Beantwoord

Wifi snelheid V10 daalt constant tot 0.5 Mbps terwijl ik 200Mbps abo heb

  • 20 January 2023
  • 14 reacties
  • 222 keer bekeken

Hi, ik heb nog de box 10 met een abbo voor 200 Mbps aangezien dit de hoogste snelheid in mijn wijk zou zijn.

Gemiddeld haald hij wel tussen de 100 en 150 Mbps, heel soms 180 Mbps.

Nu springt hij constant van 80 Mbps naar 0.5 Mbps.

Ik heb al meerdere kanalen geprobeerd, ook de modem herstart en zelfs gereset. Het gaat een paar minuten goed en vervolgens is de snelheid weer 0.5 Mbps.

Ik heb dit probleem al vaker gehad en niks hielp op de lange termijn.

Het gekke is dat dit niet elke dag is. Ik dacht eerst dat het aan de overvliegende vliegtuigen zou liggen (Buitenveldertse baan) maar er zijn ook dagen geweest waarbij de snelheid maar een klein beetje afnam en niet gelijk tot bijna niks.

Ligt dit aan mijn modem of is er iets anders aan de hand?

icon

Beste antwoord door PCMVV 26 January 2023, 16:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 5
Badge +8

Hallo @PCMVV en welkom op het forum!

Wat raar dat de snelheid steeds wegvalt! Is dit zowel via de bekabelde verbinding als via de wifi verbinding? En is de snelheid op meerdere apparaten zo traag? Ik zie dat je je profiel hebt ingevuld en ik heb de verbinding zonet doorgemeten. Ik zie daar zo geen bijzonderheden. 

Mocht je de trage snelheid vooral opmerken via de wifi verbinding wil je dan de wifimanager eens doorlopen en het volgende topic bekijken: Slechte wifi: oplossingen voor trage en wegvallende wifi. Daar kan je veel tips vinden. 

Reputatie 7

Heb jij ook een "draadloze" verbindingsset in gebruik?

@Liesbeth_ ik heb toevallig een halfuur geleden het kanaal veranderd omdat hij weer een donwloadsnelheid had van 1,5 Mbps, nu zit hij weer rond de 65 Mbps.

Ik heb de wifimanager al meerdere keren gebruikt en dit verhelpt het probleem ook niet altijd, soms blijft het net zo slecht.

Alleen het tv kastje en de huistelefoon zijn uitbekabelt naar de modem, ik heb geen UTP ingang op mijn laptop dus kan niet zeggen of het bekabelt wel goed werkt. Tv kijken gaat prima.

Op de wifi zitten alleen 1 mobiel, 1 laptop en een tablet. Op mijn tablet zit ik nu op 13 Mbps download en 8 Mbps upload en op de laptop 72 Mbps download en 40 Mbps upload terwijl ik het meet in dezelfde kamer

Ik vind het nu gewoon vervelend dat de verbinding zo traag is en weg valt, vooral de laatste 2 weken, terwijl ik niks anders doe dan normaal. Nu al een week lang komt de download snelheid niet boven de 80 Mbps terwijl in december was het nog rond de 150 Mbps.

Mijn appartement is ook niet bepaald groot. 1 verdieping en tussen de woonkamer, waar de modem staat, en mijn slaapkamer zit een halletje van 2 meter breed. Geen enorm dikke muren en maar 1 houten deur die standaard half openstaat. Dus het signaal word minimaal tegengehouden.

Wifiversterkers vind ik te duur voor een afstand van 12 meter

Reputatie 5
Badge +8

Dankjewel voor de uitgebreide toelichting! Hoe gaat het tv kijken? 

De snelheid komt wel netjes aan op de Experia Box, dus er lijkt toch ergens iets mis te gaan met de wifi verbinding. Ik snap je aarzeling voor versterkers, maar het is wel het overwegen waard als het specifiek de wifi is die niet fijn werkt. Wat we kunnen proberen is een reset van de Experia Box, als je de gegevens van de wifi in het verleden hebt aangepast dan zijn deze na de reset weer teruggezet naar de informatie op de sticker op de Experia Box. Wil je de reset eens proberen? 

@Liesbeth_ ik heb de reset uitgevoerd.

De config voor 2.4GHz staat weer op auto (kanaal 1, 6 of 11) met een downlaodsnelheid van 0.9 Mbps en upload 1.9 Mbps, ping 14 ms, jitter 55 ms.

Reputatie 6

Zou je eens de stroomadapter van de V10 aan je oor kunnen houden.
Witte adapter met groen lichtje.
Ratel er dan iets?

@Pauwerful geen ratel

Reputatie 6

In dit geval zit je dan nog op een koperen verbinding of op glasvezel?
Het enige wat ik zou zeggen is kijken of het met een andere v10 het probleem oplost.
Als dat niet het geval is, misschien dan de kabel van de aansluiting naar het modem.
Of er hangt iets in je netwerk wat flink wat gebruikt.
En als het koper is of de xDSL lijn nog wel in orde is.

@Pauwerful ik heb nog steeds een koper verbinding, wel met een nieuwe aansluiting in de muur sinds 2 jaar aangezien ik van 50 Mbps naar 200 Mbps ben gegaan qua abonnement.

Voor zover ik kan zien in het status gedeelte als ik inlog op mijn IP, doen beide DSL lijnen het gewoon en de LEDs branden op de modem.

De apparaten die zijn verbonden verbruiken niet extreem veel, een normale laptop waar filmpjes op gestreamed worden, een werk mobiel die alleen ligt op te laden en een tablet waar ook alleen filmpjes op gestreamed worden. Mijn prive mobiel staat altijd op 5G aangezien ik dan zelfs boven de 200 Mbps kom dus de wifi is dan onnodig.

Het enige wat ik kan bedenken dat de verbinding stoort, zijn de vliegtuigen. Maar aangezien het ook wegvalt op dagen dat ze niet overvliegen, weet ik de oorzaak niet.

Reputatie 5
Badge +8

Ik zie zo geen reden voor een nieuwe Experia Box, de snelheid komt daar netjes binnen, de lijn is stabiel Ik neig dan toch naar storingsfactoren in de omgeving, dit hoeven geen vliegtuigen te zijn, maar kunnen ook andere apparaten in de omgeving zijn. Ik adviseer dan toch versterkers om te kijken of het dan wel goed gaat of je kan kiezen voor een betaalde servicemonteur

@Liesbeth_ dan zal ik wel binnenkort een afspraak maken. Ik zie namelijk geen verschil tussen de snelheid als ik een paar centimeter van de modem af sta in de woonkamer of als ik in mijn slaapkamer sta.

De monteur mag eerst kijken of hij een oorzaak kan vinden en daarna zal ik erover nadenken om een wifi versterker te nemen.

@Liesbeth_ wat mij nu toevallig is opgevallen is dat de snelheid van de verbinding een flinke daling geeft zodra hij overspringt van 5 GHz naar 2.4 GHz. Op 5 GHz is de snelheid boven de 60 Mbps en op 2.4 GHz is de snelheid onder de 5 Mbps.

Is er een mogelijkheid om zelf te kiezen voor 5 GHz of 2.4 GHz?

 

Update: heb het gevonden, de 2.4GHz uitgezet en gelijk een topverbinding met 120 Mbps. Nu alleen nog de oorzaak zien te vinden waarom de 2.4GHz zo slecht is

Reputatie 5
Badge +8

Goed dat je dat is opgevallen en fijn dat het via de 5GHz wel goed werkt nu! Dat is goed nieuws! 

Werken alle apparaten nu via de 5.0 GHz? Sommige apparaten kunnen alleen verbinding maken met het 2.4 GHz netwerk, zoals bijvoorbeeld een deurbel of een ouder apparaat. Je zou, in dat geval, eens kunnen kijken hoe de snelheid is als je deze apparaten uitschakelt. En mogelijk kan een ander kanaal voor dit netwerk ook helpen. 
 

@Liesbeth_ alle apparaten werken zonder problemen op de 5GHz