Vraag

wifi tool werkt niet door extensies

  • 27 September 2019
  • 42 reacties
  • 508 keer bekeken

Goedemiddag, ik heb het volgende probleem waar ik met een medewerkster op de chat niet uitkwam.

Graag wil ik de wifi verbeter tool uitproberen om te zien wat daar uit komt. Helaas krijg ik dan de melding dat de tool wordt geblokkeerd en dat ik moet proberen mijn extensies uit te schakelen. Deze melding (in iets andere vorm) krijg ik zowel op Chrome, Opera en Firefox. Met de medewerkster van alles uitgeprobeerd, volgens mijn screenshot van Chrome zag het er goed uit. In Opera alle extensies uitgezet maar het probleem blijft. Wat kan ik nog proberen om de tool werkend te krijgen?

Vreemde is dat de tool maanden terug wel werkte op mijn telefoon (daar werkt het nu ook niet meer). Destijds omdat de verbinding op onze bovenverdieping slecht was. Na aanschaf van een versterker is dat nu beter.

Deze keer wil ik de tool proberen omdat ik heb ontdekt dat ik op mijn laptop zonder kabel slechts rond de 20 Mbps haal (down en up) maar met kabel (en dit kon ik alleen uitproberen op de bovenverdieping waar ook de versterker staat) haal ik rond de 200 down en 50 up. Dat is nog steeds niet de 200/200 waar ik volgens mijn factuur voor betaal, maar het is een fix verschil!

Uiteraard wil ik verbetering krijgen in de snelheid van mijn draadloos internet op mijn laptop en meer...
De uitkomst van de wifi verbeter tool zou mij verder advies kunnen geven of er zou wellicht daardoor een gratis monteur langs kunnen komen.

Maar het is natuurlijk vreemd dat de tool eerder wel heeft gewerkt... zover ik weet zijn er geen instellingen veranderd. Ik heb Norton Anti-virus maar dat was destijds ook toen het wel werkte, en ook daarin is niets gewijzigd. Rara...?

Alvast bedankt voor het lezen/reageren!
Met vriendelijke groet, Agatha

42 reacties

Ehm.. voordat ik gekke dingen doe.. na even googlen vind ik dit stukje op de kpn-site over de beveiligingssleutel wijzigen (wat ik niet van plan was)... daar staat ook bij: Selecteer bij 'WPA Encryption Algorithm' TKIP+AES... Maar hier zou ik dus zonder TKIP moeten kiezen. Kan ik de beveiligingssleutel verder onveranderd laten? En waarom geeft kpn dit advies als TKIP juist onveilig is...

Inmiddels de security gezet op enkel AES en nog eens met de app gemeten... met -58 zit ik nog steeds onder de -65... Maar dit moment vd dag is kanaal 1 wel een stuk rustiger dan 6 waar ik eerder op zat.

De verbeter tool werkt nog steeds niet.... Kan ik nog iets doen?

Als ik op de kpn site mijn adresgegevens invul bij 'welke snelheid kan ik max halen op mijn adres' (waar we overigens glasvezel hebben, mocht ik dat nog niet hebben vermeld) dan komt daar 500Mbit/s uit... Rara?

Aanvulling: Inmiddels op de laptop nogmaals mét kabel de speedtest gedaan (wat nogmaals alleen boven kan, modem staat beneden)... en daarmee kom ik nu op Down - Ping 6ms - 96.9Mbps en Up - Jitter 1ms - 228.2 Mbps.. even later 2e meting met kabel geeft down ping 7 met 138.3 en Up Jitter 0 met 221.1

Zelfde plek zonder kabel (even kort) 16.3 / 19.1.... En beneden draadloos (nabij het modem) is het nu wisselend tussen de 19/25 en 21/24... dat lijkt wel ietsje beter, maar klinkt nog steeds als weinig
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @Agatha70 Zoals je inmiddels al wel hebt begrepen ligt het niet aan jou dat de wifi tuner op dit moment moeilijk of niet te benaderen is. Er is een storing mee en hopelijk is het zo snel mogelijk weer opgelost. Daarom is het extra mooi om te zien hoe je in dit topic al vooruit bent geholpen door je mede-forumgebruikers.

Als ik op de kpn site mijn adresgegevens invul bij 'welke snelheid kan ik max halen op mijn adres' (waar we overigens glasvezel hebben, mocht ik dat nog niet hebben vermeld) dan komt daar 500Mbit/s uit... Rara?
We bieden internet via glasvezel in een aantal pakketten aan en het snelheidspakket met 500 Mbit/s is daar één van. Het is -met ander woorden- afhankelijk van het abonnement en pakket dat je afneemt.
Hallo Bart, dank voor je reactie! Ah, precies... ik zou 500 kunnen halen, als ik dat pakket heb. Maar ik heb een pakket van 200/200 en dat haal ik bekabeld dus bijna... maar net niet helemaal. En draadloos al helemaal niet. Is hier nog meer aan te doen? De (witte) versterker die nu bij ons boven staat heb ik destijds zelf aangeschaft. Maar beneden zit ik slechts een paar meter vanaf het modem zonder bijzondere obstakels daar tussenin... zou het aldaar, draadloos, toch niet beter moeten kunnen? Ben ondertussen zeker blij met alle hulp zover! Verder goed te weten dat de storing blijkbaar nog steeds gaande is.
Meet je wel met alles UIT.
Dus alleen het apparaat waarmee je meet verbonden / actief op wifi / bekabeld?

TV ontvangers op standby. Smartphones niet op wifi. Tablet ook niet. Ook (overige) bedrade apparaten (desktop pc bijvoorbeeld) uit.

Een download van 20 Mb/s per apparaat is voldoende. Zelfs 4K live streams zijn vaak niet zo groot (behalve Netflix in Full HD).
Reputatie 7
Meet je wel met alles UIT.
Dat is nergens voor nodig.
TV ontvangers mogen rustig aan staan, die hebben geen enkele invloed op de gemeten bandbreedte.
Ook andere apparatuur hoeft echt niet uit gezet te worden. Wel doe je er verstandig aan om op andere apparaten even geen videos te bekijken of nieuwsgroepen te synchroniseren.

Een download van 20 Mb/s per apparaat is voldoende. Zelfs 4K live streams zijn vaak niet zo groot (behalve Netflix in Full HD).
Dit is voor iedereen verschillend, het is maar wat je met een apparaat doet. In de praktijk zal je zien dat je niet zo snel meer nodig zult hebben, maar toch. Ben je bijvoorbeeld foto's in the cloud aan het opslaan dan is een hogere bandbreedte best wel prettig.
Netflix heeft een heel grillig buffering patroon waarbij een film in "bursts" opgehaald wordt. Zo zie je een piek van ruim 25Mbps om vervolgens een langere tijd 0Mbps verbruik te zien.
Het enige wat tegelijktijdig aanstond tijdens de metingen waren mijn laptop en mijn mobiel, beiden op wifi. Tv stond uit, maar ik begrijp dat dit niet zo van belang zou moeten zijn.

Ik begrijp nu (sorry, ben niet blond ;)) maar heb denk toch iets verkeerd bekeken) dat er een verschil is in Mb/s en Mbit/s... staat 20 Mb/s dan gelijk aan 200 Mbit/s? Zou zomaar kunnen denk ik nu. Oftewel... dat ik nu draadloos rondom de 20 Mbps zit zou dus wel overeenkomen met mijn abonnement/factuur waarop staat dat ik betaal voor 200/200 Mbit/s download en upload...

Ik verzend geregeld grote foto en/of photoshopbestanden en sla ook af en toe iets op in the cloud...
Reputatie 7
Nee immers Mbps = Mb/s = Mbit/s.
Wat verschil zou maken is de hoofdletter B immers B = byte en b = bit.
Hmm, oké... wat ik overal lees is zonder hoofdletter B i.d.d.
200 Mbit/s zou dus gelijk moeten staan aan Mbps..
Reputatie 7
Hmm, oké... wat ik overal lees is zonder hoofdletter B i.d.d.
200 Mbit/s zou dus gelijk moeten staan aan Mbps..

Klopt.
Juist... dus voor mezelf even samengevat en nog eens bekeken... bekabeld kom ik nu aardig in de buurt van mijn pakket (200/200 Mbit/s), want ik begon bekabeld met 200 Mbps down en 50 up, en nu is mijn gunstigste meting dan rond de 140 down (ineens weer minder dan 200?) en 220 up...

Maar draadloos zat ik al rond de 20/20 en daar kom ik op z'n gunstigst nu op 20/24 Mbps (maar vaker toch nog wel lager, rondom de 18 down en af en toe zo laag als 15 up)...

Rond de 20 down zou in principe voldoende moeten zijn maar er is dan toch wel een aardig verschil tussen mét en zonder kabel, of is dat verschil altijd zo groot? Kortom, moet ik er niet meer van willen verwachten of is er nog wel iets te verbeteren...

Een laptop gebruik je (ik) over het algemeen toch niet met nog een extra netwerkkabel... dus is het dan wel zinvol om voor die extra snelheid te betalen als ik die enkel bekabeld haal (zoals ik eigenlijk nooit werk... tot er misschien ooit weer een tijd komt dat ik naast m'n laptop weer een vaste pc neerzet... hmmm).

Maar stel dát ik een lager pakket zou nemen (bv 100 Mbit/s), hoe zou het dan gaan met m'n draadloze snelheid... wordt die dan ook nog weer minder dan wat ik nu haal?
Reputatie 7
Badge +24
Die laptop, is dat een beetje een recent ding? Geen lowbudget ding bij de Makro vandaan voor 400 euro? Want ... er staat er hier ook 1 in huis die nooit hoger komt dan 20 mb. Terwijl ik op mn mobiel veel hoger kom.
Ahja, logische vraag 🙂 een ruim 2.5 jaar oude Acer, best een flink beestje want ik moet er aardig wat Grafisch werk op kunnen doen. Mobiel is ong. 1,5 jaar oud en heeft gelijkende metingen.
Reputatie 7
Bekabeld zou je eigenlijk de volle 200Mbps moeten kunnen halen.
Gebruik om dat te meten niet een browser maar de Speedtest app voor Windows.
Gebruik als server die van RouteIT B.V. in Ede.
oke, dat ga ik morgen even bekijken... dank voor de tip!
Nou, ik begrijp er niets meer van! Heeft iemand stiekem op afstand iets anders ingesteld op ons adres? 😎 Ik heb nog niet eens bekabeld gemeten, maar draadloos is er nu ineens een groot verschil sinds ik de Speedtest app voor Windows heb uitgeprobeerd.

Vanmorgen rond 11 uur getest, via die app kreeg ik toen een gemiddelde meting van tussen de 23 en 30 Mbps (down en up) en via de browser tussen de 24 en 29... Daarstraks nog eens op die manier gedaan (rond 17 uur) en nu viel mijn mond echt wijd open... via de app tussen de 204 en 216 down en up ?? en via de browser tussen de 56 en 99 ?? Ik weet niet wat ik meemaak... en ben heel benieuwd of dit zo blijft, en wat de bekabelde test dan voor uitslag gaat geven...

Aanvulling 17.25 uur:
Mét kabel via de app een gemiddelde van tussen 177 en 252 en via de browser tussen de 98 en 242... Ik geloof dat ik dit morgen nog eens ga herhalen en ook nog op tussenliggende tijdstippen 😃
Tot nu deze ochtend idem 'lage metingen' via de app variërend tussen de 17 en 34... benieuwd of het nu net als gisteren later vandaag weer hoger wordt, of dat het zo blijft. Snap nog steeds niet hoe het toen ineens zo omhoog schoot maar wie weet wordt ik vandaag weer verrast 😎

Reageer