Beantwoord

WiFi snelheid

  • 26 August 2019
  • 19 reacties
  • 422 keer bekeken

Met een abonnement van 100 mbps download & 100 mbps upload.
Kom ik niet verder dan 90 mbps volgens diversse wifi speed tests.
Hoe kan dit?
icon

Beste antwoord door Susan_ 6 September 2019, 09:24

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Meet je dit via KPN speedtest vanaf een PC die met een netwerkkabel rechtstreeks op de Experia Box is aangesloten.
Reputatie 7
Badge +24
Euh.... vanaf wat voor apparaat gemeten? Gebruik een kabeltje! En alle andere apparaten uit. Heeft u glasvezel?
Hen inderdaad glasvezel.
Heb diverse WiFi tests uitgevoerd zonder kabel d is via WiFi signaal Ä·pn router V10 staat in huiskamer
Reputatie 7
Maar wat meet je nu vanaf een bekabeld aangesloten PC?
Om de geleverde snelheid te meten is dat de enig correcte wijze.
De snelheid via wifi zal altijd (iets) lager liggen.
Reputatie 7
Badge +21
Goedemorgen @rammelaar, welkom op het Forum en bedankt voor jouw bericht!

De maximaal haalbare snelheid op jouw adres en van je abonnement zijn inderdaad wat je bekabeld zou moeten kunnen halen (met natuurlijk enige marge). Via WiFi kan het ook zijn dat er inderdaad een klein beetje verloren gaat, vanwege alle omgevingsfactoren (lampen, elektrische apparaten).

Dus ik ben benieuwd of je het ook bekabeld kan testen en wat hier dan uitkomt!
Reputatie 2
@rammelaar Voor echt snel en betrouwbaar internet heb je een kabel nodig. Voor meten van je maximale snelheid ook.

Wat gebruik je? Computers, Laptops en ook Tablets en Smartphones kan je aan een netwerkkabel aansluiten. Er schijnt een oudere smartphone te zijn waarbij dat niet lukt, maar die ben ik nog niet zelf tegen gekomen. Als je nog sneller dan 100 Mbit wil zal je hier nog meer tegenaan lopen.

Zoals Suzan_ aangeeft kunnen lampen en elektrische apparaten je Wifi storen, je Wifi kan echter ook andere apparaten storen en daarnaast is Wifi volgens de Wereld Gezondheid Organisatie klasse 2B kankerverwekkend. Een ECO-wifi die alleen straalt als het nodig is kan een uitkomst zijn. Je Wifi kan altijd eens problemen geven dus het is goed om een bekabelde optie achter de hand te hebben.

Minder draadloos = minder energieverbruik = klimaatdoelstellingen blijven haalbaar.

Wat ook kan is dat je minder krijgt dan toegezegd. Ik kreeg ooit een brief dat KPN vond dat een snelheid die 25% lager was geen mankement zou zijn. Meten=weten.
Reputatie 7
Badge +21
@rammelaar, ik heb helaas geen reactie meer gezien. Heb je het inmiddels ook bekabeld kunnen testen? Zo ja, wat is hieruit gekomen? 🙂
Ook met kabel gemeten (speedtest) in de router kom ik niet verder dan 93 mbps
Reputatie 2
@rammelaar Was dit upload of download? Zit er verschil tussen je upload en je download snelheid?

In ieder geval ben ik heel benieuwd wat KPN hier mee doet.
Weinig verschil , 93 download 92 upload
Reputatie 2
Ik ben benieuwd of en wat wat KPN hiermee doet (zie mijn post van 4 dagen geleden).
Reputatie 7
Badge +21
@rammelaar dat valt binnen de marge die gehanteerd wordt, dus ik denk dat dit echt het maximale is. Ook lang niet verkeerd lijkt me, 93/92Mbit/s!

Ik kan nog wat testen uitvoeren, maar hiervoor heb ik wel wat gegevens nodig. Zou je dan jouw Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer?
Natuurlijk is dit niet slecht.
Als voor 100 mbps betaald mag je ook 100 mbps verwachten.
Zodra het druk is met internet rond de tijd 5 a6 uur in de avond varieerd de snelheid ook dus niet stabiel.
Krijg het idee dat Kpn de verdeling in een woonwijk niet 100% op orde heeft
Badge +19
Haal je gegevens hier weg en zet ze in je profiel. Dit is een openbaar forum. Iedereen ziet dit.
Reputatie 7
Badge +21
@rammelaar, ik begrijp je redenering en heb even gezocht naar een heldere uitleg. Maar ik denk dat je het beste even op onze website kan kijken, als je naar beneden scrolt dan zie je twee kopjes die je kan uitklappen. Onder 'Wat kan ik van mijn Internetsnelheid verwachten?' vind je terug waar we minimaal aan moeten voldoen.

Verder staat onder 'Transparantie internetsnelheden' ook welke oorzaken het kan hebben als je minder snelheid hebt rond de spitsuren.
Reputatie 2
Ik vermoed dat dat bericht bij @rammelaar rauw op het dak zal vallen. Wellicht kan uitgelegd worden hoe die norm tot stand kwam. En wie die norm goedgekeurd heeft en hoe die bij reclame en werving gecommuniceerd wordt. In de supermarkt wordt met gewicht van levensmiddelen ook gesjoemeld maar daar is het toegestane percentage 3% wat je te weinig mag krijgen. Bij 4% ontstaat een probleem en moet men weer een tijd exact het gewicht of zelfs meer gaan leveren.

Bij KPN lees ik dat de Normaliter beschikbare download- en uploadsnelheid 85% van de maximale download- en uploadsnelheid hoeft te zijn in 8 van de 10 metingen.
Houdt dat niet in de "Normaliter" de "beschikbare download- en uploadsnelheid" 17,6% te hoog weergegeven wordt? En dat in 20% van de metingen de gemeten snelheid nog lager mag uitvallen?

Hoe komt men aan die percentages?
Reputatie 7
Badge +21
@Kruimeltje2 dat is vastgesteld door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en hebben alle providers ondertekend. Informatie hierover, wat ook op onze website vermeld staat, kan je op hun eigen website vinden.
Reputatie 2
Nu is het de vraag of dat in reclame uitingen, bij het aangaan van het abonnement goed gecommuniceerd is aan @rammelaar of anderszins bekend was en of @rammelaar dat redelijk vindt.
Reputatie 7
Nu is het de vraag of dat in reclame uitingen, bij het aangaan van het abonnement goed gecommuniceerd is
Dat is een zeer terechte vraag.
In alle reclame uitingen gebruikt KPN constant het hele kleine woordje tot, maar op al die pagina's zie je ook dat er zoveel afleidende elementen opgenomen zijn dat de kans heel klein is dat de potentiële abonnee dat kleine woordje überhaupt gezien heeft.

Ook is er maar één moment in het bestelproces waarin de werkelijk te verwachten snelheid getoond wordt.


Ik pleit er al jaren voor dat in het bestelproces de potentiële abonnee pro-actief accoord moet gaan met de maximaal haalbare internetsnelheid door bijvoorbeeld een vinkje voor accoord bij de maximaal haalbare snelheid te moeten zetten. Jaren terug heb ik dit al als voorstel ingediend bij de ACM maar helaas is daar nooit wat mee gedaan.

Reageer