Beantwoord

wifi snelheid wisselend

  • 1 December 2019
  • 10 reacties
  • 1243 keer bekeken

Ik heb een glasvezel 200 mb abonnement. Mijn Wi-Fi kanaal moet zo'n beetje om de dag worden gereset, omdat de snelheid terugvalt naar ongeveer 70/70. Na een aantal keren te hebben gebeld en verschillende reset adviezen te hebben gekregen, kwam er een monteur die de Wi-Fi via de 5Ghz band heeft laten lopen. Hij liet zien dat er "minder gebruik van deze frequentie wordt gemaakt". Ik had nu een 200/450 verbinding! Echter na een paar dagen was de snelheid weer zo'n 75/75. Dus heb ik nog maar een keer gebeld. Nu moest de reset knop van de Wi-Fi (op de zijkant vd experia box ) worden ingedrukt. Opnieuw had ik 200/450 aan snelheid....voor 2 dagen. Dus belde ik nog maar eens en legde uit dat een snelle verbinding voor mijn werk noodzakelijk was. Vandaag legde de KPN medewerker uit dat 75/75 normaal was en het feit dat ik na een keer of 5 bellen en een monteurbezoek, juist hele goede service had ontvangen!. Ik bestrijd niet dat het sturen van een gratis monteur geen goede service is, maar wel het feit dat alle 4 medewerkers die ik heb gesproken aangeven dat wanneer ik een 200 mb abonnement heb, ik dit bij benadering draadloos zou moeten krijgen. De heer die ik vandaag sprak, bleef de goede service van KPN benadrukken en gaf op zich logischerwijs aan dat hij niet bij de vorige gesprekken is geweest (belhistorie?). Ik vind dit jammer. Waarom is niet direct aangegeven dat het niet uitmaakt wat voor abonnement je hebt. 75 mb via Wi-Fi is toch echt snel volgens de medewerker die ik zo juist sprak. 

Ik ben al jaren klant bij KPN. In al die jaren heb ik eenmaal een groot probleem ervaren. Verder is de service altijd goed geweest. Op dit moment vind ik de info verwarrend. Wat is juist? Is het normaal dat wanneer ik binnen 2 meter van mijn experiabox zit, maximaal 75 mb aan snelheid krijg? 

 Is het juist dat het niet uitmaakt of ik dan een 100 of 200 mb abonnement heb, de wifi snelheid blijft ongeveer 75?  En waarom is dit niet bij alle belteam medewerkers bekend?

Met vriendelijke groet, Richard Coenraad

 

 

icon

Beste antwoord door Sanne van KPN 4 December 2019, 21:12

Bekijk origineel

10 reacties

Badge +19

Haal je bekabeld wel de snelheid die bij het abonnement hoort? En welk modem heb je?

Reputatie 7
Badge +24

75 mb is voor 2,4 GHz idd gewoon goed. En ik weet niet precies wat voor werk u doet, maar als u gebruikt maakt van een VPN verbinding naar uw werk, dan is 75 mb ook gewoon ruim voldoende. 

Maar als u echt sneller wifi wilt, dan zit er maar 1 ding op: een eigen accespoint aanschaffen. Dan kun je 2,4 GHz gewoon uitzetten en alleen 5 GHz gebruiken.

Een kabel gebruiken is nog veel beter. 

Reputatie 7

Ook ik ben net als Joep1965 benieuwd naar welke Experia Box je hebt.

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk een v10. Die heeft een ECO knop, waarmee je wifi uit en weer aan kunt zetten. Dacht ik...

Reputatie 7

Ik denk een v10. Die heeft een ECO knop, waarmee je wifi uit en weer aan kunt zetten. Dacht ik...

Zou kunnen, maar als dat zo is waarom dan…

Maar als u echt sneller wifi wilt, dan zit er maar 1 ding op: een eigen accespoint aanschaffen. Dan kun je 2,4 GHz gewoon uitzetten en alleen 5 GHz gebruiken.

Op de V10 kan je immers de 2.4GHz band ook gewoon uit zetten of een andere naam geven.

Bedankt voor de snelle response! Ik heb een V10. Er is een monteur langs geweest en die heeft de 5.0 GHz 'toegevoegd' maar de 2.4 sraat nog aan. Ik heb nu de verbinding op mijn telefoon ge-reset en het resultaat is goed . 203 / 415. Het gaat erom dat ik meer verwachtte van de 5 GHz verbinding en dat de antwoorden als ik bel verschillend zijn. Ik ga de 2.4 Ghz uit proberen te zetten.

 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi Richard en welkom op het Forum! Ik zal wat informatie over WiFi op een rijtje zetten gezien de wisselende berichten die je hebt gehad. 

  • De 2.4 Ghz frequentie wordt inderdaad meer gebruikt dan de 5 Ghz. Het signaal van 2.4 Ghz komt ook verder dan die van 5 Ghz. 
  • Het is moeilijk om concreet te zeggen welke snelheid je moet halen via de 2.4 of 5 Ghz, dat is namelijk enorm afhankelijk van je omgeving (WiFi van de buren, hoeveel spiegels je in huis hebt e.d.). 75 Mbit/s via de 2.4 Ghz op 2 meter afstand van de Experiabox is over het algemeen erg netjes. Dit is ook voldoende snelheid voor de meeste zaken via de WiFi. Voor de 5 Ghz geldt hetzelfde. Dit signaal komt dus wel minder ver dan de 2.4 Ghz, dus het klopt dat de snelheid afneemt hoe verder je van de Experiabox af bent.

Is het gelukt om de 2.4 Ghz uit te zetten? Als je inlogt op de webinterface van de Experiabox kun je via WiFi > Geavanceerd bij de 2.4 Ghz de Radio aan/uit op uit zetten. Dan zendt de 2.4 Ghz niet meer uit. :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +17

Ik heb helaas geen reactie meer van je gehad. Laat me gerust weten of ik alsnog iets voor je kan doen.  

Er zijn vorige week werkzaamheden aan het netwerk geweest

 Sindsdien is de upload rond de 200 en de download 450! Bedankt voor de support

Reputatie 7
Badge +17

Super! :smile:  Dat is inderdaad een flink stuk beter. Bedankt voor de terugkoppeling!

Reageer