Vraag

Wifi experia box v10

• 18 juli 2016
  • 5 reacties
  • 158 keer bekeken

Ik heb sinds de verhuizing naar een nieuw huis problemen met de wifi. In het vorige huis wat een appartement was, was de wifi altijd goed.(op het verst hooguit 5 meter van de router af)
In mijn nieuwe huis merk ik dat vooral op de 1e etage de wifi niet toereikend is, dit is nog steeds maar 7meter ongeveer.
Ik heb met de wifi analyzer het meest optimale kanaal ingesteld. Tevens de signaalsterkte door het huis gemeten en het valt mij op dat deze zelfs als ik naast de router sta zeer zwak is.
Als ik naast de router sta meet ik namelijk -60db, in de woonkamer word dit al -69db en boven in het uiterste hoekje van de slaapkamer -75db of geen signaal.
Mij lijkt vooral die -60 naast de router zeer zwak, ik dacht namelijk altijd dat routers op ongeveer -30db qua sterkte uitzenden?
Of klopt het dat de experia box maar ongeveer - 60 aan sterkte heeft?

Bedankt alvast,

Daan Vermeulen

5 reacties

Reputatie 7
Nee, dichtbij een V10 behoor je zo'n -30dBm te meten.
In mijn woonkamer meet ik op bijna vier meter van de V10 nog altijd zo'n -40 à -35dBm.
-60dBm vlak naast de V10 is veel te laag. Voor mij is -65dBm al een reden om een extra WiFi accesspoint in het netwerk op te nemen.
Heb je dit probleem op zowel 2.4GHz als op 5GHz?
Bedankt voor je reactie.

Ik heb net gekeken, op 5ghz behaal ik dezelfde sterkte als 2.4ghz naast de router. 5ghz buigt qua sterkte alleen logischerwijs sneller af.
Zou het betekenen dat de router op een lagere zendsterkte staat of dat een van de interne antennes kapot is?
Reputatie 7
Badge +30
Maar, maakt het nog verschil of dit voor/achter/boven of onder de router is?
De voorkant (lampjeskant) en achterkant scheelt ongeveer 10db met de zijkanten.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Daan, is de verhuizing verder helemaal goed verlopen? Wat balen dat je problemen met de wifi hebt. Je wilt natuurlijk ook boven gewoon gebruik kunnen maken van de wifi. Reageer je op mijn privébericht ? Dan kijk ik eens naar je gegevens. Je had in je vorige huis ook deze V10? Of heb je bij de verhuizing een nieuwe Experiabox gekregen?

Reageer