Beantwoord

wifi valt uit sinds storing Houten

• 17 februari 2016
  • 46 reacties
  • 452 keer bekeken

Reputatie 2
Beste

Sinds de laatste storing in Houten valt wifi regelmatig uit.

Na het opnieuw opstarten werkt het weer maar ineens is de verbinding weer weg

Bedraad en TV werken dan wel

Kan iemand mij helpen dit op de lossen ?
Ik heb de ZXHN-H368N Experiabox V9

Admin: onderwerp aangevuld i.v.m. vindbaarheid. 

icon

Beste antwoord door wjb 19 februari 2016, 21:52

Het kanaal van jouw wifi staat dus op automatisch en dat is dus vragen om moeilijkheden als je mobiele apparaten hebt die van Amerikaanse makelij zijn zoals jullie iPhones en iPad. Die Amerikanen hebben nog steeds niet begrepen dat, als je apparaten voor de Europese markt maakt, je er dan ook voor zorgt dat zo'n apparaat overweg kan met de Europese standaarden. Helaas, die Amerikanen zijn eigenwijs en daarmee ondersteunen die iPhones en iPads nog steeds kanaal 12 en 13 niet.

Als jij het wifi kanaal dus op automatisch hebt staan dan betekent dat vroeg of laat dat de Experia Box kanaal 12 of 13 zal kiezen omdat die kanalen waarschijnlijk ook nog eens het minst gebruikt worden in jouw omgeving en daarmee dus het minste last hebben van andere wifi zenders. Bij jouw buren zitten vast en zeker meer bezitters van Amerikaanse apparatuur die daardoor kanaal 12 en 13 dus mijden. Deze kanalen zijn dus relatief rustig en dus zullen ze snel als best mogelijk kanaal geselecteerd worden door de Experia Box.

Maar helaas, kanaal 12 of 13 betekent dus ook geen verbinding met iPhones en iPads.

Kies dus een ander kanaal, probleem verholpen.

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 7
Heb jij al anderhalf jaar last van wegvallende wifi, tenminste dat was de laatste keer dat ik een storing in Houten (noord) heb mogen ervaren. ;)

Hoe lang ervaar je dit probleem al?

Heb je ooit de KPN "Service"tools gebruikt? Zo nee, houden zo!

Log eens in op jouw Experia Box en plaats hier eens een screenshot van jouw wifi instellingen.

Heb jij mobiele apparaten van Amerikaanse makelij en staat het wifi kanaal op auto, 12 of 13, kies dan een ander kanaal.

Reputatie 7
Kies op die Android een voor "netwerk vergeten" bij het wifi netwerk.

Je moet daarna opnieuw inloggen... ...werkt het nu wel?

Reputatie 7
schenk schreef op 29 feb '16 om 19:21u
Nu zitten ze beiden op kanaal 11 en de dBm wisselt alleen ik kom op de net 60dBm en die van de buren zit op ruim 80dBm
Hoe hoger hoe beter toch ?
Kan je mij het telefoonnummer geven waar ik heen moet bellen ?

Klopt, hoe hoger hoe beter, maar heb je ook het minnetje voor dat getal gezien. -60dBm is toch echt hoger dan -80dBm. ;)

Ookal werkt het misschien beter nu, nog steeds zou ik je adviseren om jouw Experia Box te ruilen.

Je kunt ook naar de KPN XL winkel gaan (naast de Hornbach en Mac Donalds) met jouw ZTE H220N, bijbehorende stroom adapter en een geldig identiteitsbewijs. Als je hem daar kunt ruilen voor een V10 dan zal je daar absoluut geen spijt van krijgen. Ook ik heb hier een V10 staan en haal daarmee 300Mbps via 802.11ac wifi op 5GHz op mijn 500Mbps glasvezel aansluiting.

Edit: Klantenservice: 0800-0402

Reputatie 7
schenk schreef op 2 mar '16 om 12:45u
Ik weet niet waar ik kan vinden of die via 2,4 of 5GHz test
Zojuist weer een test gedaan en nu is de ping 5 en de download 20,37 en de upload 16,60
Ik doe het met de Iphone 5

Ik heb KPN standaard alles in 1 abo

Kan ik tijdelijk mijn SSID en wachtwoord veranderen om mijn IP camera even te pakken te krijgen want die staat nog ingesteld op het oude SSID en wachtwoord en is dus niet te pakken te krijgen zonder UTP kabel ?
Of is er een andere oplossing ?

Je kan rustig de SSID en het wachtwoord even wijzigen zodat je weer bij de camera kunt komen.

Overigens is voor een stabiele wifi verbinding de "Industry standard" van de minimaal benodigde veldsterkte -65dBm.

Waarden lager dan -65dBm moeten vermeden worden.

Weet ook dat deze schaal een logaritmische schaal is. Elk afname van -3dBm betekent een halvering van de sterkte van het signaal.

Reputatie 7
Badge +28
Het lijkt inderdaad wel wat vreemd allemaal. Is het gelukt om bij de KPN winkel de Experia Box om te ruilen? Zo niet, geef het aan, dan ga ik dat met je regelen!

Reputatie 2
OK dat ga ik dan doen.
IK zet hem voorlopig op kanaal 1
Ik heb nog een android toestel en ga daar wel wat mee stoeien.
Ik ga het bijwerken via de webpagina.

Bedankt voor je hulp en hopelijk gaat het daarna goed en hor je mij er niet meer over, positief bedoeld haha

Reputatie 2
Laatse update, modem werkt perfekt en probleem met de camera is ook opgelost, Waterfox blokkeerde de poorten maar dat is opgelost.
Nogmaals hartelijk dank voor de service en hulp.
Hier mag een slotje op

Reputatie 7
Het kanaal van jouw wifi staat dus op automatisch en dat is dus vragen om moeilijkheden als je mobiele apparaten hebt die van Amerikaanse makelij zijn zoals jullie iPhones en iPad. Die Amerikanen hebben nog steeds niet begrepen dat, als je apparaten voor de Europese markt maakt, je er dan ook voor zorgt dat zo'n apparaat overweg kan met de Europese standaarden. Helaas, die Amerikanen zijn eigenwijs en daarmee ondersteunen die iPhones en iPads nog steeds kanaal 12 en 13 niet.

Als jij het wifi kanaal dus op automatisch hebt staan dan betekent dat vroeg of laat dat de Experia Box kanaal 12 of 13 zal kiezen omdat die kanalen waarschijnlijk ook nog eens het minst gebruikt worden in jouw omgeving en daarmee dus het minste last hebben van andere wifi zenders. Bij jouw buren zitten vast en zeker meer bezitters van Amerikaanse apparatuur die daardoor kanaal 12 en 13 dus mijden. Deze kanalen zijn dus relatief rustig en dus zullen ze snel als best mogelijk kanaal geselecteerd worden door de Experia Box.

Maar helaas, kanaal 12 of 13 betekent dus ook geen verbinding met iPhones en iPads.

Kies dus een ander kanaal, probleem verholpen.

Reputatie 7
Met de "Wifi Analyzer" kan je het meest geschikte kanaal onder de 12 eenvoudig opzoeken.

Het kan best zijn dat jouw buren een nieuwe router hebben gekregen of wellicht een accesspoint hebben geplaatst waardoor jouw Experia Box nu ineens naar kanaal 12 of 13 gedrukt wordt.

Als dit probleem nog steeds zou optreden in de situatie dat jij jouw wifi kanaal hebt ingesteld op een waarde van 1 t/m 11, neem dan contact op met klantenservice. Zolang je het kanaal op auto hebt staan zal dit fenomeen morgen zo weer op kunnen treden.

Overigens hebben wij alleen aziatische apparaten en zijn dus juist blij met die relatief lege wifi kanalen.

Reputatie 7
Ik heb alleen maar Android devices en inderdaad, nu dat je het zegt, Apple heeft de wifi analyzer app geloof ik uit de app store verwijderd. Zou inbreuk maken op bepaalde functies van iOS. Je kunt dat kanaal gewoon via die webpagina aanpassen, daar heb je die "service"tools gelukkig niet voor nodig.
Leen anders morgen even een Android van de buren om het beste kanaal te vinden.

Overigens was kanaal 1 gekozen toen je die screenshots maakte en als dat zonder problemen werkte dan zet je het kanaal voorlopig toch gewoon op 1.

Reputatie 7
Als "dorps"genoot hoop ik ook dat ik je er niet meer over zal horen, dan weten we tenminste dat jullie weer zonder problemen van jullie iPhones en iPad gebruik kunnen maken. ;)

Reputatie 7
Je hebt nu dus ook een Android met Wifi Analyzer.

Op welk kanaal staat de wifi van jouw Experia Box nu?

Wat is de sterkte van jouw wifi (dBm) op de plek waar die iPad regelmatig zonder verbinding komt te zitten?

Post een een screenshot van het scherm binnen de Wifi analyzer waar alle netwerken grafisch getoond worden.

Reputatie 7
Weet je zeker dat dit jouw Experia Box is. De naam zegt dat het een ZTE H220N betreft, onofficieel ookwel de V7 genaamd. Jij gaf echter aan dat jij een ZTE H368N ofwel een V9 hebt. Ook de screenshots zijn duidelijk van de V9.

Het kan als je ooit de KPN Servicetools hebt gebruikt dat de naam van jouw vorige Experia Box weer terug is gezet in deze V9.

Log eens in op jouw V9 en kijk eens bij de wifi instellingen.

Je doet er verstandig aan om de SSID op iets herkenbaars te zetten zoals bijvoorbeeld jouw achternaam zodat jouw wifi netwerk makkelijk te herkennen is.

Kanaal 11 lijkt een uitstekend kanaal om in te stellen op de Experia Box.

Mocht dit screenshot inderdaad van de Experia Box van de buren zijn, hoe sterk is jouw eigen Experia Box dan? (Nieuw screenshot.)

Als jouw iPad nog steeds de verbinding blijft verliezen terwijl jouw V9 op kanaal 11 staat en de sterkte van het signaal tussen de -70dBm en -30dBm ligt, dan wordt dit een interessant issue. :@

Edit: Ik zag in een screenshot dat de SSID van jouw V9 inderdaad die H220N... is. Je hebt dus de KPN Servicetools gebruikt. Advies: Verander die SSID in iets herkenbaars.

Reputatie 7
Ik had ondertussen ook gezien dat die SSID inderdaad van jouw eigen Experia Box is.

Die KPN Servicetools slaan bepaalde gegevens, waaronder de wifi instellingen, centraal bij KPN op. Bij het in gebruik nemen van een nieuwe Experia Box worden deze instellingen teruggezet. Vandaar dat jouw V9 de SSID van jouw vorige Experia Box heeft gekregen.

Ik ben wel benieuwd naar de sterkte van het signaal nu de V9 op kanaal 11 staat.

Hoe ver ben je dan van de V9 verwijderd en hoeveel muren/vloeren zitten daar dan tussen?

Reputatie 7
Het kan niet zo zijn dat jouw 2.4GHz wifi op een ander kanaal zit dan de KPN Fon van jouw Experia Box.

Die twee zitten altijd op hetzelfde kanaal. Als jij in die wifi analyzer iets anders ziet dan wordt het wel een beetje vreemd. :@

Plaats hier dan eens een screenshot van de grafische weergave van alle 2.4GHz wifi zenders.

Reputatie 7
schenk schreef op 26 feb '16 om 08:30u
Hier de screenshot

Screenshot_2016-02-26-08-26-30.png

Er lijkt dus echt iets mis te zijn met jouw ZTE H220N.

Zoals je uit het screenshot kunt opmaken zitten jouw wifi en jouw KPN Fon op verschillende kanalen (1 en 11). (Te herkennen omdat de middelste vier octets van het MAC adres van de wifi en KPN fon hetzelfde zijn op een Experia Box.) Dit hoort absoluut niet zo te zijn, beide horen op hetzelfde kanaal te zitten.

De ZTE van jouw buurman lijkt z'n werk wel goed te doen met zowel de wifi als KPN Fon op kanaal 6.

Het lijkt er dus op dat jouw Experia Box de geest gegeven heeft. Je kunt hem eventueel nog een factory reset geven om te zien of het probleem daarmee verholpen is. Aan de andere kant adviseer ik je om klantenservice te bellen en te verzoeken om het vervangen van de Experia Box. Die ZTE H220N is ook al een oud beestje.

Reputatie 7
Oh ja, dat was ook zo. Je hebt een V9 waarop de SSID (wifi netwerknaam) van jouw vorige ZTE H220N (onofficieel ook wel V7) teruggezet is.

Leg gewoon uit wat het probleem is, slecht wifi, KPN Fon op ander kanaal dan interne wifi (zou niet moeten kunnen).

Vaak doen ze niet moeilijk en... ...niet geschoten is altijd mis... ...toch? ;)

Reputatie 7
Goed te horen dat mijn "dorps"genoot weer vooruit kan.

Ik heb zelf de KPN servicetools nog nooit gebruikt aangezien je alles wat je daarmee kunt ook gewoon via de webinterface kan.

Daarnaast ben ik absoluut geen fan van die servicetools en zie ik het nut er echt niet van in.

Plaats eens een screenshot van de wifi analyzer met de wifi zenders zichtbaar. Graag ook die grafische met die parabolen. Jouw eigen 2.4 wifi en KPN Fon horen op hetzelfde kanaal te zitten.

Reputatie 7
Hmmm, dat is nog steeds niet wat het zijn moet.

Drie dingen:

1. Die mobiele telefoon is verbonden met jouw KPN Fon en dat is het laatste wat jij wil. KPN Fon heeft een zeer beperkte bandbreedte is is alleen geschikt voor als je onderweg even je mail wilt lezen, of even iets wilt opzoeken op Internet. Verder moet je er nooit gebruik van maken.
  2. Jouw KPN Fon staat inderdaad op kanaal 1 en jouw eigen wifi op kanaal 2. Beide zouden op hetzelfde kanaal moeten zitten. , hoe kan dat?
  3. De sterkte van jouw wifi laat nog steeds sterk te wensen over. 
Op het derde punt wil ik even ingaan:

Wat voor een abonnement heb je? Je woont in Houten dus ik neem aan glasvezel?

Waar staat/hangt jouw Experia Box en hoeveel muren/vloeren zitten er tussen de Experia Box en de plek waar jij voornamelijk gebruik wilt maken van wifi?

Hoevel meter afstand zit er tussen de Experia Box en de plek waar jij voornamelijk gebruik wilt maken van wifi?

Voor een echt goede wifi hoort de veldsterkte toch minstens -50dBm te zijn en bij jou ligt deze nog steeds bij -70dBm en dat is gewoon nog niet goed.

Zelfs in een zeer drukke wifi omgeving zie je dat ik veel betere resultaten haal en dat zou bij jou ook het geval moeten zijn. 

https://

De rode parabool op kanaal 4 is overigens onze V10 en de groene parabool op kanaal 6 is mijn zakelijke wifi in mijn woning.

Zie dat ze beide een veldsterkte hebben van rond de -40 dBm en dat is waar jij ook zou willen zitten.

En dat zou moeten kunnen, want zo te zien heb jij nauwelijks last van buren terwijl het bij mij, zoals je ziet, bezaait is met wifi zenders.

Zie overigens ook dat zowel KPN Fon als de interne wifi van onze V10 op kanaal 4 zitten.

En onderstaand zie je de voordelen van 5GHz wifi. Geen last van de buren, maar wel een lager bereik. 5GHz wifi houdt er na een betonnen muur/vloer of spouwmuur toch echt mee op.

Vandaar dat ik meerdere 5GHz wifi zenders in mijn woning heb staan voor een optimale dekking.

Schrik niet, alle wifi zenders op de onderstaande screenshots staan in onze woning voor zowel ons zakelijk als privé netwerk. Maar daarmee halen we dan ook overal 300Mbps over wifi.

Reputatie 7
Je kunt het beste jouw kanaal vastzetten en niet op auto laten staan. Kies een kanaal dat zo weinig mogelijk overlap heeft met andere in gebruik zijnde kanalen. Vermijdt kanaal 12 en 13 zodat apparaten van Amerikaanse makelij, zoals iPhone en iPad, ook een verbinding kunnen maken.

Blijft dat ik absoluut niet vrolijk word van de waarden die jij meet, ik heb hele andere arvaringen met onze V10.

De metingen in mijn vorige bericht zijn ook op bijna vijf meter afstand van de V10 met één gipstenen muurtje er tussen.

Onderstaand een screenshot gemaakt in de tuin achter onze tuinkamer.

De Experia Box staat hier op zo'n tien meter afstand en met één gipsstenen muurtje en twee spouwmuren er tussen.

Je ziet dat de veldsterkte van onze V10 op deze afstand net onder de -70 dBm blijft.

Maar dat zou in jouw geval toch echt moeten betekenen dat je op 5,5 meter richting de -50dBm zou moeten gaan en niet die -66dBm. :(

Zou jij ook eens een speedtest via wifi kunnen doen. Welke snelheid meet je dan?

Ik hoop dat iemand van KPN WebCare toch ook nog eens naar dit topic wil kijken. Ik vind het namelijk heel frappant dat onze metingen zo afwijkend van elkaar zijn en ik ben dan ook razend benieuwd wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Overigens hangt onze V10 zo hoog mogelijk aan de achterwand van de meterkast en deze wand is ook de scheidingswand met de woonkamer.

De V10 hangt "landscape" zodat de aansluitpoorten aan de onderzijde zitten.

Plaatsing kan van invloed zijn dus probeer ook eens verschillende posities in de meterkast.

Reputatie 7
Als je die snelheid meet via 2.4GHz wifi dan is dat een fantastische snelheid.

Als je die snelheid meet via 5GHz wifi dan moet ie nog een stuk hoger kunnen uitkomen, mits je een 100Mbps of 500Mbps glasvezelabonnement hebt.

Reputatie 7
Wat is de afstand tot de Experia Box?

Hoeveel muren zitten er tussen?

Op dezelfde etage on een andere?

Op welke band maakt de iPad verbinding? (2.4GHz of 5GHz)

Reputatie 7
Op die afstand hoor jij op 2.4GHz een veel beter signaal te krijgen.

Op een soortgelijke afstand met een soortgelijke muur/deur en in hetzelfde "dorp" :p meet ik zo'n -45dBm en dat is wat het bij jou eigenlijk ook zou moeten zijn. Het bevreemd mij zeer dat jij zo enorm afwijkende waarden meet dan dat ik hier meet.

Je had dit ook al met jouw ZTE H220N en dat zou mijns inziens dan duiden op een externe oorzaak. Ik kan me echter niets voorstellen wat daar een oorzaak van zou kunnen zijn.

Ondersteunt die mobiele telefoon ook 5GHz wifi?

Zo ja, dan kan je binnen de wifi anayzer links bovenaan op 2.4G kikken om te switchen naar 5GHz.

Kan je dan ook eens kijken hoe sterk jouw 5GHz signaal is?

Reputatie 2
Hallo wjb

Voorheen viel de wifi zelden weg en als het weg viel dan was het van korte duur en merkte ik het niet op maar nu ik het nagekeken heb blijkt dat het sinds 6 februari fors is toegenomen.
Op 10 februari had ik 10 uur achter elkaar geen wifi, dat was van ±4:16 tot ±14:17
Daarna schommelend wel en geen wifi
Vandaag vanaf ±15 uur geen verbinding meer.

Modem weer uit gedaan en na ±15 seconden weer aan en ik heb weer wifi

Ik kan niet ver nakijken hoelang ik er al last van heb maar ik zie dat ik op 3 januari al wifi uitval had maar dat is me toen niet opgevallen.
Ik kan zien dat het vanaf 31 januari slechter werd met een diepte punt op 10 februari waarna het daarna niet beter is geworden.

Nee ik heb nooit Service Tool gebruikt.

Ik heb 2 WLAN afdrukken bijgevoegd, KPN staat vanaf het begin aan.

Wij hebben alleen Iphone en Ipad.

Hoe dan ook het heeft het altijd goed gedaan maar de laatste tijd valt de IP camera vaak uit en hiervan heb ik de disconnectie van terug kunnen lezen.
Ook onze Iphones en Ipad hebben de laatste tijd geen verbinding met de wifi. Als dat gebeurd start ik het modem opnieuw op en dan blijkt dat de IP camera ook uit was en na opnieuw opstarten heeft die weer verbinding.wlan instellingen 2.jpgwlan instellingen.jpg

Reputatie 2
Prima maar waarom heb ik daar voorheen nooit last van gehad ?
Ik heb dit modem al langere tijd i.c.m. de iphones en ipad hier draaien.
En waarom verliest mijn Velleman IP camera ook sindskort de verbinding ?

Dat is ook nooit geweest !

Welk kanaal moet ik hem dan zetten ?

Als ik het goed heb is daar een progje voor om te kijken welk kanaal het minst gebruikt

Reageer