Beantwoord

Wifi snelheid van 1 GBps naar 100 MBit/s. Hoe kan dat?

  • 8 May 2022
  • 36 reacties
  • 836 keer bekeken

Ik heb een hussel 1gb abonnement met 4 super wifi schotels in huis en een experiabox v10. Bekabeld is de snelheid +/- 940mb download en upload (dus goed). Wifi snelheid is +/- 100mb. Dat vind ik wat weinig. Klopt dat? Zou dat niet sneller moeten zijn?

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 11 May 2022, 16:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

36 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Dat is inderdaad laag. Maar, eerste vraag: is dit op 2.4 of op 5 GHz.?

En met welk apparaat gemeten? Een moderne notebook of desktop met recente WiFi adapter?

Gemeten met mijn iPhone 8 en iPad mini. Waar kan ik checken of het 2,4 of 5 ghz is?

Reputatie 7
Badge +24

Gemeten met mijn iPhone 8 en iPad mini. Waar kan ik checken of het 2,4 of 5 ghz is?

En is dat vlakbij een bekabeld aangesloten SuperWiFi gemeten?

Klopt. +/- 2 meter

En het is 5 ghz

Reputatie 7
Badge +7

En het is 5 ghz

Dan zou een 400Mbps niet al te ver van een access point haalbaar moeten zijn. Wellicht storing van buren of zo? Eens ander kanaal proberen?

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @familiemikkers, welkom op ons forum! 

Ik zie dat de community je al een heel eind geholpen heeft. Heb je het nog op weten te lossen?

We hebben hier ook nog een paar handige topics over!
 

 

Via wifi manager geprobeerd maar toen helemaal geen wifi meer 🤔. Gebeld naar 0800-0402 en de dame aan de lijn heeft de super wifi punten weer aan de gang gekregen. Wifi snelheid is tussen 100mb-200mb en bedraad 950mb. Zij vind het ook vreemd maar heeft geen oplossing. Er komt dus wel 1 gb binnen maar beperkte wifi snelheid doorgegeven. Kan het aan experiabox v10 liggen???

Via wifi manager geprobeerd maar toen helemaal geen wifi meer 🤔. Gebeld naar 0800-0402 en de dame aan de lijn heeft de super wifi punten weer aan de gang gekregen. Wifi snelheid is tussen 100mb-200mb en bedraad 950mb. Zij vind het ook vreemd maar heeft geen oplossing. Er komt dus wel 1 gb binnen maar beperkte wifi snelheid doorgegeven. Kan het aan experiabox v10 liggen???

Hallo @familiemikkers , nee dat kan niet, want de wifi op de V10 is uitgeschakeld bij ingeschakelde wifipunten.

 

Oké dat wist ik niet. Het wifi lampje op de experia box brand wel groen en ik kan het aan en uit zetten. Blijkbaar is dat voor de bühne?

Reputatie 7

Hoe zijn die "super"WiFi's op jouw V10 aangesloten?

Oké dat wist ik niet. Het wifi lampje op de experia box brand wel groen en ik kan het aan en uit zetten. Blijkbaar is dat voor de bühne?

Hallo @familiemikkers de wifi op de V10 behoort in ieder geval uit te staan, automatisch of niet.

 

Reputatie 7
Badge +11

Hallo @familiemikkers de wifi op de V10 behoort in ieder geval uit te staan, automatisch of niet.

Als de wifi niet automatisch uit gaat op een V10 na het installeren van de wifipunten dan betekent dit dat de wifipunten niet een volledige koppeling met de KPN-systemen hebben opgebouwd. De systemen herkennen namelijk de wifipunten en sturen dan het signaal om de wifi uit te schakelen op de V10. Dit betekent ook dat de kans vrij groot is dat ze geen automatische updates binnen krijgen.

Oké, dank voor je reactie. Hoe zou ik dit kunnen aanpassen? Kan ik dat op de experiabox zelf doen of moet ik er voor inloggen?

Hallo @familiemikkers zelf zou ik de wifi-pinten loskoppelen, de modem een fabrieks-reset geven, de wifi-punten een fabrieks-reset geven en dan de wifi-punten opnieuw aansluiten volgens de handleiding

Persoonlijke instellingen in het modem gaan eventueel verloren, dus schrijf die even op om later weer aan te kunnen passen.

Succes.

CC: @NHendriks , mee eens?

Reputatie 7
Badge +11

CC: @NHendriks , mee eens?

Volledig mee eens! Als een modemkoppeling niet wilt lukken dan is een reset te beste manier om zoiets te forceren.

Voor de installatie van de Superwifi, daar is de handleiding helaas niet altijd duidelijk in.

  1. Sluit het eerste punt bekabeld aan, laat 'm 10/15 minuten staan en ga ondertussen iets anders doen
  2. Vervolgens sluit je de overige wifipunten aan (laat de eerste altijd aangesloten) en wacht weer een 10/15 minuten
  3. Koppel alle wifipunten behalve de eerste los en zet ze op hun plek

De wifi van het modem zou uit zichzelf uit moeten gaan.

Dank jullie wel. Dat ga ik doen. Nog een korte vraag. Ik heb 4 super wifi punten vanwege de grote van het huis waarvan 2 bedraad en rechtstreeks aan de experiabox verbonden. Is dat een probleem?

Reputatie 7
Badge +24

Oké dat wist ik niet. Het wifi lampje op de experia box brand wel groen en ik kan het aan en uit zetten. Blijkbaar is dat voor de bühne?

Bedoelt u dit lampje? 

Als dat aan is, dan is dat mogelijk de oorzaak van uw niet zo heel snelle verbinding. 

Dat is inderdaad het betreffende lampje dat brand.

Reputatie 7
Badge +24

Hallo @familiemikkers zelf zou ik de wifi-pinten loskoppelen, de modem een fabrieks-reset geven, de wifi-punten een fabrieks-reset geven en dan de wifi-punten opnieuw aansluiten volgens de handleiding

Bij resetten het kleine knopje ongeveer 15 seconden vast houden met een paperclip. Met de stekker in het stopcontact en de utp-kabel los.

Daarna de SuperWiFi's 1 voor 1 aankoppelen aan de Experiabox totdat u ze uiteindelijk alle 4 tegelijk aangesloten heeft. Dat kan precies aan de Experiabox, want die heeft 4 lan poorten 😊 maar u mag ook een switch gebruiken. Neem de tijd. Niet alle 4 in 1 keer, maar wacht steeds kwartiertje/20 minuten met de volgende erbij aankoppelen. 

Oké, en maakt het uit dat ik uiteinde 2 super wifi’s aan de experiabox heb aangesloten of is het beter er één aangesloten te hebben?

Bekabeld aangesloten laten is altijd het beste @familiemikkers 

Reputatie 7
Badge +20

@familiemikkers is het nog gelukt met resetten?

Ik ga het eerst komend weekend uit proberen.

Ik heb e.e.a. precies uitgevoerd zoals aangegeven. Modem reset en alle 4 de wifi punten. Bijna 1,5 uur bezig geweest. Helaas heeft het niet geholpen. Wifi lampje op de experiabox is nu wel uit. Snelheid wifi rond de 100 mb. Ben wel een beetje klaar met KPN. Iemand nog een tip?