Beantwoord

Wifi is traag na glasvezel aansluiting

• 1 juni 2013
  • 10 reacties
  • 30519 keer bekeken

Sinds een week is de kpn adsl overgezet naar kpn glasvezel. Oude experiabox is vervangen door nieuwe EB V8. En direct was wifi traag. Speedtest gedaan: bekabeld snelheid 50Mbps maar via wifi nauwelijks boven de 5Mbps. In EB kanaal van auto naar een vast kanaal gezet. Soms is de wifi snelheid redelijk maar valt daarna weer terug naar 2Mbps. Hoe wordt glasvezel wifi weer net zo stabiel en sneller dan mijn vorige adsl?
icon

Beste antwoord door Hnsdrk 26 juni 2013, 21:05

Inmiddels is de experiabox v8 door kpn ingeruild voor experiabox zte. Kleine verbetering echter nog onvoldoende. Na diverse tweets met@KPNwebcare is de mededeling dat een router met meer power niet mogelijk is en advies gekregen een range extender te plaatsen. Ik heb de wifi op de experia uitgezet en een andere router geplaatst. Jammer dat de kpn reclame dat glasvezel supersnel niet voor wifi geldt. Het kost extra geld en betrouwbaarheid heb ik niet ervaren. Adsl was goed: wellicht overstappen naar een kabelaar...
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 1
Badge
Je kunt op dezelfde pagina waar je het kanaal kunt wijzigen ook twee andere opties uitproberen.

De 'Bandwidth' kun je instellen op 20/40 MHz en kijken of het dan beter werkt.

Eventueel kunt je ook de wireless mode aanpassen, als al je draadloze apparaten de N-standaard aankunnen kun je deze op 802.11N-only instellen. Anders kan 802.11b + 802.11g helpen (dus N helemaal uitzetten).

Dank je wel voor het advies. Bandbreedte op 20/40 gezet en een type apparaat op n only gezet. Het is wel lang puzzelen wat de beste keuze is. Er zijn veel keuzes: apparaat 6, bandbreedte 2, kanaal 14. Dus 168 verschillende combinaties. Hoe kies ik de beste? En wat doet dit met de snelheid en is wifi bij glasvezel nu echt sneller? Anders krijg ik niet het beloofde supersnelle internet.
Reputatie 6
Badge +7
Draadloos internet is per definitie minder stabiel dan een bedrade verbinding ook is draadloos minder snel omdat je hier gebruik maakt van radio golven, En omdat deze snel verzwakken loopt de snelheid terug je krijgt ruis op de lijn { net als bij een echte radio } overal waar ruis op het signaal zit kan dus geen data worden verstuurd, vergelijk het maar met een gewone radio hoe verder je van de bron zit des te meer ruis M.A.W je kan de muziek steeds minder goed horen dus je mist informatie. Ook wordt er vaak aangenomen dat de snelheid die onder in je beeld staat een netto snelheid is tussen pc en modem. Dit is dus niet het geval een wifi netwerk kaart is en zender en een ontvangen maar het apparaat kan niet zenden en ontvangen op hetzelfde moment { half duplex }. De wifi kaart schakelt van ontvanger naar zender en weer terug  bv 50x per seconde, Dit houd in dat de snelheid die onder in beeld staat door 2 gedeeld moet worden voorbeeld 54mb betekend dus dat je snelheid max 22mb per sec is { in de meest ideale omstandigheden } omdat de breedte van het radio signaal met de N standaard nog groter is namelijk tussen de 20 en 40 Megahertz moet het uitgezonden vermogen ook over een groter radio spectrum verdeeld worden waardoor het signaal veel sneller afzwakt dan BV G en B

Inmiddels is de experiabox v8 door kpn ingeruild voor experiabox zte. Kleine verbetering echter nog onvoldoende. Na diverse tweets met@KPNwebcare is de mededeling dat een router met meer power niet mogelijk is en advies gekregen een range extender te plaatsen. Ik heb de wifi op de experia uitgezet en een andere router geplaatst. Jammer dat de kpn reclame dat glasvezel supersnel niet voor wifi geldt. Het kost extra geld en betrouwbaarheid heb ik niet ervaren. Adsl was goed: wellicht overstappen naar een kabelaar...
Reputatie 6
Badge +7
En denk je dat ze je daar ondersteuning geven op draadloos?  Weet je wat ze daar zeggen. Hier heb je het nummer van service plus 15 € per kwartier en Doei! 

Reputatie 7
Beste Hnsdrk,

Welke router gebruik je er nu bij, en hoe zijn de ervaringen daarmee?

Ik overweeg hetzelfde maar kan nog gen routerkeuze maken.

802.11n uitzetten??

Ik weet niet hoe je daar bij komt, maar als er al iets is dat uitgezet moet worden, is het wel 802.11b.

Wireless werkt als volgt: elke 100 miliseconde wordt er een beacon uitgezonden door je router.

Dat gaat op  de LAAGSTE VERPLICHTE snelheid.

Bij 802.11b is dat 1Mbps en bij 802.11g en 802.11n is dat 6Mbps.

Je netwerk geschikt maken voor legacy-rommel die op 802.11b draait is dus niet handig.

Komt nog bij: wanneer er daarwerklijk een 802.11b apparaat binnen het bereik zit, dan heb je een volgend probleem: een 802.11b device KAN 802.11g/n devices niet zien. Andersom wel, dus alle andere devices doen een fall back naar RTS/CTS mode. Zeg dan maar doei tegen je doorvoer.

Tenslotte: niet elk device kan 40Mhz bandbreedte aan, dus of dat soelaas biedt is twijfelachtig.

Op de 2,4GHz-band hebben wij in Nederland 13 kanalen. Er zijn binnen die bandbreedte 3 non-overlapping channels: 1-6-11 (of 2-7-12 danwel 3-8-13). Als je dus range extenders gebruikt, of een WDS bouwt moet je daarmee rekening houden. Is er slechts 1 access point (c.q. qireless router), pak dan een kanaal waar het rustig is. Bezitters van een Android smartphone kunnen de gratis app Wifi-Analyzer dowloaden. Start die op en kijk waar je buren op zitten. in 90% van de gevallen zitten die op de standaard kanalen 6 of 7. Zitten ze op 6, ga dan zelf naar 1 of 11 (of hoger). Zit er teveel in de buurt, blijf dan wat langer analyseren en vind op die manier het rustigste stukje aether.

En nog iets: zit je met je laptop en je telefoon bij elkaar? Zet dan bluetooth uit op de telefoon.

Bluetooth werkt op 2,4GHz en doet aan frequency hopping. Hij zal dus altijd storen op je Wifi.

Hetzelfde geldt voor Bluetooth toetsenborden, muizen en wat dies meer zij.

Reputatie 7
Het gratis programma inSSider werkt op alle (Windows) PC's. En geeft ook een duidelijk beeld van het kanaalgebruik.

Ik gebruik de Engenius ECB 300 als accesspoint op het ene kanaal samen met de ZTE op een ander kanaal. Tot nu toe ben ik hier tevreden over.
Beste KPN klanten,

Het grootste en meest voorkomende probleem is dat de router niet goed is.
Alle routers van KPN hebben namelijk een slechte wifi strenght/berijk, maar ook komt er veel tussen het verbinding tussen de router en laptop/console/mobiel waarmee je ook maar verbonden bent.

Er zijn 3 oplossingen. Het kost wel geld, maar het is het waard. Van goedkoop naar duur en dus ook van slecht naar goed:

- http://www.bol.com/nl/p/netgear-wn3000rp-universeel-wifi-range-extender/9200000008850556/?Referrer=ADVNLPPce844900cdbf9297005e5b75b2000008753

- http://www.routershop.nl/engenius-ecb300-high-power-11n-access-point-300mbps-11b-g-n/pid=27500

- http://www.routershop.nl/draytek-vigor-2130n-wireless-n-gigabit-ipv6-router-2-vpn/pid=19325

Ik zou zeggen. Koop de gene dat je kan. Ik raad je de router aan (3e), want je kan er alles mee wat de kpn router ook kan maar met een veel beter bereik en snelheid en meer mogelijke wijzigingen via http://192.168.2.254 !!!

Ik heb het zelf ook en ben er helemaal tevreden mee!!!

Had met de kpn zte router die ik met een glasvezel abonnement kreeg maar 40% bereik op me ps3 op zolder. Me laptop had 2 streepjes (max 5) en me mobiel 1 of 2, ipad air ook! 

Met de nieuwe router hem ik nu altijd op zolder met me ps3 100% signaal en mobiel 3 streepjes ipad ook en me laptop 5 streepjes.

Ik heb een internet speedstest gedaan voor en na met wifi:

Voor: 5mb/s, 2mb/s, max 10mb/s.

na: 40mb/s, 45mb/s, max 50mb/s

Ik heb een 50mb/s internet abonnement. :)

Ik hoop dat dit vele klanten van kpn helpt!!!

Groeten,

Furkan Kan

Reageer