Wifi-snelheid is 10 tot 15 Mbit/s op zolder

  • 18 October 2021
  • 10 reacties
  • 131 keer bekeken

Ik heb sinds een jaar of 10 internet van KPN, en tot voor kort had ik boven een router omdat ik daar smart tv heb, en de verbinding was daar niet optimaal voor.

Mijn router heb ik ertussen uitgehaald omdat hij begon te haperen, met als gevolg dat ik de Experiabox buiten de gangkast moet zetten om een redelijke verbinding te krijgen, maar absoluut nog niet naar behoren, zit tussen de 10 en 15 Mbit/s, 

Betaal ong 100 euro per maand al een jaar of 10, moet je dan betalen voor WiFi versterkers??

hieronder een printscreen van een zojuist gedane speedtest:

Mvrgr Zandstra/Fleming

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Hallo @ZandRdam , je betaalt voor een internetaansluiting bekabeld aangesloten op 1 computer en niet voor wifi.

Ik neem aan dat de oude router bekabeld was aangesloten. Vervang deze dan door een access-point of een router die omgezet kan worden naar access-point.

Als je een wifiversterker van KPN afneemt, wordt de wifi in de modem uitgeschakeld, daarom heb je via KPN meestal 2 wifiversterkers nodig, 1 om de modem op te vangen en 1 als extra wifipunt.

Welk merk en type modem heb je van KPN?

Als je KPN de modem in laat stellen op afstand betekent dat niet automatisch een verbetering, dus dat kun je weer terugdraaien.

 

Reputatie 7

Hoi @ZandRdam, de afstand van de modem naar de zolder kan te groot zijn. Een versterker of extra router, zoals je eerst had, is dan ideaal. Gaf de Wifi manager geen andere suggesties toen je deze daar deed?

 

Als je een wifiversterker van KPN afneemt, wordt de wifi in de modem uitgeschakeld, daarom heb je via KPN meestal 2 wifiversterkers nodig, 1 om de modem op te vangen en 1 als extra wifipunt.

Welk merk en type modem heb je van KPN?

Dat is afhankelijk van het type modem inderdaad, bij de Experia Box V10a en de KPN Box 12 wordt de Wifi niet uitgezet op het modem en blijft die gewoon actief. Ook als je een andere eigen versterker/router aansluit blijft de Wifi van de Experia Box gewoon actief. 

Hallo @ZandRdam , je betaalt voor een internetaansluiting bekabeld aangesloten op 1 computer en niet voor wifi.

Ik neem aan dat de oude router bekabeld was aangesloten. Vervang deze dan door een access-point of een router die omgezet kan worden naar access-point.

Als je een wifiversterker van KPN afneemt, wordt de wifi in de modem uitgeschakeld, daarom heb je via KPN meestal 2 wifiversterkers nodig, 1 om de modem op te vangen en 1 als extra wifipunt.

Welk merk en type modem heb je van KPN?

Als je KPN de modem in laat stellen op afstand betekent dat niet automatisch een verbetering, dus dat kun je weer terugdraaien.

 

 

@JanD:

Ik heb een modem van het merk en type Arcadyan Experiabox V10A.

Het gaat mij er ook om dat ik lees en hoor dat nieuwe klanten WiFi versterkers bij een nieuw abonnement krijgen, maar als bestaand abonnee moet je betalen ervoor als het internet niet in heel het huis voldoende is, excuseer me als ik het niet bij het juiste eind heb.

En ik kan een accespoint vervangen maar dat kost natuurlijk geen €5,-, en zoals ik al aangaf betaal ik met alles erop en eraan circa €100,- per maand, vind dat een beetje te veel van het goede om eerlijk te zijn.

Badge +19

Met alleen een modem ga je het niet meer redden anno 2020 om goed Wi-Fi te hebben.  Je zal aan de slag moeten met Wi-Fi versterkers. KPN doet je een mooi aanbod Wi-Fi de Wi-Fi manager als je Wi-Fi slecht is.  Nieuwe klanten krijgen een welkom aanbieding. Ze kunnen kiezen of korting of super wifi's.  Jij hebt ook ooit korting of iets dergelijks gehad toen je klant werd. Doe de wifimanager en kijk wat er gebeurt.https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm

Reputatie 7
Badge +24

Die 100 euro kies je zelf voor. Dat kan heel gemakkelijk een stuk goedkoper. 

Wat u aan KPN betaald per maand is voor de verbinding tot de Experiabox of KPN Box. De rest van de verbinding uw huis in naar de apparaten is eigen verantwoordelijkheid. 

Nieuwe klanten krijgen al vele jaren een welkomstkorting of geschenk. Waarschijnlijk heeft u dat 10 jaar geleden ook gehad. Zoiets in 1 malig. Daar kom je later niet nog een keer voor in aanmerking. Nu in principe niet meer tenminste. Tot enkele jaren geleden was het nog heel goed mogelijk om te verlengen met korting.

Hoewel ik het pas volgend jaar ga doen, ga ik waarschijnlijk straks ook onze Wifi verbeteren. (Waarom dan pas is voor jou niet relevant.).

Maar ik dacht, dit is toch wel beschreven op Internet. Ik vond een alleraardigste beschrijving. 

https://www.personalcomputercare.nl/computervragen/netwerk/thuis-netwerk-aanleggen.htm

Vergeet echter hoofdstuk 4 over de powerlink. (Draadloos noemen ze dat bij KPN). Dat kan ook wel eens goed gaan, er zijn altijd uitzonderingen. 

En die 100 Euro, waarschijnlijk heb je een abonnement dat bij andere providers geen tientjes goedkoper is, terwijl als ik bij de AH sta ook niet die kip uit de aanbieding van vorige maand kan kopen. 

(Ik ben met je eens dat ik ook tot vorige maand KPN zag verkondigen dat ze Wifi garantie gaven, wat dat is mag Joost weten, maar dat is al verandert dat ze nu hulpmiddelen aanbieden om een beetje kwaliteit te kunnen realiseren.)

Als je het in de looptijd uitrekent zijn de erxra kosten voor die in het artikel genoemde accesspoints overigens peanuts. 

Reputatie 7
Badge +10

Ja, als je je wifibereik in huis wil verbeteren, dien je dat zelf te bekostigen. KPN kan niet eindeloos dure apparaten weggeven. Om nieuwe klant te lokken is natuurlijk wat anders. Dat werkt overal zo. Je kunt zelf spullen gaan kopen, of die van KPN, zodat het op elkaar afgestemd is. 

 

 

Maar, met 100euro, al 10jaar, zou ik toch zeker eens naar het abonnement kijken. Waar betaal je voor en is het nog nodig of kan het goedkoper?

  • Misschien een aparte Internet en telefoonlijn (Shared line. Duur!!)
  • Een bellen onbeperkt abonnement terwijl je niet veel meer belt met de vaste telefoon? (onnodig duur)

Als je dat eens in kaart brengt, en kunt besparen, kun je dat weer wegstrepen tegen evt Superwifi’s. 

 

Reputatie 7
Badge +24

Probeer de WiFi manager. Dan kan je mogenlijk de SuperWiFi's aanschaffen voor 60 euro per 2.

Ja, als je je wifibereik in huis wil verbeteren, dien je dat zelf te bekostigen. KPN kan niet eindeloos dure apparaten weggeven. Om nieuwe klant te lokken is natuurlijk wat anders. Dat werkt overal zo. Je kunt zelf spullen gaan kopen, of die van KPN, zodat het op elkaar afgestemd is. 

 

 

Maar, met 100euro, al 10jaar, zou ik toch zeker eens naar het abonnement kijken. Waar betaal je voor en is het nog nodig of kan het goedkoper?

  • Misschien een aparte Internet en telefoonlijn (Shared line. Duur!!)
  • Een bellen onbeperkt abonnement terwijl je niet veel meer belt met de vaste telefoon? (onnodig duur)

Als je dat eens in kaart brengt, en kunt besparen, kun je dat weer wegstrepen tegen evt Superwifi’s. 

 

Dennis,

Dit is eigenlijk of topic, maar dit kosten onderwerp is al heel veel in dit forum geweest (onder andere door @wjb ). Er zijn mensen die veel via een vaste lijn naar binnen de EU bellen, het opname pakket willen, 2 ontvangers nodig hebben en voldoende hebben aan 100Mb Internet. Dan is het All in one compleet  los van al het andere al goedkoper dan Hussel. 

Dat is een persoonlijke beleving. Als er straks meer duidelijkheid is hoe de sport verdeeld gaat worden, gaan wij beslissen wat we gaan nemen. Belangrijk voor ons is dan of er op dat moment al prik zit op dat witte kastje dat ruim een maand in de meterkast hangt met een roze kabel er onder. Blijft het KPN, dan zal het dus waarschinlijk Hussel worden want we willen 1Gbs en gaat het ons dan toch waarschijnlijk nog veel minder kosten.  Maar niet voor iedereen zijn alleen de kosten belangrijk (als zijn we hier bijna allemaal Nederlanders en willen zo weinig mogelijk betalen). 

 

Reputatie 7

Het gaat mij er ook om dat ik lees en hoor dat nieuwe klanten WiFi versterkers bij een nieuw abonnement krijgen, maar als bestaand abonnee moet je betalen ervoor als het internet niet in heel het huis voldoende is, excuseer me als ik het niet bij het juiste eind heb.

Bij een nieuw abonnement is dat een keuze @ZandRdam, of die versterkers, of een korting. Toen jij je abonnement afsloot zal je vermoedelijk ook een aanbieding gehad hebben, bijvoorbeeld een x aantal maanden een korting. Dit is net zoiets.

In de reacties hebben Nick, Joep en ik de Wifi Manager ook al voorgesteld,  heb je die al kunnen doen?