dacht de instellingen van de superwifi te veranderen ik gewoon de wifi van het modem zat te wijzigen. Nu heb ik de wifi van het modem uitgezet en de naam van de superwifi veranderd in de naam waarvan ik dacht die al eerder te hebben ingesteld. Ben er niet over uitt of de superwifi nou beter is dan de wifi van het modem.

De snelheid van de superwifi wisselt nogal.

Fijn om te lezen dat het nu opgelost is. Heb je ook nog speedtests uitgevoerd? En waren deze inderdaad stabiel? 

Het zou overigens nog zo kunnen zijn dat het verschil in snelheid voortkomt uit het verschil tussen 2.4 GHz en 5 Ghz. Waarbij 5 Ghz een hogere snelheid geeft en 2.4 Ghz verder draagt. 

Door in te loggen op je Superwifi punt kun je zien met welke band je verbonden bent. 

Reputatie 2

Snelheden zijn nu inderdaad goed en stabiel.

Vind het nog wel vreemd dat op het modem alle apparaten als bedraad worden getoond. Zal er mee te maken hebben dat mijn superwifi punten bedraad zijn.

 

Af en toe ook lastig dat de 5Ghz niet uitgezet kan worden. BIjvoorbeeld als je Tuya devices wilt koppelen.