Beantwoord

WiFi snelheid EB v8 versus EB TG789vn

  • 4 januari 2013
  • 6 reacties
  • 10288 keer bekeken

Ik had dit verhaal reeds gepost in het gedeelte Glasvezel.

Maar dit probleem bestaat natuurlijk ook gewoon bij koper.

Ik zit al meer dan 15 jaar (en eigenlijk al die jaren al ruim tot mijn tevredenheid) via kpn op het internet; in 1995 (planet/wxs) nog per kpn telefoonlijn, vervolgens 10 jaar later naar adsl (planet/kpn), daarna adsl 2+ en eind november 2012 besloot ik over te stappen naar glasvezel op basis van fttc.

Half december zou er een monteur van kpn komen om mijn glasvezel te installeren.

Ik denk, er moet heel wat gebeuren, dus ondanks dat ik geen groentje in dit wereldje ben, laat maar komen dan zijn in ieder geval alle gegevens en gereedschap aanwezig...

Vrijdags alles geinstalleerd in de meterkast en daarna wilde de activatie niet lukken.

Maar de monteur kwam aan het eind van de werkdag hiervoor apart nog terug.

Tv werkte, telefonie werkte, internet reageerde beduidend sneller dan voorheen.

Snelheden bekabeld getest en ruim 90%, WiFi ongeveer 50% maar dat is bekend.

Echter in de dagen erna hadden we elke keer trage verbindingen met internet.

PC's met vaste kabel gestart, beide laptops aan, SGS en BB aan;

bekabeld > als een trein, draadloos > variabel maar zakkend tot 5 Mbps (?).

WiFi Analyzer stond al op de SGS dus rondje rond het huis gemaakt.

Kanalen 1 en 11 zwaar in gebruik, maar 6 vrij dus WiFi naar kanaal 6.

Ook nog getest én met 20 én met 20/40 maar ook dat gaf geen verschil.

Telefonisch contact 1 met helpdesk:

Instellingen nagekeken (maar ik had alle WiFi instellingen al handmatig ingesteld).

Verzoek om alle kanalen te proberen en dan terug te bellen.

Ach, je probeert echt alles om een probleem op te lossen...

Telefonisch contact 2 met helpdesk:

Kanaal 6 toch echt het beste signaal, maar snelheid blijft schommelen.

Probleem mogelijk toch in modem dus ik krijg een andere v8 Arcadyan.

Telefonisch contact 3 met helpdesk:

Wisselen van modem heeft geen resultaat. Probleem blijft identiek.

Ik heb echter mijn oude adsl modem nog. Deze had het probleem niet.

Voorstel om het oude modem te koppelen en resultaat te bekijken.

Vervolgens heb ik zowel het modem geconnecteerd (en direct op die WiFi gekoppeld) maar ook het oude TG789 modem achter de nieuwe v8 modem gehangen en dan op die WiFi gekoppeld. In beide gevallen blijft de WiFi stabiel zolang ik verbinding maak met de TG789.

Telefonisch contact 4 met helpdesk:

Het probleem is (ten dele) opgelost met het oude Thomson modem.

De WiFi is continue stabiel op 54 Mbps op alle laptops.

Dit omdat de 789 alleen b en g snelheden ondersteunt (54).

De n adapter van de laptop kan echter hogere snelheden aan (300).

(note: via utp: de 789 is max 100Mbps versus de v8 met max 1Gbps)

Telefonisch contact 5 met helpdesk:

Bevindingen medegedeeld aan helpdesk

Doorverwijzing gekregen naar Expert Team (08000471)

Telefonisch contact 1 met Expert Team:

Willen een monteur sturen met een ander modem.

Eventueel een WiFi versterker installeren.

Meer kunnen ze niet voor me betekenen.

En alle kosten hiervoor zijn bovendien voor eigen rekening.

... WAT ?

Telefonisch contact 6 met helpdesk:

Aangegeven dat ik niet ga betalen voor iets wat ik zelf kan bedenken.

Het probleem zit duidelijk in het nieuwe v8 modem zelf.

Wat ik dus graag wil is een oplossing voor de niet werkende hardware...

Nu is het hele verhaal dus doorgezet naar de storingsdienst.

Dit omdat men ook mijn modems niet op afstand kan uitlezen.

Afwachten op een telefoontje dus...

> ! :

 

Nu zag ik dus op dit forum nog een aantal posts over de v8 WiFi.

Is er iemand met een v8 WiFi probleem die nog een TG789vn heeft?

Dit om mijn vermoeden/conclusie omtrent de v8 te bevestigen...

icon

Beste antwoord door Yorg 19 januari 2013, 15:17

Het nieuwe ZTE modem een paar dagen geleden geinstalleerd.

Tot op heden ziet het er netjes uit. Ook de WiFi lijkt stabiel te blijven.

We gaan het maar eens uitgebreid testen de komende dagen :D

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge +7
Kun je eens proberen om de N standaard uit te zetten, het probleem met N is dat het uitgezonden vermogen van het draadloos internet over een grotere bandbreedte wordt verdeeld je kan het vergelijken met een waterslang, als je door een dunne slang 10 liter per minuut pompt heb je een krachtige straal, pomp je die 10 liter per minuut door een dikkere slang wordt de straal { het bereik } ook minder

Bandbreedte
Een radiogolf beweegt zich niet precies op één bepaalde frequentie, maar rondom een frequentie. Dat komt doordat de informatie die in de golf aanwezig is, meer ruimte inneemt dan in één frequentie past. Hoe meer informatie er verstuurd moet worden, hoe meer ruimte er nodig is. Deze ruimte noemen we de bandbreedte.

Voor bijvoorbeeld multimediatoepassingen, zoals video, is meer bandbreedte { en dus meer vermogen } nodig dan alleen voor spraakoverdracht, Het probleem is dat er een wettelijke max is gesteld van 100 milliwatt of je nu B/G of N gebruikt

Reputatie 5
Badge +11
Beste Yorg,

Vervelend om te horen dat alleen het Thompson789 modem het gewenste resultaat geeft. Graag ontvang ik in een privébericht je postcode/huisnummer, naam van contractant en mobiel telefoonnummer. Dan kijken we samen even naar het probleem en zoeken we een oplossing voor je!

Ik hoop snel van je te horen! 

Met vriendelijke groet,

Burhan

Hoi Burhan,

Vraag is wat je dan bedoeld met het gewenste resultaat.

Het is wel zo dat de Thompson een stabiel signaal heeft tov de v8.

Het is niet zo dat de Thompson dezelfde snelheden haalt als de v8.

(en dat laatste geldt zowel voor UTP als voor de WiFi.)

Van de week belde een jongedame van de storingsdienst (planning).

Er komt nu 31 januari een specialist...

Ik heb al gezegd dat ik niet weet wat die moet komen doen;

het probleem zit overduidelijk in het modem...

Niettemin heb ik je een PB gestuurd. Mocht jij anderzijds kunnen helpen graag.

Ik voorzie alleen maar een onzinnig bezoek van een specialist.

Of hij moet een modem hebben dat EN de snelheden haalt EN een stabiele wifi heeft.

Maar wat mij betreft kunnen ze die dan ook gewoon opsturen...

Het nieuwe ZTE modem een paar dagen geleden geinstalleerd.

Tot op heden ziet het er netjes uit. Ook de WiFi lijkt stabiel te blijven.

We gaan het maar eens uitgebreid testen de komende dagen :D

Reputatie 5
Badge +11
Beste Yorg,

Goed om te horen dat het nu beter werkt. Mocht je nog vragen/opmerkingen hebben, dan kun je altijd contact met ons opnemen.

Met vriendelijke groet,

Burhan

Het internet werkt helemaal naar behoren sinds die ZTE in de meterkast hangt.

Ook het WiFi signaal blijft stabiel en de snelheden zijn met 130 Mbps heel acceptabel.

Echter was de ZTE in combinatie kennelijk wat gevoeliger met de interactieve tv.

Stilstaand beeld, pauzeren wat niet of niet correct wilde werken, fouten in opnames.

 

Dit hebben we meteen voorgelegd aan de specialist van KPN die donderdag is geweest.

Die beste man heeft de hele installatie nog eens helemaal nagekeken en getest.

En de 3 signaalboxen voor de interactieve tv zijn allemaal voorzien van nieuwe firmware.

Kennelijk kunnen die boxjes alleen op locatie geupdate worden... dat is jammer ;)

En ik heb, op advies van de specialist, dit weekend de spanningskabel in de meterkast vervangen.

In plaats van flostouw (opm specialist; slappe kabel door gevlochten kern) ligt er nu 3x2,5 harde kern.

Dit (goed idee btw) om het signaal van de box in de meterkast naar het electro netwerk te verbeteren.

Al met al heeft het een anderhalve maand geduurd maar we zijn er nu wel...

Reageer