Beantwoord

Wifi valt telkens weg bij KPN wifi extender. Call over wifi ook

  • 6 August 2019
  • 11 reacties
  • 603 keer bekeken

Sinds 4 weken woon ik in Amsterdam en heb ik internet van KPN. De experiabox V10a staat in de meterkast op de gang van de flat dus ik heb de wifi uitgezet en deze aangesloten op een wifi extender van KPN via een CAT6 kabel.

Omdat hier gek genoeg geen 4G/3G/2G netwerk is omdat er waarschijnlijk nog een telefoon toren moet komen moet ik bellen over Wifi. Op zich een goede oplossen als wifi stabiel is. Maar dat is het helaas niet, Wifi valt regelmatig uit en elke ochtend moet ik mijn telefoon opnieuw opstarten om wifi bellen weer te kunnen gebruiken. De telefoon van mijn vriendin werkt ook amper op het netwerk en heeft wifi en dan weer geen wifi. (Wifi valt ongeveer 4x per dag uit - iphone 6s en samsung s8)

Ik heb de 2.4ghz & 5ghz op de experiabox uit gezet en beide signalen op de extender aan op vaste kanalen zodat ik geen last van de buren heb. (dit uitgezocht met een wifi app op de telefoon) Beide frequenties hebben de zelfde naam en wachtwoord.

Nu ben ik opzoek naar een "energy" mode van het wifi punt want ik heb het idee dat hij wifi uitschakelt als er geen connectiviteit is. Of ik zit er helemaal naast... Ik kan in ieder geval niets meer vinden in het admin panel van de Wifi extender wat dit probleem kan veroorzaken. Ook heb ik niet het idee dat het aan de Band steering ligt aangezien de logs zeggen dat de telefoons standaard met 5ghz verbonden zijn.

Wellicht iets in de "geavanceerde wifi instellingen" wat buiten mijn kennis gaat...
icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 12 August 2019, 15:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Hoi @Jxerot . Welkom op het forum.
Wat een vervelende situatie. Zo te lezen heb je er zelf de nodige kennis van en ik vind het fijn dat je al zoveel geprobeerd hebt.
KPN heeft 2 (eigenlijk 3) wifi versterkers in omloop. Welk type heb jij? ( wit, zwart of rond ) . Kun je de twee netwerken scheiden en eens testen of het alleen op de 5Ghz band gebeurt of ook op de 2,4?

p.s. Kun je call over wifi toelichten? Dat is een eigen dienst die je gebruikt? Of is dit van KPN?
Dag @Erwin_ ,

Het gaat om de zwarte repeater en ik heb (inmiddels) al geprobeerd om alleen op 2.4 of 5 te zitten. Helaas geen verbetering.

Call over Wifi (of te wel bellen over wifi) is een instelling op je mobiel die er voor zorgt dat je in plaats van bellen over het 4g netwerk de wifi gebruikt. Dit is op het moment de enige manier om in huis te kunnen bellen.

Normaal gesproken vindt ik het niet zo'n probleem dat wifi soms wegvalt op de telefoon maar nu kan ik dus niet gebeld worden als het weg valt. Puur om deze reden (het bellen) ben ik opzoek naar een verbetering van het weg vallen.

Ik ben er trouwens achter gekomen als het weg valt dat er bij de wifi "verificatie fout" komt te staan.
Zwart repeater? De ExperiaWifi wordt er blijkbaar bedoeld. Dat is een bedraad aangesloten wifi toegangspunt geen repeater. Call over Wifi staat bij KPN bekend als VoWifi dacht ik (Voice over Wifi)

Die verificatiefout lijkt de oorzaak/reden van het probleem te zijn.
Dag @Galdor68 ,

Bedankt voor je toelichting. Yes, blijkbaar de ExperiaWifi (zwart kastje).
En blijkbaar noemt KPN "bellen via wifi" VoWifi.

Bij mij staat uiterraad "voorkeur wifi" aan.



Die verificatiefout lijkt de oorzaak/reden van het probleem te zijn.
De wifi valt 4x per dag weg met en zonder deze melding, verder werkt het perfect. Is het dan een verificatie fout?
Denk dat er beter gekeken kan worden waarom de wifi weg valt ipv de fout die hij soms geef bij opnieuw verbinden.
Dat zal samenhangen nu zal Erwin wel gerichter kunnen nazoeken wat er mis kan zijn.
Dank voor alle extra informatie. 2,4 of 5ghz maakt dus niks uit? Je hebt trouwens zelf handmatig de wifi op de v10a uitgezet? Het zou niet uit moeten maken maar de meeste klanten hebben deze aanstaan in combinatie met een versterker. (de v10a laat zijn wifi als enige aanstaan )
Is het mogelijk om bij wijze van test de wifi op de v10a weer aan te zetten?.(tevens even alles een 'zachte' reset geven door de stroom er vanaf te halen - voorzover je dat zelf nog niet geprobeerd hebt)
Verder wil ik je vragen om de bestaande draadloze verbindingen daarna uit je telefoon(s) te verwijderen en opnieuw op te zetten. Laat je de versterker trouwens zelf kanaal kiezen of zet je dit vast?
Ik heb een kpn monteur op bezoek gehad en hij heeft de Zwarte ExperiaWifi vervangen voor een ronde witte. Het lijkt erop dat het nu beter werkt. (tijd zal het zeggen)

Om nog even antwoord te geven op je vragen:
Mijn werkplek in huis zat precies in het midden van het mesh netwerk waardoor ik daar sowieso niet kon telefoneren. Dus van daar dat de wifi op de experia v10a uit staat.

Ik heb alles gereset en dat hielp niet, wel had ik vaste kanalen ingesteld zodat ik geen last kon hebben van de buren. (even uitgezocht welk kanaal vrij was).

Maarja, nu aan het testen met de Witte ronde ExperiaWifi en deze lijkt het perfect te doen! Ben de verbinding nog niet kwijt geraakt sinds gister. Mocht dit wel gebeuren dan moet ik een wifi specialist langs laten komen zei de monteur. Wish me luck.
Oh, dan ben jij een van de eerste klanten die ik ken met zo'n nieuwe versterker! 🙂 De verhalen zijn heel positief over dit apparaat. Ik hoop uiteraard dat dát bij jou in de praktijk ook zo is.
@Erwin_ Yes its fixed! Deze versterker is veel stabieler en heeft verder de zelfde instellingen als de zwarte.

Ik ben tevreden met deze oplossing. 🙂 Bedankt voor je hulp en de hulp van @Galdor68!
Jij hebt nu deze https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1363412/starterkit-draadloze-wifiversterker-2-stuks/

Kan/wil je de fabrikant melden zover je dat al weet.
En eventueel je eerste bevindingen hier delen.
https://forum.kpn.com/internet-9/nieuwe-kpn-wifi-versterker-477973
@Galdor68 Yes die, maar dan de enkele versie.