Beantwoord

Wifi Snelheid 75-80% lager dan abonnement

• 28 juni 2016
  • 105 reacties
  • 3398 keer bekeken

Beste,

Ik heb glasvezel 100/100 en de Experiabox V8. Op de speedtest al tijden 23mbit download en 21mbit upload. 75% minder dan zou moeten. Ik weet dat Wifi ietswat % aan snelheid verliest, maar 75% is mij teveel. De Experiabox staat bij mij in de woonkamer. Wat kan ik nog doen om de snelheid omhoog te krijgen?

Tweede vraag, zou graag de V10 willen ontvangen, hoe kan ik dit doen?
icon

Beste antwoord door b0bbel 30 juni 2016, 11:32

Zojuist de drie kanalen opnieuw getest. Hoe hoger het kanaal hoe slechter het resultaat... getest op 2 meter van de V8 modem. Geen opladers oid in stopcontacten aanwezig in huis. De wifi functie op de v8 is gewoon ruk...
Bekijk origineel

105 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Ik zou het graag willen, maar ik kan het helaas niet zelf in orde maken. Daarvoor is toch echt iemand nodig van webcare / klantenservice. Daarnaast vraag ik mij af of een upgrade van de modem werkt. Ik denk dat het beste is als er even een contact komt tussen KPN en bObbel (of webcare of belletje naar de klantenservice).

OFF TOPIC Ik ben pas sinds vandaag actief op het forum, dus moet zelf ook nog even kijken hoe een en ander werkt.
Oké, als je weer moet werken bij KPN, is het een idee om u ook Webcare te maken op het forum. Dan kan er sneller geholpen worden. Of u moet het niet willen doen.

Dennis, dat kan natuurlijk niet zomaar. Deze meneer werkt waarschijnlijk helemaal niet bij Webcare en als hij dat wil zal hij waarschijnlijk moeten solliciteren. Ik zou ook wel graag minister president worden!
Reputatie 7
Badge +8
Let wel, ik zit ook met vele netwerken om mij heen.

Zelfs met een gratis monteur en repeater kan je nog steeds slecht wifi ervaren.

Ze sturen een monteur op pad met zo'n tooltje die ik je geadviseerd heb. Tevens heeft ie een repeater. Niet echt hogere wiskunde... en tevens misschien niet eens de oplossing maar wie weet.

Tevens, behalve die rode wellicht, zie ik bij geen enkele provider een wifi garantie vermeld staan in de algemene voorwaarden van het contract

Die "rode" provider zoals jij het noemt gebruikt voor glasvezel een matig modem wat Wifi betreft, de Draytek 2132. Als er een Vodafone monteur komt om je wifi te verbeteren en het is inderdaad nodig, dan plaatst hij een Fritzbox 1750e. Niet als repeater maar als accespoint. Dus technisch wel de beste oplossing.
Helaas voor de TS liep die actie tot gisteren 30 juni...
Ik weet dat KPN plannen heeft om monteurs ook op te leiden in wifi technieken en daarmee verbeteringen mogelijk te maken bij de klant thuis. Dat is nu helaas nog niet zover.

@b0bbel: In plaats van te blijven klagen over het feit dat je geen V10 krijgt zou je ook in je omgeving kunnen kijken of je van iemand een andere Experiabox kan lenen. Bij voorkeur ook een V8 eigenlijk. Die kun je bij je zelf thuis tijdelijk plaatsen ter vervanging van je huidige. Dan wacht je een tijdje tot alles draait en dan ga je kijken of je nog steeds zoveel storing ervaart.
Zo ja: dan ligt het wellicht toch aan je eigen omgeving (wat het ook kan zijn)
Zo nee, dan ligt het wellicht toch aan jouw V8 en dan heb je een wat betere case om je huidige EB te laten vervangen. En dan zal je geen V10 krijgen maar hopelijk wel een goed werkende V8 of V9.

Ter info: Ik had zelf een V8 met 100/100 internet en ik haalde draadloos in de kamer (EB in de meterkast) ook gewoon 40 tot 50 Mbit op de laptop. Ik heb inmiddels wel een V10 (in de tijd dat dit nog wel in de winkel werd omgeruild) maar op de 2.4 Ghz ervaar ik echt geen verschil hoor. En op 5 Ghz werk ik alleen maar met de iPhone en dat verschil merk je niet echt/.
Reputatie 6
Badge +9
Lekker lees topic zo in mijn lunchpauze, volksvermaak 2.0 ......

Ik behaal met glasvezel btw volle snelheid van mijn 100/100 lijn. Die V10 doet zijn werk prima hierzo 😉
Reputatie 5
Badge +7
https://www.laptopshop.nl/product-reviews/678361/review/5473683/asus-n752vx-gc090t.html
"Mooi design, veel waar voor je geld, wifi matig. ".
"Wat tegenvalt zijn de draadloze verbindingen. Wifi is instabiel, en ook verbindingen met andere apparaten (printer, SmartTV) vallen vaak uit en moeten dan opnieuw handmatig worden gemaakt. "
Reputatie 3
Badge +2
Beste B0bbel,

Zoals meerdere vermelden kunnen er externe factoren je WiFi signaal beinvloeden, zelfs een gsm oplader die langzaam defect gaat kan op een bepaalde frequentie "schreeuwen", tevens ook andere modems in de omgeving die op hetzelfde uitzendkanaal werken kunnen invloed uitoefenen.
Ook factoren in de bouw van de woning kunnen meespelen denk aan gewapend beton e.d. veel metaal....

Soms is het aanpassen van het WiFi uitzendkanaal een mogelijke oplossing of verbetering:
De wifi kanalen die niet overlappen zijn: 1 , 6, 11 het advies is om eerst op deze kanalen te gaan testen.

Men moet echter wel een ding goed bevatten: Providers leveren geen "WiFi" , providers hebben "WiFi" niet gemaakt of ontwikkeld. Providers hebben geen invloed op externe factoren.

Bekabeld ziet de snelheid er prima uit, er lijkt toch een omgevingsfactor te spelen in deze casus en daar willen we uiteraard mee helpen maar kunnen niet de verantwoordelijkheid nemen voor eventuele externe factoren die de WiFi ervaring negatief beinvloeden.
Reputatie 7
Badge +8
Cindy bedankt voor je reply. Ben er niet echt blij mee.

Ik heb zowel KPN mobiel als KPN tv en internet, gezamenlijk voor zo'n €1200 per jaar aan abonnementskosten. Als ik geen snellere 5ghz V10 modem krijg, zal ik alles moeten opzeggen. Naar mijn idee is de modem V8 kapot en ik wens de V10. Is er geen enkele manier om die andere modem te krijgen?

Niet verkeerd bedoeld maar als je zo'n 1200 euro per jaar aan KPN betaalt, is dan de extra uitgave van een 49 euro voor een apparaat (de wifiversterker die eigenlijk een accespoint en switch is voor een belachelijk lage prijs) dat je problemen vrijwel zeker oplost, niet een vrij kleine investering? Dat apparaat is daarna dan ook van jezelf en kan je blijven gebruiken in de toekomst. Ook bij andere providers dan KPN.
Reputatie 6
Badge +9
Gast, wanneer begrijp je nou dat KPN geen bal kan doen aan het feit dat er veel verstoorders in je omgeving zitten. Hoeven niet eens wifi netwerken te zijn, Home cinema setjes, DECT telefoons, constructie van je huis, ondervloeren voor laminaat met reflecterende laag erop.

Je V8 is opzich prima voor doorgifte van die 100 mbit, alleen niet op wifi gebied.
Reputatie 3
Badge +2
b0bbel, dank voor je screenshot,

middels de tool inSSIDer kan je wellicht zien waardoor het komt.

Je kan een punt hebben dat de V8 niet goed werkt op dit moment, echter zoals ik al melded een V10 met 5ghz hoeft niets op te lossen als je apparatuur op 2.4 blijft werken.

Ik zit zelf ook op 100/100 glas met een V8 maar gebruik wifi minimal, ik ga vanavond bij me thuis een aantal tests uitvoeren en kom hier morgen op terug.

Hou vol b0bbel!
Reputatie 3
Badge +2
Er staat niet "wij beloven en garanderen snel wifi" er staat dat je een modem krijgt die dat aankan. En dat kan de v8 , mijn phone haalt download van 50mb op meer dan 2meter.

En daarnaast een website is niet het contract dat je tekent en gelezen hebt.

Dat informatie niet altijd even duidelijk is dat snap ik maar is overal. Blijft mensenwerk.;)
Reputatie 3
Badge +2
b0bbel,

Ben blij dat er progressie is in de snelheid, ook goed te zien dat je inSSIDer hebt gebruikt.

Ga er voor nu vanuit dat het naar wens is , mochten er toch nog vragen zijn schroom niet en trek aan de bel. kan desnoods mijn V8 instellingen met je delen wanneer nodig.

Kan je wellicht de oplossing markeren die daadwerkelijk heeft geholpen i.p.v. de huidige? dan hebben andere mensen er wellicht ook nog wat aan:)

Groene Groeten

Daniel:P
Reputatie 7
Badge +24
Bedankt voor je gegevens @b0bbel! Ik zie geen fouten vanaf onze kant waardoor het WiFi netwerk niet de door jou gewenste snelheid haalt. In het bericht van @Daniel_L lees je wat storing kan geven. Ik begrijp dat je niet blij bent met mijn antwoord, maar ik kan je experiabox niet omwisselen.

Robin werkt niet bij KPN, maar is wel nauw betrokken bij het forum en ook bij ons team. Wat hij zegt dat de experiabox niet een tientje kost, dat klopt helemaal. Dat is inderdaad de reden dat we ze niet weggeven.
Reputatie 7
Badge +30
Nouja ik ga hem dus niet krijgen... Het signaal van mijn V8 verliest op 2 meter al 80%, dus op 2,5 meter zal het helemaal om te janken zijn 😉 Ik wacht op de bevestiging van de opzeggingen zoals hierboven beschreven.
Volgensmij werkt het niet zo. Het verlies is sowieso niet linear en je begint niet met 100% waarschijnlijk omdat zelfs dicht bij de V8 al sprake is van interferentie.

Verder denk ik dat een Accesspoint (zoals die die ik eerder noemde) nog steeds een goede oplossing is. Als je dan toch overstapt kan je die alsnog blijven gebruiken
Reputatie 7
Badge +30
Hmm mijn v8 is zojuist kapot gegaan, viel van de muur. Graag een vervangende modem.Uit ervaring weet ik dat een V8 niet stuk zal gaan bij een val, hooguit de behuizing. Verder is de kans groot dat het weer een V8 wordt.

Maar zonder grapjes, wat werkt er niet meer? (De WiFi functionaliteit toevallig? :D)
Trouwens, waarom word bij kabel internet wél de V10 geleverd, zie dat mijn ouders die hebben... en die hebben het kleinste 20/20 abonnement lol...
Kabel internet? Je ouders hebben waarschijnlijk DSL en de V10 gaat beter om met sommige DSL technieken dan de andere Experiaboxen.
KPN BELOOFD SUPERSNEL WIFI!!!! Door jullie allen ontkend, maar de website beloofd het dus WÉL!!!! Ik heb dus GEEN supersnel wifi, zelfs geen snel, maar superlangzaam. Ik vraag dus opnieuw aan u, wat gaat u hieraan doen? Daar ik dus niet geleverd krijg zoals BELOOFD op de site.
Als dit al waar zou zijn was het met belooft met een T.
Reputatie 7
Badge +18
Oké Annedijkstra2, dat wist ik niet. Weet ik dat ook weer. 😉 Ik ben tenslotte nooit te oud om te leren. 😉
Reputatie 2
Badge
Ervaar je die 'slechte' wifi performance op al je draadloze apparaten of heb je tot nu toe alleen getest op je laptop?
Hmm mijn v8 is zojuist kapot gegaan, viel van de muur. Graag een vervangende modem.
Ik heb uiteindelijk een hele hoop standaard instellingen gewijzigd van de modem, en de beveiliging naar WPA2-personal gezet. Snelheid is nu naar 60mbit gegaan via wifi. Verbetering dus. Zal na de vakantie eens de wifi versterker 2 weken proberen om te kijken of het nog meer verbetert.

PS: weet iemand waarom de KPN de nieuwe Sony X Performance mobiele telefoon niet in het assortiment heeft?
Reputatie 1
Ik zou het graag willen, maar ik kan het helaas niet zelf in orde maken. Daarvoor is toch echt iemand nodig van webcare / klantenservice. Daarnaast vraag ik mij af of een upgrade van de modem werkt. Ik denk dat het beste is als er even een contact komt tussen KPN en bObbel (of webcare of belletje naar de klantenservice).

Ik ben pas sinds vandaag actief op het forum, dus moet zelf ook nog even kijken hoe een en ander werkt.
Reputatie 7
Ik kan je uit eigen ervaring melden dat een (extra) AP meer oplevert dan een andere ExperiaBox of provider. Als je zo'n AP via een kabel rechtstreeks aansluit op de ExperiaBox heb je direct een betere spreiding van je 2,4 GHz-signaal en daarbij ook een 5 GHz-signaal. Een AP zoals de KPN WiFi Versterker hoeft bovendien niet zo veel (€ 49) te kosten. Ik heb er eentje op de zolder staan en heb overal in huis een goede Wi-Fi dekking. Nou heb ik natuurlijk met VDSL maar zo'n 29/5 Mb/s maar die haal ik dan met Wi-Fi ook overal.
Als je de Wi-Fi-snelheid test heb je dan wel alle andere apparatuur (bekabeld én draadloos) uit staan (zodat die niet ook een deel van de bandbreedte opsnoepen)?
Reputatie 7
Die V10 ga je voorlopig niet krijgen. Zelfs als je V8 stuk gaat is de kans groot dat je eenV8 terugkrijgt. Geen enkele provider geeft garantie op Wi-Fi-snelheden, KPN niet en ook Ziggo of XS4all (om er een paar te noemen) niet. Die garanties geven ze (muv. DSL, daar worden helemaal geen garanties gegeven) alleen bedraad.
De beste optie is een extra AP zoals ik hierboven al aangaf. Ik kan je alleen adviseren zo'n ding aan te schaffen. Er zijn je al velen voorgegaan en de reacties die ik daarvan zie zijn positief.
Reputatie 7
Mooi, gelezen dat Vodafone wél wifi signaal sterkte garandeert. Bij slecht wifi word gratis monteur gestuurd en indien nodig GRATIS repeaters. Dag KPN...Ik lees op de website van het TV-programma Radar over de geweldige service van Vodafone. Wellicht dat daar alleen de Wi-Fi-snelheid gegarandeerd wordt, voor de rest moet je daar nergens op rekenen, zo blijkt uit de reacties. Wat garanderen ze overigens? Want technisch gezien is het afgeven van garanties voor Wi-Fi vrijwel onmogelijk, tenzij je je in een laboratoriumomgeving bevindt, zonder storende omgevingsinvloeden en zelfs dan worden "Wi-Fi-claims" al snel naar het rijk der fabelen verwezen.
Reputatie 7
Met hoeveel % zal de wifi snelheid verhoogd (ongeveer) worden als ik die KPN wifi versterker aanschaf?Ook daar is geen staat op te trekken. Met een Wi-Fi-versterker bereik je een betere spreiding van het Wi-Fi-signaal door je huis én krijg je de beschikking over 5 GHz. De 5 GHz band mag dan vooralsnog veel minder (over)bevolkt zijn dan de 2,4 GHz band, de reikwijdte van 5 GHz is (door de hogere frequentie) ook weer een stukje lager. Elk voordeel heb se nadeel ...
Maar wat dat in jouw geval concreet oplevert is niet te voorspellen. Wi-Fi gaat nou eenmaal "door de lucht" en wordt gehinderd door "luchtvervuiling" (andere radiosignalen in hetzelfde frequentiebereik, zoals van DECT telefoons, magnetrons, koelkasten etc.) en andere obstakels ((gewapend) beton, maar ook glas, hout etc..).
Reputatie 7
Persoonlijk zou ik kanaal 8 gaan gebruiken, die lijkt het minste last te hebben van andere wifi zenders.
De signaalsterkte (-36dBm) is fantastisch, de Experia Box staat zeker dichtbij?
Vraag is waarom je een 802.11g verbinding hebt en geen 802.11n verbinding.
Voor een 802.11g verbinding is een gerealiseerde snelheid van 22Mbps overigens zeer goed te noemen.
Reputatie 7
Ik denk dat jouw Experia Box helemaal niet crasht als je alleen 802.11n selecteeert. Ik heb het gevoel dat die PC die je nu gebruikt het probleem veroorzaakt en geen verbinding op 802.11n kan opzetten en terugvalt op 802.11g.
Ik zie overigens ook dat jij WPA-Personal gebruikt als security. Kan je dit eens wijzigen in WPA2-Personal en de wifi verbinding opnieuw opzetten.

Dus:
1: Kanaal 8 gebruiken.
2: WPA2-Personal instellen.
3: Wifi verbinding opnieuw opzetten.
4: Resultaat hier posten.
Reputatie 7
Dan heb je nu vast een 802.11n verbinding en 42Mbps is niet verkeerd voor 802.11n wifi.
Als je de volle 100Mbps wilt halen dan zal je 802.11ac wifi op 5GHz moeten gebruiken.
Alleen de V10 ondersteunt dat. Ook zou je een KPN Wifi "versterker" kunnen die dit ook ondersteunt.
Op mijn V10 en met mijn KPN Wifi "versterkers" haal ik via wifi snelheden tot 350Mbps op mijn 500Mbps glasvezel verbinding.

Reageer