Vraag

Wifi trager geworden, volgens monteur zit dit in de wijkkast

  • 22 July 2021
  • 33 reacties
  • 334 keer bekeken

Ik heb het zelfde probleem. mijn wifi was altijd 200 download nu nog 150.

Vandaag was een monteur bezig in de wijkkast zit er 30 meter vandaan.

Hij testen met de apparatuur het zelfde probleem in de kast. Hij zei dan er meerdere meldingen waren en dit  zou verder onderzocht worden.

 

Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

33 reacties

Hoi @CorZ . Ik wil de monteur niet tegenspreken maar zou dit toch graag even individueel met jou analyseren.

Heb jij ook de mogelijkheid om bekabeld te testen? Dat is hierbij essentieel. We willen namelijk weten of er voldoende signaal binnenkomt op het modem.

 

ja bekabeld haal ik wel 200. maar mijn wifi  heeft een verbind met 585 mbbs met de router.

Ik gebruik voor mijn laptop het 5g netwerk ipv 2,4 dus die verbinding  is snel zat.

ik raakte toevallig aan de praat met de monteur. Hij was zelf in de wijkkast aan het testen met een zelfde  router experia v10. Hij zei zo dichtbij moet het via wifi ook 200 kunnen halen. 

Ik vertelde dat ik sinds  kort ook 150 op mijn laptop haal wat eerst 200 was. Volgens hem zou het wel eens door een update kunnen komen. Hij heeft toen mijn adtes genoteerd.  Hij zei dat er meerdere gevallen zijn en dat het verder zou worden uitgezocht. Ik niet welke update hij bedoelde.

 

Ik heb ook het idee dan ik een ander ip adres heb bij kpn

 

 

 

Dan denk ik eerder dat door die update je wifikanaal is  gereset, @CorZ .  Kan best zijn dat je nu op een frequentie zit, waar je buren ook gebruik van maken.

In de basis komt er dus gewoon 200 binnen. Je kunt proberen om de wifi manager te doorlopen:

https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm

(wat het IP-adres  betreft. Dat kan kloppen. Veel migraties krijgen een nieuwe IP-adres als ze succesvol bij KPN zijn aangemeld)

 

ik heb de manager doorlopen geeft geen verbetering. Denk ook niet dat ik last heb van de buren zit op 5g netwerk. Modem is nu  opnieuw opgestart maar zie geen verbetering

misschien is het te achterhalen welke monteur er bezig is geweest met testen in de wijkkast hij zal toch wel een verslag hebben gemaakt dan kan dit worden meegenomen in je bevindingen.

hoe meer gegevens hoe beter lijkt me, bedankt ieder geval voor het meedenken

Reputatie 7
Badge +10

585mbps is prima maar toch wel al iets gedempt. Als u met de laptop naast het modem gaat staan en nog eens meet? Met 866mbps dus. Haalt u dan wel 200?

nee de snelheid is rond 150 ook me andere pc met wifi die staat naast de router.

 

@NHendriks .  Ik snap niet precies wat er precies besproken is.  Wellicht zie ik iets over het hoofd en herken jij wat @CorZ  schrijft over die interactie met die monteur?

Mijn (voorlopige) standpunt is dat er niks stuk is. Waarom de wifi rond 150 blijft hangen is mij niet duidelijk maar dit lijkt me volledig los te staan van een grotere storing met modems of wijkcentrales. 

Welke speedtest gebruik je trouwens, @CorZ ?

 

Speedtest Custom - Test your internet speeds

de speedtest van kpn en Speedtest by Ookla - The Global Broadband Speed Test

 

De laatste kom trouwens iets hoger uit.

Jammer dat ik de naam niet weet van de monteur die ik gesproken heb. Hij kwam ook maar tot 150 op zijn  apparaat en zei dan zou 200 moeten zijn.  Misschien een router proberen met een vorige versie firmware? Het moet toch achterhalen zijn welke monteur dit is geweest?

 

 

Reputatie 7
Badge +24

ja bekabeld haal ik wel 200.

De wijkkast heeft geen invloed op uw WiFi snelheid. WiFi word bij u in huis "gemaakt". Niet in de wijkkast. Als er bekabeld 200 gemeten word, dan mankeerd er helemaal niets aan de wijkkast of aan de verbinding naar uw huis.

Ik zeg alleen dat de monteur met een eigen router en ik denk een eigen laptop zijn wifi signaal aan het testen was bij de wijkkast. Nogmaals waarom achterhaal je niet welke monteur daar bezig was afgelopen donderdag of vrijdag.

Reputatie 7
Badge +24

... waarom achterhaal je niet welke monteur daar bezig was afgelopen donderdag of vrijdag.

Wat wilt u daar mee bereiken? Wat moet die monteur zeggen? Of doen?

Dat u de bevindingen mee kan nemen van de monteur en wat hij mijn zijn bevingen gaat doen.

Hij zou dit door gaan geven een experts.

Kortom, meer duidelijkheid verschaffen.

Stel dat dit ergens door wordt veroorzaakt is het toch ook handig dat jullie servicesdesk hier van op de hoogte is.

 

Mijn bedoeling is alleen mee te denken.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +12

Ik zeg alleen dat de monteur met een eigen router en ik denk een eigen laptop zijn wifi signaal aan het testen was bij de wijkkast. Nogmaals waarom achterhaal je niet welke monteur daar bezig was afgelopen donderdag of vrijdag.

Omdat dit in veel gevallen geheel onmogelijk is. In een goede kabelverdeler zitten meer dan 1000 klanten, dan moet de klantenservice het profiel openen van al deze klanten om te kijken of er onlangs een monteur is geweest en dan nog eens kijken of hij de kast in is geweest. De meeste kasten gaan nog ouderwets open met een sleutel, en hoewel we dit ook registreren kan dit niet zomaar worden nagekeken omdat jij 150mb haalt op wifi. Dit gebeurt enkel bij vandalisme of verkeerd werken.

Dus waar het in jouw hoofd misschien is; kijk wie er op donderdag of vrijdag in de kast is geweest - is de werkelijkheid niet zo eenvoudig.

Dat is duidelijk. Ik wacht wel af.

Reputatie 7
Badge +12

Ik denk alleen niet dat dat jouw probleem oplost, je hebt een heleboel knappe koppen hier op dit forum die graag met je meedenken. Als je bekabeld wel 200 haalt zal kpn er hoogstwaarschijnlijk niks aan kunnen verbeteren op afstand. 

Zou je misschien de wifiman app kunnen downloaden en dan bij kanalen kunnen kijken wat er allemaal zit / een screentest kunnen plaatsen? Kunnen we kijken hoe jij zit met je kanalen en wat je buren doen. Ik gok namelijk dat er ergens een goede stoorzender zit. Dit is een van de manieren om er mogelijk achter te komen. 

 

Zie voorbeeld (sta ergens op een parkeerplaats dus weinig acces points); 

 

Ik waardeer het meedenken, @CorZ . Maar die monteur gaan we nooit achterhalen. Zoals @Ik_Hussel als schrijft is dat een onhaalbare kaart.

Verder moet mij van het hart dat er wellicht een misverstand is geweest tijdens jullie gesprek.  Zoals de anderen in dit topic opmerken is het feit dat er 200Mbit bekabeld binnenkomt op jouw experiabox een teken dat alles prima functioneert. Het kan zijn dat bepaalde wifi-instellingen in jouw v10 misschien anders stonden dan vóór de update. Het ding krijgt namelijk een reset en dan wordt alles naar default gezet. 

Je kunt overwegen om eens in de webinterface in te loggen en naar de wifi settings te kijken. Je hebt hier de optie om de 2,4 en 5ghz apart te benoemen. 

Als je dat voor mij zou willen doen en vervolgens met beide verbinding wil testen ben ik benieuwd naar de uitkomst.

De 5ghz verbinding zou, mits je in de buurt bent van het modem, een hoge snelheid moeten geven die in mijn beleving de 200Mbit wel moet kunnen aantikken. 

ja dat heb ik gisteren ook al geprobeerd 5ghz een andere ssid naam gegeven en op ingelogt 

krijg dan het zelfde resultaat. Heb trouwens het weer terug gezet want dan kan ik niet zo makkelijk mijn netwerkschijven benaderen. Op mijn laptop staat wel 5g als voorkeur ingesteld.

de snelheid tussen mijn laptop en router is via de wifi wel goed. Trouwens niet alles wordt terug gezet 

met de reset want mijn netwerkschijven hebben een vast ip adres van mij gekregen.

 

 

ik hen net een wifi analyzer geinstalleerd en deze bekeken. niemand in de buurt met een 5g netwerk wel met 2,4 maar die zitten ook nog eens op andere kanalen

 

 

heb de laptop naast de router gezet dan is mijn verbinding tussen router en laptop nog een stuk hoger 866mbps

maar de wifi blijft te laag maak geen verschil of ik beneden zit of 1e etage hoger naaste de router

 

Reputatie 7
Badge +24

Zo'n monteur bij zo'n kast die daar aan het werkt is, die wil maar 1 ding: zo snel mogelijk weer van af zien te komen. Die wil geen discussie, u niet tegenspreken, geen moeilijk technisch gedoe uit te hoeven leggen. Dus die zegt heel vriendelijk dat u gelijk heeft en zegt dat er wellicht wat nog wat aan gedaan zal worden. En misschien nog wel wat andere dingen die u graag wilt horen. En hij is blij als u weer weg bent. Dan kan die tenminste weer verder met waar die voor betaald word. Kans is aanwezig dat het een zzp-er is die niet per uur betaald word, maar per klus. En dan is het helemaal niet handig als u daar tussendoor komt fietsen.

Reputatie 7
Badge +24

ja dat heb ik gisteren ook al geprobeerd 5ghz een andere ssid naam gegeven en op ingelogt 

krijg dan het zelfde resultaat. Heb trouwens het weer terug gezet want dan kan ik niet zo makkelijk mijn netwerkschijven benaderen.

Dat klopt niet. Het maakt geen bal uit of je via een andere netwerknaam verbonden bent dan een NAS (of ander apparaat waarop de schijven gedeeld zijn), of dat je NAS via 2,4 GHz verbonden is en je pc met 5 GHz. De router verbind dat allemaal aan elkaar. Dat is zn primaire taak. Daar is dat ding voor.

 

wat een verhaal. als ik de 2,5 en 5 ghz dezelfde naam geeft kan ik direct naar mijn netwerkschijven.

Geef ik de 5ghz een andere naam en log daarop in en wil dan naar mijn netwerkschijven moet ik een gebruikers naam en wachtwoord opgeven. Allemaal leuk en en aardig maar me wifi snelheid is gewoon een stuk trager als voorheen

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Is er al op meerdere apparaten getest? Mobiel, tablet. Even speedtests doen naast het modem, niet tegelijk en de rest even uit of ontkoppelen, 

Zo kun je dingen uitsluiten en gerichter gaan zoeken.

ja ook op een andere pc met wifi is de wifi te traag deze was als enige opdat moment ook aan

en was verbonden met het 5ghz netwerk. Deze pc staat naaste de router