Vraag

Wifi snelheid verlaagd van 500mbps naar 80mbps en volgens de klantenservice is niets aan de hand

  • 30 July 2021
  • 15 reacties
  • 294 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo,

 

Ik heb een Hussel 500mbit glasvezel abonnement, waar ik altijd heel tevreden mee ben geweest. Eergisteren kreeg ik een smsje waarin stond dat ze in de nacht van woensdag op donderdag de software van mijn modem zouden updaten, zodat ik de best mogelijke wifi zou ervaren. Prima, dacht ik.

 

Het viel me vandaag op dat ik tijdens het gamen steeds meer lag begon te krijgen en dat het downloaden langer duurt dan voorheen, dus besloot ik even een speedtest te doen. Ik kwam niet boven de 90mbps download uit, waar ik voorheen altijd 450mbps haalde op wifi! Klantenservice gebeld en ik kreeg tot mijn stomme verbazing te horen dat ik alleen op bedraad internet 500mbps hoor te halen en dat KPN voor wifi minstens 20mbps garandeert en dat ik blij moet zijn met de 90mbps die ik haal. WAT?! Zelfs in 2010 had ik, met de verbindingen van toen, een wifi snelheid van 100mbps en nu moet ik met het duurste en beste glasvezelabonnement blij zijn met 90?! Is dít de ‘’beste wifi ervaring’’ die in het smsje werd genoemd, lekker de wifi-snelheid verlagen?

 

Kan iemand hier, die meer deskundig is dan Erik van de klantenservice, vertellen waar dit aan kan liggen en hoe ik, of KPN, dit kan fixen? De modem is al een aantal keer gereset en de wifi manager heb ik ook doorlopen, zonder resultaat. Ik wil gewoon mijn oude vertrouwde snelheid terug, waar ik ook voor betaal. 

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Hallo @attie90 , welk merk en type(nummer) modem heb je?

Bij een 500Mbit/s-abo moet dit bekabeld aangesloten met 1 computer rechtstreeks op de modem haalbaar zijn.

Wifi is een ander verhaal, bij de 2.4-band zal dat technisch (verouderd)niet haalbaar zijn, bij de 5.0-band theoretisch wèl, mits goed afgesteld en het draadloze device niet te ver van het modem staat en er op dat moment ook geen andere (draadloze) gebruikers zijn.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

U betaald voor internet, niet voor WiFi. U heeft ook een internet abonnement, geen WiFi abonnement. WiFi in onderhevig aan allerlei externe invloeden. De snelheid daarvan kan KPN niet garanderen.

Dat gezegd hebbende: welke Experiabox heeft u? Heeft u versterkers? Repeaters? Accespoints? 

En kunt u een schermafdruk plaatsen van dat sms'je waarin gesproken word over de "beste wifi ervaring"? Ik heb nog nooit zoiets gehad...

Reputatie 1

Ik heb de Experia Box V10A. Bekabeld haal ik de snelheid inderdaad wel, maar zoals gezegd: ik haalde de snelheid ook altijd met wifi. Ik woon in een klein studiootje en de router is dicht in de buurt van al mn apparaten. Er is NIETS veranderd aan mijn setup. Geen versterkers en dat soort dingen. De snelheid is gewoon van de ene op de andere dag verlaagd naar 80-90 mbps.

 

Ze mogen mijn verbinding wel verbeteren, maar niet verslechteren, lijkt me.
 

 

Reputatie 6
Badge +8

U betaald voor internet, niet voor WiFi. U heeft ook een internet abonnement, geen WiFi abonnement. WiFi in onderhevig aan allerlei externe invloeden. De snelheid daarvan kan KPN niet garanderen.

Dat gezegd hebbende: welke Experiabox heeft u? Heeft u versterkers? Repeaters? Accespoints? 

En kunt u een schermafdruk plaatsen van dat sms'je waarin gesproken word over de "beste wifi ervaring"? Ik heb nog nooit zoiets gehad...

Nee nicky. Je betaalvoor internet met de gewenste snelheid. Ook wifi hoort daar anno 2021 gewoon bij. 

Reputatie 1

U betaald voor internet, niet voor WiFi. U heeft ook een internet abonnement, geen WiFi abonnement. WiFi in onderhevig aan allerlei externe invloeden. De snelheid daarvan kan KPN niet garanderen.

Dat gezegd hebbende: welke Experiabox heeft u? Heeft u versterkers? Repeaters? Accespoints? 

En kunt u een schermafdruk plaatsen van dat sms'je waarin gesproken word over de "beste wifi ervaring"? Ik heb nog nooit zoiets gehad...

Nee nicky. Je betaalvoor internet met de gewenste snelheid. Ook wifi hoort daar anno 2021 gewoon bij. 

 Inderdaad. Ik kon mijn oren ook niet geloven toen ik de klantenservice (Erik) hetzelfde hoorde zeggen als Nick. Ook dat broodje aap verhaal over dat het met allerlei dingen (zoals het weer) te maken zou kunnen hebben. Nou, ik heb zelfs in de slechtste weersomstandigheden de 500mbps aangetikt op wifi. Ze hebben gewoon iets veranderd, het kan niet anders. Ik wil graag weten wat dat is.

Hallo @attie90 , kijk hieronder eens voor nadere uitleg en ondersteuning na de update:

Mesh netwerk van KPN: Voorbereid op de toekomst! | KPN

Reputatie 1

Hallo @attie90 , kijk hieronder eens voor nadere uitleg en ondersteuning na de update:

Mesh netwerk van KPN: Voorbereid op de toekomst! | KPN

Gedaan. Daar staat niets nieuws. Volgens die pagina verandert er niks aan je internetsnelheid, wat dus niet waar is. De wifi manager heb ik al doorlopen, zoals hierboven beschreven.

Hallo @attie90 , kijk hieronder eens voor nadere uitleg en ondersteuning na de update:

Mesh netwerk van KPN: Voorbereid op de toekomst! | KPN

Gedaan. Daar staat niets nieuws. Volgens die pagina verandert er niks aan je internetsnelheid, wat dus niet waar is. De wifi manager heb ik al doorlopen, zoals hierboven beschreven.

Inderdaad, aan je bekabelde internetsneheid verandert niets.

Wat je nog wel eens kunt proberen haal de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom af en herstart daarna de glaskast weer eens. Geeft de router daarna een fabrieksreset en kijk dan eens of dst verbetering geeft.

Succes.

 

Volgens mij is het heel goed dat je het even meldt. Al dat geneuzel wat je wel mag halen of niet mag halen is volgens mij absoluut niet interessant. 

Maar Erik heeft een speciale draad geopend voor de Update. Meldt het daar even in, hoeft Erik er niet naar te zoeken., Het is zeker niet de bedoeling om met een update iets te  verslechteren. 

https://forum.kpn.com/internet-9/experia-box-v10a-update-mesh-5-00-49-build487-owl-544094

Gewoon even je orginele bericht even kopieren, dat in die thread plaatsen en dan hier je orginele thread markeren als beantwoord. 

@Erik_  is er de vent niet naar om je niet van een goede uitleg en mogelijk bedankje voor de melding  te doen. 

Reputatie 6
Badge +8

Ze hebben dus een letter verkeerd.

In plaats van een 'mesh', hebben ze er 'a mess' van gemaakt. 

Om dan maar in het Engels door te gaan,

If it's not broken, don't fix it!

Reputatie 1

Het lijkt ‘’miraculeus’’ opgelost te zijn:

 

 

Maar voor hoe lang, bandsteering zal je probleem zijn geweest, in alle wijsheid heeft KPN besloten, alle banden dezelfde naam, de beste verbinding word automatisch gepakt, en daar gaat het fout, de 2.4 band ipv de 5 band omdat het systeem vind dat dat de beste verbinding is en je valt naar die 90Mb ipv de 400+ op de 5Ghz.

Reputatie 7
Badge +20

Dat ziet er goed uit inderdaad. Helemaal top. Want de update zou niet voor een verlaging moeten zorgen. 

Veranderd de snelheid weer, laat het dan weten.

Reputatie 1

Dat ziet er goed uit inderdaad. Helemaal top. Want de update zou niet voor een verlaging moeten zorgen. 

Zou je dit ook kunnen doorgeven aan je collega Erik, van de klantenservice? Hij had ‘’zelfs’’ de servicedesk geraadpleegd en blijkbaar zeiden zij ook dat KPN maar 20 mbps wifi-snelheid garandeert (ja, ook met een glasvezelverbinding) en dat ik tevreden moest zijn met die 90 mbps. Ik heb meerdere keren aangegeven dat dit flauwekul was omdat ik altijd gewoon 500 mbps wifi-snelheid heb gehad, maar hij bleef bij zijn antwoord. Hij had er bijna eigenhandig voor gezorgd dat ik mijn abonnement ging opzeggen. Dit soort ondeskundigheid (van zowel Erik als de servicedesk) ben ik niet gewend van KPN.

 

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy

Reputatie 7
Badge +20

Als de snelheid onder de 20 Mbit/s duikt dan gaat er duidelijk iets niet goed. Maar bij 90 is is in principe prima. Daar kun je alles mee. WiFi heeft altijd wat verlies. De 90 en 490 zal zoals Doornekamp33 te maken hebben met de 2.4 en 5 GHz band. Als je nou weer eens een lage snelheid haalt, kun je dan eens kijken van welke band je gebruik maakt?