Beantwoord

WiFi snelheid gaat van 600 Mbit naar 20 Mbit als TV kastje aan staat

• 10 juli 2018
  • 7 reacties
  • 166 keer bekeken

WiFi snelheid is via de extender (ingesteld als accespoint) tussen de 600 en 700 Mbit. Zo gauw ik het televisiekastje aanzet blijft er 20/30 Mbit over, of er is totaal geen internet meer Ik heb een CAT 6 kabel getrokken vanuit de meterkast naar de woonkamer, daar gaat de kabel naar een non manageable Gigabit switch. Van daaruit gaan 2 CAT 6 kabels door, 1 naar het televisiekastje en 1 naar de WiFi extender. Werkt allemaal prima, tot ik dus het tv kastje aanzet.

KPN gebeld, maar die komen niet verder dan het modem uit- en aanzetten. Iemand hier misschien een oplossing?
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 10 juli 2018, 10:48

IGMP Snooping op de switch ontbreekt en stuurt daarom multicast naar zowel de TV Ontvanger als het WiFi accesspoint. Het Accesspoint doet ook geen IGMP Snooping (blijkbaar) en broadcasts het daarom over het WiFi netwerk. Afhankelijk van het aantal WiFi apparaten en de datarate waarop deze verbonden zijn blijft er dan amper snelheid over.

Oplossing: IGMP Snooping op de switch en/of het accesspoint.

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/de-juiste-switch-toverwoord-igmp-snooping-308301

Nogal achterlijk om het modem aan en uit te zetten te adviseren. Logischerwijs helpt dat niet. Nouja, als ie uitstaat is t probleem voorbij maarja :D

Robin
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge +8
Het probleem zit denk ik in de switch aangezien beide kabels daar vandaan komen. Kun je als test eens de WiFI van het modem aanzetten? en dan verbinding maken met de WiFi van je modem? TV ontvanger zet je dan aan, welke snelheid heb je dan?
Dat was ook meteen mijn idee, alleen het geval wil dat als ik mijn HTPC en Apple TV start (die ook op de switch zitten) er niks aan de hand is. Als ik daar speedtest draai blijft overal de verbinding even snel. (Terwijl ik download enz). Zo gauw ik de TV ontvanger aanzet verdwijnt het daar ook. Ik ga straks even de WiFi op het modem aanzetten en het dan nogmaals testen!
Reputatie 7
Badge +30
IGMP Snooping op de switch ontbreekt en stuurt daarom multicast naar zowel de TV Ontvanger als het WiFi accesspoint. Het Accesspoint doet ook geen IGMP Snooping (blijkbaar) en broadcasts het daarom over het WiFi netwerk. Afhankelijk van het aantal WiFi apparaten en de datarate waarop deze verbonden zijn blijft er dan amper snelheid over.

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/de-juiste-switch-toverwoord-igmp-snooping-308301

Nogal achterlijk om het modem aan en uit te zetten te adviseren. Logischerwijs helpt dat niet. Nouja, als ie uitstaat is t probleem voorbij maarja :D

Robin
Reputatie 6
Badge +8

Dat is inderdaad een aparte opmerking! maar ze hadden denk ik een standaard lijstje voor zich om af te werken.

Dat is inderdaad een aparte opmerking! maar ze hadden denk ik een standaard lijstje voor zich om af te werken.

Nou daar kwamen ze mee nadat ik 10 minuten in de wacht stond om het aan iemand te vragen die er meer verstand van had (aldus de medewerker aan de telefoon)

In ieder geval bedankt voor de hulp. Ik ga me even verdiepen in een andere switch!

Robin

Bedankt Robin!

Dit was dé oplossing. Ik heb een Netgear ProSafe GS105E besteld á €32 en nu heb ik 550 Mbit terwijl de TV aanstaat! 😁

Groetjes Kees
Reputatie 6
Badge +9

Haha, nee dat gaat inderdaad niet helpen. Helaas is niet iedereen even bekend met het technische verhaal hoe het nou echt werkt. Het vervelende aan dit probleem is dat we hier niet echt een standaard lijstje voor hebben omdat het gaat om een combinatie van WiFi en randapparatuur, wat officieel niet ondersteund wordt door de klantenservice. Dan moet je dus 'mazzel' hebben en iemand aan de lijn krijgen die de kennis in huis heeft. Voor dit probleem is het forum gelukkig een perfect medium :)

Goed om te horen dat het weer werkt @Kees_kok82! 😃

Reageer