Vraag

Wifi snelheid experiabox valt tegen bij 1Gig verbinding

  • 18 March 2023
  • 19 reacties
  • 553 keer bekeken

Goede dag, ik heb een 1 Gigabit glasvezel aansluiting met een Experiabox V10. Diverse keren de Wifi Manager gebruikt. Met laptop naast de Experiabox kom ik niet verder dan 200 Mbs. Is 1 Gbs aansluiting dan eigenlijk zinvol of kan ik net zo goed downgraden naar 200 Mbs?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Hoi @Martin1954 ,

Het is wel zo dat je per apparaat meer hebt bij een 1Gb aansluiting, maar in de praktijk heb je dit vaak niet nodig.Je kan zeker downgraden naar 200 proberen,  bevalt het niet kan je altijd weer ophogen.Wellicht dat zelfs 100mb gewoon voldoet.

Hallo @Martin1954 de Gigabit-snelheid kun je halen pop 1 pc rechtstreeks bekabeld aangesloten op het modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Draadloos met wifi5 AC kun je onder ideale omstandigheden ongeveer 1/3 tot de helft vban de bekabelde snelheid halen, ook mits er op dat moment geen andere internetgebruikers zijn en de wifi-instellingen optimaal afgeregeld zijn binnen het modem.

 

Reputatie 7
Badge +24

Hi @Martin1954, welkom hier. 

Allereerst is het belangrijk om te weten dat WiFi afhankelijk is van meerdere factoren (link staat los van KPN). Om dit uit te sluiten wil ik je vragen om een laptop/pc met een kabel aan te sluiten op de modem en een speedtest te laten uitvoeren. 

Zou je ons hier willen laten weten welke resultaten je te zien krijgt? Een screenshot is voldoende. 

Ik hoor graag van je. 

Bedraad kom ik met Speedtest van Ookla op 880 Mbps.
Ik heb gelezen dat de Experiabox V10 tot 300 Mbps Wifi snelheid haalt. Mijn 200 valt dus relatief gezien mee.
De Fritzbox 7590 haalt tot 800 Mbps Wifi snelheid, dat lijkt mij dus een veel beter alternatief.
Bedankt allemaal voor het meedenken.

Reputatie 7

De Fritzbox 7590 haalt tot 800 Mbps Wifi snelheid, dat lijkt mij dus een veel beter alternatief.

Dat betwijfel ik ten zeerste. De 7590AX zou wellicht 800Mbps kunnen halen i.c.m. een mobiel apparaat dat wifi 6 ondersteunt maar dan alleen onder ideale omstandigheden.

Mag ik je vragen waarom je zo'n enorme snelheid denkt nodig te hebben?

Reputatie 6
Badge +7

Snelheid wifi gemeten met s22 ultra verbonden met fritzbox 7590 

 

Samsung S22 Ultra GSM via WiFi bijna 850 Mbps vanuit Fritzbox 7590, dus niet de AX versie?

De Fritzbox 7590 haalt tot 800 Mbps Wifi snelheid, dat lijkt mij dus een veel beter alternatief.

Dat betwijfel ik ten zeerste. De 7590AX zou wellicht 800Mbps kunnen halen i.c.m. een mobiel apparaat dat wifi 6 ondersteunt maar dan alleen onder ideale omstandigheden.

Mag ik je vragen waarom je zo'n enorme snelheid denkt nodig te hebben?

De 7590AX komt tot 1200 Mbps. De 7590 tot 800, dat is ruim 2,5 keer sneller dan Experiabox. Zo'n enorme snelheid is het niet, ik heb hier 10 WiFi clients die de koek moeten delen.

Reputatie 7

De 7590AX komt tot 1200 Mbps. De 7590 tot 800, dat is ruim 2,5 keer sneller dan Experiabox. Zo'n enorme snelheid is het niet, ik heb hier 10 WiFi clients die de koek moeten delen.

Als je een FRITZ!Box hebt, dan heb je dus ook inzage in jouw verbruik en dan zal je dus zien dan het, met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, geen enkel probleem is dat die 800Mbps gedeeld moet worden door 10 WiFi cliënts.

Ik maak me sterk dat jouw totale verbruik vaak zelfs geen 10% van die 800Mbps is.

Reputatie 6
Badge +7

Samsung S22 Ultra GSM via WiFi bijna 850 Mbps vanuit Fritzbox 7590, dus niet de AX versie?

Ik heb de gewone 7590 zonder ax

Reputatie 3

Met een goede eigen router haal ik met WiFi mijn volledige 200mbps in mijn woning. Ik heb nergens een kabel liggen. Voor de kwaliteit van het beroerde 2.4ghz signaal, dat het afgelopen jaar in elkaar lijkt geklapt door de zonnepanelen bij mijn buren, ben ik een power line adapter met WiFi gaan gebruiken voor 1 apparaat buiten de woning.

Het draadloos up- of downloaden van de wat grotere bestanden tussen cliënt, gaat met snelheden van 120 mbps UP en 260 mbps down.

Alle reden om geen kabels te gaan gebruiken. 

Goede dag, ik heb inmiddels een Fritz!Box 7590 gehuurd. De hoogste snelheid die ik op enig apparaat kan halen is 326 Mbps op de 5 Ghz band. Dit zou theoretisch in de buurt van 1 Gbps moeten zijn. Blijkbaar is Fritz ook niet de oplossing. Wat dan wel?

Reputatie 7

Dit zou theoretisch in de buurt van 1 Gbps moeten zijn.

Waarom denk je dat dat theoretisch 1Gbps zou moeten zijn?

Heel veel apparaten zullen niet meer dan 433Mbps of 866Mbps halen afhankelijk van de wifi adapter in dat apparaat zelf. Mijn Xiaomi Pad 5 zal op 866Mbps blijven steken.

Heb je overigens al eens een app als WiFi Analyzer gebruikt om de veldsterkte te meten?

Hoeveel dBm meet je dan op 5GHz?

Hallo @Martin1954 bekabeld kun je ongeveer 930Mbit/s halen.

Met wifi6 ax kun je in de buurt van de 900 komen, met wifi5 ac hoogstens de helft en dan moet je de wifi optimaal ingesteld hebben en weinig tot geen storende invloedenvan buitenaf.

 

Reputatie 7

Met wifi6 ax kun je in de buurt van de 900 komen, met wifi5 ac hoogstens de helft en dan moet je de wifi optimaal ingesteld hebben en weinig tot geen storende invloedenvan buitenaf.

Met wifi5 is ruim 800Mbps ook best haalbaar maar, nogmaals, it take two to tango en dus zal het mobiel apparaat die snelheid ook aan moeten kunnen.

Ik meet -52 dBm op de 5 Ghz band en -60 dBm op 2,4 Ghz band.
Volgens de specificaties van Tweakers.net is de max rate op 2,4 Ghz 800 Mbps en op 5 Ghz 1,733 Gbps.
Ik heb een 1 Gbps aansluiting, dat is dan dus volgens mij de max theoretische snelheid.
 

Mijn PC met de naam Martin zou volgens Fritz 380 Mbps download hebben. Waarom krijg ik dan maar 234 Mbps met Ookla Speedtest? Op de iPhone kom ik met Ookla tot 296 Mbps

Hallo @Martin1954 heb je bij de 5.0-band de kanaalbreedte al eens op 160 gezet i.p.v. 80 en een zo hoog mogelijk kanaal gekozen?

Hoe hoger het kanaal, des te sneller, maar hoe korter weer het bereik.

Ik zie in dat tabelletje ook weer 1x1 en 2x2 staan, dat heeft met de antennes te maken, die eerste in de rij heeft 2x2 en haalt dus ook de hoogste doorvoersneleid, Martin heeft 1x1 staan en kan dus ook geen hogere snelheid halen.

 

 

Reputatie 7

Volgens de specificaties van Tweakers.net is de max rate op 2,4 Ghz 800 Mbps en op 5 Ghz 1,733 Gbps.

Dat de totale capaciteit van de wifi van een 7590 voor alle aangesloten apparaten gezamenlijk en niet de max haalbare snelheid voor één apparaat.

Een WiFi 5 apparaat met de notatie (1x1) kan zowel up en down één stream van maximaal 433Mbps verwerken.

Een WiFi 5 apparaat met de notatie (2x2) kan zowel up en down twee streams van maximaal 433Mbps verwerken en dat is tezamen dus maximaal 866Mbps.

Dat is onder optimale omstandigheden en die zijn er natuurlijk niet altijd of misschien wel bijna nooit.

Reputatie 6
Badge +7

Een WiFi 5 apparaat met de notatie (2x2) kan zowel up en down twee streams van maximaal 433Mbps verwerken en dat is tezamen dus maximaal 866Mbps.

Dat hangt van de kanaal breedte af... bij 160 MHz is het dubbele mogelijk.

Ik haal hier regelmatig 900+  Mbit/s via wifi 5. Wel alleen maar op max 3 mtr afstand van de fritzbox zonder blokkades van muren etc.

Ga ik naar een andere ruimte zakt de snelheid snel naar beneden. 

Â