Beantwoord

Wifi Snelheid 75-80% lager dan abonnement

  • 28 juni 2016
  • 105 reacties
  • 3383 keer bekeken

Beste,

Ik heb glasvezel 100/100 en de Experiabox V8. Op de speedtest al tijden 23mbit download en 21mbit upload. 75% minder dan zou moeten. Ik weet dat Wifi ietswat % aan snelheid verliest, maar 75% is mij teveel. De Experiabox staat bij mij in de woonkamer. Wat kan ik nog doen om de snelheid omhoog te krijgen?

Tweede vraag, zou graag de V10 willen ontvangen, hoe kan ik dit doen?
icon

Beste antwoord door b0bbel 30 juni 2016, 11:32

Zojuist de drie kanalen opnieuw getest. Hoe hoger het kanaal hoe slechter het resultaat... getest op 2 meter van de V8 modem. Geen opladers oid in stopcontacten aanwezig in huis. De wifi functie op de v8 is gewoon ruk...
Bekijk origineel

105 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Beste,

Ik heb glasvezel 100/100 en de Experiabox V8. Op de speedtest al tijden 23mbit download en 21mbit upload. 75% minder dan zou moeten. Ik weet dat Wifi ietswat % aan snelheid verliest, maar 75% is mij teveel. De Experiabox staat bij mij in de woonkamer. Wat kan ik nog doen om de snelheid omhoog te krijgen?

Persoonlijk denk ik dat die ~20Mbit goed is voor 2.4Ghz WiFi en ik ben van mening dat je niet door een paar instellingetjes ofzo meer snelheid zal krijgen. Alhoewel je heel misschien 40Mhz aan kan zetten en iets meer snelheid krijgen.

Een goed idee is checken of je apparaten met 802.11ac werken. Als dit zo is kan je hoogstwaarschijnlijk 100Mbit door WiFi halen door middel van een accesspoint die 802.11ac ondersteund
Ook 802.11n over 5Ghz is al een verbetering en als er weinig interferentie is zal je daarmee ook de 100Mbit kunnen halen.

Robin
Denk niet dat ik zomaar akkoord ga met 80% minder als beloofd. Wil graag ook officiële reactie van KPN medewerker ook als het kan.
Reputatie 7
Badge +8
Als de EB in je woonkamer staat en je nog steeds zo weinig snelheid hebt kan je als eerste proberen om in te loggen op je EB en de kanalen te wijzigen die gebruikt worden. Afstand is bij jou blijkbaar niet het probleem evenals muren en dergelijke. Dan blijft nog over: het apparaat waarop je meet (laptop, tablet, etc) en de gebruikte kanalen. Je kan op je telefoon een app downloaden waarmee je kan zien welke WiFi netwerken in jouw nabijheid actief zijn en op welk kanaal (zoek in je Appstore of Playstore naar WiFi Analyzer). . Dan wijzig je in de EB het kanaal naar een ander nummer waarop weinig anderen zitten.
Dat zou ik als eerste doen.

https://www.kpn.com/prive/tv-internet-bellen/service/wifi/wifi-binnenshuis/servicetool-wifikanaal-wijzigen.htm
Zulke dingen allang geprobeerd. Een ander kanaal maakt niet echt een verschil helaas. Is de EBv10 een oplossing? Vraag me af de oude v8 voor glasvezel geschikt is?

En mijn laptop, is een nieuwe ASUS N752VX, dus daar zal het niet aan liggen denk ik.
Reputatie 1
Het kan best zijn dat er te veel interferentie ontstaat door apparatuur in je nabije omgeving. Dat hoeft niet alleen andere Wifi netwerken te liggen. Ik weet dat er sommige casussen zijn dat het aan compleet andere zaken ligt, die je niet verwacht.

Ik denk dat het beste is als een KPN medewerker even reageert en vraagt of een monteur dit specifieke probleem kan bekijken.
Reputatie 7
Badge +30
Denk niet dat ik zomaar akkoord ga met 80% minder als beloofd. Wil graag ook officiële reactie van KPN medewerker ook als het kan.
Ik zou ook niet akkoord als dit je beloofd is. Echter er wordt niks beloofd qua WiFi snelheid.
Reputatie 7
Badge +18
Daan Bol, als er zoveel wifi netwerken bij b0bbel zijn van 2,4 Ghz. Kan hij dan geen V10 bij jullie aanvragen? Eventueel hem even een privébericht sturen dat hij jou de postcode en huisnr. kan geven? Zodat u het voor hem in orde kan maken? En dat hij dan ook gebruik kan maken van 5,0 Ghz? Mits dat zijn apparatuur het ondersteund. 🙂
Reputatie 1
Ik zou het graag willen, maar ik kan het helaas niet zelf in orde maken. Daarvoor is toch echt iemand nodig van webcare / klantenservice. Daarnaast vraag ik mij af of een upgrade van de modem werkt. Ik denk dat het beste is als er even een contact komt tussen KPN en bObbel (of webcare of belletje naar de klantenservice).

Ik ben pas sinds vandaag actief op het forum, dus moet zelf ook nog even kijken hoe een en ander werkt.
Reputatie 7
Badge +18
Ik zou het graag willen, maar ik kan het helaas niet zelf in orde maken. Daarvoor is toch echt iemand nodig van webcare / klantenservice. Daarnaast vraag ik mij af of een upgrade van de modem werkt. Ik denk dat het beste is als er even een contact komt tussen KPN en bObbel (of webcare of belletje naar de klantenservice).

OFF TOPIC Ik ben pas sinds vandaag actief op het forum, dus moet zelf ook nog even kijken hoe een en ander werkt.
Oké, als je weer moet werken bij KPN, is het een idee om u ook Webcare te maken op het forum. Dan kan er sneller geholpen worden. Of u moet het niet willen doen.
Reputatie 7
Badge +30
Ik zou het graag willen, maar ik kan het helaas niet zelf in orde maken. Daarvoor is toch echt iemand nodig van webcare / klantenservice. Daarnaast vraag ik mij af of een upgrade van de modem werkt. Ik denk dat het beste is als er even een contact komt tussen KPN en bObbel (of webcare of belletje naar de klantenservice).

Ik ben pas sinds vandaag actief op het forum, dus moet zelf ook nog even kijken hoe een en ander werkt.

Normaliter worden alle topics opvolgorde afgehandeld door WebCare. Sommige topics gaan sneller als er een onderbreking van diensten is, of als wij (actievere leden van het forum) denk dat dit nodig is.
Ik verwacht dat een V10, die een Accesspoint met 802.11ac kent (netzoals de KPN WiFiVersterker) zeker verbetering brengt als TS zijn/haar apparatuur dit ook ondersteund. Echter worden Experiaboxen normaliter niet zomaar omgeruild om deze reden
Denk niet dat ik zomaar akkoord ga met 80% minder als beloofd. Wil graag ook officiële reactie van KPN medewerker ook als het kan.
Ik zou ook niet akkoord als dit je beloofd is. Echter er wordt niks beloofd qua WiFi snelheid.


Ik zou ook graag de V10 willen hebben, als die op 5Ghz kan, stoort het wss minder met mijn buren of whatever de oorzaken zijn van de superlage mbit.
Heb even een bekabelde speedtest gedaan... krijg dus wel de gewenste snelheid tot aan de woonkamer met de V8.
Reputatie 7
Badge +24
Hi @b0bbel, welkom op het forum!

Ik snap dat het gek overkomt dat je WiFi een stuk langzamer is dan je bekabelde verbinding. Dit komt bij veel klanten voor. Zo ook bij mij! Doordat dit draadloos is, is het een stuk gevoeliger voor omgevingsfactoren. Dit is de reden dat we over WiFi geen snelheid kunnen garanderen. Je V8 is geschikt voor glasvezel en dit type modem leveren we nog steeds uit bij nieuwe aansluitingen. Zowel bij koper als bij glasvezel verbindingen. Om deze reden ruilen we je modem niet om.

Je kunt een WiFi versterker aanschaffen. Dit biedt vaak wel uitkomst om een snellere WiFi verbinding te realiseren.

We garanderen je snelheid niet met een WiFi verbinding. Hiervoor sturen we geen eigen monteur langs. Er kan iemand van het expertteam langskomen bij je om je WiFi verbinding na te lopen. Dit is een externe partij. Hier zijn kosten aan verbonden die voor eigen rekening zijn.


@DaanBol; wat leuk om je hier op het forum te zien, ook jij van harte welkom!
Cindy bedankt voor je reply. Ben er niet echt blij mee.

Ik heb zowel KPN mobiel als KPN tv en internet, gezamenlijk voor zo'n €1200 per jaar aan abonnementskosten. Als ik geen snellere 5ghz V10 modem krijg, zal ik alles moeten opzeggen. Naar mijn idee is de modem V8 kapot en ik wens de V10. Is er geen enkele manier om die andere modem te krijgen?
Reputatie 7
Badge +8
Cindy bedankt voor je reply. Ben er niet echt blij mee.

Ik heb zowel KPN mobiel als KPN tv en internet, gezamenlijk voor zo'n €1200 per jaar aan abonnementskosten. Als ik geen snellere 5ghz V10 modem krijg, zal ik alles moeten opzeggen. Naar mijn idee is de modem V8 kapot en ik wens de V10. Is er geen enkele manier om die andere modem te krijgen?


Niet verkeerd bedoeld maar als je zo'n 1200 euro per jaar aan KPN betaalt, is dan de extra uitgave van een 49 euro voor een apparaat (de wifiversterker die eigenlijk een accespoint en switch is voor een belachelijk lage prijs) dat je problemen vrijwel zeker oplost, niet een vrij kleine investering? Dat apparaat is daarna dan ook van jezelf en kan je blijven gebruiken in de toekomst. Ook bij andere providers dan KPN.
Ik neem het niet verkeerd op hoor, maar ik ga geen wifi versterker gebruiken als ik op 4 a 5 meter afstand van de modem werk. Er is serieus wat mis met de V8 modem als ik 80% verlies van de snelheid...

Ik had tot vorig jaar 50/50 van KPN glasvezel. Heb toen telefonisch door een medewerker over laten halen om 100/100 te nemen voor een paar euro meer. Ik ga er dus vanuit dat mijn snelheid dus WEL beloofd is, daar ik toen ook al wifi gebruikte.
Reputatie 7
Badge +24
@b0bbel; mijn vermoeden is dat je modem niet kapot is als je bekabeld verbinding hebt en ook verbinding met WiFi maakt. De snelheid daargelaten. Als je mijn privébericht beantwoord, dan kijk ik je verbinding na. Als er wel iets mis is met je experiabox, dan wissel ik die uiteraard om. Bij het omwisselen van een modem wordt gekeken naar de voorraad. Het kan ook weer een V8 zijn die je dan ontvangt. Hier heb ik geen invloed op.
PB beantwoord, ben benieuwd wat eruit komt. 🙂
Reputatie 7
Badge +30
Ik neem het niet verkeerd op hoor, maar ik ga geen wifi versterker gebruiken als ik op 4 a 5 meter afstand van de modem werk. Er is serieus wat mis met de V8 modem als ik 80% verlies van de snelheid...

Ik had tot vorig jaar 50/50 van KPN glasvezel. Heb toen telefonisch door een medewerker over laten halen om 100/100 te nemen voor een paar euro meer. Ik ga er dus vanuit dat mijn snelheid dus WEL beloofd is, daar ik toen ook al wifi gebruikte.

Op die 4-5 meter zou ik gewoon een kabel gebruiken. Nog veel beter dan 802.11ac

Verder, aannemen dat er iets beloofd is kan je doen. Maar het is dus niet beloofd. Ook lijkt het me dat je toen ook al niet veel meer dan die ~25Mbit haalde mits je dezelfde Experiabox hebt

Robin
Reputatie 7
Badge +11
Ik zou het graag willen, maar ik kan het helaas niet zelf in orde maken. Daarvoor is toch echt iemand nodig van webcare / klantenservice. Daarnaast vraag ik mij af of een upgrade van de modem werkt. Ik denk dat het beste is als er even een contact komt tussen KPN en bObbel (of webcare of belletje naar de klantenservice).

OFF TOPIC Ik ben pas sinds vandaag actief op het forum, dus moet zelf ook nog even kijken hoe een en ander werkt.
Oké, als je weer moet werken bij KPN, is het een idee om u ook Webcare te maken op het forum. Dan kan er sneller geholpen worden. Of u moet het niet willen doen.


Dennis, dat kan natuurlijk niet zomaar. Deze meneer werkt waarschijnlijk helemaal niet bij Webcare en als hij dat wil zal hij waarschijnlijk moeten solliciteren. Ik zou ook wel graag minister president worden!
Reputatie 7
Badge +18
Oké Annedijkstra2, dat wist ik niet. Weet ik dat ook weer. 😉 Ik ben tenslotte nooit te oud om te leren. 😉
Reputatie 3
Badge +2
Beste B0bbel,

Zoals meerdere vermelden kunnen er externe factoren je WiFi signaal beinvloeden, zelfs een gsm oplader die langzaam defect gaat kan op een bepaalde frequentie "schreeuwen", tevens ook andere modems in de omgeving die op hetzelfde uitzendkanaal werken kunnen invloed uitoefenen.
Ook factoren in de bouw van de woning kunnen meespelen denk aan gewapend beton e.d. veel metaal....

Soms is het aanpassen van het WiFi uitzendkanaal een mogelijke oplossing of verbetering:
De wifi kanalen die niet overlappen zijn: 1 , 6, 11 het advies is om eerst op deze kanalen te gaan testen.

Men moet echter wel een ding goed bevatten: Providers leveren geen "WiFi" , providers hebben "WiFi" niet gemaakt of ontwikkeld. Providers hebben geen invloed op externe factoren.

Bekabeld ziet de snelheid er prima uit, er lijkt toch een omgevingsfactor te spelen in deze casus en daar willen we uiteraard mee helpen maar kunnen niet de verantwoordelijkheid nemen voor eventuele externe factoren die de WiFi ervaring negatief beinvloeden.
Snap ik allemaal, maar ik wissel vele keren per maand van wifi kanaal. Ik zit gewoon met 20 netwerken om mij heen. Daarom wil ik een modem die op 5Ghz werkt, en dat is de V10 Experiabox. Vind het zeer vervelend dat ik zo'n ding van een tientje niet krijg...
Reputatie 7
Badge +30
Snap ik allemaal, maar ik wissel vele keren per maand van wifi kanaal. Ik zit gewoon met 20 netwerken om mij heen. Daarom wil ik een modem die op 5Ghz werkt, en dat is de V10 Experiabox. Vind het zeer vervelend dat ik zo'n ding van een tientje niet krijg...
Ik kan je zo vertellen dat "zo'n ding" meer dan "een tientje" kost. Dit is dat ook bekend bij KPN en daarom is het beleid om niet zomaar met Experiaboxen te gaan strooien
Pardon? Zie niet aan jouw naam en info dat je bij KPN werkt...

Reageer