Vraag

Wifi verbinding Smart tv valt weg bij gebruik Experia Wifi

  • 30 October 2019
  • 12 reacties
  • 294 keer bekeken

N.a.v. zwak wifi signaal op de bovenverdieping heb ik afgelopen week 2 Experia WiFi’s ontvangen en geïnstalleerd. Wifi werd wel sneller (maar niet echt stabieler) en telefoon en tablet kon ik zonder problemen met de ‘nieuwe’ wifi verbinden.

Echter bij mijn Panasonic smart tv moest ik opnieuw verbinden. Dit gedaan en met succes. Echter na een paar minuten, opnieuw de verbinding kwijt. Weer opnieuw connectie gemaakt,maar weer na een paar minuten de verbinding kwijt. Dit een paar keer gedaan (zowel handmatig als automatisch). Bij het connecten zag ik wel 3x het SSID van mijn netwerk staan (2x 2.4 GHz en 1x 5 GHz). De op de tv aangegeven signaalsterkte was maximaal.

Heb toen maar beide Experia wifi’s verwijderd en de wifi op mijn Experia 9 router aangezet. Daarna was het probleem met de tv opgelost, dus aan de tv lijkt het niet te liggen.

Zie op het forum dat er meer problemen zij met smart tv’s. Is er al een oplossing?

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Badge +19

Had je 1 van de experia wifi's in de buurt van de tv staan?

Reputatie 7
Badge +30

Welkom Mr. Fawlty! Voor je de Experia Wifi aansloot, had je toen op de V9 twee aparte SSID's om de 2,4 en de 5Ghz te scheiden?

Bedankt voor de reacties.
Volgens mij geen aparte SSDIs. Ik heb bij de router instellingen gekeken (Network-WLAN), maar kon niet vinden waar ik dit had kunnen instellen. Op de ‘wifi analyser’ app, zie ik echter alleen maar een 2.4 GHz signaal.
Verder stond de experia wifi ca 3 meter (met tussenmuur) van de TV af.

Reputatie 7
Badge +24

Heb toen maar beide Experia wifi’s verwijderd en de wifi op mijn Experia 9 router aangezet. Daarna was het probleem met de tv opgelost, dus aan de tv lijkt het niet te liggen.

Of juist wel. De tv kan niet omgaan met de nieuwere wifi technologie die in de Experia WiFi's zit. Tis maar net hoe je dr tegen aan kijkt. Ik krijg wel eens het idee dat er in veel tv's maar hele simpele en verouderde wifi adapters zitten. Want het is altijd ge***** met die tv's.

Reputatie 7
Badge +9

@Erik_  Volgens mij heeft de V9 geen 5,0 Ghz wifi enkel 2,4 Ghz.

 

@MrFawlty Bij het aansluiten van je Experia Wifi's werd de WIFI van de V9 uitgeschakeld. Sommige mensen krijgen het voor elkaar om wanneer de Experia Wifi's aangesloten zijn om alsnog de WIFI te activeren van de Experiabox. Dan kan je de TV verbinden met de WIFI van de V9 en kan je met je andere apparatuur gebruik maken van je Experia Wifi's.

Reputatie 7
Badge +24

@MrFawlty Bij het aansluiten van je Experia Wifi's werd de WIFI van de V9 uitgeschakeld. Sommige mensen krijgen het voor elkaar om wanneer de Experia Wifi's aangesloten zijn om alsnog de WIFI te activeren van de Experiabox. Dan kan je de TV verbinden met de WIFI van de V9 en kan je met je andere apparatuur gebruik maken van je Experia Wifi's.

En als dan de Experia WiFi's hetzelfde ssid uitzenden met bandsteering naar 5 GHz, dan word het een puinhoop ja. 

Reputatie 7

En als dan de Experia WiFi's hetzelfde ssid uitzenden met bandsteering naar 5 GHz, dan word het een puinhoop ja. 

Waarom wordt het dan een puinhoop?

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_  Volgens mij heeft de V9 geen 5,0 Ghz wifi enkel 2,4 Ghz.

 

Ach ja, natuurlijk. Je hebt gelijk. 

 

Maar, dan verwacht ik dat wat Nick zegt wel eens de waarheid kon zijn. En wel in zoverre dat je, na het aansluiten van de Experia Wifi wel zowel 2,4 als 5 Ghz hebt. De Experia Wifi gebruikt voor beide hetzelfde SSID en zal apparaten naar de beste verbinding sturen van die twee. Het is goed mogelijk dat jouw tv niet goed overweg kan met 5 Ghz. 

Heb toen maar beide Experia wifi’s verwijderd en de wifi op mijn Experia 9 router aangezet. Daarna was het probleem met de tv opgelost, dus aan de tv lijkt het niet te liggen.

Of juist wel. De tv kan niet omgaan met de nieuwere wifi technologie die in de Experia WiFi's zit. Tis maar net hoe je dr tegen aan kijkt. Ik krijg wel eens het idee dat er in veel tv's maar hele simpele en verouderde wifi adapters zitten. Want het is altijd ge***** met die tv's.

 

Reputatie 7

 

Maar, dan verwacht ik dat wat Nick zegt wel eens de waarheid kon zijn. En wel in zoverre dat je, na het aansluiten van de Experia Wifi wel zowel 2,4 als 5 Ghz hebt. De Experia Wifi gebruikt voor beide hetzelfde SSID en zal apparaten naar de beste verbinding sturen van die twee. Het is goed mogelijk dat jouw tv niet goed overweg kan met 5 Ghz. 

Als de wifi kaart in die televisie alleen 2.4GHz zou ondersteunen dan zou hij niet door de bandsteering van de Experia WiFi beïnvloed mogen worden.

Reputatie 7

Klopt, die zou dan automatisch met de 2.4 GHz band moeten verbinden en de 5 GHz links laten liggen. 

Voor WiFi is voor beide banden een internationale standaard, als de tv wel kan verbinden met de 2.4 GHz van de V9 zou die ook moeten kunnen verbinden met de 2.4 GHz van de Experia WiFi (EW). Als je een van de EW's direct naast de V9 zet en de WiFi van de V9 uit, pakt de tv het dan ook niet? Het gaat dan over vrijwel dezelfde afstand, daar zal het dan niet aan liggen. Ik ben benieuwd hoe het dan gaat.

Bedankt voor de reactie. Eigenlijk is dit dezelfde configuratie als waarmee ik het probleem had. Behalve dan dat ik nog een extra EW op de bovenverdieping had. Ook al zou het zonder de extra EW op de bovenverdieping wel goed gaan met de tv, dan is dat geen oplossing, want ik had juist de EW aangeschaft om de wifi boven te verbeteren. Ik ben bang dat de conclusie is in mijn geval voor de EW geldt dat het middel erger is dan de kwaal.

Reputatie 4
Badge +3

je EW op de 1e verdieping staat te dichtbij je moet de juiste plek vinden van de zolder om je EW te plaatsen dat voor de zolder en eertste verdieping zorgt en niet voor de begane grond