Beantwoord

Wifi valt regelmatig weg - FRITZ!Box 7581

  • 2 February 2023
  • 8 reacties
  • 287 keer bekeken

Hallo , mijn wifi signaal valt regelmatig weg. Dit merk ik vooral bij gebruik van Team video/voice. Het duurt dan 10-20 seconden en dan belt Teams weer in. Soms valt het signaal weg en kan ik er pas weer in na een herstart van de Fritzbox 7581 of door Windows Network diagnostics troubleshooting. Ik heb dit al een tijdje maar het is erg storend in meetings en presentaties. Ik heb de Wifi manager doorgenomen, heb een versterker van Fritzbox en alles in de standaard antwoorden op de KPN site geprobeerd . Het signaal is over het algemeen prima maar valt dus plotseling weg. Zowel als ik dichtbij de Fritzbox werk als wat verder weg (1e of 2e verdieping). Als ik in de Fritzbox in het menu de Wireless→ Radio Channel grafiek bekijk dan zie ik dat rond het uitvallen van het signaal voor een korte periode een hele hoge load zie (tot 90%). Kan dit de reden zijn? Hoe kom ik erachter wat die hoge load dan veroorzaakt (niemand in huis is aan het streamen of downloaden op deze momenten) of is de Fritzbox 7581 gewoon een problematisch apparaat? 

icon

Beste antwoord door Alexandra van KPN 7 February 2023, 09:12

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Een Fritzbox zit niet standaard in het pakket van KPN dus je hebt niet direct ondersteuning. Dat geeft natuurlijk niet. Dit is een gebruikersforum. Maar een Fritzbox is niet direct een apparaat dat je zonder enige kennis over routers zo maak kan gebruiken. 

KPN levert wel een 7853, dat zit een abonnement voor ondersteuning van jouw soort problemen maar dat kost 7,50 Euro per maand. https://www.kpn.com/internet/fritzbox.htm 

Op Tweakers staat overigens dat de 7581 niet zonder Wifi problemen is. https://tweakers.net/pricewatch/689399/avm-fritzbox-7581/reviews/

Reputatie 7
Badge +19

Hi en welkom @Robert_22! We denken hier op het forum graag met je mee.

Wat @dommeke hierboven aangeeft klopt, de FRITZ!Box zit niet standaard in een KPN abonnement. Als je oorspronkelijk een XS4ALL abonnement had, dan kan je nog steeds contact met XS4ALL opnemen voor hulp hierbij. Als het een modem is dat je zelf een keer aangeschaft hebt, kan je eventueel kijken naar de ondersteuning op de FRITZ site. En mogelijk komen er nog andere forumbezoekers langs je topic hier, die tips of advies voor je hebben.

De 7581  is wel EOL, maar is naast wat gedateerd, een prima router. Omdat er geen firmware updates van zijn, zou ik je toch aanbevelen om te upgraden, of als deze door xs4all/kpn geleverd is, overstappen naar een nieuwer model.

Als je BVDSL hebt, dan heb je alleen keuze uit 7183. Of het wordt een experiabox V10.

Het kan ook zijn, dat er niets mee mis is, Teams geeft vaker problemen, ook aan de microsoft kant, dat kan ik bevestigen :-)

Hallo, dank jullie wel voor de antwoorden. Ik heb de Fritzbox via XS4ALL gekregen bij het abonnement en ben overgezet naar KPN. Wat mij betreft krijg ik een model dat wel door KPN wordt ondersteunt. Valt dat niet standaard onder het abonnement? 

Ik heb even een ander advies gebruikt waar stond:

….de omruil ook zelf regelen. 

Dat kan via deze link: 

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/modemcheck.htm

 

De uitkomst is “Je hoeft dus niets te doen. Je hebt 1 van de nieuwste modemtypes. Dit modem is perfect voor al onze diensten en internetsnelheden.”. 
 

Wat mij betreft heb ik een ondersteunde modem i.p.v. een model waarvoor geen ondersteuning is en waarvan ik lees dat er geen updates meer voor uitkomen. 

De laatste update was december 2021.

File size:31240 KB

Version:FRITZ!OS 7.16

Datum:13-12-2021

Daarmee loopt deze echt wel achter, dus het zou kunnen dat als er issues zijn, de naar ene 7583 wordt gezet. Aan de andere kant kan op basis van jouw symptomen nog niet hard geconcludeerd worden dat het aan de router ligt.

 

zitten er meldingen in de router, bij gebeurtenissen?

Reputatie 7
Badge +19

Hallo, dank jullie wel voor de antwoorden. Ik heb de Fritzbox via XS4ALL gekregen bij het abonnement en ben overgezet naar KPN. Wat mij betreft krijg ik een model dat wel door KPN wordt ondersteunt. Valt dat niet standaard onder het abonnement? 

Het modem hoort inderdaad bij het abonnement! Bij KPN abonnementen krijg je een KPN modem, bij XS4ALL krijg je een FRITZ!Box. Aangezien je een XS4ALL abonnement hebt, kan je voor hulp en ondersteuning nog steeds bellen met XS4ALL. Ze controleren het modem en je verbinding dan voor je, en helpen je verder. 

De laatste update was december 2021.

File size:31240 KB

Version:FRITZ!OS 7.16

Datum:13-12-2021

Daarmee loopt deze echt wel achter, dus het zou kunnen dat als er issues zijn, de naar ene 7583 wordt gezet. Aan de andere kant kan op basis van jouw symptomen nog niet hard geconcludeerd worden dat het aan de router ligt.

 

zitten er meldingen in de router, bij gebeurtenissen?

De enige meldingen die ik zie is van de herstart die ik 2 dagen geleden heb gedaan en dat ik inlog op de fritzbox interface. Verder geen meldingen als de verbinding wegvalt.