Beantwoord

WIfi snelheid gaat een paar minuten op 200 mb daarna rond de 30 mb.

  • 16 December 2019
  • 28 reacties
  • 348 keer bekeken

Ik heb glasvezel. van 200 mb. Sinds enkele weken heb ik dat het Wifi naar de 30 mb gaat binnen een paar minuten dat het signaal gewijzigd is.

Ik heb het modem al diverse malen gereset. Wifi tuner optimalisatie diverse malen uitgevoerd.

Al sta ik 1 meter van experia modem vandaan, dan nog slechte verbinding.

 

Nu krijg ik het advies om wifi versterkers aan te sluiten. Best raar als de wifi in het modem niet meer goed functioneert. ook aan de medewerker proberen uit te leggen. Lijkt mij het vervangen van een modem toch best wel mogelijk is toch? Aangezien alle aansluitingen op het modem al reeds in gebruik zijn. wordt ik nog op kosten gezet om daar weer een switch te plaatsen. 

Alles wijst naar dat slijtage van de wifi in de modem. Maar om dit op te lossen schijnt moeizaam te zijn binnen KPN.

Jaren doe je met een modem en dan is deze op. Mag je best wel vervangen toch? ipv pleisters uit te delen. Betaal genoeg geld als klant zijnde.

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 18 December 2019, 09:17

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Badge +19

Welk type modem heb je?

Experia box V10 van een aantal jaren oud.

 

Badge +19

Een v10 die kapot gaat ben ik nog niet eerder tegen gekomen hier. Maar niets is onmogelijk natuurlijk. Hoe doet ie het bekabeld? 

slechts 100 mb. met speedtest gemeten.

Wifi is eerste paar minuten snel zoals het moet. daarna dropt de snelheid naar een dieptepunt.

Het WIFI signaal is hoe verder je van weg loopt, gaat ook behoorlijk snel achteruit.  het bereik wordt steeds minder.

Reputatie 7
Badge +24

Het WIFI signaal is hoe verder je van weg loopt, gaat ook behoorlijk snel achteruit.  het bereik wordt steeds minder.

Dat is normaal met wifi.

Probeer er eerst maar eens achter te komen hoe het komt dat je op de kabel geen 200 mb haalt. 

Reputatie 7
Badge +24

slechts 100 mb. met speedtest gemeten.

Wifi is eerste paar minuten snel zoals het moet. daarna dropt de snelheid naar een dieptepunt.

De eerste paar minuten na wat? Na reset van de Experiabox? 

Reputatie 7

slechts 100 mb. met speedtest gemeten.

Als je bekabeld slechts 100Mbps meet dan is er nog iets anders mis.

Vervang de netwerkkabel tussen Experia Box en NTU (glasvezelmodem) eens.

Wat is de snelheid gemeten vanaf een (moderne) PC/laptop die met een netwerkkabel rechtstreeks op de Experia Box is aangesloten?

Als dit nog steeds 100Mbps is, gebruik dan ook eens een andere netwerkkabel tussen Experia Box en PC/laptop.

Wat is de snelheid?

slechts 100 mb. met speedtest gemeten.

Wifi is eerste paar minuten snel zoals het moet. daarna dropt de snelheid naar een dieptepunt.

De eerste paar minuten na wat? Na reset van de Experiabox? 

Nadat ik de wifituner heb gebruikt.

Reputatie 7
Badge +24

Ok. Dus je doet eerst de wifi tuner, en vervolgens daar achteraan een paar x de speedtest?

Waarschijnlijk laat de wifi tuner je telefoon verbinden via 5 GHz WiFi, maar schakeld deze na een paar minuten weer terug naar 2,4 GHz. WiFi.

Volgens mij doet je telefoon dat zelf. De Experiabox zend 2,4 GHz wifi en 5 GHz wifi uit, elk aangesloten apparaat bepaald zelf welke van de 2 hij neemt. Vervangen van de Experiabox haalt derhalve dus ook niets uit.

Het WIFI signaal is hoe verder je van weg loopt, gaat ook behoorlijk snel achteruit.  het bereik wordt steeds minder.

Dat is normaal met wifi.

Probeer er eerst maar eens achter te komen hoe het komt dat je op de kabel geen 200 mb haalt. 

Alleen paar weken terug had ik wel een stuk beter bereik met WiFi dan nu. En geen verandering in de situatie.

Reputatie 7
Badge +24

Misschien hebben de buren wel een zwaarder accespoint met meer zendvermogen neergezet. Dat drukt dan bij u de prestaties.

Misschien hebben de buren wel een zwaarder accespoint met meer zendvermogen neergezet. Dat drukt dan bij u de prestaties.

Nee, buren hebben ook kpn modem. En verder niets. 

Reputatie 3
Badge +1

Misschien hebben de buren wel een zwaarder accespoint met meer zendvermogen neergezet. Dat drukt dan bij u de prestaties.

Nee, buren hebben ook kpn modem. En verder niets. 

Heb je al gekeken naar de instellingen van de kanalen?
Bij mij bleekt dat ik op hetzelfde Wifi kanaal zat als mijn buren.
Met name op de 2,4G zijn het aantal kanalen beperkt waardoor je last van elkaar kunt hebben.
Ook al zitten je buren ook bij KPN ;-)

Reputatie 7
Badge +24

Misschien hebben de buren wel een zwaarder accespoint met meer zendvermogen neergezet. Dat drukt dan bij u de prestaties.

Nee, buren hebben ook kpn modem. En verder niets. 

Ja, hoe weet je dat? Weet je precies wat voor apparatuur iedereen om u heen in huis heeft staan? Dat geloof ik nooit. 

Reputatie 7

Ja, hoe weet je dat? Weet je precies wat voor apparatuur iedereen om u heen in huis heeft staan? Dat geloof ik nooit. 

Ik praat ook regelmatig met mijn buren. :wink:

Daar komt bij dat je met 5GHz wifi weinig last zult hebben van de buren en met 2.4GHz er wel interferentie zal zijn maar de enorme terugval in snelheid daarmee niet verklaard kan worden.

Reputatie 7
Badge +24

Tot voor kort was het in de Experiaboxen mogenlijk het 5 GHz netwerk een andere naam te geven. Hiermee kun je je telefoon specifiek laten verbinden met het 5 GHz netwerk. Extern KPN heeft dat met de laatste update(s) onmogelijk gemaakt. 5 GHz wifi en 2,4 GHz netwerk hebben nu altijd dezelfde naam.

Wil je een 5 GHz only wifi netwerk opzetten, en daarmee dus structureel 200 mb op uw telefoon hebben, dan zult u moeten investeren in een accespoint van bijvoorbeeld TP-link of Netgear.

Reputatie 7

Tot voor kort was het in de Experiaboxen mogen het 5 GHz netwerk een andere naam te geven. Hiermee kun je je telefoon specifiek laten verbinden met het 5 GHz netwerk. Extern KPN heeft dat met de laatste update(s) onmogelijk gemaakt. 5 GHz wifi en 2,4 GHz netwerk hebben nu altijd dezelfde naam.

Alleen op de Experia WiFi's is het splitsen van 2.4GHz en 5GHz niet meer mogelijk, maar op de Experia Boxen is dat naar mijn weten nog steeds mogelijk.

Reputatie 7
Badge +24

Alleen op de Experia WiFi's is het splitsen van 2.4GHz en 5GHz niet meer mogelijk, maar op de Experia Boxen is dat naar mijn weten nog steeds mogelijk.

Als dat zo is, dan moet topicstarter dat maar eens snel proberen.

Reputatie 5
Badge +6

 

Alleen op de Experia WiFi's is het splitsen van 2.4GHz en 5GHz niet meer mogelijk, maar op de Experia Boxen is dat naar mijn weten nog steeds mogelijk.

Bij de V10 is het splitsen van 2.4 en 5 Ghz. netwerken niet mogelijk. Je kunt ze geen andere netwerknaam geven. Je kunt alleen de per band de kanalen instellen. Wel kun je een gastnetwerk instellen.

Overigens hebben bij gebruik van de ExperiaWifi deze instellingen op de V10 weinig zin, omdat de wifi op de V10 nog steeds automatisch wordt uitgeschakeld bij aansluiting van een EW.

 

Reputatie 7
Badge +24

Kijk aan... meer informatie... :thumbsup:

Reputatie 7

Bij de V10 is het splitsen van 2.4 en 5 Ghz. netwerken niet mogelijk. Je kunt ze geen andere netwerknaam geven. Je kunt alleen de per band de kanalen instellen. Wel kun je een gastnetwerk instellen.

Ik heb op mijn V10 (zonder a) altijd verschillende namen kunnen gebruiken voor 2.4 en 5GHz wifi. Dat zou betekenen dat dit vanaf firmware versie 3.7 niet meer zou kunnen.

Kan jij eens screenshots plaatsen van de instellingen voor 2.4GHz en 5GHz wifi op jouw V10 (zonder a).

 

Reputatie 5
Badge +6

Kan jij eens screenshots plaatsen van de instellingen voor 2.4GHz en 5GHz wifi op jouw V10 (zonder a).

Hierbij de screenshots:

Reputatie 7

@r_k , 

Ga nu eens naar de optie "Geavanceerd", daar zal je als het goed is de functionaliteit vinden om de SSID's van 2,4 en 5GHz afzonderlijk van elkaar in te stellen.

 

Reputatie 5
Badge +6

@wjb 

Je hebt gelijk. Die optie is er nog steeds. Mag ik aannemen, dat al deze wifi-instellingen er niets toe doen als de ExperiaWifi de “hoofdschakelaar” voor wifi van de V10 steeds weer uitzet.