Beantwoord

WiFi: geen verbinding, geen bereik

• 17 april 2015
  • 14 reacties
  • 934 keer bekeken

Ik heb sedert enige maanden een nieuwe Experia Box 9. Werkte prima tot vandaag de wifi uitviel. Ouwe truc uitgehaald (modem herinstellen door de stroom er af te halen én door de reset-knop in te drukken). Hele modem is niet te vinden. KPN-assistent voor draadloos modem de boel laten instellen. Doet ie braaf, maar als ik op de netwerknaam van mijn modem druk dan krijg ik de mededeling dat er geen verbinding mee gemaakt kan worden. Ook mijn mobiel 'ziet' de Experia Box wel, maar zegt dat er geen bereik is als ga ik met het toestel boven op de modem zitten. Tot vanmiddag twee uur werkte alles prima. Iemand enig idee? Storinkie (ik woon in A'dam).

Ik heb een aantal computers (Windows 8.1, Ubuntu en Mac OS X 10), maar werk het meest op de Mac.

Admin: onderwerp aangepast voor betere vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Onraad 30 april 2015, 22:01

Ik zie het nog even aan. Op het ogenblik lijkt het of ie af en toe de hik heeft (wifi bedoel ik, de ethernetkabel geeft geen probleem). Ik blijf het vreemd vinden dat ik de eerste maand, anderhalve maand geen problemen had en ook dat mijn telefoon de draadloze verbinding niet kon vinden (inmiddels wel weer). Ik denk dat er toch ergens een softwarefout moet zijn ingeslopen, want de ijzerwaar is niet veranderd.

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Dag Onraad,

Wat een vreemde storing! Er is geen algemene storing bekend. Het klinkt alsof er andere gegevens staan opgeslagen in Windows, dan op de Experiabox. Wat bij die theorie alleen niet klopt is dat de mobiel ook problemen ervaart.

Kun je het volgende eens uitvoeren met een bekabeld aangesloten computer?

- Ga naar http://192.168.2.254 (de eerste keer is geen wachtwoord nodig)

- Klik bovenaan op Network, vervolgens links WLAN

- Controleer of de instellingen zo staan ("Channel" mag wel afwijken)

https://

- Controleer links bij SSID of de netwerknaam nog klopt

- Controleer links bij Security of de netwerksleutel exact hetzelfde is als wat jij gebruikt. De overige instellingen staan standaard zo:

https://

Door het gebruik van de KPN Assistent (of de eerdere installatie-cd's) is het mogelijk dat er wifi-gegevens worden opgeslagen in ons netwerk. Na een reset worden deze gegevens weer ingeladen (te zien aan het 'upgrade'-lampje op het modem).

Ik ben benieuwd of je een fout kunt ontdekken in de instellingen, zo niet kijken we verder.

Inmiddels heeft het mysterieuze voorval een gelukkig eind. Het werkt weer.Ik had vandaag nog wel een probleempje. Als ik de netwerknaam verander, dan loopt de hele boel weer in de soep. Dat was voor mijn oude Experia geen probleem.

Overigens, ik heb me gister voor het KPN-forum aangemeld, maar ik moest vandaag een nieuw profiel aannemen. Klinkt een beetje eigenaardig, dacht ik.

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Gebruikt u kanaal 13? Ik had een zelfde probleem toen ik kanaal 13 gebruikte.

Robin

Volgens mij werd dat kanaal automatisch gezocht. Leek me wel handig

Reputatie 7
Badge +28
Het wijzigen van de netwerknaam zou ook geen gevolgen moeten hebben. Het is daarna wel nodig om eenmalig opnieuw verbinding te maken. Wat gaat er precies mis op dat moment? Het zelf instellen van een kanaal tussen de 1 en 11 kan inderdaad helpen.

Alles. Verbinding met internet kwijt. Zie de netwerknaam wel, maar die accepteert de toegangscode niet. Zelfde op mobiel _"Kan geen verbinding maken'). Boeltje weer heringesteld en nu doe ik het maar met de 'originele' netwerknaam.

Ik weet niet wat er met die Experiabox  aan de hand is. Weer vliegt de wifi-verbinding er uit. Had ik met de oude Experiabox maar zelden en dan was de oude truc (uitzetten/aanzetten) voldoende voor herstel. Nu blijft ie een beetje etteren (de -box dus).

Reputatie 7
Badge +28
Dag Onraad,

Hoe staat het er op dit moment voor? Blijven de problemen zich voordoen?

Nog steeds valt wifi regelmatig uit. Dan is het extra ergerlijk om te zien dat al die mooie lichtjes op mijn Expiriabox v9 allemaal zo heldergroen branden. Een KPN-medewerker zei me telefonisch dat de Experiabox nu eenmaal slecht met de Mac overweg kan. Hij kon me niet vertellen waarom het de eerste anderhalve maand dan toch wel streeploos verliep tussen Mac en de nieuwe 'doos'. Bij mijn oude Expiriabox had ik zelden last, ik kreeg al de neiging dat oude ding weer te installeren, maar ik vrees dat dat niet meer werkt. Lang niet elke vernieuwing blijkt een verbetering te zijn....

Reputatie 7
Badge +28
Dat is een vreemde uitspraak van de medewerker. Wifi is een techniek waarbij met standaarden gewerkt wordt. De Experiabox houdt zich aan de standaarden en de Mac ook. Ik kan me hier niet helemaal in vinden. Ik moet toegeven dat er in het verleden wel eens problemen zijn geweest na een upgrade van Mac OS óf na een upgrade van de Experiabox, maar voor zover ik weet zijn die allemaal verholpen.

Begrijp ik goed dat je de oude Experiabox nog in het bezit hebt? Je maakt op dit moment gebruik van VDSL Vectoring, dat betekent dat de ZTE H220n, Arcadyan V8 en de ZTE V9 optimaal werken. De Thomson TG787 en TG789 zullen ook werken, maar kunnen geen gebruik maken van vectoring, waardoor de snelheid lager kan zijn. Als je een van deze modellen hebt, kun je die gerust aansluiten. Als dat niet het geval is kunnen we ook een nieuwe omruil plannen voor een ander model Experiabox. Ik hoor het graag.

Ik zie het nog even aan. Op het ogenblik lijkt het of ie af en toe de hik heeft (wifi bedoel ik, de ethernetkabel geeft geen probleem). Ik blijf het vreemd vinden dat ik de eerste maand, anderhalve maand geen problemen had en ook dat mijn telefoon de draadloze verbinding niet kon vinden (inmiddels wel weer). Ik denk dat er toch ergens een softwarefout moet zijn ingeslopen, want de ijzerwaar is niet veranderd.

Ik zeg het wat voorzichtig, maar het lijkt er op dat de Experiabox v9 na een paar weken van hikken (Wifi werkte bij de Mac niet bij opstarten, maar pas na enige gefrunnik) weer normaal fungeert. De Experiabox is nog steeds dezelfde, dus moet er iets met de programmatuur gedaan zijn...

Er is recent een firmware update voor de V9 beschikbaar gekomen (V1.01.00T0​9.7), die in staffels wordt verspreid. Die actie loopt al een aantal weken. Eén van de verbeterpunten zou met ondersteuning van Apple-apparatuur te maken hebben.

Zo simpel is hete dus. Overigens draaide het systeem ook op mijn Mac de eerste anderhalve maand zonder haperen. Er moet daarna met de programmatuur geknoeid zijn, lijkt me.

Reageer