Beantwoord

Wifi Experia Box V9 wil niet met router samen werken

• 12 oktober 2016
  • 10 reacties
  • 621 keer bekeken

Badge
Om wifi op zolder te verbeteren heb ik daarnaartoe een kabel aangelegd. Aansluiting ExpBox=LAN en Op de router op WAN aangesloten. Telkens wordt na een aantal uur de router ( lijkt wel) op non actief gezet.
Het betreft een Sweex 300N Wireless LW310V2. Hij geeft afwijkende IP-adressen af in de reeks 192.168.31.xxx, dus dit maakt geen conflichten. Heeft zijn eigen SSID.
Na een uur of 7 te hebben gewerkt (de ene keer korter, de andere keer langer) valt de wifi van de router weg. Er brand slechts 1 lampje, er is geen signaal-aanvoer. Wifi expbox doet het wel.
Hierna heb ik de router ingesteld als bridge. Werkte goed, voor wederom een paar uur. Daarna hetzelfde euvel, expbox wifi werkte wel.
Daarna wifikanaal gemeten. Ik stond niet al te druk, maar heb een kanaal gepakt wat vrijwel leeg was en deze vast gezet op zowel de xpbox als de router. Probleem bleef bestaan.
Tenslotte heb ik middels DMZ (MAC-adres router ingevoerd en IP 192.168.2.250 toegekend) de wireless wifi bij de expbox weg gehaald (unabled) en doorgezet naar de router. Het mooie was dat de wifi beneden nog nooit zo sterk was: de router op zolder gaf beneden een beter bereik dan de Expbox die beneden staat.
Maar ook hier; helaas na een uur of zes was de router de mond gesnoerd. Deze router is nog niet zo erg oud en deed het voorheen goed bij zowel Ziggo als Vodafone; alleen bij KPN geeft hij problemen.

Ik zou graag van KPN een oplossing willen.
icon

Beste antwoord door Henk2304 13 oktober 2016, 12:23

Lees ook dit zeer gedegen topic eens door, over het gebruik van een eigen router 8er je ExperiaBox.
Bekijk origineel

10 reacties

Ik heb het als volg opgelost.

Op je modem geef je aan dat je Modem IP adres kan toekennen van 1 t/m 250. Koppel de router rechtstreeks op je computer/laptop. Vervolgens geef je jou router een statisch IP adres die BUITEN range valt(251) en schakelt DHCP functie uit. Indien je router acces point functie heeft kan je ook gebruik van maken.

Kabel die uit je modem komt sluit je aan op je LAN aansluiting van je router.

Werkt prima op mijn netgear WNDR3700
Reputatie 7
Lees ook dit zeer gedegen topic eens door, over het gebruik van een eigen router 8er je ExperiaBox.
Badge
Ondertussen lijkt mijn router de geest te hebben gegeven. Zou dat een overload kunnen zijn geweest?

S.D thankx voor je tip. Ik kon het helaas niet uitproberen nu mijn router stuk is, ik vraag mijzelf enkel af of het wel verstandig is om hem op de lan van mn router aan te sluiten?

Henk2304, die topic heb ik vooraf idd gelezen, en voor zoveel mogelijk in mijn situatie uitgeprobeerd. Vandaar mijn eerste verhaal....;)

Nu de router stuk is, denk ik eraan om te kijken voor een accesspoint. Wellicht die de KPN aanbied. Heeft daar iemand ervaring mee? Op zolder wordt er veel gegamed en Netflix gekeken op de PS4
Reputatie 7
Ik heb inderdaad ervaring met de KPN WiFi Versterker. Dat is een eenvoudig en probleemloos apparaat. Ik heb 'm op de tweede verdieping staan en er een server en een desktop op aangesloten (bedraad). Ik heb het SSID voor 2,4 én 5 GHz (net als op m'n V10 overigens) gelijk gehouden omdat de WiFi Versterker bandsteering ondersteunt (dat zit nog niet op de V10 en op de V9 al helemaal niet), zodat een Wi-Fi station altijd de frequentie met de beste verbinding krijgt. Die functie moet je overigens wel zelf ff aanzetten via de interface. Ook heb ik via DHCP binding in de ExperiaBox aan het MAC-adres van de WiFi Versterker het IP-adres 192.168.2.250 (standaard is .149 dacht ik) toegekend (en de versterker opnieuw gestart). Verder is het "set-and-forget". Van harte aanbevolen!
Badge
Dat klinkt veelbelovend!!! DHCP Binding vind ik tot nu toe wel het meest ideale trouwens. Toen ik die setting had opgesteld had ik echt overal in huis volledige wifi. Ergens gaat er denk ik toch iets mis met de wifi van de experia box. Soms zit ik er een paar meter vanaf, en heb ik geen volledig signaal. Die van de buren is nog sterker zelfs. En dan heb ik een ongebruikt kanaal ingesteld (3) in mijn buurt.

Morgen kan ik een wireless router lenen. Ik kan me nu even geen extra uitgaven veroorloven. Ik ga dan direct de Binding toepassen, dat beviel mij het beste. Vaste IP toekennen achterin de range. Ik laat daarna weten hoe dat afgelopen is en of mijn problemen verholpen zijn. Dank je voor je advies!
Ondertussen lijkt mijn router de geest te hebben gegeven. Zou dat een overload kunnen zijn geweest?

S.D thankx voor je tip. Ik kon het helaas niet uitproberen nu mijn router stuk is, ik vraag mijzelf enkel af of het wel verstandig is om hem op de lan van mn router aan te sluiten?

Henk2304, die topic heb ik vooraf idd gelezen, en voor zoveel mogelijk in mijn situatie uitgeprobeerd. Vandaar mijn eerste verhaal....;)

Nu de router stuk is, denk ik eraan om te kijken voor een accesspoint. Wellicht die de KPN aanbied. Heeft daar iemand ervaring mee? Op zolder wordt er veel gegamed en Netflix gekeken op de PS4

Op de WAN aansluiting zal het niet werken, tenminste bij niet.

Ik advisieer niemand om met een Wifi versterker te gebruiken, omdat je teveel data moet inleveren . Beste optie voor jou zou een acces point of een router zijn. gebruik zo veel mogelijk kabel voor optimaal prestatie.
Reputatie 7
Ik advisieer niemand om met een Wifi versterker te gebruiken, omdat je teveel data moet inleveren . Beste optie voor jou zou een acces point of een router zijn. gebruik zo veel mogelijk kabel voor optimaal prestatie.Als je 'm als extender (dus draadloos) gebruikt wel ja, niet als je 'm als Access Point aansluit, dus via een kabel aangesloten op de EB. Dan doet die niet onder voor andere AP's. Daarom is de naam WiFi Versterker ook ietwat misleidend. Hij kán als versterker (extender) gebruikt worden maar ook ik adviseer niemand om een Wi-Fi extender aan te schaffen of de WiFi Versterker als zodanig te gebruiken, tenzij het écht niet anders kan.
Badge
Nee ik heb uiteraard een kabel naar zolder gebracht 🙂 Op die manier verzwak ik de wifi niet maar breidt ik hem ook echt uit, dat is de bedoeling van alles.......kan niet wachten tot morgen
Reputatie 7
Dat begrijp ik niet. Met de WiFi Versterker (aangesloten via een kabel en dus ingesteld als AP) heb je wel degelijk een betere Wi-Fi rondom de plek waar je dat ding neerzet. Of bedoel je dat niet?
Badge
Henk2310, we bedoelen allebei hetzelfde :)

Inmiddels is de andere router aangesloten en alles draait als een tierelier!! Like a Bridge over troubled water...... :D

Iedereen bedankt voor de input.:D

Reageer