Beantwoord

WiFi uitzetten op de Experia Box V10A

  • 29 December 2018
  • 48 reacties
  • 63386 keer bekeken

Reputatie 1
Beste, Vanwege onze gezondheid wat ons lief is (beter voorkomen dan genezen en je dagelijks relaxter voelen) willen wij thuis wifi permanent uitzetten. (we hebben overigens wel de beschikking over een 'eco-wifi' modem voor die keren dat we wel wifi (zo snel als normaal) nodig hebben. Mocht je denken.. hoe kan ik nu zonder wifi leven?)

Ik lees echter nergens goed hoe je wifi definitief uit kunt zetten op de Experia v10a.

Online kon ik wel "Enable Radio" op No zetten. Maar is Wlan dan permanent uit?
icon

Beste antwoord door Susan_ 1 January 2019, 17:42

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

48 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Goedemiddag Ron, bedankt voor je bericht en nog de beste wensen!

Het uitschakelen van WiFi kan, hiervoor moet je twee stappen ondernemen. Je dient in te loggen op de Experia Box, wat handmatig kan. Nadat je dat gedaan hebt, ga je naar het kopje 'WLAN' aan de rechterkant. Je ziet dan SSID Enable, die zet je op OFF (netwerk is dan niet meer zichtbaar). Om het in het geheel uit te schakelen klik je daarna, achter WLAN Radio, op ON achter 2,4GHz en 5GHz. Je krijgt dan een nieuw scherm, en bij beide zet je de bovenste dan op NO (Enable Radio). Ik heb twee foto's toegevoegd om hierbij te helpen ;)

Mocht je er niet uitkomen, dan weet je me te vinden!
Reputatie 1
Dank voor je reactie hoe we de "standaard" wifi definitief kunnen uitzetten. SSID heb ik nu ook nog op OFF gezet 😃
Hallo

Wie weet hoe het uit en aanzetten precies werkt met de knop aan de zijkant van t modem?
Reputatie 1
Goedemiddag,
Heb op de eerste verdieping een PC staan (zonder draadloos functie).
Voor internet heb ik daar nu nog een Thomson Speedtouch modem (oudje) bij staan.
Deze is met een Sitecom WLR 8100 v1 002 x8 router verbonden (RJ45 > RJ45).
De router staat naast het modem op de PC, waarmee ie bedraad (RJ45 > RJ45) is verbonden.

Ik ontvang binnenkort van KPN een Experiabox, type nog onbekend.
deze komt in de meterkast begane grond.
Omdat kabels trekken erg moeilijk is wil ik de PC draadloos op de Experiabox aansluiten.
Hoe doe ik dat het beste? Is de router eventueel nog te gebruiken?
Reputatie 7
Badge +21
@Anne2v, De Experia Box heeft aan de zijkant één knop met een lampje. Met deze knop kun je de volgende functies in- en uitschakelen:


Uit: WiFi staat uit.
Brand rood: WiFi staat aan in onveilige modus.
Brand blauw: WiFi staat aan, je thuisnetwerk is opgezet met een WPA beveiligde verbinding.
Knippert blauw: Gegevensoverdracht binnen je thuisnetwerk.
Brand blauw en knippert rood: WPS is actief, je kunt nu de Experia Box koppelen aan je laptop, tablet of smartphone.

@H. K., de beste optie om een computer aan te sluiten op het draadloze netwerk, is met een adapter van een draadloze verbindingsset. Uitleg over de draadloze verbindingsset kan je op onze website vinden, en ook hoe je hem kan aansluiten. Echter, ik zou toch wel aanraden om te kijken of een kabel trekken echt niet mogelijk is. Dit is namelijk wel de beste manier om gebruik te maken van internet.
Reputatie 1
Beste Susan, dankjwel voor je antwoord.

Ik ben het met je eens dat bedraad koppelen van PC en Experiabox de voorkeur heeft.
Het trekken van een kabel betekent echter dat er eerst een kabelgat vanuit de meterkast door de vloer naar het vertrek erboven moet worden geboord, en vervolgens dwars door een tweesteensmuur naar het naastgelegen vertrek waar de PC staat.
Vooral het eerste gat is niet zonder risico ivm eventuele stroomkabels. Doet een KPN monteur dat ook? (Ik verwacht dat dit dan gratis is omdat ik van 'internet via telefoon' naar VOIP overstap omdat KPN met ISDN stopt).
Ik verwacht overigens zelf de Experiabox te kunnen aansluiten.

Natuurlijk heb ik ook je link naar een draadloze verbindingsset bekeken. Elders op KPN website wordt ook gesproken over oplossingen via USB adapters. Doen deze onder voor de verbindingsset via het stroomnet, wat in mijn huis van 1978 is.
Reputatie 7
Badge +21
Goedemorgen! De KPN monteur doet veel, maar boren volgens mij niet. Indien het gat er al is, kan de kabel er wel doorheen getrokken worden in overleg. Wat hij allemaal kosteloos doet is het aansluiten. Je kan het hier terugvinden, mocht je twijfelen. Een USB Adapter is alleen van toepassing (als ik je goed begrijp) op het moment dat de computer geen WiFi verbinding kan opzetten, dat de computer deze ingebouwde mogelijkheid niet heeft. Dan zou de draadloze verbindingsset wel de voorkeur hebben! En juist huizen die wat ouder zijn, hebben minder isolatie (over het algemeen) waardoor er minder wordt tegengehouden. En indien de snelheid op jouw adres goed is, voorzie ik geen grote problemen!
Reputatie 1
Bedankt Susan voor je antwoord en advies.
Ik begrijp er uit dat voor een draadloze verbinding tussen de Experiabox en mijn PC (welke geen WiFi verbinding kan opzetten) de Digitale Verbindingsset DVS (via het elektriciteitsnet) de voorkeur verdient boven een USB adapter op de PC, welke via Wifi contact legt met internet. Omdat een bedrade verbinding hier nogal complex is, ga ik dan ook eerst de DVS uitproberen als over enige tijd de Experiabox is geïnstalleerd.
Reputatie 7
Badge +21
Klopt, een van de adapters plaatst je bij de Experia Box. De andere adapter plaats je in een stopcontact bij de computer in de buurt. Via een kabel kan je dan die adapter met jouw computer verbinden. Ik hoor graag of dit gelukt is en of dit de oplossing voor jou gebleken is uiteindelijk.
Reputatie 1
Beste Susan, de door mij voorgestelde DVS configuratie werkt prima en snel. Zie ook mijn antwoord van van vandaag aan je collega Eric!
Bedankt voor je advies.
Reputatie 2
Goedemiddag Ron, bedankt voor je bericht en nog de beste wensen!

Het uitschakelen van WiFi kan, hiervoor moet je twee stappen ondernemen. Je dient in te loggen op de Experia Box, wat handmatig kan. Nadat je dat gedaan hebt, ga je naar het kopje 'WLAN' aan de rechterkant. Je ziet dan SSID Enable, die zet je op OFF (netwerk is dan niet meer zichtbaar). Om het in het geheel uit te schakelen klik je daarna, achter WLAN Radio, op ON achter 2,4GHz en 5GHz. Je krijgt dan een nieuw scherm, en bij beide zet je de bovenste dan op NO (Enable Radio). Ik heb twee foto's toegevoegd om hierbij te helpen ;)

Mocht je er niet uitkomen, dan weet je me te vinden!


Dat is dus niet de goede methode wat je geadviseerd werd @Ron200000002
Je moet zorgen dat je een V10a hebt (of daarom vragen, dan krijg je er een). Die moet je door KPN op afstand laten uitschakelen door opname in een database, dat werkt alleen met nieuwe experiabox'en; dan gaat de WiFi niet aan als er een software update gedaan wordt, wat meermaals per jaar kan gebeuren.

99% is dan uit. Probleem bijft de SSID broadcast. Die is voor jou als consument niet "zichtbaar'' maar blijft uizenden. Dat is een makke in alle experiaboxen en bij de technische dienst van KPN bekend. Dat kan je oplossen door een eigen modem/router te kopen of aluminium folie of fijnmazig aluminium horrengaas om de experiabox te wikkelen.

Een kabel is het snelste. Er is nu echter ook een FULL ECO-wifi techniek beschikbaar met nul standby straling, waardoor de WiFi alleen aanspringt en straalt als er een apparaat is die WiFi nodig heeft zie hier voor uitleg: www.jrseco.com
Die kan je ook achter je experiabox aansluiten.

Wanneer neemt KPN zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid en gaat KPN FULL ECO-WiFi of de super snelle opvolger Li-Fi aanbieden?
Reputatie 2
Een andere methde om de wifi uit te schakelen in de Experiabox is als je een V8 of V9 hebt de draadloze module verwijderen. Een KPN monteur heeft het me uitgelegd. Het wijst zich met enige basis kennis vanzelf. Het klinkt ingewikkelder dan het is. Dat is ook heel milieuvriendelijk: draadloos is namelijk een grote stroomverbruiker, ook daarom zijn de nieuwe FULL ECO-WiFi routers/accespoints beter, hopelijk gaat KPN die ook ooit standaard in de Experiabox inbouwen.

Als je een V10A hebt kan je de in het vorige bericht genoemde oplossing gebruiken.
Reputatie 1
Dank Kruimeltje2 voor deze aanvulling. Ik wist niet dat de wifi door updates standaard weer aangezet kon worden. Eigenlijk best wel erg! Elektrostraling schijnt zich op te bouwen en steeds meer mensen worden hier gevoelig voor. In Nederland inmiddels meer dan 5% (!)

De Zweedse ingenieur Per Segerbäck stond eind jaren tachtig aan de wieg van de smartphone bij Ericsson. Het was een optimistische tijd, waarin briljante ingenieurs veel uitvindingen deden en niets dan goeds verwachtten van de digitale toekomst. Inmiddels leeft Per al achttien jaar in het bos, omdat hij ziek werd van de straling van de nieuwe apparaten.

Zo zijn er nog tig verhalen en nog veel meer rapporten die aantonen dat straling van o.a. wifi en smartphones niet goed is voor ons. In veel landen wordt dit erkend óf hanteert men het Beter voorkomen dan Genezen principe. Helaas leven wij niet in zo'n land als Nederlanders. Zie bijvoorbeeld de eerdere waarschuwingen omtrent asbest, kwikvullingen, aspartaam etc. Eerst moeten er zoveel mensen (over)lijden, voordat onze staat ons gaat beschermen. De staatskas is dan inmiddels gevuld en wordt nog meer gespekt door de maatregelen die er vervolgens gemaakt moeten worden.

Mensen wordt wakker! Alleen wij als burgers kunnen voor elkaar opkomen. Als de burger meer van zich laat horen, gaat onze overheid meer luisteren en multinationals zoals KPN meer eisen opleggen.
Reputatie 2
Graag gedaan @Ron200000002
Het is niet alleen erg, het is ronduit schandalig en laakbaar dat een moderator inadequate informatie geeft en niet wijst op de resets en andere bekende problemen met de Experiabox als je aangaf om gezondheidsredenen de Wifi uit wil hebben.

KPN kan behalve met updates, ook op afstand je modem resetten zonder dat jij het weet, bijvoorbeeld als je contact opneemt belt voor een probleem.
Daarnaast had medegedeeld moeten worden dat de SSID broadcast niet volledig uit gaat. Er blijft dus een punt voor inbraak en straling over, hoewel veel minder dan wanneer de Wifi en "consumenten SSID broadcast" aan staat.
Als je om gezondheidsredenen die vraag stelt heeft de moderator zichzelf behoorlijk gediskwalificeerd. Ik hoop dat KPN daar op reageert.

Welke bron heb je voor 5% Elektrosensitieven? Ik heb van de Gezondheidsraad een schatting van 8% tot 12% Elektrosensitieven. Aangegeven werd daarbij dat de tendens stijgend is dus inmiddels zou dat een hoger percentage zijn.

Het verhaal van Per Segerbäck klinkt niet goed. Is dat Zweden? Ik weet dat Ericson hun elektrosensitieven compenseerde en schadeloos stelde en Elektrosensitiviteit erkend is. Nederland doet zich moeilijk resolutie 1815 uit te voeren.

Asbest is een verhaal apart. De Nederlandse overheid heeft nooit op enige wijze aanerkend dat asbest schadelijk is, dat heeft een rechter gedaan. Verder heeft Nederland een historie van schadelijke effecten negeren.

Net als bij de tabaksindustrie kijkt de overheid alleen naar korte termijn inkomsten. De chronische ziektes rijzen in Nederland de pan uit en de kosten daarvan zijn hoger dan de opbrengsten. Maar de opbrengsten zijn nu en de hogere kosten komen vertraagd op gang. En behalve licentieinkomsten wil de overheid nog een keer verdienen aan gezondheidsbewuste mensen met de BTW op afschermingsmaatregelen. In het stramien de vervuiler betaalt zou de telecom-industrie dat moeten betalen.

Met meer draadloos zullen de energiedoelen nooit gehaald worden omdat draadloos inmiddels de grootste energieverbruiker is.
Reputatie 1
Ik werk zelf in het onroerend goed en kan je vertellen dat iédere respectabel elektro installatiebureau de voorkeur voor bekabeld heeft i.p.v. draadloos. Sneller, veiliger en zelfs gezonder wordt tegenwoordig genoemd.
Duurdere woningen worden bij de bouw al bekabeld uitgevoerd, echter bij goedkope bouw kiest de projectontwikkelaar vooralsnog altijd voor draadloos. Puur omdat het goedkoper is. Denk dan aan wifi op de PV-omvormer, warmtepomp, maar ook aan draadloze Ruimte Bedienings Eenheden (RBE) voor verwarming/koeling en ventilatie en natuurlijk je wifi thuis.

De jrs eco wifi routers zijn mij bekend.. sterker nog er hangt er hier eentje. Ik voel me een stuk minder moe na een werkdag en heb 's middag geen 4 uur dip meer.. yeah! Aangezien ik dacht dat de Experiabox geen straling meer leverde hangt hij er ook tussen. Die ga ik nu terug in de doos doen. Middels een switch heb ik hier nog poorten genoeg.

Weet overigens dat de gezondheidsindustrie één van de grootste inkomsten bronnen van onze staat is! Dus ook op al die opmerkelijke chronische ziekten in Nederland (wat steeds meer mensen gaat opvallen dat die hier zoveel voorkomen) verdient de overheid bakken met geld. Maar goed.. het gaat weer terug naar ons land toch?! 🙄
Reputatie 1
Goedemiddag Ron, bedankt voor je bericht en nog de beste wensen!

Het uitschakelen van WiFi kan, hiervoor moet je twee stappen ondernemen. Je dient in te loggen op de Experia Box, wat handmatig kan. Nadat je dat gedaan hebt, ga je naar het kopje 'WLAN' aan...


Niet meer het beste antwoord??

Mvg, Ron
Reputatie 2
Ik werk zelf in het onroerend goed en kan je vertellen dat iédere respectabel elektro installatiebureau de voorkeur voor bekabeld heeft i.p.v. draadloos. Sneller, veiliger en zelfs gezonder wordt tegenwoordig genoemd.
Duurdere woningen worden bij de bouw al bekabeld uitgevoerd, echter bij goedkope bouw kiest de projectontwikkelaar vooralsnog altijd voor draadloos.

Dat is interessant. Plasterk zei toen hij de politiek in ging dat in Nederland rijke mensen acht jaar langer leven dan armere mensen en arme mensen zouden ook nog eens vijftien jaar langer allerlei kwalen hebben of ernstig ziek zijn voordat ze dood gaan dan rijke mensen. Wellicht is dit een van de oorzaken.

Ik merk dat arme mensen zich dure Wifi extenders -versterkers - repeaters laten aansmeren terwijl rijke mensen een goedkoop netwerk kabeltje trekken.

Vermoeidheid, slecht slapen, niet uitgerust wakker worden zijn veel gehoorde klachten bij draadloze smartphone en Wifi -straling. Daar begint het mee voordat ernstigere zaken opduiken. Dus als je dat had maar nu niet meer hebt zit je aan de goede kant.

Waarvoor heb je de Wifi? Je zou ook alles bekabeld kunnen doen. Niet alleen computers maar ook Laptops, Tablets en Smartphones kunnen aangesloten worden op een netwerk kabel.

Je kan ook in plaats van de Experiabox een eigen modemrouter (bij adsl) of een eigen router (bij glasvezel) nemen. Dat heb ik ook altijd gehad. Ik heb nog nooit een Experiabox gehad, die Wifi antennes zijn zo slecht dat alles andere beter is en als je de Wifi uit wil zetten kan dat niet. Eigen apparatuur is betere kwaliteit en minder problemen.

Het is een schande dat onze overheid wil verdienen aan ziektes van zijn burgers. Gezondheidspreventie zoals ECO-routers met gereduceerde straling en nu nul straling in standby-modus, zouden een lager BTW tarief moeten hebben of een BTW vrijstelling.

Waarom moet een duur onderzoek naar bijvoorbeeld voedselallergiën (meestal niet vergoed door de ziektekosten verzekeraar) een hoog BTW tarief hebben, je zorgt dat je langer fit blijft in het arbeidsproces als je dat doet dus gezondheid wordt ontmoedigd. De gezondheidswinsten blijven helaas niet in ons land, de eigenaren en aandeelhouders van de grote jongens zitten in het buitenland en betalen door allerlei fiscale constructies ook nog eens nauwelijks belasting.

De gezondheidsrad heeft onze regering meermaals gerapporteerd dat er geen enkele reden meer is om het voorzorgprincipe niet toe te passen op Wifi en zendmasten. De zelfregulatie werkt blijkbaar niet want ze waarschuwen hier niet voor Wifi gevaren en jij werd verkeerd voorgelicht door een moderator over hoe je het uit kan schakelen. KPN heeft als vervanger van de Experiabox overigens ook een oplossing waar helemaal geen Wifi in zit, maar die mogen ze nog niet uitleveren!!
Reputatie 2
Er komt nog een vraag bij:
Behalve dat de Wifi op een Experiabox nooit 100% uit kan is er nog een vraag. Een Experiabox kan zonder toestemming en zonder dat je het weet door KPN op afstand teruggezet worden naar fabrieksinstellingen:
https://forum.kpn.com/internet-9/download-snelheid-te-laag-478614#post814400
Die klant kwam daar slechts per toeval achter doordat zijn netwerk niet meer functioneerde doordat zijn instellingen veranderd waren. Niemand die je dan blijkbaar iets mededeelt laat staan vraagt. Hopelijk kan een moderator vertellen of je Wifi dan uit blijft staan als je in de database opgenomen bent dat je Wifi uit moet blijven bij een automatische firmware update van je V10a.

Een 'Wifi moet uit staan' instelling in een KPN database voor automatische firmware updates is immers een andere actie dan een handmatige reset op afstand door een telefonische helpdesk medewerker waarbij alles naar fabrieksinstellingen teruggezet wordt.
Reputatie 1
Lees ook het International Appeal van doktoren, wetenschappers en milieuorganisaties: https://www.5gspaceappeal.org/ Stem NEE tegen 5G!!

Gelukkig is wifi wat minder schadelijk
Reputatie 2
@Ron200000002 KPN laat het wel afweten met een reactie @Susan_ zou, na de verstrekte onjuiste informatie en de mede deling dat je nog een vraag kon stellen, toch geacht mogen worden om nog te reageren.
Mocht je er niet uitkomen, dan weet je me te vinden!

Ik hoor graag of dit gelukt is en of dit de oplossing voor jou gebleken is uiteindelijk.

De Reflex studie (acht keer herhaald met steeds dezelfde of ergere uitkomsten) vond dat 1.600 van de grootste röntgenfoto's even schadelijk zijn als 24 uur mobiel bellen. 1.600 thorax foto's kan je onmogelijk in een mensen leven verzamelen. 24 uur ongewenst, zonder je toestemming, tegen je wil bestraald worden door een mobiel kom je tegenwoordig makkelijk aan.

Of Wifi of 5G schadelijker is waag ik me niet aan. Beide is aangetoond zo schadelijk dat je recht hebt om niet bestraald te worden. De medische consensus is: CITAAT "mounting scientific evidence suggests that prolonged exposure to radiofrequency electromagnetic radiation has serious biological and health effects" De effecten die vervolgens genoemd worden en de dosis die daarvoor nodig is zijn alarmerend. Zie hier

KPN moet dus geen misleidende informatie geven zoals in dit onderwerp gebeurde en consumenten goed informeren en zorgen dat de Wifi correct uitgeschakeld kan worden.

Lees ook het International Appeal van doktoren, wetenschappers en milieuorganisaties: https://www.5gspaceappeal.org/ Stem NEE tegen 5G!!
Reputatie 7
Badge +21
Behalve dat de Wifi op een Experiabox nooit 100% uit kan

We zijn bezig om hier antwoord op te krijgen, nog even geduld in dit geval! We komen er zo snel mogelijk op terug.
Reputatie 7
Badge +21
@Kruimeltje2 @Ron200000002, ik heb inmiddels een verlaat, maar vrij duidelijk antwoord van de achterliggende afdeling:
Als je WiFi uitzet op het modem dan wordt de radio uitgezet. Er kan dan niets meer worden uitgezonden dus ook geen SSID.
Reputatie 2
@Susan_ dit antwoord is heel simpel en onjuist. Van vraagstelling noch antwoord blijkt iets concreets en het lijkt alsof niet de juiste vraag gesteld is.

Het is niet goed evident onjuiste informatie te verstrekken als het om de gezondheid van klanten gaat. Kanker, elektrosensitiviteit, CVS en diverse andere aandoeningen zijn bij blootstelling aan Wifi een feit en niet iets om lichtzinnig overheen te stappen.
Reputatie 7
@Susan_ dit antwoord is heel simpel en onjuist. Van vraagstelling noch antwoord blijkt iets concreets en het lijkt alsof niet de juiste vraag gesteld is.
Kan je dan ook aangeven op basis waarvan jij tot de conclusie komt dat het antwoord onjuist is.
Reputatie 2
@wjb Hier boven staat al veel en ik dacht dat ik jou ook al een en ander toegelicht had maar ik zal kort enkele punten voor je weergeven. Zodat een goede indruk bestaat van het probleem:

  1. Bij veel mensen die aangeven geen Wifi te willen zet de monteur de Wifi gewoon niet uit bij installatie. Daar begint het probleem al. Op een beperkt aantal personen na kunnen de meeste mensen niet voelen of de Wifi uitstaat. Ruiken en zien zoals bij een sigaret kan je het niet. Dan moet je meetapparatuur hebben en dat kan je niet van een klant verwachten.
  2. De "Wifi uitzetten op de modem" zorgt dat bij diverse generaties Experiaboxen na een firmware update, die meermaals per jaar onverwachts plaats kan vinden, de Wifi gewoon weer aan staat.
  3. Op afstand kan KPN wat ze noemen een 'reset' doen, soms noemen ze dat bij KPN ook een 'reset naar fabrieks-instellingen' dan staat de Wifi weer aan (vaak zonder dat de klant dat weet). Er schijnt nog geen oplossing te zijn om te zorgen dat de Wifi dan uit blijft (ook nog niet via punt 4).
  4. Een verbetering is dat sommige versies van de V10a (daar zijn diverse sub-versies van) men zich kan aanmelden bij een speciaal bestand bij KPN zodat bij een firmware upgrade niet automatisch de Wifi weer aan staat. Het zou handig zijn als de moderator hier aangeeft hoe de procedure (en/of databese) daarvoor genoemd wordt en wie daarvoor op welke wijze binnen KPN benaderd kan worden. Dit beschermt naar mij werd medegedeeld nog niet tegen 'resets' door KPN en of het verder altijd 100% werkte moest zich nog bewijzen.
  5. Als de Wifi uitgezet wordt moet tevens de SSID broadcast uitgeschakeld worden, zoals @Ron200000002 hierboven al aangaf, anders blijft er straling komen (hoewel minder).
  6. Hoewel ik dat zelf niet geverifieerd heb vernam ik berichten dat mensen een FON ingeschakeld hadden (stukje Wifi straling op je eigen Wifi-modem bestemd voor anderen) en ze dat niet uit wisten te krijgen.
  7. Als je de juiste versie van de V10a hebt die in een centraal bestand opgenomen kan worden om je te beschermen tegen de neveneffecten van automatische firmware upgrades dan blijft er alsnog een voor de consument niet bruikbare SSID uitgezonden worden. Diverse KPN techneuten zijn daar ieder meer dan een volle werkdag mee bezig geweest en konden geen oplossing voor vinden. Dat zou meegenomen worden in een opvolger van de V10a.
Het antwoord "als je Wifi op de modem uitzet" is dus een veel te beknopt antwoord voor niet technisch onderlegde mensen om mee aan de lag te gaan. Tevens geeft het een schijnveiligheid omdat de Wifi niet volledig uit is of later weer vol aan gaat zonder dat men zich dat beseft.

Het zou goed zijn als KPN ECO wifi met nul stand-by straling aanbiedt om rekening te houden met de gezondheid van zijn klanten en de dosis straling en hoeveelheid storingen bij klanten en hun buren te verminderen. Hetzelfde gemak van Wifi, met beter bereik, minder storingen en betere beveiliging zonder de nadelen van de overdosis straling. Maar Wifi moet ook permanent uit kunnen.

Wifi is een inbraak punt in je netwerk. Een relatief slecht te beveiligen inbraakpunt bovendien.

Wifi is van aangetoond dat het uiterst schadelijk voor de gezondheid is. De hoeveelheid Wifi uit de Experiabox is nodeloos hoog en voldoet aan geen enkele medisch onderlegde norm. De WHO (wereld gezondheid organisatie) heeft het ingedeeld als klasse 2B kankerverwekkend. Alles andere uit die klasse is in Europa om die reden al streng verboden. Onze regering heeft gezegd dat mensen Elektrosensitiviteit kunnen ontwikkelen, dat dat "reëel" en "ernstig" is en dat "de kwaliteit van leven ernstig kan beïnvloeden". Daarnaast zijn er nog diverse andere aandoeningen die Wifi veroorzaakt, beneden de hoeveelheid straling van een Experiabox. Voor leken is het overzicht van www.bioinitiative.org erg toegankelijk. Of deze, ondertekend door 250 medici en wetenschappers. Voor liefhebbers is van 4 tot 6 oktober 2019 het "Internationales Symposium Biologische Wirkungen des Mobilfunks”

Dat is des te belangrijker omdat KPN tot nu toe voor de gewone consument geen andere oplossingen biedt voor telefonie dan via zijn Experiabox en eigen modems voor veel consumenten te complex zijn.

Voor gezondheidsbewuste burgers moet dus een oplossing aangeboden worden en geen reactie die lijkt op een ´snel afwimpelertje´. Goede uitleg en voorlichting is belangrijk.