Vraag

WiFi snelheid wisselt enorm tussen 2 versterkers

  • 2 January 2021
  • 52 reacties
  • 1082 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

52 reacties

@Doornekamp33 Ja ook met wifi versterker boven uitgeschakeld blijf ik beneden een lage WiFi snelheid houden. Dat ze beiden de baas willen zijn, zou op zich ook wel vreemd zijn. De soepele overgang in een mesh-netwerk van wifi versterkers is juist een van de kenmerken van dit systeem. Vrijwel altijd gaat dat goed. Het zou ook niet de continue stabiele snelheid op zolder verklaren. 

Reputatie 7
Badge +24

@tonymelony @Darkie117 Op zolder (snelheid prima) gaat dezelfde UTP kabel naar de switsch (Netgear) als de kabel beneden, die rechtstreeks de Experiabox V10 ingaat. Beide (platte) UTP-kabels zijn meegeleverd bij de versterkers. Als ik boven uitzet, ik heb zowel de versterker als de hele switch geprobeerd, dan verandert er niets aan de lage snelheid beneden. Ik kan echt weinig meer bedenken wat ik nog zou kunnen veranderen. De snelheid die binnenkomt is goed, de Wifi snelheid vanaf de bekabelde versterker op zolder is prima. Alleen de Wifi snelheid vanaf de bekabelde versterker beneden is veel te laag (20-30 mbps). Zou het aan de experiabox kunnen liggen? Dat lijkt me sterk. Omdat de tussenverdieping het signaal van beneden eerst overneemt, is het signaal daar ook beperkt. Is het een optie om nog een versterker er tussen te zetten zodat ik in ieder geval op 2 van de 3 verdiepingen een aardig signaal heb?

Hier nog een schets van de hele situatie in huis.

 

 

Mooi plaatje 👍 kon iedereen maar zo mooi tekenen 😊

Kun je de SuperWiFi beneden niet beter op de switch bij de tv aansluiten? Ander UTP kabeltje al geprobeerd? Sonos tijdenlijk uitzetten? Want die zend ook WiFi uit volgens mij?

@Nick83 ja Sonos is natuurlijk het eerste waar ik aan dacht, maar het uitzetten daarvan leverde niets op. En al veel UTP kabels omgewisseld, maar volgens mij zijn zowel de Super Wifi versterkers als de UTP kabels wel in orde. Vandaag is de snelheid de hele dag ook normaal (90 mbps down, 27 up). Er moet iets zijn dat de zaak af en toe verstoort, dat maakt het irritant. Ik zou namelijk niet weten wat, of hoe ik er achter kom. Suggesties blijven daarom welkom!! 

Reputatie 6
Badge +9

@Frank Overveen Steek die Superrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr wifi eens in de switch in de kamer en houd dat is even in de gaten.

by the way !!! waar staat jou modem ? staat de Superwifi er naast ?

 

Ledlamp(en), kerstverlichting, magnetron, wasmachine, zelfs buiten huis of de straatverlichting, kunnen verstoren.

Misschien is de tip van @tonymelony Wel de goede.

Reputatie 4
Badge +3

nog steeds bezig?  :D

hoe meet je trouwens de wifi op de begane grond. 

probeer het ook eens met andere apparaten. 

laptop tablets andere telefoons.  in de eigenschappen van je wifi verbinding kan je zien of je met 2.4 of 5ghz bent verbonden. 

het enige wat ik kan bedenken is dat je apparaat waarmee je de snelheid test. met 2.4 ghz is verbonden. en dan meet je indd lage snelheid. 

 

want als je met de 5ghz verbindt dan haal je altijd de max snelheid. 

sinds je op eof verbinding zit haal je max 96 mbs als je op gof zou zitten 120 mbs. 

en als je bekabeld meet meet je ook altijd max snelheid

 

 als je apparaten verder gewoon normaal werken zonder dat er verbrekende verbinding is neem ik aan dat je internet gewoon in orde is. 

@tonymelony @Darkie117 @Doornekamp33 Ja nog steeds bezig, dit zijn natuurlijk de meest nare problemen. Ook omdat ik niet de specifieke apparatuur heb om alles goed door te meten. Om even wat vragen te beantwoorden.

Ja; beneden staat de Super WiFi versterker direct naast de Experiabox (50 cm).

Ik zal hem eens verbinden met de switch op de tussenverdieping.

Ik doe de metingen trouwens wel op verschillende apparaten (verschillende iphones en een tablet) en die laten allemaal een lage snelheid beneden zien en een hoge snelheid op zolder. Ik zie ook dat ze gewoon gebruik maken van de 5ghz frequentie en niet van de 2.4 band, dat doet alleen de Sonos. Bekabeld gaat het allemaal prima. 

Wat is jullie ervaring met een 3e versterker? Zou op de tussenverdieping misschien voor een normale snelheid kunnen zorgen? 

Reputatie 7
Badge +24

Ja; beneden staat de Super WiFi versterker direct naast de Experiabox (50 cm).

Ik zal hem eens verbinden met de switch op de tussenverdieping.

Waarom niet bij de tv neer zetten?

@Nick83 Ja, ik kan de versterker verplaatsen, en naast de tv zetten, maar is de afstand tot Experia box van invloed op het signaal dat de versterker uitzendt? Dat als hij verder weg staat van de router zelf, dat het signaal dan sterker of stabieler wordt?  

Reputatie 6
Badge +9

@Frank Overveen Nee is niet van invloed dus gewoon doen.

Hij wordt sowieso bekabeld aangesloten.

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83 Ja, ik kan de versterker verplaatsen, en naast de tv zetten, maar is de afstand tot Experia box van invloed op het signaal dat de versterker uitzendt? Dat als hij verder weg staat van de router zelf, dat het signaal dan sterker of stabieler wordt?  

Ik denk dat er bij u bij de Experiabox iets is wat het WiFi verstoort. Dus daarom zou ik zeggen probeer het eens bij de tv. Aangezien u daar ook al een switch heeft staan is dat niet zo moeilijk.

@Nick83 Ah ik snap het, dat zou kunnen, wellicht dat daar een storend signaal zit, dat heb ik nog niet kunnen uitsluiten. Ik zal morgen de versterker verplaatsen en de resultaten delen. Dank voor de tip alvast.

@Joep1965 @Soeradj @Nick83 @Darkie117 @Doornekamp33 Hallo allemaal, de afgelopen twee dagen had ik voldoende snelheid, dus even geen mogelijkheid om te verplaatsen, omdat het probleem zich immers niet voordoet en ik geen verschil kan meten. Ik heb wel een vraag. Als ik de modus van mijn Iphone (nieuw model) bekijk in de ThuisApp staat deze dit weekend soms in de 802.11 b mode (de verouderde standaard) en soms (en ook de afgelopen dagen) weer gewoon in de 802.11 ac mode. Hoe komt het dat de Iphone (waarvoor ik eigenlijk alleen wifi nodig heb, de rest is bekabeld) in die oude modus schiet? Zie afbeelding. 

 

Reputatie 6
Badge +9

@Frank Overveen Geen idee !!! Ik zie wel 2 verschillende IP adressen :thinking:

@Joep1965 @Soeradj @Nick83 @Darkie117 @Doornekamp33 @tonymelony 

Ik kan jullie hulp nog steeds goed gebruiken, want niets lijkt te werken. In de metingen zie je dat de WiFi benden om de paar minuten wegvalt naar een lagere snelheid, mijn device (Iphone, nieuw model) geeft aan dat ik gewoon op de 5ghz ban (802.11 ac) zit. Plaatej rechts laat zien dat de snelheid soms zelfs begint bij 90mps maar dan tijdens de meting terugzakt naar 30-40 mbps. Wat zou hier een oplossing kunnen zijn? Ik heb alle storende apparaten waar ik invloed op heb al uitgeschakeld. Ik heb alleen de wifi versterker nog niet verplaatst, omdat ik denk dat 2 meter opschuiven niet heel veel kan uitmaken.. Iemand naast verplaatsen nog suggesties? 

Ik heb inmiddels ook de WiFi versterker verplaatst naar een andere plek op de benedenverdieping. Ook dat geeft nog steeds een WiFi signaal dat om de 5 minuten inzakt naar 20-30 mbps

Reputatie 6
Badge +9

@Frank Overveen 

Frank ik krijg er onderhand een stijve nek van.

Zet die Superwifi nu eens in de kamer achter die switch dan weten we wat.

Veel succes !!!

Ik heb de WiFi versterker een paar uur geleden verplaatst en achter switch naast de TV gezet. Geen effect helaas 😞 Zelfde resultaat wat snelheid betreft, 30 mbps beneden en 90 weer gewoon op zolder. 

 

Reputatie 6
Badge +9

@Frank Overveen 

Gebruik je de originele platte kabel die bij de Superwifi hoort die beneden staat ?

Wat als je hem aansluit op de 1e verdieping ?

Koop voor 79 euro nog 1 Superwifi en zet hem daar bekabeld neer :relaxed:

 

Ja ik gebruik de originele platte kabel. Beter om die te vervangen? Ik kan zeker extra punt kopen, ook over nagedacht, maar juist in dit forum werd door @Doornekamp33 gesuggereerd dat de versterkers er niet goed uitkomen wie ‘de baas’ is als het gaat om uitzenden signaal, is een extra versterker dan niet nog meer storingsgevoelig?

Reputatie 6
Badge +9

@Frank Overveen 

Er is er maar 1 de baas en dat ben JIJ !!!

Optie 1 De superwifi's resetten naar fabrieksinstellingen en opnieuw koppelen dmv KPNthuis app.

Optie 2 Wachten tot je de 3e Superwifi in huis hebt en plaatsen op 1e verdieping en alle drie koppelen dmv KPNthuis app.

Er is niets mis met een 3e Superwifi !!

@Doornekamp33 @tonymelony @Joep1965 @Soeradj @Nick83 Ik ben er nu achter wat er mis gaat. Ik heb alleen de snelheid op zolder gemeten waneer die beneden wegvalt. Maar nu blijkt dat als de snelheid beneden top is, dat dan de snelheid op zolder juist wegvalt. De twee Wifi punten lijken elkaars snelheid te verstoren. Wat is handig om nu te doen. Een derde versterker er neer zetten zoals @tonymelony opperde, daardoor lijkt het mij nog instabieler te worden. 

Soms valt mijn Wifi snelheid weg  op de benedenverdieping (40mbps download), terwijl deze op zolder prima is (90 mbps download). Ik heb twee bekabelde SuperWifi punten van KPN. Heeft iemand een suggestie om de snelheid stabiel te houden? Verplaatsen en verwisselen is al geprobeerd, maar dat levert geen stabiele snelheid op. 

*admin: verplaatst naar je eigen topic

Net met KPN gebeld en ik krijg het advies om boven de versterker rechtstreeks op de Experiabox aan te sluiten in plaats van op de Switch. Alleen als de versterkers rechtstreeks aangesloten zijn, dan haal je een optimale snelheid. Maar dan verlies ik een poort en heb ik op zolder twee kabels nodig. Klopt het dat een versterker WiFi snelheid inlevert als hij achter een Switch bekabeld is?

Dat kan inderdaad het geval zijn, maar de experia wifi kun je ook voor de switch zetten, ga je vanaf de AP weer naar de switch, kost het je geen kabel trekken als die switch boven staat.