Vraag

Wifi in boerderijschuur

  • 15 January 2020
  • 16 reacties
  • 467 keer bekeken

Hoi!

We willen graag wifi in de schuur zonder dat we kabels moeten aanleggen. Soms in de schuur, is er nog 1 balkje WiFi die helaas wel snel weggaat, dus onze gedachte was een versterker in de hoek vd stal (die staat iets dichter bij huis) en dan een tweede versterker in de schuur. Zou dit kunnen? Ik weet niet wat het bereik van een wifiversterker kan zijn namelijk.

Alvast bedankt! 


16 reacties

Reputatie 6
Badge +8

Daar is speciale apparatuur voor.

Zoek bijvoorbeeld  maar eens op Unifi Building Bridge of Ubiquiti NSM5.
Daarmee kun je gebouwen draadloos koppelen over een behoorlijke afstand.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Als u op uw telefoon maar 1 balkje heeft, dan heeft die versterker dat ook. En als die versterker maar 1 balkje ontvangt, dan kan hij daar nooit 3 balkjes van maken.

Reputatie 5
Badge +4

@mmmarijkee

De naam Wifi versterker is erg misleidend. Het apparaat versterkt het draadloze signaal namelijk niet maar geeft de data door. Het apparaat kan maar 1 ding tegelijk namelijk eerst luisteren naar het signaal van huis en het dan doorgeven en daarom ben je de helft van je snelheid kwijt. Bij twee versterkers blijft er niets van je snelheid over.

Wat ik zou doen is een outdoor accesspoint een de buitenmuur van de boerderij monteren en die uitrichten op de schuur. Bijvoorbeeld: https://www.routershop.nl/engenius-enstation5-ac-outdoor-11ac-access-point/pid=53703

Dit accesspoint sluit je met een goede netwerkkabel direct op je KPN modem aan, het Wifi signaal wordt door de schotel gebundeld richting de schuur.

Dit systeem heeft wel als nadeel dat het op 5 GHz werkt en je dus alleen telefoons kunt gebruiken die 5 GHz Wifi ondersteunen maar dat zijn vrijwel alle moderne apparaten.

Bedankt voor jullie antwoorden! We gaan ernaar kijken :) 

@mmmarijkee

De naam Wifi versterker is erg misleidend. Het apparaat versterkt het draadloze signaal namelijk niet maar geeft de data door. Het apparaat kan maar 1 ding tegelijk namelijk eerst luisteren naar het signaal van huis en het dan doorgeven en daarom ben je de helft van je snelheid kwijt. Bij twee versterkers blijft er niets van je snelheid over.

Wat ik zou doen is een outdoor accesspoint een de buitenmuur van de boerderij monteren en die uitrichten op de schuur. Bijvoorbeeld: https://www.routershop.nl/engenius-enstation5-ac-outdoor-11ac-access-point/pid=53703

Dit accesspoint sluit je met een goede netwerkkabel direct op je KPN modem aan, het Wifi signaal wordt door de schotel gebundeld richting de schuur.

Werkt dit dan ook als deze op de muur van het huis wordt geplaatst en dan richting de schuur? Of moet het binnen een bepaalde straal zitten? We hebben namelijk alleen in huis een internetkabel

Reputatie 5
Badge +4

@mmmarijkee

De naam Wifi versterker is erg misleidend. Het apparaat versterkt het draadloze signaal namelijk niet maar geeft de data door. Het apparaat kan maar 1 ding tegelijk namelijk eerst luisteren naar het signaal van huis en het dan doorgeven en daarom ben je de helft van je snelheid kwijt. Bij twee versterkers blijft er niets van je snelheid over.

Wat ik zou doen is een outdoor accesspoint een de buitenmuur van de boerderij monteren en die uitrichten op de schuur. Bijvoorbeeld: https://www.routershop.nl/engenius-enstation5-ac-outdoor-11ac-access-point/pid=53703

Dit accesspoint sluit je met een goede netwerkkabel direct op je KPN modem aan, het Wifi signaal wordt door de schotel gebundeld richting de schuur.

Werkt dit dan ook als deze op de muur van het huis wordt geplaatst en dan richting de schuur? Of moet het binnen een bepaalde straal zitten? We hebben namelijk alleen in huis een internetkabel

Als er geen gebouwen tussen zitten wel. Het voordeel van dit systeem is dat er geen vertraging optreedt zoals bij repeaters. (In de volksmond nu Wifi versterkers genoemd wat dus een verkeerde benaming is).

 

Reputatie 3
Badge +2

Gezien je meld een wifi versterker aan te kunnen sluiten in je schuur, ga ik er vanuit dat er stroom is in de schuur.

Een andere optie zou dan kunnen zijn om via devolo's (of dergelijk product dat verbinding over stroomkabel kan sturen) en daarna een access point in de schuur (of 1 met ingebouwde access point) aan te sluiten.

(Al hoor ik diverse verhalen van hoe goed dit werkt, en kan de kwaliteit, afstand en groep van de stroomkabel hier behoorlijke invloed op hebben)

@mmmarijkee

De naam Wifi versterker is erg misleidend. Het apparaat versterkt het draadloze signaal namelijk niet maar geeft de data door. Het apparaat kan maar 1 ding tegelijk namelijk eerst luisteren naar het signaal van huis en het dan doorgeven en daarom ben je de helft van je snelheid kwijt. Bij twee versterkers blijft er niets van je snelheid over.

Wat ik zou doen is een outdoor accesspoint een de buitenmuur van de boerderij monteren en die uitrichten op de schuur. Bijvoorbeeld: https://www.routershop.nl/engenius-enstation5-ac-outdoor-11ac-access-point/pid=53703

Dit accesspoint sluit je met een goede netwerkkabel direct op je KPN modem aan, het Wifi signaal wordt door de schotel gebundeld richting de schuur.

Werkt dit dan ook als deze op de muur van het huis wordt geplaatst en dan richting de schuur? Of moet het binnen een bepaalde straal zitten? We hebben namelijk alleen in huis een internetkabel

Als er geen gebouwen tussen zitten wel. Het voordeel van dit systeem is dat er geen vertraging optreedt zoals bij repeaters. (In de volksmond nu Wifi versterkers genoemd wat dus een verkeerde benaming is).

 

Dat klinkt heel goed, dan zou dat ding direct op de schuur gericht zijn :)! En dat 5GHz, kunnen tv's zich daar ook mee ondersteunen denkt u? Het wifi gebruik zal namelijk vooral voor muziek luisteren zijn, ook via TV. 

Sorry voor alle vragen haha

ik ben er geen voorstander van maar soms kan het een uitkomst bieden

ga na even over een 3 fase net dat het wcd stopcontact in een dezezelfde fase zit thuis en de schuur

ga voor een devolo set dit zijn stekkers die plc over lichtnet versturen dus in dit geval internet over het licht net

plug een thuis in en een in de schuur koppel hier een ap aan

je hebt ook devolo met een wifi ingebouwd deze kun je ook in de schuur plaatsen

die wat in huis zit moet wel aangesloten worden op de experiabox

bijvoorbeeld deze set mocht het niet werken kan het kostenloos terug bij coolblue

https://www.coolblue.nl/product/525556/devolo-dlan-1200-wifi-1200-mbps-2-adapters.html

 

 

ik ben er geen voorstander van maar soms kan het een uitkomst bieden

ga na even over een 3 fase net dat het wcd stopcontact in een dezezelfde fase zit thuis en de schuur

ga voor een devolo set dit zijn stekkers die plc over lichtnet versturen dus in dit geval internet over het licht net

plug een thuis in en een in de schuur koppel hier een ap aan

je hebt ook devolo met een wifi ingebouwd deze kun je ook in de schuur plaatsen

die wat in huis zit moet wel aangesloten worden op de experiabox

bijvoorbeeld deze set mocht het niet werken kan het kostenloos terug bij coolblue

https://www.coolblue.nl/product/525556/devolo-dlan-1200-wifi-1200-mbps-2-adapters.html

 

 

Dit klinkt echt fantastisch maar we hebben in de schuur volgens mij een ander lichtwerk dan in huis (2 verschillende meterkasten in ieder geval). Dan gaat deze optie niet op zeker? 

Gezien je meld een wifi versterker aan te kunnen sluiten in je schuur, ga ik er vanuit dat er stroom is in de schuur.

Een andere optie zou dan kunnen zijn om via devolo's (of dergelijk product dat verbinding over stroomkabel kan sturen) en daarna een access point in de schuur (of 1 met ingebouwde access point) aan te sluiten.

(Al hoor ik diverse verhalen van hoe goed dit werkt, en kan de kwaliteit, afstand en groep van de stroomkabel hier behoorlijke invloed op hebben)

Er is inderdaad stroom in de schuur, maar van een andere meterkast, dus ik gok dat dit dan niet kan, niet hetzelfde lichtwerk.. 

Zoveel goeie oplossingen haha, maar blijft lastig op een boerderij gok ik, zonder te bekabelen.. 

is de schuur meterkast gevoed door de meterkast in huis

kun je de schuur in huis afschakelen ?

 

Reputatie 7
Badge +24

is de schuur meterkast gevoed door de meterkast in huis

kun je de schuur in huis afschakelen ?

Dat maakt waarschijnlijk niet zoveel uit. Er is een meterkast, daarin zal waarschijnlijk een groepenindeling gemaakt zijn met zekeringen en wellicht ook aardlekschakelaars. Dit maakt de slagingskans voor een draadloze verbindingsset nagenoeg nihil.

Dat maakt wel uit nick

Zeker wel ik heb in huis 3 extra meterkasten ovk en 1 ovk in de stal

gevoed door 1 3x63 ampère

als ik een devolo in de stal plaats dan werkt deze gewoon

vandaar mijn opmerking dat het via huis gaat het wel kan werken

en toen ik nog geen knx had en alles met x10 deed werkte dat ook

x10 werkt eigenlijk het zelfde als devolos

plc via lichtnet

maar had toen een fasen koppelaar in ovk 2 zitten om het door te zetten naar alle fasen

omdat het onderling slecht werkte vandaar die koppelaar

tegenwoordig met de devolos gaat het ook via nul N blauw en zelfs door de aarde draad geel/groen

 

maar nogmaals ik heb er geen voorkeur bij

en zou alles doen om een utp kabel naar de schuur te trekken

en dat heb ik hier ook zelf gedaan voor de ip camera wat aan de stal hangt

Reputatie 7

Hey @mmmarijkee, leuk dat je de KPN community een vraag stelt. Welkom op het forum :) Ik zie dat je hier uitstekend wordt geholpen door andere leden. Top! Zit er al een gouden tips tussen die je gaat proberen? Wat is de afstand eigenlijk? Vanaf je huis (modem) gezien. 

Reageer