Vraag

WiFi snelheid wisselt enorm tussen 2 versterkers

  • 2 January 2021
  • 52 reacties
  • 1082 keer bekeken

Mijn Experiabox V10 is verbonden met 2 super-wifi punten van KPN. Op de Experiabox is 1 versterker rechtstreeks aangesloten op modem voor de beneden verdieping. De versterker neemt het signaal van de modem dus over (Op de Experiabox staat optie WiFi dus niet aangevinkt). De WiFi-snelheid is beneden 20mbps (download). Op de modem gaat daarnaast een kabel naar zolder en via een switch werkt daar de andere versterker. Op zolder is de WiFi-snelheid 95mbps. Een behoorlijk verschil. Heeft iemand een suggestie? Het omwisselen van de modems laat zelfde effect zien. Bekabeld is de snelheid wel redelijk stabiel (80-95Mbps). Op de Experia-modem zijn verder nog twee bekabelde punten aangesloten, Sonos (2.5Ghz, vast kanaal 11) en een switch voor Smart TV en KPN TV ontvanger. Het loskoppelen van deze bedrading heeft vooralsnog geen effect.

 

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

52 reacties

Reputatie 4
Badge +3

welke kanalen hebben  de superwifi. 

zou het op 2.4ghz 1-6 gebruiken en op 5ghz 36

 

als je de superwifi op de begane grond alleen aansluit na veranderen kanalen. haal je nog steeds lage snelheid of max?

 

op de zolder heb je de superwifi op een switch aangesloten? zoja dan gaat je switch niet boven 100mbs

 

 

 

hallo Darkie, bedankt voor je reactie! Hoe kan ik het WIFI kanaal van een versterker aanpassen. Kan dat rechtstreeks op de versterker of moet dat via de ExperiaBox?

 

Is dit de juiste manier van aanpassen kanaal. Dus inloggen op de versterker? zie schermafbeelding.

 

 

Reputatie 6
Badge +9

@Frank Overveen Het wifikanaal van je Superwifi kan je alleen wijzigen in je primary Superwifi.

De 2e Superwifi gaat dan automatisch mee.

Je bent daar dus goed ingelogd 👍

 

 

Hallo Darkie117 en tonymelony, ik heb de kanalen aangepast en vastgezet. 2.4ghz op kanaal 1 en 5ghz op kanaal 36. De WiFi snelheid beneden gaat dan wel iets omhoog van 20 Mbps naar 40 Mbps. Maar op zolder is de snelheid veel hoger, nml 95.1 mbps. Overigens kan er maar max iets meer dan 100 binnenkomen in dit gebied. Hebben jullie nog ideeën waardoor de WiFi snelheid beneden zoveel beter is dan op zolder en hoe ik dat kan aanpassen? Dank alvast!

Reputatie 6
Badge +9

Maak jij gebruik van de KPN thuis app ?

Heb je de Superwifi's ook via deze app geconfigureerd ?

Met welke tool meet je de snelheden ?

Verschil kan er ook in zitten dat je beneden op 2,4 GHZ zit en boven op 5GHZ.

Ik maak gebruik van de thuisapp om mijn apparatuur te controleren, de WiFi punten zijn 1,5 jaar geleden door KPN geïnstalleerd. Aanpassingen - zoals zojuist het veranderen van het kanaal - doe ik gewoon in de Browser. Ik meet de snelheden met Ookla speedtest. En beneden zit ik met mijn telefoon ook op 5ghz. Zie schermafbeelding. Alleen dan dus met een veel lagere snelheid.

 

 

Reputatie 6
Badge +9

Je zou kunnen proberen om ze allebei eens te resetten.

Eerst van beide Superwifi's de UTP kabel er uit trekken.

Dan beneden de Superwifi resetten in kleine gaatje achterkant.

Dan uitzetten en UTP kabel er in steken en aanzetten.

Wacht tot hij continu groen brand.

 

Nu doe je hetzelfde met de Superwifi boven !!!

 

Als het goed is wordt de SSID en de Wireles Key van je Experiabox automatisch mee overgenomen.

 

Optie 2 : allebei eerst uitzetten met de powerknop en dan 1 voor 1 weer opstarten.

Probeer Optie 2 eerst maar eens.

 

@tonymelony Bedankt voor je reactie Tony. Het uit en aanzetten levert helaas niets op. Vraagje. Voor ik ga resetten: Als ik de versterkers omwissel blijft het snelheidsverschil (nu 25mbps beneden tegenover 92 op zolder) bestaan. Dat zou toch inhouden dat het probleem niet in de versterker zelf zit? Of kan dat wel? 

Reputatie 6
Badge +9

@Frank Overveen Heb je al eens geprobeerd om de Superwifi boven is uit te zetten met de UTP kabel los.

Zoals door @Darkie117 beschreven.

Zijn beide UTP kabels origineel en hetzelfde ?

@tonymelony @Darkie117 Op zolder (snelheid prima) gaat dezelfde UTP kabel naar de switsch (Netgear) als de kabel beneden, die rechtstreeks de Experiabox V10 ingaat. Beide (platte) UTP-kabels zijn meegeleverd bij de versterkers. Als ik boven uitzet, ik heb zowel de versterker als de hele switch geprobeerd, dan verandert er niets aan de lage snelheid beneden. Ik kan echt weinig meer bedenken wat ik nog zou kunnen veranderen. De snelheid die binnenkomt is goed, de Wifi snelheid vanaf de bekabelde versterker op zolder is prima. Alleen de Wifi snelheid vanaf de bekabelde versterker beneden is veel te laag (20-30 mbps). Zou het aan de experiabox kunnen liggen? Dat lijkt me sterk. Omdat de tussenverdieping het signaal van beneden eerst overneemt, is het signaal daar ook beperkt. Is het een optie om nog een versterker er tussen te zetten zodat ik in ieder geval op 2 van de 3 verdiepingen een aardig signaal heb?

Hier nog een schets van de hele situatie in huis.

 

 

Reputatie 6
Badge +9

Hmmm :thinking: Ik vind het toch maar een vreemde situatie !!!

Wat je eerst nog kan proberen is om de UTP kabels (van de Superwifipunten) die op de Experiabox zitten,dus degene die naar boven gaat en degene die direkt is aangesloten (beneden) eens te wisselen op de BOX.

Ja ook dat heb ik al geprobeerd, om te kijken of er iets mis was met de poort op de Experia Box. Maar dat is niet zo. De signalen/snelheden blijven ook na de omwisseling van kabels dezelfde. Dus 20 mbps beneden en 90 op zolder. Zou het toevoegen van een 3e versterker iets opleveren?

Reputatie 6
Badge +9

Hmm :thinking: Het wordt steeds interessanter !!!

Haal die van beneden is los compleet met kabel en prik hem eens in die switch op de eerste verdieping.

Kijken of dat wat uitmaakt qua snelheid.

 

Optie 2 is die van beneden eens insteken in de switch waarvan de kabels naar je TV gaan.

Om alles uit te sluiten.

Ook @Joep1965 heeft nog een goede optie.

Badge +19

Wat gebeurt er als je alle randapparatuur los halen van de experiabox los haalt en alleen de betreffende experia wifi aansluit?

@tonymelony @Joep1965 Het omwisselen van de versterkers, met of zonder de UTP kabel, levert hetzelfde verschil in snelheid op. Ook het van het stroom halen van alle randaparatuur, levert geen hogere wifi snelheid beneden op. Ik heb wel alleen de stroom eraf gehaald, maar ik kan het nog eens proberen door alle kabels ook uit de experiabox te halen. Verder kan ik nog eens een keer proberen om nog meer kabels en poorten om te wisselen, in totaal zijn er 24 verschillende mogelijkheden, maar volgens mij zijn die kabels en poorten wel goed. Meer zou ik niet kunnen bedenken. Het enige dat ik kan bedenken is dat er beneden iets ongelooflijk het WiFi signaal verstoort, maar ik zou niet weten wat.

Reputatie 6
Badge +9

@Frank Overveen Zie mijn laatste bericht

@tonymelony Ik ga optie 2 zeker proberen, het Wifi punt beneden ergens anders aansluiten dan op de experia box, dus in de switch op verdieping en/of die van de TV. Ik laat het er voor vandaag even bij. Morgen maar even verder knoeien. Maar vreemd blijft het wel. 

Reputatie 6
Badge +9

@Frank Overveen Goed bezig geweest Frank !! Veel succes morgen en een prettige avond ook voor @Joep1965 

@Joep1965 @tonymelony Nog wel even kleine toevoeging, weet niet of ik dat al eerder vermeldde. Om het probleem even echt helder te krijgen. De WiFi snelheid is niet stabiel laag maar heel af en toe krijg ik beneden wel de gewenste snelheid. Hier even een overzicht van de snelheden van de afgelopen dag. Dat maakt het ook nog eens ingewikkeld.

 

 

Ga je wel over naar het wifi punt beneden, blijft de verbinding niet op boven hangen, meet eens een aantal keren met de wifi boven uit.

@Doornekamp33  Ja het WiFi signaal wisselt goed van zolder naar beneden en andersom, het signaal wordt overgepakt door de twee super WiFi punten. De wisseling is oa te zien in het netwerk overzicht in de Thuis-app van KPN. Daar zie ik precies of mijn telefoon op zolder of beneden ben. Zodra ik binnen bereik van WiFi punt beneden ben, daalt de snelheid (nu 34,4 mbps) Zodra ik weer binnen bereik WiFi punt op zolder ben is de snelheid prima (nu 94,4 mbps). Maar goede WiFi in de woonkamer is veel handiger dan op zolder :-(

Je had de wifi punten ook al fysiek uitgewisseld begrijp ik, heb je ook al gemeten met het wifi punt boven uitgeschakeld? Krijg het idee dat ze beide de baas willen zijn en dat dat degene beneden verstoort.

Reputatie 4
Badge +3

Hint staat in de screenshot van de iphone. 802.11b only. Je heb beneden een apparaat die gebruik maakt van deze oude wifi standaard. Daardoor word de wifi versterker beneden ook ingesteld op deze oude standaard die max 54mb/s is. Achterhaal welk apparaat dat is zet die uit en vervang het.

http://netwerkaanleggen.com/wifi-snelheden-frequenties/ staat hier.

 

 

 

@Soeradj Dank voor deze tip. Ik wist dat eerlijk gezegd niet, dat de versterker beneden een standaard overneemt en dan gaat uitzenden op een maximale snelheid. Ik ben op zoek gegaan maar kan eigenlijk niets vinden. Want het apparaat zou dan ook moeten uitzenden op de 2,4 ghz band. De apparaten beneden zijn enkel Iphones die de 5 ghz pakken. De enige apparatuur die zoekt naar 2,4 ghz is Sonos maar deze maakt bekabeld een eigen netwerk aan. Zou dit ook een apparaat van de buren kunnen zijn? En heeft bluetooth apparatuur ook invloed op de WiFi snelheid die de versterker uitzendt?